Torben Scheel skrev:
> Armand wrote:
>> Torben Scheel skrev:
>>>
>>> Næste step er dækmontering - jeg lurer på om jeg kan gøre det selv,
>>> er prikken på Metzeler tungeste eller letteste sted?
>>>
>> Let eller tung, prikken skal sidde ved ventilhullet!
>> Det burde være ulogisk at man på modsatte vis skulle sigte efter et
>> punkt overfor :-/
>>
> OK - takker. Der er dog en svaghed ved din forklaring - hvis fælgen ikke
> selv er afbalanceret 100% vil det da være smartere at sætte ventilen i
> og finde fælgens tungeste punkt, hvorefter dækket blev monteret med
> tungeste punkt overfor.
Okay, dét havde jeg ikke gennemskuet; men det ér en ganske fornuftig
plan. Faktisk brugte jeg selv tricket på min GPZ900 i sin tid!
Tilbage står så at beslutte om pletten er ved dækkets tungeste eller
letteste punkt: Umiddelbart skulle man mene at hullet i fælgen gør dén
lettere lige dét; men jeg tror snarere at ventilens vægt så rigeligt
opvejer det manglende aluminium og at man regner ventil-området for at
være fælgens tunge punkt, og ud fra den betragtning monterede jeg
Ninja'ens dæk á pletten ved fælgens faktisk tungeste punkt.
> ........ Det var mit resonnement anyway. Jeg er dog ikke
> mere fundamentalistisk end at jeg nok bare følger dit råd....
Selvom der aldrig skulle den store mængde bly på Ninja-fælgene (kan ikke
huske, og derved referere til "før/efter" -virkning) vil jeg ikke lægge
hovedet på blokken derom og hvis ikke at én af dækfabrikanternes
hjemmeside omtaler pletten i.h.t. vægt (og ikke, som jeg i første
omgang, i.h.t. placering) burde du, som hjemme-dækmontør, måske forske i
sagen gennem to (blot estimerende) afbalanceringer hver med dækket
forskudt 180° til gavn for D.F.M:'s videnbank
> .... de har en god succesrate
Tak! :*-} (rødme-smiley)
--
Armand.