Vinter opbevaring
Fra : per biker

Dato : 04-11-06 14:04

HJAELP.

Jeg staar i den situation at jeg ikke har mulighed for i denne saeson
at faa et ordentligt vinter opbevaring. Derfor bliver jeg noedsaget til
at have min MC parkeret aflaast i en kaelder, med alarmen sat.
Saa er mit spoergsmaal.
1. Hvor hurtigt draenes batteriet med alarmen aktiv.
2. Kan jeg modvirke uheldige side effekter ved at starte MC'en op en
gang om ugen i og lade en gaa i tomgant 20 minutter.

Andre gode raad.

Per Jakobsen
Harley Davidson VRSCR 2006 (Street rod)

Fra : SB

Dato : 04-11-06 16:03

"per biker" <per_biker@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2. Kan jeg modvirke uheldige side effekter ved at starte MC'en op en
> gang om ugen i og lade en gaa i tomgant 20 minutter.

Hvis der er støm indlangt, er der vel, hvis der er lys i kælderen, så kan du
vel montere en af de der vedligeholdelses ladere på den, burde jo kunne
holde strøm hele vinteren så

Søren

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-11-06 16:58

On 4 Nov 2006 05:03:45 -0800, "per biker" <per_biker@hotmail.com>
wrote:

Hej Per.

>1. Hvor hurtigt draenes batteriet med alarmen aktiv.

Din alarm trækker vel max 10 mA - Jeg vil tro noget med 3-5 mA, men vi
tager "worst case" som regneeksempel.
Det betyder 240 mA i døgnet.
På en 14 AH akku betyder det at den er flad på godt 50 dage.
Hvis du kan komme til at lade på det hver måned går det nok.

>2. Kan jeg modvirke uheldige side effekter ved at starte MC'en op en
>gang om ugen i og lade en gaa i tomgant 20 minutter.

Jeg ved ikke om motoren har det bedre ved at blive startet, men det er
helt uomtvisteligt at det er gavnligt for mentalhygiejnen at høre
lyden af en MC i de mørke vintermåneder.
Omtrent lige som at se solen

>Andre gode raad.

Hav en go' vinter.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-11-06 17:43

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> På en 14 AH akku betyder det at den er flad på godt 50 dage.
> Hvis du kan komme til at lade på det hver måned går det nok.

Dertil kommer, at en typisk alarm går i dvale efter noget tid og
bruger endnu mindre strøm. På Legos 3 er det vist efter en uge.

--
Peter B. Juul, o.-.o "15000 atheists in London rioted today
The RockBear. ((^)) after a blank sheet of paper was found

Fra : Tyfon

Dato : 04-11-06 23:37

> [...]
> 2. Kan jeg modvirke uheldige side effekter ved at starte MC'en op en
> gang om ugen i og lade en gaa i tomgant 20 minutter.

Fix konstant 12v til alarmen med en strøm forsyning hvis det er muligt

Hvis kælderrummet er dit eget så køb en billig Thansen alarm (mener de har
til 500kr endnu) og sæt den på kælderrumet .. same løsning har jeg på mit
sku og det har nu virket i 2 år.

Dog står classicen ikke der ude men inde i baggangen lige ved siden af
hundens seng.

OZ3BTO

Fra : Morten

Dato : 05-11-06 10:49

Til tyfon troede kun du havde en gammel grå ford sierra

men ellers prøv en lader som hedder optimate 3
Morten

"Tyfon" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sku og det har nu virket i 2 år.
>
> Dog står classicen ikke der ude men inde i baggangen lige ved siden af

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Tyfon

Dato : 05-11-06 18:18

"Morten" <bladlus@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Til tyfon troede kun du havde en gammel grå ford sierra
>
> men ellers prøv en lader som hedder optimate 3
> Morten

Det er efterhånden et årstid siden at den blev skiftet ud med en nissan
oliebrænder

Såen en ford er sku for dyr i brændstof når der er langt på arbejde og
fornøjelser

OZ3BTO

Fra : per biker

Dato : 05-11-06 15:51

Hvad skulle jeg goere uden denne NG , ja fordi jeg er ikke det mest
mekaniskt tekniske geni. Og det er da rart at vide at MC'en ikke
eksploderer ved at staa med Alarm paa.

Da jeg ikke kan komme til fast stroem i kaelderen, er det saa muligt at
koebe en lader som "lades" oppe i lejligheden og saa derefter kan
monteres paa batteriet efter behov/vurdering.

PS Tak for de mange svar.

Fra : Steen E.

Dato : 05-11-06 17:36

> Da jeg ikke kan komme til fast stroem i kaelderen, er det saa muligt
> at
> koebe en lader som "lades" oppe i lejligheden og saa derefter kan
> monteres paa batteriet efter behov/vurdering.

Et opladet batteri holder mindst en måned - køb en lader til lukket
batteri, fx Biltemas' 37-711 til 199,-, tag batteri op i lejligheden og
oplad det en dag en gang om måneden. En Street-Rod ?? Hmmm ... kan du
høre alarmen når den står i en lukket kælder ?

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : per biker

Dato : 05-11-06 19:02

Steen E. wrote:

> [...]
> oplad det en dag en gang om måneden. En Street-Rod ?? Hmmm ... kan du
> høre alarmen når den står i en lukket kælder ?

Ohhh JA det kan jeg, std HD alarm gaar vis af med 110 DB. Det er en
bette opgang jeg bor i som bestemt ikke er lyddaempet (jeg kan blive
vaekket af opgangsdoeren blive laast op), og der er basalt set "fri
lydudblaesning" mellem kaelder og opgang.
Og saa staar den overbo som er lige over MC'en, har vi et saerdeles
godt forhold til

Fra : Soren Lindholt

Dato : 05-11-06 22:58

per biker skrev:

> [...]
> lydudblaesning" mellem kaelder og opgang.
> Og saa staar den overbo som er lige over MC'en, har vi et saerdeles

Eller køb et ekstra batteri at skifte med, men det andet lades op i køkkenet

Søren

Fra : Anders Majland

Dato : 09-11-06 10:57

> Eller køb et ekstra batteri at skifte med, men det andet lades op i
> køkkenet

Træk en forlængerledning / kabeltromle en gang om måneden og og lad
batteriet op ...

Eller købt et "stort" bilbatteri på f.eks 70Ah til at trække alarmen istedet
for mc'ens lille batteri.
Hvis din alarm er af typen der går ved afmontering af batteri når en tyv jo
heller ikke at gøre skade på den hvis han stater med at tage kablerne af det
ekstra batteri ....