Rejse til Holland: Støjsvag hjelm? og Navi~
Fra : Perminator

Dato : 27-10-06 21:15

Hey i gruppen
Jeg kørte i slutningen af september til Holland og Belgien, bl. a pga
Armands anbefaling. Jeg nåede ikke at besøge MC-vennen i Almelo i Holland,
hvilket jeg meget snart vil råde bod på.
Erfaringen var at min Caberg Justissimo Hjelm støjer helt vildt over 110
km/t, samt at de hørechokoladeboller som hører til TopCom Intercom presser
på ørerne, hvilket har bevirket at jeg ikke er sluppet af med tinitus på
højre øre endnu.
Jeg har 2-3 spørgsmål til gruppen:
Hvilken hjelm (klap-) er den mest støjsvage for fartvind og turbulens?
Desuden ønsket om montering af øretelefoner, der ikke generer.
Hvilken navigator vil det være godt at investere i, jeg tænker på at der fx
er Bluetooth til hjelmen, med understøttelse af telefon, navigator og radio?
Jeg kører med Picheler fuldkåbe, hvilket selvfølgelig giver mulighed for
montering af udstyr, samt en ikke ubetydelig dæmpning af fartvinden
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-06 21:53

Perminator skrev i meddelelsen
<454268ae$0$20292$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>på ørerne, hvilket har bevirket at jeg ikke er sluppet af med tinitus på
>højre øre endnu.

Tinitus slipper man ikke af med, det lærer man at leve med Kan det
siges højt nok, MC-kørsel foregår med høreværn i form af propper ! :-|

>Hvilken hjelm (klap-) er den mest støjsvage for fartvind og turbulens?

Schuberth C2 er nok den bedste for tiden, men der kræves stadig propper.....

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-10-06 22:09

On Fri, 27 Oct 2006 22:53:28 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla & Per.

>Schuberth C2 er nok den bedste for tiden, men der kræves stadig propper.....

Jeg har for nylig inddraget min søn's C2.
Støjmæssigt slår den min BMW S4 med længder.
Den indbyggede solbrille er et hit
Udluftningen i C2 er god - Ingen dug selv i regnvejr.
Pasformen et i top - Den passer til mit grødhoved
Støjdæmpningen er i top.
Jeg har prøvet at køre uden ørepropper med den - Det går fint.
Nu kan jeg også høre musikken fra Taglionis smukke orgel
Jeg har kun en ting at udsætte på C2.
Vindbelastningen på den er større end på BMW S4 - Meget større.
Fra 140 og op er vind presset meget faktisk en belastning.
Jeg får nakkemuskler som en okse hvis jeg fortsætter med den -)
Jeg kan anbefale C2 til touring, men til "kør stærkt" drengene er den
ikke det rette valg.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Perminator

Dato : 27-10-06 23:23

Hej Orla og Steen
Jeg tager de meget præcise dessiner til efterretning!
Solbrillen er jeg vant til fra Justissimo, - den er uundværlig.
Shuberth C2 lyder som et rigtig godt valg. Jeg er ikke fart-fan til mere
end 120+, selvfølgelig med undtgelser, men den lyder til at være rigtig god
til min form for touring, og jeg er rimelig "tyknakket"
Det bliver svært at bruge ørepropper samtidig med navigator og telefon, men
så må der prioriteres, hvad der er vigtigst på den givne tur.
tak -vh Perminator

Fra : EK

Dato : 28-10-06 01:06

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
god
> til min form for touring, og jeg er rimelig "tyknakket"

KLIP

Jeg kan fuldstændigt tilslutte mig Steens udtalelser om C2´eren, bortset fra
at det afhænger af hvilken MC/kåbe man kører, om man skal have tyrenakke for
at køre stærkt.
Nu er det selvfølgeligt relativt med hensyn til, hvad "kør stærkt drenge" er
for nogen, men jeg har da ingen problemer med at køre 180-200 kmh over
længere strækninger og jeg har bestemt ikke tyrenakke. (ST1100).
Og så lige med hensyn til ingen dug - følg endelig fabrikantens anvisninger
og undlad den dumhed jeg her ved 2. sæsons snarlige slut har begået. Brug
IKKE f.eks. brillerensesrevietter. Efter brug af sådanne er min C2 begyndt
at dugge

Venlig hilsen
Erik

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-10-06 23:31

On Sat, 28 Oct 2006 02:05:36 +0200, "EK" <downloading@webspeed.dk>
wrote:

Hej Erik.

>Nu er det selvfølgeligt relativt med hensyn til, hvad "kør stærkt drenge" er
>for nogen, men jeg har da ingen problemer med at køre 180-200 kmh over
>længere strækninger og jeg har bestemt ikke tyrenakke. (ST1100).

Min sammenligning er de to hjelme og samme MC.
Det skal lige siges at jeg længe har ønsket at sammenligne forskellige
typer "klap hat", så det var lejligheden der bød sig ,-)
På en tur hjem fra Fyn for nylig lå jeg med en konstant høj hastighed
på motorvejen, og det var faktisk min første tanke om C2 at
belastningen på mine nakkemuskler var betydeligt højere med den end
min gamle BMW System 4.
Når det så er sagt er C2, efter min ringe formening, betydelig bedre
end S4 generelt set.
Formen på C2 i forhold til S4 gør at vindpresset er større.
C2 er mere flad foran end S4, og det er sikkert årsagen.
Jeg er, fysisk set, ikke nogen svækling, og når jeg kan nærke
forskellen er den sikkert udtalt
Jeg har luret lidt på Schuberth S2.
Den ser ud til at kombinere C2 og S4 på elegant vis, så det bliver nok
min næste hjelm.
Jeg må se at komme til Louis ved lejlighed

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : EK

Dato : 30-10-06 17:57

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]

> forskellen er den sikkert udtalt
> Jeg har luret lidt på Schuberth S2.
> Den ser ud til at kombinere C2 og S4 på elegant vis, så det bliver nok
SNIP

Hej Steen,

jeg er helt enig med dig i at C2 har en form, der giver en høj vindmodstand,
men det er nok det man må "betale" for at få en klaphjelm. Desuden er den
også forholdsmæssigt tung og jeg må indrømme at jeg havde nohen
betænkeligheder inden købet, idet jeg har en smule problemer med nakken
efter et piskesmæld. Da min maskine har en kåbe der tager det meste af
vindtrykket har det dog ikke været noget problem, så jeg har ikke fortrudt.
Med hensyn til C2 kontra S2, vil jeg også tro at du har ret i dine
betragtninger - men - S2 er jo ingen klaphjelm og det så ud til at være en
betingelse fra spørgers side.
Jeg tror faktisk at S2 er lige så støjsvag, men jeg har dog ikke læst en
sammenlignende test mellem de 2 modeller.
I den test jeg har læst blev C2 udpeget som den mest støjsvage.

Med venlig hilsen
Erik

Fra : Peter

Dato : 31-10-06 22:36

"EK" <downloading@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> sammenlignende test mellem de 2 modeller.
> I den test jeg har læst blev C2 udpeget som den mest støjsvage.

S2 mener I ikke S1?

En S1 er lidt mere støjsvag end C2, men den er jo heller ikke en klaphjelm.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-10-06 22:41

On Tue, 31 Oct 2006 22:35:33 +0100, "Peter" <fiktiv@invalid> wrote:

Hej Peter.

>S2 mener I ikke S1?
>
>En S1 er lidt mere støjsvag end C2, men den er jo heller ikke en klaphjelm.

Jeg led af den vrangforestilling at Schuberth S serien også var
"klaphatte".
Jeg frafalder igen og bliver på C2

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : EK

Dato : 31-10-06 23:47

"Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> En S1 er lidt mere støjsvag end C2, men den er jo heller ikke en
klaphjelm.

> --
> Peter
> FJR1300A & NTV650

Hej Peter.

Selvfølgelig mener vi (jeg) da S1 - alene af den grund at der ikke findes en
S2

Venlig hilsen
Erik

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-06 09:26

> [...]
>Det bliver svært at bruge ørepropper samtidig med navigator og telefon, men
>så må der prioriteres, hvad der er vigtigst på den givne tur.

Jeg havde også lidt den vildfarelse i starten, at propper ville afskære mig
fra udefrakommende vigtige lyde, men det er jo slet ikke tilfældet. Når
vindstøjen er så høj at hørelsen begynder at tage skade, så gør ørets
"mekanik" at de underlæggende lyde stortset ikke kan høres for vindstøjens
"forvrængning". Med propperne sænkes hele lydtrykket, og ørerne fungerer
stortset normalt, og så kan Du faktisk meget bedre lytte de underlæggende
lyde ud. Underlig psykoakustisk "mekanik"

Ellers er der jo propperne fra Koss med µ-højtaler i, men pas på med
lydstyrken, og de dæmper ikke støj udefra helt så godt. (iflg. erfaringer
fra brugere på gruppen, jeg har ikke lyd med på turene).

Hvis ikke at Du har været vandt til at køre med propper før, så vil Du nok
blive lidt forskrækket over en bivirkning ved propperne. Din tinitus vil
føles voldsommere, når at Du har propper i ørerne, men det er helt
naturligt. Det vigtige er at Du beskytter ørerne mod flere voldsomme
støjoplevelser, det være sig "festivalstøj", vindstøj, vinkelsliberen,
borehammeren, mm. For hver gang at Du overbelaster ørerne bliver tinitus'en
lidt kraftigere.

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-06 09:34

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det bliver svært at bruge ørepropper samtidig med navigator og telefon,
> men så må der prioriteres, hvad der er vigtigst på den givne tur.

Det er da en af fordelene ved mc kørsel !, at der ikke er forstyrrende
elementer !, jeg kan altså ikke forstå hvad folk vil med samtale anlæg-
mobil samtaler-og stemme guidede navigation på en motorcykel, jeg klarer mig
fint uden ................ men vi er selvfølgelig ikke ens.....

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-10-06 11:15

On Sat, 28 Oct 2006 10:34:06 +0200, "Dennis Hellan Pedersen \(4690\)"
<dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:

Hej Dennis.

> [...]
>mobil samtaler-og stemme guidede navigation på en motorcykel, jeg klarer mig
>fint uden ................ men vi er selvfølgelig ikke ens.....

Jeg kan ikke være mere enig.
Jeg har prøvet den med "samtale anlæget" på MC og også opgivet det
igen.
Teknikken virker fint, men det forstyrrer freden.

Jeg har erfaringer med navigator i bil.
Firmaet har foræret mig en Garmin.
Stemmen i den minder mig, til stor irritation, om trafikradio på P4.
Der sidder noget med lys i der stjæler min opmærksomhed fra trafikken
-- Det kan jeg slet ikke forliges med.
Så efter at den har forsøgt at sende mig i Kattegat to gange og ind i
de dybe svenske skove i stedet for Knutstorp, har jeg givet den til en
kollega - Det med at finde vej er alligevel ikke noget problem

Jeg har set nogle stykker der kører med navigator på MC.
De sidder med næsen nede i det bras i stedet for at passe trafikken og
nyde turen - Det er for farligt og for kedeligt.

Man kan ikke fare vild på MC - Højst få en længere tur

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Perminator

Dato : 28-10-06 15:53

> Jeg kan ikke være mere enig.
> Jeg har prøvet den med "samtale anlæget" på MC og også opgivet det
> igen.
> Teknikken virker fint, men det forstyrrer freden.

Hej Dennis og Steen
Jeg er i princippet også enig i Jeres synspunkt, og sådant udstyr ville jeg
aldrig bruge til daglig, eller i Danmark i øvrigt for den sags skyld.
Dertil er min stedsans for god, og jeg holder også af freden.

Navigatoren savnede jeg meget ved krydsning af Ruhrdistriktets
edderkoppespind af motorveje, fordi der var angivet for få fjernmål til at
man kunne finde vej igennem på skiltene. Det gav så en ekstra kørsel på ca.
100 km. og det er jo også helt i orden, når man er på MC for at fornøje sig.
Ligeledes havde den været anvendelig i Liege´s virvar af omkørsler og
vejarbejde. Igen angav skiltene kun nærmål 3 km borte, eller helt
overordnede mål, hvor man blev ledt til den nærmeste motorvej, hvilket netop
ikke var ønskeligt på den del af turen.
Jeg syntes netop at de farlige situationer opstod, fordi jeg rettede min
opmærksomhed på kortet på tanktasken, og det er i hvert fald trafikfarligt.
Jeg ved, at jeg til næste år fx. skal til at finde vej gennem Newcastle for
at nå en færge, og der vil behovet igen være present.

Vores erfaringer med intercomén var at den blev brugt til beskeder om
tankning, pisning, opmærksomhed på særlig flotte biler eller udsigter og
iøvrigt i byerne med at finde vej. Hvis den skulle bruges til tom snak
ville jeg slukke øjeblikkelig.
Når man er 2 på tur sammen i en uge, og tilbringer en stor del af tiden i
sadlen, er det rigtig rart og iøvrigt mindre farligt at man ikke skal stoppe
op og padle hen til hinanden, for at udveksle de nødvendige informationer.
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-10-06 19:34

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> [...]
> nyde turen - Det er for farligt og for kedeligt.
>
> Man kan ikke fare vild på MC - Højst få en længere tur

Det er meget muligt, at det er din opfattelse.

Men nu er vi enkelte, der af og til har en destination, der skal nås
til en bestemt tid og som vi ikke kender vejen til.

Jeg har en Garmin GPSMAP 60csx, som mere er en all-round GPS end en
navigator, men den KAN bruges som navigator, og det har jeg været glad
for på ture til Göteborg og Tjele.

Jeg besværer mig ikke med stemmeværk - det KAN GPSMAP'en slet ikke -
men glæder mig over at have en notits til rådighed om, hvor langt der
endnu er til jeg næste gang skal dreje.. Og fordi jeg altid kører
forkert, også finder ud af, hvordan jeg mest effektivt kompenserer for
mine fejl.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 29-10-06 20:31

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Nemlig, æv, bæv.)

> Det er meget muligt, at det er din opfattelse.
> Men nu er vi enkelte, der af og til har en destination, der skal nås
> til en bestemt tid og som vi ikke kender vejen til.

Så må man jo se at komme hjemmefra til tiden, og har man set lidt på
landkortet inden turen finder man også frem. Så svært er det jo heller ikke

> KLIP og det har jeg været glad for på ture til KLIP og
> Tjele.

Ja, Tjele, dén er svær som den ligger der, helt for sig selv, for enden af
Tjele Langsø.
Undskyld!!!

mvh Jens
Sydals

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-10-06 02:09

"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> writes:

> Så må man jo se at komme hjemmefra til tiden, og har man set lidt på
> landkortet inden turen finder man også frem. Så svært er det jo heller ikke

Har du prøvet at finde rundt i Göteborg? Selv, når man ved hvor maner
og skal hen ligger man bare og fræser over Götaelven igen og igen.

> Ja, Tjele, dén er svær som den ligger der, helt for sig selv, for enden af
> Tjele Langsø.

Det er sikkert fint nok... FOR JYDER! :)

--
Peter B. Juul, o.-.o "Remember, always be yourself.
The RockBear. ((^)) Unless you suck."

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 30-10-06 21:32

> Har du prøvet at finde rundt i Göteborg?

Nej, men Malmø, London, Paris, München,Marseille,
Hamborg, Amsterdam, Zargreb.... find selv på flere).
Flere af ovennævnte har også "elv".

>Selv, når man ved hvor maner
> og skal hen ligger man bare og fræser over Götaelven igen og igen.

Et godt trick: hold styr på din "overordnede" retning.

> Det er sikkert fint nok... FOR JYDER! :)

Det er Københavnstrup også. Har forøvrigt prøvet _broen_ en enkelt gang
(også den til S)det var i ´04.;-}}

mvh Jens
Sydals

Fra : frølårsraketten

Dato : 29-10-06 21:00

> [...]
> endnu er til jeg næste gang skal dreje.. Og fordi jeg altid kører
> forkert, også finder ud af, hvordan jeg mest effektivt kompenserer for

Hej Steen og Peter

Er for et par uger siden kommet hjem efter en +5000 km sydpå, og har haft
fantastisk glæde af GPS. Specielt ved den store motorvejsspagetti syd for
Kassel Bakker. Der gives anvisning på hvilken vognbane der skal bruges osv.
Ind og ud af store og ukendte byer uden problemer. TMC har ikke hjulpet mig
en eneste gang, selv om der på et tidspunkt var nær ved 200 meldinger i
registeret. Tvært imod er jeg blevet ledt to gange hen til den samme start
på vejarbejde - så er det man stopper og skipper næste Waypoint! Den rare
kvindestemme ville jeg nødigt undvære; et par gange er skærmen "frosset" men
hun har ufortrødent fortsat med at knevre. Et minus er at evnen til at
orientere sig uden, falder brat - alle de små detaljer man ellers lægger
mærke til og husker - de er væk.

hilsen Pierre; R1200RT

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10531

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-10-06 21:48

On Sun, 29 Oct 2006 21:00:15 +0100, "frølårsraketten"
<pixel@debie.dk(fjern ixel)> wrote:

Hej Pierre.

> [...]
>hun har ufortrødent fortsat med at knevre. Et minus er at evnen til at
>orientere sig uden, falder brat - alle de små detaljer man ellers lægger

Jeg kan godt se nytten af GPS når man er i totalt ukendt land.
De fleste der har sådan en dims kører med den i mere eller mindre
lokalt område, og der vil jeg kalde det for at skyde gråspurve med
kanoner ,-)
Jeg kan se formålet hvis man bliver jaget et eller andet sted hen som
serviceperson på noget udstyr der er placeret på Jens Pæsens pløjemark
og aldrig har været der før - Godt nok således.

Jeg har testet den GPS jeg fik smidt i nakken her i lokalområdet, og
tro mig - Det kan jeg bedre end den - Den lyd der kommer fra
højttaleren er for det meste "rekalkulerer rute" når jeg tager
initiativet.
Jeg vil påstå at inden for Danmarks grænser klarer jeg mig fint uden.

Braset ved heller ikke at der findes en færge fra Kalundborg til
Århus, så da vi var på Ring Djursland til Classic Race forsøgte den
stædigt at få mig op til Sjællands Odde.
Jeg blev stang irriteret på skidtet.
Man kan så mene at jeg skulle have programmeret den med "Way Points"
og kalundborg som "Way Point", men så kan jeg akkurat lige så godt
bruge tiden på at skrive et kort ud selv om jeg udemærket kender vejen

Sidste år, da vi var i Imola til Superbike, havde jeg printet hele
ruten på kort inden vi drog af sted - Det tog naturligvis nogen tid,
men det gav mig et godt indtryk af turen inden vi gav os i vej.
Det skal lige siges at turen fra København til München har jeg kørt
flere gange end jeg bryder mig om at tænke på, så det ukendte var
turen München Imola.
Selv uden GPS lavede vi ikke så meget som een misser.

Jeg har en meget speciel GPS som jeg ikke vil undvære.
Den er frekvensstandard til mit måleudstyr 10x10-9, se det er sager.
OK, den sidder man ikke med næsen nede i - Den er der bare

GPS diskussionen, at have eller ikke have, er for mit vedkommende slut
idet jeg har givet den til en af mine kolleger.
Den skæbne overgik også den første jeg fik med med Tom-Tom.
Den nåede ikke en gang ud af kassen før den var væk
Det hænger også lidt sammen med at jeg ikke vil have sådan noget i min
bil idet det er tyveriobjekt #1, og at tyvene i regelen splitter bilen
ad for mange gange det beløb en skallet GPS er værd.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Anders Majland

Dato : 31-10-06 14:23

> Jeg har testet den GPS jeg fik smidt i nakken her i lokalområdet

Hvilken GPS var det du var utilfreds med ?

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-10-06 16:57

On Tue, 31 Oct 2006 14:23:13 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

Hej Anders.

>Hvilken GPS var det du var utilfreds med ?

Garmin StreetPilot C550.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Pede Larsen

Dato : 30-10-06 07:06

eFTER JEG HAR MONTERET EN GARMIN 2610 PÅ MIN DR800 Med lyd er jeg kommet
meget rundt i lille Danmark, da jeg kan fare vildt i en tønde.
Jeg ville ikke unvære den idag og NEJ Sten jeg sider ikke med næsen ned i
den da den jo taler til mig, hvilket er en super detalje, da man jo så ved
at feks. som den siger til mig at de næste 25km. går lige ud der ved kan jeg
konsentrere mig om det ande på vejene end at kigge efter dumme skilte for at
se om hvornår eller om jeg nu er kørt for langt, jeg vil klart anbefale en
GPS med tale
Det er da rigtigt at i lokal området ikke er nødvendigt, men så bruger jeg
den bare som speedometer og det virker sq bedre en det der sider på MCen,
det er store digital tal det virker super :)
Jeg har selv en shupert C2 hjelm o gja den virker fint og er godt lydsvag,
kan vist også anbefale den også.
GPSen er en super ting, jeg er mega glad for den, jeg tager en tur ud i
landskabet uden GPS info, og havner et sted jeg ikke kender, så vil jeg
gerne hjem og trykker HJEM, så er det bare at følge den det er SUPER.

Fra : Anders Majland

Dato : 31-10-06 11:49

> Jeg har set nogle stykker der kører med navigator på MC.
> De sidder med næsen nede i det bras i stedet for at passe trafikken og
> nyde turen - Det er for farligt og for kedeligt.

Hvordan tror du deres kørsel ville have været hvis de havde forsøgt at læse
et kort i en tanktaske istedet ?

Jeg kører med en garmin gpsmap 60scx - og den er meget rar at have når man
skal et sted hen man ikke har været før. Jeg har mange kørt efter udskrifter
af krak kort og lign og så er en gps imgo mere trafiksikker. Specielt da den
lynhurtigt erkender at man er kørt forkert og bare beregner en ny rute....
Jeg kører også ofte efter at nå nogle færger og så er det rart med en
beregnet ETA. Har man holdt i kø kan det være svært at vurdere om man stadig
har tid nok eller ej. Der er jo ikke nogen grund til at risikere klip hvis
gps'en mener at man kan nå det uden....Og er trafikken helt umuligt så man
ikke har en chance så er der jo slet ingen grund krudte til den ....

Men tilbage til støj. Bla Ear-Care i randers laver ørepropper med hul til
højttaler. Jeg har mange gange overvejet at få støbt sådan nogen.... Men
indtil jeg flår muldvarpen kører jeg med almindelige ørepropper så snart jeg
skal uden for byen. Dvs i bytrafik i kbh kører jeg ofte uden og også ofte
med p3 eller p4 i øret istedet - Der indstiller jeg niveauet mens jeg holder
stille og ved så at jeg reelt ikke kan hører interviews ved mere end
60-70km/t (af en eller anden grund er speakeren/interviewer altid justeret
højere end dem de har igennem)

Fra : Jesper

Dato : 04-11-06 11:39

Anders Majland wrote:

> [...]
> gps'en mener at man kan nå det uden....Og er trafikken helt umuligt så man
> ikke har en chance så er der jo slet ingen grund krudte til den ....

Kø !
Man holder da ikke i kø, med mindre man har en pølsevogn på slæb

Fra : Jesper

Dato : 28-10-06 16:51

Perminator wrote:
> [...]
> Det bliver svært at bruge ørepropper samtidig med navigator og telefon, men
> så må der prioriteres, hvad der er vigtigst på den givne tur.

Brug nogle støjdæmpænde ørepropper med lyd i.
jeg kan anbefale Sennheiser CX3000 de lyder godt, og dæmper godt.

Fra : Perminator

Dato : 30-10-06 21:41

Hej Jesper

> Brug nogle støjdæmpænde ørepropper med lyd i.
> jeg kan anbefale Sennheiser CX3000 de lyder godt, og dæmper godt.

Er det Sennheiser CX300 du mener (Google)
Hvor har du købt?
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Jesper

Dato : 04-11-06 11:40

Perminator wrote:

> Hej Jesper

> Er det Sennheiser CX300 du mener (Google)
> Hvor har du købt?
> vh

Jeps jeg mener CX300.

De kan fås ved HIFI-Klubben.
Men jeg fik dem af Sennheiser.

Fra : Snusken

Dato : 28-10-06 07:37

> Hvilken hjelm (klap-) er den mest støjsvage for fartvind og turbulens?
Hej,
For de prisbevidste har Airoh SV55 (fra 100 Euro på Ebay)
vundet flere tests, og er en fin hjelm med integreret solbrille,

mvh Erik