/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Koblingsjustering
Fra : Begbie


Dato : 31-10-06 22:50

Jeg ved at emnet har været op tidligere, men jeg tillader at stille et
lille spørgsmål alligevel.

Koblingen på min Planet har altid været "let", der skal altså
ikke bruges ret mange kræfter på at betjene den. Det fungere også
fint, og jeg har ingen indsigelser imod dens funktionalitet.

Koblingsgrebet har også altid været "løs", i den forstand at den
kan skubbes lidt op ned i hvileposition (naturligvis i modsætning til
bremsegrebet). Jeg har aldrig rigtig tænkt over det før, men det er
også sådan at man kan se starten af selve koblingskablet, når
koblingen er ned. Jeg spørger så i total uvidenhed, om det er
"normalt" eller ej?

Instruktionsbogen fortæller om justering af "slack" i
koblingenskablet ved hjælp af en dims ved koblingen. Fint nok, men den
siger også at hvis koblingen glider eller er tung efter sådan en
justering, at den så skal skilles fra hinanden, og at hele operationen
i øvrigt skal forgå hos en mekaniker.

For at præcisere spørgsmålet fra før: Hvis koblingen fungere
fejlfrit, skal jeg se på "løsheden" som noget normalt, eller skal
jeg prøve at stramme kablet lidt, med hensigten at selve
koblingsgrebet skal sidde mere "stramt". Eller ville det bare en
mindre begavede ide?

På forhånd tak for jeres svar!


 
 
Hekto (01-11-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 01-11-06 00:06

> Jeg ved at emnet har været op tidligere, men jeg tillader at stille
> et
> lille spørgsmål alligevel.

Det var da meget at holde rede på, på dette tidspunkt af natten!

Der skal normalt være 3-5 mm 'frigang' før kablet begynder at bevæge
koblingsarmen nede på blokken.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



Torben Scheel (01-11-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 01-11-06 08:40

Begbie wrote:

> Koblingsgrebet har også altid været "løs", i den forstand at den
> kan skubbes lidt op ned i hvileposition (naturligvis i modsætning til
> bremsegrebet). Jeg har aldrig rigtig tænkt over det før, men det er
> også sådan at man kan se starten af selve koblingskablet, når
> koblingen er ned. Jeg spørger så i total uvidenhed, om det er
> "normalt" eller ej?

Op og ned frigang er normalt - du kan evt finde en aluplade i passende
tykkelse til at lægge under grebet hvis det bliver irriterende (bolten
skal igennem). Det hele skal naturligvis fedtes lidt ind.
Min fabriksnye TDM har også lidt "løshed".

> Instruktionsbogen fortæller om justering af "slack" i
> koblingenskablet ved hjælp af en dims ved koblingen. Fint nok, men den
> siger også at hvis koblingen glider eller er tung efter sådan en
> justering, at den så skal skilles fra hinanden, og at hele operationen
> i øvrigt skal forgå hos en mekaniker.

Trækfrigang=slack er også normalt - der skal være lidt (på en
kabeltrukket kobling) Det er den du kan justere med fittingen på grebet.

--
vh
Torben

Armand (01-11-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-11-06 23:12

Torben Scheel skrev:
>
> Trækfrigang=slack er også normalt - der skal være lidt (på en
> kabeltrukket kobling)

- - - - Derved at kablet vil stramme/løsne sig alt efter styret position
og at det er uhensigtsmæssigt at man ved helt tilstrammet kabel i
realiteten betjener koblingen når man drejer på styret!

Få en Aha-oplevelse(™):
Prøv selv at trække løsheden an med let hånd på grebet og mærk hvorledes
trykpunktet ændrer sig under bevægelse af styret!

--
Armand.

Ukendt (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-11-06 13:53

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote in news:45484f39$0$49208
$14726298@news.sunsite.dk:

du kan evt finde en aluplade i passende
> tykkelse til at lægge under grebet hvis det bliver irriterende (bolten
> skal igennem). Det hele skal naturligvis fedtes lidt ind.
> Min fabriksnye TDM har også lidt "løshed".
>

Fås som færdiglavet skiver (shims) i tykkelserne 0,1 0,2 0,3 0,5mm osv.
Den lokale smed/maskinfabrik har den sikkert for en slik !

Torben Scheel (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 02-11-06 14:11

Rasmus TDR "lightburner" wrote:
> Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote in news:45484f39$0$49208
> $14726298@news.sunsite.dk:
>
> du kan evt finde en aluplade i passende
>> tykkelse til at lægge under grebet hvis det bliver irriterende (bolten
>> skal igennem). Det hele skal naturligvis fedtes lidt ind.
>> Min fabriksnye TDM har også lidt "løshed".
>>
>
> Fås som færdiglavet skiver (shims) i tykkelserne 0,1 0,2 0,3 0,5mm osv.
> Den lokale smed/maskinfabrik har den sikkert for en slik !

Der er en herlig sekvens i "Zen - and the art of motorcycle maintenance"
hvor vores helt (der kan skrue) forsøger at hjælpe sin makker på BMW'en
(der ikke kan skrue) med at få hans greb til at sidde fast om styret.
Han foreslår helt naturligt at klippe et par alustrimler ud af en øldåse
og lægge under - men her slutter samtalen pludseligt med BMW-fyren. Uden
et originalt BMW reservedelsnummer kommer det _ikke_ på hans BMW

ISBN: 155927557X - forvent at broderparten er filosofi og resten MC-hørm.

--
vh
Torben

Begbie (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Begbie


Dato : 02-11-06 12:56

Ok, det må jeg hjemme og prøve

Tak for hjælpen.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste