levetid på kædekit ?
Fra : ptheo

Dato : 31-10-06 22:23

Efter 62.000km / knap 4 år, holder den orginalt monterede kæde stadig
kontrolmål for max længde mellem 10 led ... bagerste tandhjul er ikke
synligt slidt , det foreste er skftet ved 40.000km , og er godt på vej til
at skulle skiftes igen .... alternativt skal jeg skifte hele sættet med det
nye orginale kædekit der er købt hjem allerede ved et planlagt skift ved
40.000km , da blev det kun til det foreste tandhjul ... eler skal den kun
have t nyt tandhjul en gang mere .....ud fra et teknisk synspunkt ,
Spørsmålet er kort og godt kan det gøres en gang mere, før det komplette
skift bliver aktuelt ?

erfaring mangler .... hvad er normal levetid for et kædekit på en MC.......
der køres normalt og ind imellem op mod det modellen kan yde .....(143hk)

den orginalt monterede kæde er en DID ZVM , der tilsyneladende lever længe

min første kæde på en ny bandit 600 holdt iøvrigt kun 12000 ..... den var
vist født med et kort liv ...?

mvh
FZS1000

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-10-06 22:39

On Tue, 31 Oct 2006 22:22:35 +0100, "ptheo" <ptheo@post8.tele.dk>
wrote:

Hej.

>Spørsmålet er kort og godt kan det gøres en gang mere, før det komplette
>skift bliver aktuelt ?

Jeg ville skifte hele skidtet nu.
Når kæden har taget livet af endnu et fortandhjul er den ikke ny mere.
Du HAR fået valuta for de penge
En knækket kæde kan lave grimme huller i motorblokken.
Det er en dyr reperation i forhold til et kædekit.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-06 23:05

ptheo skrev i meddelelsen <4547be99$0$4169$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

>erfaring mangler .... hvad er normal levetid for et kædekit på en MC.......
>der køres normalt og ind imellem op mod det modellen kan yde .....(143hk)

Du har passet din kæde godt men mål nu lige over hele kædens længde, den
er ikke nødvendigvis lige slidt over hele længden. Og 10 led er faktisk for
usikkert at måle på.

>den orginalt monterede kæde er en DID ZVM , der tilsyneladende lever længe

En anden ting efter så langt et liv er, at kædens pinde er vibrationshærdet
en del, og pludselig "snip", og det koster. :-|

mvh
Orla, med kædesprængereksamen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Steen E.

Dato : 01-11-06 00:09

> En anden ting efter så langt et liv er, at kædens pinde er
> vibrationshærdet
> en del, og pludselig "snip", og det koster. :-|

Jeg har samme kæde på Fazeren - kæden er efterspændt 1 gang efter
"indkøring" og derefter kørt lidt over 20.000 km - kan ikke måle at den
er slidt - jeg regner med at skifte den omkring 40.000 km, som Steen og
Orla skriver, så har den gjort det godt og et brud koster kassen i form
af ødelagt motorblok eller det der er værre, et styrt med fart på

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Armand

Dato : 01-11-06 22:55

Orla Pedersen skrev:

> Du har passet din kæde godt men mål nu lige over hele kædens længde, den
> er ikke nødvendigvis lige slidt over hele længden. Og 10 led er faktisk for
> usikkert at måle på.

Kontrollér ved at trække bagud i kæden ved dens anlæg mod bagtandhjulet:
Kan der anes luft mellem kæde og tandhjul er den ved at være halvlang!

Men måske at dine tandhjulsskift's er hovedårsagen til kædens lange liv
- I så fald er der lagt op til alle at forsøge sig ligeså :-|

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 02-11-06 09:03

Armand wrote:

> Men måske at dine tandhjulsskift's er hovedårsagen til kædens lange liv
> - I så fald er der lagt op til alle at forsøge sig ligeså :-|

Faktisk var det Torben Scheel der bragte ideen på banen, han havde det
vist fra et FJ forum, at skifte forkædehjul for hver 12.000 Km. Jeg fulgte
rådet, og skiftede, dog ved 18.000 Km., hvor kædehjulet var synligt slidt.
Kan ses på min hjemmeside.

Kæden er nu ca. 36.000 Km. gammel, og har ikke været justeret ud over ved
dækskift, og strækker sig tilsyneladende ikke endnu. Meen, den ryger altså
ud til foråret under alle omstændigheder. Ophærdningen må allerede nu være
markant, eller også er DID så meget bedre til at vælge materialer end
eksempelvis RK.

Uden skift af forreste kædehjul ville kæden være "ødelagt" nu, det er jeg
ret sikker på.

mvh
Orla Pedersen

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-11-06 10:12

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> fulgte rådet, og skiftede, dog ved 18.000 Km., hvor kædehjulet var
> synligt slidt. Kan ses på min hjemmeside.

Præcis - det er lidt af en hukommelse du render rundt med

--
vh
Torben - der glæder sig over sin plads i historiebøgerne

Fra : Knud Dam

Dato : 31-10-06 23:03

"ptheo" <ptheo@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontrolmål for max længde mellem 10 led ... bagerste tandhjul er ikke
> synligt slidt , det foreste er skftet ved 40.000km , og er godt på vej til

Imponerende !

Jeg ville skifte hele sættet nu.

; - )

KD Bandit 600 S (med Scott-oiler holder mine kit typisk 25 kkm.)

Fra : Hekto

Dato : 01-11-06 00:04

> Efter 62.000km / knap 4 år, holder den orginalt monterede kæde
> stadig
> kontrolmål for max længde mellem 10 led

Jeg havde overhovedet ikke haft nerver til at køre så længe med en
kæde. Ud med skidtet inden den laver ulykker = $$$$$$$$

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-06 07:17

Hekto skrev i meddelelsen ...

>Jeg havde overhovedet ikke haft nerver til at køre så længe med en
>kæde. Ud med skidtet inden den laver ulykker = $$$$$$$$

DID-kram !

mvh
Orla, som trods kædetabel, ikke vil fravige DID ZVM
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Hekto

Dato : 01-11-06 11:14

Orla Pedersen has brought this to us :
> DID-kram !

Kram eller ikke kram ... 40.000 er langt. Prisen
på en kæde er jo ikke det der gør en fattig.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!

Fra : Soren Lindholt

Dato : 01-11-06 17:55

Hekto skrev:
> Orla Pedersen has brought this to us :
>
> Kram eller ikke kram ... 40.000 er langt. Prisen
> på en kæde er jo ikke det der gør en fattig.

Kan man nu vide det`?? feks er der mange der er bekymrede over prisen på
en enkelt dåse WD40 til vinteropbevaringen, og hellere vil ha en
spændende oplevelse med rapsolie og sparede 20 kroner...))

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-06 18:25

Soren Lindholt skrev i meddelelsen
<4548d156$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>Kan man nu vide det`?? feks er der mange der er bekymrede over prisen på
>en enkelt dåse WD40 til vinteropbevaringen, og hellere vil ha en
>spændende oplevelse med rapsolie og sparede 20 kroner...))

Der skal spares, koste hvad det vil....

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Hekto

Dato : 02-11-06 12:38

Orla Pedersen used his keyboard to write :
> Der skal spares, koste hvad det vil....

Præcis! 4 kotteletter til 20,- Kr - skide være
med hvordan grisen blev behandlet.
Racer-jern til 250.000,- Kr og så afsted i
gummisko!

Fra : Thomas

Dato : 02-11-06 16:45

> Præcis! 4 kotteletter til 20,- Kr - skide være
> med hvordan grisen blev behandlet.
> Racer-jern til 250.000,- Kr og så afsted i
> gummisko!

Ja, eller klage over service hos Sterling på en billet til Rom for 300;-

/Ths.

Fra : ptheo

Dato : 02-11-06 23:09

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> [...]
> Verein'
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og

Et total misforstået indlæg .... men hvis man vil snakke med på alt ... også
der man ikke har forstand på ... så er det jo nok med den type bemærkninger
Jeg mener ikke at jeg på noget tidspunkt har opfordret til en økonomisk
vurdering ... spørsmålet om levetid er fra min side er ment fra en ren
teknisk vinkel, til glæde for alle der ikke bare vil acceptere det plader
der bliver udsendt fra forhandlerne ...
ptheo

Fra : Hekto

Dato : 03-11-06 10:04

It happens that ptheo formulated :
> [...]
> vurdering ... spørsmålet om levetid er fra min side er ment fra en ren
> teknisk vinkel, til glæde for alle der ikke bare vil acceptere det plader

Det ved jeg nu ikke. Min - og sikkert også Orls -
bemærkning, var sikkert en kommentar til at
danskere generelt løber efter billige tibud og
tvivlsomme besparelser.

Du har ikke selv opfordret til en økonomisk
vurdering - men har trods alt selv gjort den.
Hvis ikke det er besparelsen der driver dig, hvad
er det så? At eftervise at forhandlerne ikke har
ret, eller får du et adrenalin-kick af at køre en
tur og se om du kommer hjem med en hel kæde?

Jeg har da før talt med nogen der havde en ret så
dyr motorcykel, som alligevel kviede sig ved at
skulle sætte en ny kæde på. De stive led blev vel
'bløde' igen, hvis den fik lidt olie og man kørte
en lang tur!!! Sammenligned med en smadret
motorblok er prisen på en ny kæde da ikke for
noget at regne. Selv om en ny motor måske kan
hentes hjem til det dobbelte af hvad en god kæde
koster i mit tilfælde, er det da lettere at
skifte kæde!

Man skal ikke tage forhandlernes snak for
pålydende, det er jeg enig i. Derfor køber jeg
også CZ-kæder hos Arne Nielsen, og bruger
kædesavsolie til at smøre med. Det er så billigt
at jeg simpelthen ikke har nogen som helst
interesse i at se hvor længe de kan holde, eller
hvornår der optræder brud p.gr.a.
deformationshærdning. Ny kæde på for hver 10.000
km.

Fra : CL

Dato : 03-11-06 17:14

> Det ved jeg nu ikke. Min - og sikkert også Orls -

Hu the fuck is orls ?

> [...]
> skulle sætte en ny kæde på. De stive led blev vel
> 'bløde' igen, hvis den fik lidt olie og man kørte

Har jeg også oplevet et par gange og det er til
at få det det dårligt over.
Jeg kører ca 30 k km på et sæt og det giver
en relativ lav pris pr kørt km,
Så det er ikke mig der skal se hvor langt man kan kører
før det siger bang.

> [...]
> interesse i at se hvor længe de kan holde, eller
> hvornår der optræder brud p.gr.a.
> deformationshærdning. Ny kæde på for hver 10.000

Du skifter vel også tandhjul ?

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Hekto

Dato : 03-11-06 17:28

CL used his keyboard to write :
> Du skifter vel også tandhjul ?

Nogen gange!

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-11-06 08:31

ptheo wrote:

> erfaring mangler .... hvad er normal levetid for et kædekit på en MC.......
> der køres normalt og ind imellem op mod det modellen kan yde .....(143hk)

Jeg ville skifte. Jeg gav ~1200,- for et ZVM kit - mon ikke km-prisen er
tilstrækkeligt lav nu?

> den orginalt monterede kæde er en DID ZVM , der tilsyneladende lever længe

Det er jeg glad for at høre - jeg har monteret ZVM på FJ'eren udfra det
gode rygte - men her er så den tungtvejende erfaring

--
vh
Torben

Fra : Janner

Dato : 01-11-06 12:21

> [...]
> ..
>
> min første kæde på en ny bandit 600 holdt iøvrigt kun 12000 ..... den var

DID er kram ... har selv engang præsteret at køre 45000 på et kit .... Har
derimod også engang prøvet købe det billigste skrammel til min dengang
CBR600 ... Og det ja holdt knap 12000 km.

Så husk nu at købe kram

Fra : ptheo

Dato : 02-11-06 11:17

Tak for indlægene , jeg vil slutte med at give yderliger oplysninger

1. der er ikke tale om nogen hasaderet test , der er ikke nerver
på.... fordi kæden der kontroleret løbende, alle led , alle o-ringe
o.s.v. og den er kontrolmålt efter Yamaha's foreskrifter , og
selvfølgelig på flere positioner .

2. kæden strammes stort set aldrig .... måske en gang mellem
dækskift hver 10000km. Sådan har det været siden de første 1000km
blev nået ...

3. Det foreste tandhjul er den del der nødvendigvis slides først , og
det tandhjul skal selvfølgelig skiftes i tide , i mit tilfælde ved
40tkm , og nu for anden gang ved 65tkm, hvis jeg vælger denne løsning
, og det gør jeg nok, da der ligger et orginalt kædekit på hylden .
Den reducerede levetid for det foreste tandhjul viser jo nok at kæden
er blevet slidt , det bekræftes også af mine målinger .

4. En kæde springer i det svageste led ... men dem er der jo ingen af
...... kæden er stadig ok og holder specifikationen , mange sprængte
kæder skyldes nok mangelfuld vedligeholdelse.

5. Jeg glemte at fortælle at kæden fra ny har været smurt af et
elektronisk styret system der også giver mere smøring ved højere
hastighed . Som dyse er der brugt en orginal Dual injektor fra
Scottoil ... den sikrer god fordeling af olien , den orginale fra
Scottoil), jeg vi tro det er denne effektive smøring af o-ringene der
er den største årsag til levetiden .
Kæden er iøvrigt altid ren og forbruget er ca 50ml til 1600km ., og
en let olieret kæde synsmæsigt.
Ved vask af MC . bruges der motorrens til kædeskærm og kæde , og
der er mindre fedtstof på bagfælg end ved brug af kædespray . Efter
vask er kæden således delvis affedtet , men efter få km er der smurt
igen .

ptheo

Fra : Orla Pedersen

Dato : 02-11-06 11:31

ptheo wrote:

> 4. En kæde springer i det svageste led ... men dem er der jo ingen af
> ...... kæden er stadig ok og holder specifikationen , mange sprængte
> kæder skyldes nok mangelfuld vedligeholdelse.

Måske manglende vedligeholdelse, men Du glemmer helt den
deformationshærdning, der nødvendigvis opstår i pindene, og dén kan Du
ikke se. :-/

mvh
Orla, som har set :-|

Fra : ptheo

Dato : 02-11-06 23:19

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Måske manglende vedligeholdelse, men Du glemmer helt den
> deformationshærdning, der nødvendigvis opstår i pindene, og dén kan Du
> [...]

Eller som Orla tron han har set ... hvis det var tilfældet så tror jeg
ikke at de mange MC fabrikanter ville oplysee kontrol mål og lignende ... de
ville kort og kontant oplyse at efter f.eks. 10000km , så skal kæde kit
skiftes .... det er der jo ingen der gør.... jo forhandlere der ser en
omsætningsmulighed , de vil forsøge at skabe den situation ... fakta er at
de enkelte fabrikater foreskriver kontrolmål og visuel kontrolaf af tandhjul
, og lader det op til den enkelte ejer at handle efter disse vejledninger .

ptheo

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-11-06 23:39

On Thu, 2 Nov 2006 23:18:30 +0100, "ptheo" <ptheo@post8.tele.dk>
wrote:

Hej.

> [...]
>, og lader det op til den enkelte ejer at handle efter disse vejledninger .

Jeg vil lige pointere at der er skiftet forreste tandhjul en gang, og
det holdt ikke uden halvdelen af den tid det første kørte.
Det er et tydeligt tegn på at kæden er slidt, lige gyldigt hvad der
måles.
Jeg er helt med på hvorfor MC fabrikanterne ikke opgiver et fast Km
tal for kædeskift.
Det vil afhænge af hvilken type (fabrikat) kæde der er monteret, og
den tør de ikke tage ansvaret for.
Husk blot de bilfabrikanter der angav et fast skifteinterval for
knastlæden - De fleste røg før "skiftedag"
Jeg plejer selv at slide to fortandhjul på en kæde, og så tør jeg ikke
mere.
Jeg vil hellere skifte hele kædekittet end at risikere at få slået hul
i motorblokken.
Som Orla skriver er det en særdeles usikker metode at måle over et
ringe antal pinde, og 10 er efter min mening for lidt til at afsløre
slid.
Noget andet er at sliddet sagtens kan ligge på nogle få pinde, eller
være ujævnt fordelt over hele kædens længde.
Hvis det nu havde været en knastkæde, hvor risikoen for totalt
motorhaveri er overhængende, er der ingen der er i tvivl om at kæden
skal skiftes med mellemrum.
Det er selvfølgelig din MC, og dermed dig der bestemmer hvornår det er
slut.
Det der undrer mig mest er hvorfor du spørger os andre til råds, når
du forlods har en bestemt mening om hvornår du vil skifte kæden.
Hvis det da ikke lige er for at fortælle hvor langt din kæde har
rullet - Det er også fint nok.
Jeg er under alle omstændigheder imponeret

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : ptheo

Dato : 03-11-06 00:03

Det jeg efterlyser er andres erfaringer med levetiden ... ikke en rææke
formodninger og teorier ... de kan jolæses mange steder ... jeg forsøger at
holde mig til fabrikantens oplysninger , og udnytte dem bedst muligt ...

jeg er iøvrigt helt eniig i at to foreste tandhjul pr kæde nok er et godt og
sikkert niveao at holde sig til , set fra alle vinkler ., bare kæden er ok
og holder kontrolmål .. jeg vil dog tro at det i mit tilfælde vil sige at
et totalt skift af kædekit bliver omkring 70tkm igen set fra alle
vinkler og hensyn til sikkerhed ..
det betyder så at skiftet må ske sker lidt før , i denne vinterperiode , af
praktiske årsager ..... det er jo ikke et spørsmål om økonomi , men om
teknik , og teknikens muligheder , hvis den behandles optimalt .
ptheo

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-06 10:12

ptheo skrev i meddelelsen <454a6eb0$0$4155$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

>Eller som Orla tron han har set

Der er ikke forhandlersnak, eller tro i det. En krystallografisk (EBSD)
undersøgelse lyver ikke.... OK. det var en RK-kæde hvor der (åbenbart) end
ikke var styr på materialet fra ny, ellers havde alle pindene jo haft
"sygdommen".

Vi lavede et hurtigt tjek på den pin der brækkede i min kæde, den var totalt
gennemhærdet, og som glas. Hærdningen skulle kun have været på overfladen,
kernen skulle være sejg. Du kan se kædeleddet på min hjemmeside, og i øvrigt
vurdere om Du vil "spille" videre i lotteriet :-/

Omkring deformationshærdning i sig selv, så hjælper alverdens
vedligeholdelse ikke på det problem. Det er blot en proces som man må leve
med, og tage højde for, når materialer bruges til grænsen. Gik man nu lige
så tæt til grænsen med eksempelvis bagkædehjulets montering, så var det
fastgjort til hjulet med én 8 mm. stålbolt halvvejs inde på kædehjulet.

mvh
Orla, ateist
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain

Fra : Anders Majland

Dato : 02-11-06 22:03

> 5. Jeg glemte at fortælle at kæden fra ny har været smurt af et
> elektronisk styret system der også giver mere smøring ved højere
> hastighed .

Hvilket ?

Fra : ptheo

Dato : 02-11-06 23:01

> Hvilket ?

Desvære har det ikke noget navn , det er ikke specielt unikt , det kan ikke
købes , er ikke afgørende bedre en dem der findes på markedet , men mit eget
udviklede analoge system... der i dag kan bygge simplere digitalt .... et
godt bud på et lignende er det tyske CLS200 se http://www.cls200.de/.....

Jeg mener ikke systemet er ikke afgørende, det afgørende er nok at kæden
smøres med olie , og at det sker løbende ... istedet for at blive
påsprøjtet et lag hvidt støvsamlende voks ... fra en dyr spray ....der
alligeveld ikke smører men samler skidt ... og de vigtige o-ringe tører ud
..... en sikker vej til en udskiftning af hele kæde kittet .

Min tidligere MC forhandler fortalte engang at de afmonterede flere
kædesmøre systemer end demonterede ... det forstår jeg udmærket , set fra
forhandelerens vindue , så burde smøresystemer udrydes ... de truer jo
omsætningen på værkstedet ...

ptheo

Fra : Anders Majland

Dato : 03-11-06 09:40

> Desvære har det ikke noget navn , det er ikke specielt unikt , det kan
> ikke købes , er ikke afgørende bedre en dem der findes på markedet , men
> mit eget udviklede analoge system...

Selvgjort er velgjort

> der i dag kan bygge simplere digitalt .... et godt bud på et lignende er
> det tyske CLS200 se http://www.cls200.de/.....

Kenden den - Jeg lavede et lille survey inden jeg valgte mccoi'en til xt'en
(www.mccoi.de) Så skal loddekolben frem men prisen er kun det halve.

> Jeg mener ikke systemet er ikke afgørende, det afgørende er nok at kæden
> smøres med olie , og at det sker løbende ...

Lige præcis - og med rigelig smøring er kæden også selvrensende (men det er
bagfælgen og svingarmen så ikke)

Fra : Steen E.

Dato : 04-11-06 19:47

> [...]
> ....der alligeveld ikke smører men samler skidt ... og de vigtige
> o-ringe tører ud .... en sikker vej til en udskiftning af hele kæde

Er det rigtigt ?? Jeg bruger med stor tilfredshed en af de "hvide"
kædesprays - naturligvis efter at have aftørret kæden for skidt - og den
viser aldrig blanke ruller.

Plus den har en god rund "klonk" lyd når man lægger 1. gear ind (ja, det
er jo en Yamaha i modsætning til den hårde nærmest lidt raslende
lyd, der kommer fra kæder som ikke er smurt eller er smurt med et tyndt
smøremiddel ?

Nu kører jeg heller ikke i regnvejr, det hjælper jo altsammen