skift drivmiddel fra el til diesel. typego~
Fra : Klaus Nielsen

Dato : 29-10-06 00:25

hejsa
jeg har nogen ellerter hvor af den ene vil jeg gerne have skiftet drivmiddel
på. en ellert har som bekendt en meget begrænset rækkevidde, så jeg
eksperimenterede med benzin-elektrisk transmision. helt enkelt lille totakt
motor trækker en let ændret 24V generator så den giver ca 40V som så igen
driver den 36V motor via styringen som bare er en variabel modstand og et
bypass relæ. som ellerten er født med. dette var for at omgå reglerne om at
et eldrevet køretøj er fritaget for registrerings afgift. men
virkningsgraden af oven nævnte metode er meget lav.noget der svarede til ca
20km på en liter benzin det er ikke ret godt for den kører små 30km på
3*80ah batterier som har et energi indhold på noget der svarer til 1/6 L
benzin
så jeg vil tage springet og betale det det evt koster i afgift osv at bygge
den om til DIESEl drift. en lille motor på 3-5hk.den skal naturligvis ende
med at køre på rapsolie (økonomi) og den behøver ikke at kører ret meget
hurtigere end den gør nu på ren el-drift. ca 50 km/t
men i lille danmark virker den slags til at være umulige at få gennemført.
for ingen har kunnet svare på hvordan man kommer igennem papir junglen.
som det er nu er ellerter indregistreret som elekriske motorcykler. ( derfor
valgte jeg denne gruppe) og dermed fritaget for afgift.
der har jo før i tiden været bygget motorcykler måske 50 forskellige
knallert mærker her i landet. og et hav af mystiske motorcykler fra kina
osv.
kort sagt, hvordan får man skidtet godkendt når det er en ombygning ? jeg er
live ved at tro at man kan bygge et køretøj selv fra grunden og få det
godkendt.. men igen hvordan ?

køretøjet skal fragte mig på arbejde når vejret er for træls til at svine
min elskede vfr til. og bil er urimeligt dyrt

på forhånd tak
mvh klaus nielsen

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 29-10-06 00:52

"Klaus Nielsen" skrev i en meddelelse...
<SNIP>
laang beskrivelse af problem

Hmm .. Jeg tror at du ender med at rende panden mod en mur, nærmere betegnet
den bureaukratiske mur ..

Det eneste skift af drivmiddel jeg har hørt om er Golf2 fra benzin til
diesel (eller var det omvendt?) og det kunne kun lade sig gøre i kraft af at
det er samme typegodkendelse... eller sådan ca ihvertfald!

Tror du ender med at bruge en masse tid på ingenting, staten plejer ikke at
være gode til at hjælpe folk med .. lad os sige, anderledes spørgsmål ;-(

Alternativt så tror jeg måske at du ender op med at skulle betale en
frygtlig masse afgift og så tror jeg at en lille bil er billigere !

Har læst en artikel et sted om en Ellert som fik en MC motor .. måske der
stod noget information der ? Jeg må ærligt indrømme, jeg kan ikke huske om
den var indregistreret eller ej...

Mvh J og held og lykke med projektet

PS. nogen gange er det lettere at få tilgivelse end tilladelse, men det kan
også være dyrt købte erfaringer man laver på den måde !

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-10-06 10:56

"[6705] Jesper Sørensen" <fjern.dette.otiss@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:4543ed3a$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> <SNIP>
> laang beskrivelse af problem
>

> Hmm .. Jeg tror at du ender med at rende panden mod en mur, nærmere

Der vil nok blive stillet krav om køretøjer til crash-test, samt et par
koste, så de kan feje stumperne sammen bagefter
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Majland

Dato : 29-10-06 11:21

> Der vil nok blive stillet krav om køretøjer til crash-test, samt et par
> koste, så de kan feje stumperne sammen bagefter

Det er nu nok at male fanden på væggen - det drejer sig jo kun om skift af
drivmiddel på en motorcykel og ikke om en ny bil bygget fra bunden (der
kræves ikke crashtests af mc'er endnu).

Det er ikke tvivl om at den skal betales afgift - men hvis totalvægt & top
hashighed ikke ændres kan jeg ikke se at det skulle være problemer i det
(men der vil sikkert være krav til forureningen) men jeg har heller ikke
prøvet ... Mhs til enkeltgodkendelse af så prøv at snakke med geely
importøren i skørping. Han har fået kina cykler igennem på plader så hvorfor

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 29-10-06 16:46

sorry anders. jeg kom vist til at besvare dig direkte i stedet for gruppen..
teknisk uheld

> [...]
> prøvet ... Mhs til enkeltgodkendelse af så prøv at snakke med geely
> importøren i skørping. Han har fået kina cykler igennem på plader så
hej og tak for svarene.
der er jo ikke nogen særlige ændringer. så chash test er nok ikke
nødvendige. og det er jo i princippet stadig en mc. vægten bliver nok ca den
samme. man fjerner 80kg batterier og sætter en lille diesel motor i som
måske vejer 20kg +udstyr,brændstof osv. det er jo kun 3-5hk der skal bruges.
jeg har set NØRD og DHB med mc motorer i ellerter. men den slags har ikke
min interesse. det er lige voldsomt nok i sådan en bette plastik kasse som
kun er lavet til at køre 50km/t
men jeg vil kontakte geely importøren og se hvordan han bærer sig ad..

mvh klaus nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 12:39

Her er et link med Dk. hurtigste Ellert som kører om kap med nogel nørder.
http://www.dr.dk/DR1/Noerd/Udsendelser/2006/StoreNoerd/20060919110846.htm
Der er også et link Store Nørd 26.09.2006: Den Kørende Ellert hvor man ser
opbygningen af den hurtige Ellert.

--
Venlig hilsen
Bo Stange