/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Jeg glæder mig i denne tid..
Fra : Torben Scheel


Dato : 30-10-06 12:21

... fordi jeg har én MC at køre på, og én at skrue på.

Her i week-enden gik jeg igang med at lakere sportshjulene til FJ'eren,
den originale gaffel er afmonteret, og stellet er klar til de nye
kronrørslejer og den nyere gaffel med 100mm kaliperafstand, så de fine
blå R1 kalipre kan komme på. Der er sgu' ikke nogen der gider købe
stumperne, så hvorfor ikke lege med dem selv som det var tiltænkt.

Herligt afstressende tidsfordriv, det dér skrueri. Jeg fik også tid til
en times tid som førerhund for Anne Mette der ikke rigtigt gider køre
alene, hyggeligt såmænd, men også i dén grad afstressende

--
vh
Torben - der lige måtte øse af sin glæde ved at være MC-ist.


 
 
flopper (30-10-2006)
Kommentar
Fra : flopper


Dato : 30-10-06 15:35


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4545e020$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...
> .. fordi jeg har én MC at køre på, og én at skrue på.
>
> Her i week-enden gik jeg igang med at lakere sportshjulene til FJ'eren,
> den originale gaffel er afmonteret, og stellet er klar til de nye
> kronrørslejer og den nyere gaffel med 100mm kaliperafstand, så de fine blå
> R1 kalipre kan komme på. Der er sgu' ikke nogen der gider købe stumperne,
> så hvorfor ikke lege med dem selv som det var tiltænkt.
hmm betyder det, at du evt har en fungerende original forreste venstre
calipper liggende til en fj 1100?



Torben Scheel (31-10-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 31-10-06 07:05

flopper wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4545e020$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...
>> .. fordi jeg har én MC at køre på, og én at skrue på.
>>
>> Her i week-enden gik jeg igang med at lakere sportshjulene til FJ'eren,
>> den originale gaffel er afmonteret, og stellet er klar til de nye
>> kronrørslejer og den nyere gaffel med 100mm kaliperafstand, så de fine blå
>> R1 kalipre kan komme på. Der er sgu' ikke nogen der gider købe stumperne,
>> så hvorfor ikke lege med dem selv som det var tiltænkt.
> hmm betyder det, at du evt har en fungerende original forreste venstre
> calipper liggende til en fj 1100?
>
Jep. Min mail virker.

vh
Torben


Torben Scheel (06-11-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 06-11-06 08:39

Torben Scheel wrote:
> .. fordi jeg har én MC at køre på, og én at skrue på.
>
> Her i week-enden gik jeg igang med at lakere sportshjulene til FJ'eren,
> den originale gaffel er afmonteret, og stellet er klar til de nye
> kronrørslejer og den nyere gaffel med 100mm kaliperafstand, så de fine
> blå R1 kalipre kan komme på. Der er sgu' ikke nogen der gider købe
> stumperne, så hvorfor ikke lege med dem selv som det var tiltænkt.
>
> Herligt afstressende tidsfordriv, det dér skrueri. Jeg fik også tid til
> en times tid som førerhund for Anne Mette der ikke rigtigt gider køre
> alene, hyggeligt såmænd, men også i dén grad afstressende
>
Og i denne week-end blev hjulene lakeret færdig med en fin sort
silkemat. Sammen med de polerede kanter er det rent kræs. Desværre fik
jeg ikke skiftet kronrørslejer, da garagen skulle bruges til bilen der
havde spist sine bærearmsbøsninger.

Næste step er dækmontering - jeg lurer på om jeg kan gøre det selv, er
prikken på Metzeler tungeste eller letteste sted?

--
vh
Torben

Armand (06-11-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-11-06 19:43

Torben Scheel skrev:
>
> Næste step er dækmontering - jeg lurer på om jeg kan gøre det selv, er
> prikken på Metzeler tungeste eller letteste sted?
>
Let eller tung, prikken skal sidde ved ventilhullet!
Det burde være ulogisk at man på modsatte vis skulle sigte efter et
punkt overfor :-/

--
Armand.

Torben Scheel (07-11-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 07-11-06 08:07

Armand wrote:
> Torben Scheel skrev:
>>
>> Næste step er dækmontering - jeg lurer på om jeg kan gøre det selv, er
>> prikken på Metzeler tungeste eller letteste sted?
>>
> Let eller tung, prikken skal sidde ved ventilhullet!
> Det burde være ulogisk at man på modsatte vis skulle sigte efter et
> punkt overfor :-/
>
OK - takker. Der er dog en svaghed ved din forklaring - hvis fælgen ikke
selv er afbalanceret 100% vil det da være smartere at sætte ventilen i
og finde fælgens tungeste punkt, hvorefter dækket blev monteret med
tungeste punkt overfor. Det var mit resonnement anyway. Jeg er dog ikke
mere fundamentalistisk end at jeg nok bare følger dit råd - de har en
god succesrate

--
vh
Torben

Armand (07-11-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-11-06 16:29

Torben Scheel skrev:
> Armand wrote:
>> Torben Scheel skrev:
>>>
>>> Næste step er dækmontering - jeg lurer på om jeg kan gøre det selv,
>>> er prikken på Metzeler tungeste eller letteste sted?
>>>
>> Let eller tung, prikken skal sidde ved ventilhullet!
>> Det burde være ulogisk at man på modsatte vis skulle sigte efter et
>> punkt overfor :-/
>>
> OK - takker. Der er dog en svaghed ved din forklaring - hvis fælgen ikke
> selv er afbalanceret 100% vil det da være smartere at sætte ventilen i
> og finde fælgens tungeste punkt, hvorefter dækket blev monteret med
> tungeste punkt overfor.

Okay, dét havde jeg ikke gennemskuet; men det ér en ganske fornuftig
plan. Faktisk brugte jeg selv tricket på min GPZ900 i sin tid!
Tilbage står så at beslutte om pletten er ved dækkets tungeste eller
letteste punkt: Umiddelbart skulle man mene at hullet i fælgen gør dén
lettere lige dét; men jeg tror snarere at ventilens vægt så rigeligt
opvejer det manglende aluminium og at man regner ventil-området for at
være fælgens tunge punkt, og ud fra den betragtning monterede jeg
Ninja'ens dæk á pletten ved fælgens faktisk tungeste punkt.

> ........ Det var mit resonnement anyway. Jeg er dog ikke
> mere fundamentalistisk end at jeg nok bare følger dit råd....

Selvom der aldrig skulle den store mængde bly på Ninja-fælgene (kan ikke
huske, og derved referere til "før/efter" -virkning) vil jeg ikke lægge
hovedet på blokken derom og hvis ikke at én af dækfabrikanternes
hjemmeside omtaler pletten i.h.t. vægt (og ikke, som jeg i første
omgang, i.h.t. placering) burde du, som hjemme-dækmontør, måske forske i
sagen gennem to (blot estimerende) afbalanceringer hver med dækket
forskudt 180° til gavn for D.F.M:'s videnbank

> .... de har en god succesrate

Tak! :*-} (rødme-smiley)

--
Armand.


Ukendt (07-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-11-06 18:35


Armand skrev i meddelelsen
<4550a617$0$12663$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Okay, dét havde jeg ikke gennemskuet; men det ér en ganske fornuftig
>plan. Faktisk brugte jeg selv tricket på min GPZ900 i sin tid!


Efter at have afbalanceret min bagfælg har jeg over to dækskift ikke skullet
regulere/afbalancere yderligere. Fælgen er dog "noget" ude af balance :-|

Så udestår der dynamisk afbalancering, men jeg har ikke kunnet mærke
rystelser.

Ideen kom af at se dækmontøren flå klodserne af, for kun sekunder senere at
montere ca. samme vægt samme sted på fælgen. Det var for utroligt til at
være en tilfældighed, andet skift samme scenarie.

De sidste to dækskifte har jeg foretaget selv. Med dit beskrevne "træde dæk
af" værktøj, (i mit tilfælde konstrueret af forefaldende træstumper), er
dækskift en simpel opgave.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Torben Scheel (07-11-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 07-11-06 21:05

Armand wrote:
>> OK - takker. Der er dog en svaghed ved din forklaring - hvis fælgen
>> ikke selv er afbalanceret 100% vil det da være smartere at sætte
>> ventilen i og finde fælgens tungeste punkt, hvorefter dækket blev
>> monteret med tungeste punkt overfor.
>
> Okay, dét havde jeg ikke gennemskuet; men det ér en ganske fornuftig
> plan. Faktisk brugte jeg selv tricket på min GPZ900 i sin tid!
> Tilbage står så at beslutte om pletten er ved dækkets tungeste eller
> letteste punkt: Umiddelbart skulle man mene at hullet i fælgen gør dén
> lettere lige dét; men jeg tror snarere at ventilens vægt så rigeligt
> opvejer det manglende aluminium og at man regner ventil-området for at
> være fælgens tunge punkt, og ud fra den betragtning monterede jeg
> Ninja'ens dæk á pletten ved fælgens faktisk tungeste punkt.
>
Jeg fandt denne grundige beskrivelse ved lidt hyggegoogling :
http://www.clarity.net/~adam/tire-changing.html - den siger at
malingspletten er letteste punkt, og at man bør markere fælgens tungeste
punkt før dækmontage. Hans indkøbsliste har dog taget lidt af gør det
selv-lysten..

--
vh
Torben

Armand (07-11-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-11-06 23:27

Torben Scheel skrev:
> Armand wrote:
>>>
>> Tilbage står så at beslutte om pletten er ved dækkets tungeste eller
>> letteste punkt: Umiddelbart skulle man mene at hullet i fælgen gør dén
>> lettere lige dér; men jeg tror snarere at ventilens vægt så rigeligt
>> opvejer det manglende aluminium og at man regner ventil-området for at
>> være fælgens tunge punkt, og ud fra den betragtning monterede jeg
>> Ninja'ens dæk á pletten ved fælgens faktisk tungeste punkt.
>>
> Jeg fandt denne grundige beskrivelse ved lidt hyggegoogling :
> http://www.clarity.net/~adam/tire-changing.html - den siger at
> malingspletten er letteste punkt, og at man bør markere fælgens tungeste
> punkt før dækmontage.

Så er han og jeg enige derom!

> Hans indkøbsliste har dog taget lidt af gør det selv-lysten..

Til slangeløse dæk kommer man IKKE uden om en vulst-afpresse-gadget, men
der er utallige måder at konstruere dén på.
Mandens valg á vægmontering giver kæmpe kræfter derved at værktøjet ikke
vil vippe hvis belastet udenfor forkanten, som mit hjemmebyg gør. Men
det kræver jo en vis plads og vægplads er der sjældent for meget af i
forvejen :-/
Tricket med en bilfælg som underlag er grundigt; men en kvadratisk
brædde-ramme med tværmål lidt over den faktiske bremseskive-diametre kan
sagtens udgøre det. Oveni finder jeg den "flade" konstruktion nyttig,
derved at den åbner mulighed for brug af knæene som 3. hånd, både ved af
og gen -montage!
Så klø nu bare på!

--
Armand.
(Der tænker på om der mon er et marked for en Armand-pro tool vulstpresse)



Kåre Nejmann (08-11-2006)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 08-11-06 22:38

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>> malingspletten er letteste punkt, og at man bør markere fælgens tungeste
>> punkt før dækmontage.
>Så er han og jeg enige derom!

Metzeler siger prikken i nærheden af ventilen:
http://www.metzelermoto.com/product_info/faq/page_0001.htm Men det er
jo nok den 'hurtige' forklaring. At finde fælgens tungeste punkt er
vel også kun praktisk muligt hvis man kører uden slange? For jeg går
ud fra, at der skal være en ventil monteret mens man måler?

>Tricket med en bilfælg som underlag er grundigt; men en kvadratisk
>brædde-ramme med tværmål lidt over den faktiske bremseskive-diametre kan
>sagtens udgøre det.

Nogen løse træklodser virker også. Ligeså 'det andet' dæk - altså
enten det, der skal på om lidt eller det, man lige har taget af.

Jeg har ikke fundet den store forskel i sværhedsgrad i, om jeg
arbejder med dækket på gulvet eller på værkstedsbordet. Det sidste
plejer dog at kræve kræve en større oprydning - med 21" forhjul er der
ikke plads til andre 'projekter' på bordet samtidig ;-|

--
mvh Kåre

Torben Scheel (07-11-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 07-11-06 08:10

Torben Scheel wrote:
> Og i denne week-end blev hjulene lakeret færdig med en fin sort
> silkemat. Sammen med de polerede kanter er det rent kræs. Desværre fik
> jeg ikke skiftet kronrørslejer, da garagen skulle bruges til bilen der
> havde spist sine bærearmsbøsninger.
>
Til dem der er bekymrede for den stakkels FJ ude i kulden, så er bilen
smidt udenfor igen - med sine nye triangler monterede. Uha, det er fedt
at være gør det selv'er..

--
vh
Torben - der overvejer at montere TV i garagen, så jeg kan følge lidt
med i hvad der sker. Evt. kombineret med overvågningskameraer i huset,
så jeg kan huske hvem der er min familie

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste