|
| Udskylning af motor... Fra : Thomas Jensen |
Dato : 28-10-06 09:11 |
|
Hej,
jg har lige læst på et andet forum, at en gut har prøvet at erstatte
motorolie med dieselolie, altså dieselolie man bruger som brændstof, og så
ladet den køre i tomgang i 15 min., for så at tappe det af igen og påfylde
ny olie.
Dette påstår han har renset hans motor og den nu går bedre.
Men jeg synes det lyder lidt voldsomt, da pakdåser, lejer og lign. vel må
blive udsat for lidt af en belastning ?
Kan godt se det kan rense ud i en motor, men hvad mon langtidspåvirkningerne
bliver ?
Skal lige sige jeg ikke har planer om at lave samme nummer, da min motor går
fint
--
mvh
Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
Knud Dam (28-10-2006)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 28-10-06 11:44 |
|
"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
news:45431081$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej,
>
> jg har lige læst på et andet forum, at en gut har prøvet at erstatte
> motorolie med dieselolie, altså dieselolie man bruger som brændstof, og så
> ladet den køre i tomgang i 15 min., for så at tappe det af igen og påfylde
> ny olie.
> Dette påstår han har renset hans motor og den nu går bedre.
Det er det mest tåbelige, jeg længe har hørt !
; - )
KD
| |
Hekto (28-10-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 28-10-06 11:47 |
|
> Hej,
>
> jg har lige læst på et andet forum, at en gut har prøvet at erstatte
> motorolie med dieselolie, altså dieselolie man bruger som brændstof,
> og så ladet den køre i tomgang i 15 min., for så at tappe det af igen
> og påfylde ny olie.
> Dette påstår han har renset hans motor og den nu går bedre.
> Men jeg synes det lyder lidt voldsomt, da pakdåser, lejer og lign.
> vel må blive udsat for lidt af en belastning ?
>
> Kan godt se det kan rense ud i en motor, men hvad mon
> langtidspåvirkningerne bliver ?
>
> Skal lige sige jeg ikke har planer om at lave samme nummer, da min
> motor går fint
Totalt tåbeligt!
Skal man endelig gøre sligt, køber man en billig olie og fylder på
motoren, og kører med den i meget kort tid, for så at tappe den af og
påfylde den normale olie.
En af fiduserne ved moderne oli er de additiver der holder slam m.m.
'svævende' i olien.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!
| |
KubikH (28-10-2006)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 28-10-06 12:58 |
|
"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
news:45431081$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej,
>
> jg har lige læst på et andet forum, at en gut har prøvet at erstatte
> motorolie med dieselolie, altså dieselolie man bruger som brændstof, og så
> ladet den køre i tomgang i 15 min., for så at tappe det af igen og påfylde
> ny olie.
> Dette påstår han har renset hans motor og den nu går bedre.
>> Thomas Jensen
> Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
> http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
>
Hejsa
Det er noget vi gjorde i gamle dage, på biler og MC der kørte med de gamle
olietyper.
Ikke selvrensende olier af monograde typen.
Nu om dage hindrer additiverne at skidtet sætter sig i krogene.
Man køber en billig olie, kører motoren varm, af med den gamle olie, på med
den billige olie, og så noget tomgang, eller en lille smuttur op og ned af
vejen.
Mens motoren er varm, tappes skylleolien af og filter skiftes, ny god olie
hældes på.
At jeg så altid kører på billig olie er en helt anden sag
Mvh
Niels
| |
Steen Gruby (28-10-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 28-10-06 18:13 |
|
On Sat, 28 Oct 2006 10:10:46 +0200, "Thomas Jensen"
<thomas@thomas-jensen.dk> wrote:
Hej Thomas.
>
>Kan godt se det kan rense ud i en motor, men hvad mon langtidspåvirkningerne
>bliver ?
>
Personen der har anbefalet den metode må være arbejdsløs mekanikker
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Moller (28-10-2006)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 28-10-06 18:38 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Sat, 28 Oct 2006 10:10:46 +0200, "Thomas Jensen"
> <thomas@thomas-jensen.dk> wrote:
>
> Hej Thomas.
>> Kan godt se det kan rense ud i en motor, men hvad mon langtidspåvirkningerne
>> bliver ?
>>
> Personen der har anbefalet den metode må være arbejdsløs mekanikker
>
Eller ældre MZ ejer, som tror teknologien har stået stille siden BK-350
modellen... gætter på det er MZ forumet du har det fra, for der er nogen
som siger at det er godt at gøre. Jeg vil bare ikke byde min MZ'ere
eller Suzukien for den behandling, for rengørelsen må den kære Castrol
olie tage sig af ;)
VH
Moller
| |
Thomas Jensen (28-10-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 28-10-06 18:52 |
|
gætter på det er MZ forumet du har det fra, for der er nogen
> som siger at det er godt at gøre.
nopes, fra et cbr1000 forum, de er gale de amerikanere.
mvh
Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
Kim Olsen (29-10-2006)
| Kommentar Fra : Kim Olsen |
Dato : 29-10-06 11:04 |
|
> gætter på det er MZ forumet du har det fra, for der er nogen
> > som siger at det er godt at gøre.
>
> Thomas Jensen
> Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
> http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
>
Tror godt du kan udelukke et forum for to-taktere. Der ER faktisk ingen
motorolie i sådan en. Kun gearolien
Hilsen
Kim
| |
Moller (29-10-2006)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 29-10-06 16:06 |
|
Kim Olsen skrev:
> Tror godt du kan udelukke et forum for to-taktere. Der ER faktisk ingen
> motorolie i sådan en. Kun gearolien
Men samme forslag, samme problemer...
VH
Moller
| |
Thomas Jensen (28-10-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 28-10-06 18:52 |
|
> Personen der har anbefalet den metode må være arbejdsløs mekanikker
>
>
> --
jeg ved sgu heller ikke hvad han har tænkt, men glæder mig til at se om det
holder i længden.
Fandt du egentlig ud af noget med den Paso i Odense, jeg var forbi butikken
idag og den holder der stadig.
Jeg tog et billede med mobilen hvis det kan hjælpe.
Kan ses på min dfm profil
--
mvh
Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
Steen Gruby (28-10-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 28-10-06 20:24 |
|
On Sat, 28 Oct 2006 19:51:35 +0200, "Thomas Jensen"
<thomas@thomas-jensen.dk> wrote:
Hej Thomas.
>jeg ved sgu heller ikke hvad han har tænkt, men glæder mig til at se om det
>holder i længden.
>
Det hører du garanteret aldrig
>Fandt du egentlig ud af noget med den Paso i Odense, jeg var forbi butikken
>idag og den holder der stadig.
>
NIX ---- Jeg formoder at ejeren har hentet den.
Der kom ingen kommentarer til den på DKD's hjemmeside, så det er ikke
et af de ærede medlemmer derfra der ejer den
>Jeg tog et billede med mobilen hvis det kan hjælpe.
>Kan ses på min dfm profil
Hm. Den ser nams ud - hvis ejeren ikke selv vil have den køber jeg den
gerne
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Thomas Jensen (29-10-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 29-10-06 09:39 |
|
> NIX ---- Jeg formoder at ejeren har hentet den.
> Der kom ingen kommentarer til den på DKD's hjemmeside, så det er ikke
> et af de ærede medlemmer derfra der ejer den
>
>>Jeg tog et billede med mobilen hvis det kan hjælpe.
>>Kan ses på min dfm profil
>
> Hm. Den ser nams ud - hvis ejeren ikke selv vil have den køber jeg den
> gerne
>
den har holdt der et par måneder nu, så ring dog og hør hvad de siger
--
mvh
Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
Steen Gruby (29-10-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 29-10-06 10:03 |
|
Hej Thomas.
>
>den har holdt der et par måneder nu, så ring dog og hør hvad de siger
Hvem --- Ordensmagten?
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
jesper kryger (29-10-2006)
| Kommentar Fra : jesper kryger |
Dato : 29-10-06 14:06 |
|
Hej !
Udskylningen af gearkassen er et gammelt MZ råd - efter mange års stilstand
kan man tappe gearolien af, det der vil ud, og så fylde dieselolie på, køre
en kilometer eller 2, tappe af igen og så fylde den rigtige gearolie på.
Der kan være en hel del 'snask' i en rigtig gammel MZ-gearkasse - det kommer
ud ved ovennævnte metode.
Mvh Jesper Kryger
| |
Steen Gruby (29-10-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 29-10-06 17:05 |
|
On Sun, 29 Oct 2006 14:06:00 +0100, "jesper kryger" <jesper@hesoe.dk>
wrote:
Hej Jesper.
>
>Udskylningen af gearkassen er et gammelt MZ råd - efter mange års stilstand
>kan man tappe gearolien af, det der vil ud, og så fylde dieselolie på, køre
>en kilometer eller 2, tappe af igen og så fylde den rigtige gearolie på.
>
Der er sørme forskel på at lave det stunt med en gearkasse med
kuglelejer og en motor fyldt med glidelejer.
Og alligevel ville jeg ikke lave det nummer.
Foreslaget med en meget tynd billig olie som skyllemiddel er derimod
ikke så tosset - Det vil have den ønskede virkning uden at skade
motoren.
>Der kan være en hel del 'snask' i en rigtig gammel MZ-gearkasse - det kommer
>ud ved ovennævnte metode.
>
Det tror jeg på
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-11-06 23:06 |
|
jesper kryger skrev:
> Hej !
>
> Udskylningen af gearkassen er et gammelt MZ råd - efter mange års stilstand
> kan man tappe gearolien af, det der vil ud, og så fylde dieselolie på, køre
> en kilometer eller 2, tappe af igen og så fylde den rigtige gearolie på.
> Der kan være en hel del 'snask' i en rigtig gammel MZ-gearkasse - det kommer
> ud ved ovennævnte metode.
>
Uanset, så er diesel måske nok det umiddelbart lettest tilgængelige, men
alligevel absolut det mest forkerte man kan bruge :-|
Dieselmotorer bruger en helt anden gummitype til pakninger og
simmerringe fordi diesel er aggressivt overfor almindeligt brugt gummi,
hvorfor man end ikke bør bruge diesel til at rense sin (o-rings) kæde
med =
Skal det absolut være et så tyndt fluidum så skal det være petroleum der
ikke er gummi-aggressivt; men selv indkøbt billigst muligt (á lampeolie
i en discount-biks) kan billig discount motorolie omtrent konkurrere på
prisen, så hvorfor alle de krumspring :-|
--
Armand
| |
|
|