Anders Majland brought next idea :
> Det er mere avanceret end som så - Man skal finde en olie der "passer" til
> ens mc. Det er ikke uden grund at der laves forskellige olier til bådmotorer
> og motorcykler og der er også stor forskel på forbrændingstemperature på
> forskellige mc motorer. Så en olie der forbrænder rent i den ene totakter er
> ikke nødvendigvis den bedste til en anden. En gammel kammerat havde vist
> engang skrevet en længere smære om valg af olie til hans DT men jeg kan ikke
> finde det igen. Men jeg fandt at han havde købt en kasse (12L) BelRay Si 7
> olie 2T olie som han vist var godt tilfreds med ... Og at den fuldsyntetiske
> shell han kørte på da stemplet satte sig kort tid efter en hovedrenovering
> var væsenligt tyndere
Det er rigtigt.
Mange håber dog at jo mere de betaler, jo mere
får de for pengene.
Min gamle RD'er ... der vist kører endnu??? Havde
kørt 59.000 på Castrols alm. røde saftevand.
'Rød Rygende Castrol' Det var de originale lejer
og stempler.
Yamaha lavede en undersøgelse der viste at de
stoffer der gør olien 'røg-fri' direkte nedsatte
smøreevnen.
På KR-1'en brugte jeg OK's syntetiske 2T olie.
Den forbrændte perfekt. Når olien passer,
efterlader den nærmest et brunligt pulver i
udstødningen, istedet for en sort fedtet masse.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!