Vedligeholdel kæde?
Fra : Msp

Dato : 01-11-06 16:34

Hej.
Jeg har aldrig kørt med kæde før (er ellers svoren kardantrækker) men nu
skete det altså.
Så nu er jeg interesseret i hvordan sådan en kæde bør vedligeholdes. Er der
nogen der gider sætte mig ind i den verden.

Kawa zx10
Mogens

Fra : Anders Majland

Dato : 01-11-06 16:42

> [...]
> Så nu er jeg interesseret i hvordan sådan en kæde bør vedligeholdes. Er
> der nogen der gider sætte mig ind i den verden.

Det første du gør er at investere i en kædesmører Scotoiler, McCoi eller
Loobman er forsåvidt et fedt. Dernæst skal du bare en gang imellem
kontrollere om den er blevet løs. En gang imellem vil jeg mener er efter
5-10000km først gang og dernæst med tiltagende opmærksomhed indtil den er
slidt op... En moderne kæde strækkes stort set ikke før den er slidt op -
men så går det tilgengæld stærkt... For en "ny" er er det nok lige så nemt
bare at kigge på det foreste tandhjul. Når det begynder at se slidt ud har
kæden normalt ikke langt igen.

http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=655 << McCoi
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1386 <<Loobman
og http://www.scottoiler.com/ har jeg ikke personlige erfaringer med - men
de er størst

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-06 18:18

Anders Majland skrev i meddelelsen
<4548c07e$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>For en "ny" er er det nok lige så nemt
>bare at kigge på det foreste tandhjul. Når det begynder at se slidt ud har
>kæden normalt ikke langt igen.

Se det passer ikke helt. Når kæden er halvgået á 15-20.000 Km. så skiftes
forkædehjulet, (som er synligt slidt), derved forlænges kædens levetid
betragteligt, da den ikke skal kante sig på et slidt kædehjul. De penge er
godt givet ud.

Og manuel smøring kán give lang levetid, hvis man ellers er opmærksom på
hvornår der skal smøres. Hvilket kan være alt mellem 2.000 Km. ned til 200
Km. på en rigtig møgregnvejrsdag.

mvh
Orla, 36.000 Km. (til nu), på DID ZVM med manuel smøring.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Anders Majland

Dato : 02-11-06 00:04

> [...]
> forkædehjulet, (som er synligt slidt), derved forlænges kædens levetid
> betragteligt, da den ikke skal kante sig på et slidt kædehjul. De penge er

Skal kædens levetid optimeres skal fortandhjulet skiftet inden det er "for
slidt" - På et nyt tandhjul passer kæde og tandhjul sammen så trækker
fordeles over flere ruller - efterhånden som tandhjul slides skifter
belastningen til det kun er en tand ad gangen der skal tage slæbet - og
slidet tager til ...

Det er så temeligt afhængigt af maskine og kæde om det er noget at hente

Min erfaring fra xt'en er at kæderne er fædige samtidig med fortandhjulene.
Men det er så også kun en 520'er kæde og en enstamper er meget hårdere ved
kæden en flercylindrede. Det længste jeg har hevet ud af en kæde der er godt
20000km med en en did520vm. og jeg har kørt tæt på 17000km på en dc-afam og
den har jeg lige efterspændt for anden gang så den er ved at være færdig

> Og manuel smøring kán give lang levetid, hvis man ellers er opmærksom på
> hvornår der skal smøres. Hvilket kan være alt mellem 2.000 Km. ned til 200
> Km. på en rigtig møgregnvejrsdag.

Enig - men selvom jeg smurte "hele tiden" holdt en RK 520 XSO kun 8000km -
men den kom så også på i starten af februar og vinter er hård ved kæden. DID
kæden døde også henover en vinter så måske der havde været mere i den ved
ren sommerkørsel ...

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 18:43

Anders Majland skrev i meddelelsen
<4549280b$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Min erfaring fra xt'en er at kæderne er fædige samtidig med fortandhjulene.

Klart ! Kædehjulene må jo netop ikke blive det, der tager livet af
kæden....

>Enig - men selvom jeg smurte "hele tiden" holdt en RK 520 XSO kun 8000km -

Joe, vinter er hårdt for kæder, men RK har imho også et problem :-|

Typisk er det jo nok fugt, der slipper ind ved godt brugte o-ringe, og så
går det stærkt, men der må din kædesmører trods alt være mere "sikker" i at
holde kæden oliefugtig. Måske er det at Du mangler en prime funktion, så
kæden får et ordentlig pulver olie lige før at Du stalder op for natten.
:-/

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Anders Majland

Dato : 02-11-06 22:02

> Klart ! Kædehjulene må jo netop ikke blive det, der tager livet af
> kæden....

Altså at kæden er færdig inden tandhjulnene er syndeligt slidte... Jeg tror
ikke jeg vil kunne hive meget mere ud af kæderne på den ved at skidte
fortandhjul halvvejs (Måske hvis jeg ikke kørte vinter og støvede grusveje)

> [...]
> holde kæden oliefugtig. Måske er det at Du mangler en prime funktion, så
> kæden får et ordentlig pulver olie lige før at Du stalder op for natten.

Med McCoi'en står den bare til at smøre rigeligt - og ekstra i regnvejr. Det
virker fint selv om vinteren. Kæden er aldrig tør at se på.

Loobman'en på xtz'en er jo manuelt styret og der er det også nemt at sørge
for at den får rigeligt. Idag holdt jeg også lige ind efter at være kommet
af motorvejen og gav den et skvis inden de sidste 20km hjem.

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-06 09:43

Anders Majland skrev i meddelelsen
<454a5ccf$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> [...]
>ikke jeg vil kunne hive meget mere ud af kæderne på den ved at skidte
>fortandhjul halvvejs (Måske hvis jeg ikke kørte vinter og støvede grusveje)

Du vil da også være omvendt ;-D men Du må jo vide det, Du er vist den
største forbruger af kæder på gruppen

>Med McCoi'en står den bare til at smøre rigeligt - og ekstra i regnvejr.
Det
>virker fint selv om vinteren. Kæden er aldrig tør at se på.

Næeh, men hvor mange % af den olie er i realiteten vand bundet i olien :-/
Jeg ved at man skal være forsigtig med Motorex kædesprayen, den kan holde
vand ude fra kæden, men jeg kom for skade at bruge sprayen på trædecyklen,
og det viste sig at jeg var kommet for sent, for her holdt sprayen kun det
allerede indkomne vand lukket inde i kæden.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Anders Majland

Dato : 07-11-06 20:04

> Det
>
> Næeh, men hvor mange % af den olie er i realiteten vand bundet i olien :-/

Så ville den vel være tør at se på inden jeg næste gang skulle ud at køre

Men her til vinter skal jeg have lavet en kædeskærm ala din og armand's
opskrift - Så kan jeg sikkert skrue gevaldigt ned for olien ...

Fra : Thomas

Dato : 01-11-06 18:42

> Det første du gør er at investere i en kædesmører Scotoiler, McCoi eller
> Loobman er forsåvidt et fedt.

Jeg har en automatisk kædesmører - kan ikke anbefales, da kæden drypper
olie.

/Ths

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 01-11-06 19:14

> Jeg har en automatisk kædesmører - kan ikke anbefales, da kæden drypper
> olie.

Hvis den drypper, så smører du for meget. Men så er du også sikker på den er
ordentlig smurt.
Med automatisk kædesmørring er man meget sikker på at der bliver smurt hele
tiden. Og mængden kan hurtigt sættes op ved behov.
Jeg kan også kun stærkt anbefale at få automatisk kædesmørring. Jeg har selv
kørt med Scottoiler i mere end 10 år.
Hilsen Matthias

Fra : Ole Baun

Dato : 01-11-06 22:26

"Thomas" skrev i en meddelelse news:1052h.52$W56.7@news.get2net.dk...

> "Anders Majland" skrev i en meddelelse

> Jeg har en automatisk kædesmører - kan ikke anbefales, da kæden drypper
> olie.

Jeg har også en automatisk kædesmører (Scottoiler). Kan absolut anbefales.
Skide være med om der ryger en smule olie af kæden, det koster ikke
alverden, (og ellers kan alm. kædesavsolie også bruges), og kædens levetid
øges betragteligt.

Ole Baun

Fra : Msp

Dato : 01-11-06 22:52

Tak for svarene alle.
Nu skal jeg bare have købt et smøreanlæg og montere det i vinter, så ses vi
på vejene til foråret.

Fra : ptheo

Dato : 02-11-06 23:36

"Thomas" <t@pp.se.invalid> skrev i en meddelelse

> "Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har en automatisk kædesmører - kan ikke anbefales, da kæden drypper
> olie.
>
> /Ths

betingelsen for at den ikke drypper olie ..... det er at systemet er tæt .
Den mindtse utæthed og selv en Scottoiler dual injektor sende indholdet ned
på fliserne ... efte et par timer ...

det gjorde min også fra ny i 2005, med de orginale gummistykker til slange
samlingerne .... men ikke i 2006 , for inden da blev alle gummi slanger i
samlinger skiftet til mere plastagtige materialer ... og pludselig blev den
100 % drypfri ... mærkeligt nok , for disse afløser samlinger kom fra KINA
, der jo ikke er kendt for at lave den bedste kvalitet ......

ptheo

Fra : ptheo

Dato : 02-11-06 23:24

> [...]
> bare at kigge på det foreste tandhjul. Når det begynder at se slidt ud har

det er jeg helt enig i ... det svarer til mine erfaringer med en kæde der
endnu ikke er opslidt på en Fazer 1000 efter 4 år og 62000km ..... se andet
inlæg i denne gruppe ...

ptheo

Fra : Thomas Jensen

Dato : 03-11-06 18:46

> nogen der gider sætte mig ind i den verden.

jeg plejer at rense kæden af med petroleum for hver 5000km, så den er pæn og
ren.
Det kan gøres med en børste, selv bruger jeg denne:
http://www.louis.de/?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003135
den sviner ikke så meget og samlet petroleummet op.

Så kører jeg en lille tur bare for at få det sidste af petroleummet slynget
af og så hjem og smøre den med kædefedt.
Ellers smøres den ca. hver 500km og efter en tur i regnvejr.
Tager ikke lang tid.
Kørte med det princip på min FZ6, ved 28000km var den ikke færdig, men jeg
ville geare den om og skiftede så kæden.

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11