/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Spm ang kobling
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 26-10-06 22:15

Hej i gruppen.

Sidder med en 'sjuk og snakker mekanik, og vi kan ikke finde svar på et
spørgsmål, så nu håber vi at I kan hjælpe.
Hvorfor kører en vådkobling i olie, og hvordan fungerer den?

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Aragorn_DK og Nuller - sidstnævnte er nu den stolte og glade ejer af en BMW
K100RT.

--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================



 
 
Armand (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-10-06 00:12

Aragorn Elessar skrev:
> Hej i gruppen.
>
> Sidder med en 'sjuk og snakker mekanik, og vi kan ikke finde svar på et
> spørgsmål, så nu håber vi at I kan hjælpe.
> Hvorfor kører en vådkobling i olie, og hvordan fungerer den?

Det var sq noget af et teknisk princip-spørgsmål at lægge ud til
forklaring på tekst
However - I give it a shot:
I modsætning til bilers tørkoblinger (hvis prncip forøvrigt også bruges
i BMW og (vistnok) MotoGuzzi) der kun består af to plader der presses
mod hinanden, består en vådkobling af en veritabel lagkage af
skiveformede koblingsplader der ligger i en "skål" og hvor halvparten (á
hver anden) trækkes indefra mens de resterende trækkes udefra. Et sæt
fjedre holder lagkagen klemt grundig sammen = fast forbindelse ned
igennem "stakken" og en mekanisme tvinger ved betjening
fjederbelastningen fra koblingspladerne således at de enkelte plader vil
kunne rotere mod hinanden (trukket af hhv. motor og gearkasse(=baghjulet)).
Men olien smører og giver ikke nær så kontant en kobling som man til
race kunne ønske og derfor er der også en afart "lagkage"-kobling der
kører ganske tørt udenfor selve motorblokken - Men dens store problem er
at man eks.vis ikke kan lave en højgears-start (á v.h.a. en hulens masse
"filen" på koblingsgrebet) uden at blive nedslidt nærmest øjeblikkeligt.
Dét er ikke tilfældet for oliebads-koblingen hvor den paradoksale
(hvorfor smøre noget man ønsker skal binde?) olie forekommer af hensyn
til bortledning af varme helt inde fra "lagkagens" indre - Med andre
ord: Den køler!

Forøvrigt er dét gældende for olien i almindelighed: Udover at smøre
bortleder den også varme fra lejer og andre varme-skabende motordele

--
Armand.

Hekto (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 27-10-06 14:56

Armand wrote :
> Dét er ikke tilfældet for oliebads-koblingen hvor den paradoksale (hvorfor
> smøre noget man ønsker skal binde?) olie forekommer af hensyn til bortledning
> af varme helt inde fra "lagkagens" indre - Med andre ord: Den køler!

Een af fordelene ved en tørkobling er vel også
kølingen direkte i luftstrømmen fremfor i den
varme olie. Derudover bidrager den ikke til
opvarmning af motoren.

En anden detalje ud over at de er 'kontant' er at
den 'zone' hvor den kobler ind/ud er meget
'smal'. Det er sådan lidt mere on/off.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Aragorn Elessar (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 29-10-06 16:10

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:454140ba$0$12642$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Aragorn Elessar skrev:
> > Hej i gruppen.
> >
> > Sidder med en 'sjuk og snakker mekanik, og vi kan ikke finde svar på et
> > spørgsmål, så nu håber vi at I kan hjælpe.
> > Hvorfor kører en vådkobling i olie, og hvordan fungerer den?
>
> Det var sq noget af et teknisk princip-spørgsmål at lægge ud til
> forklaring på tekst
> However - I give it a shot:
> I modsætning til bilers tørkoblinger (hvis prncip forøvrigt også bruges
> i BMW og (vistnok) MotoGuzzi) der kun består af to plader der presses
> mod hinanden, består en vådkobling af en veritabel lagkage af
> skiveformede koblingsplader der ligger i en "skål" og hvor halvparten (á
> hver anden) trækkes indefra mens de resterende trækkes udefra. Et sæt
> fjedre holder lagkagen klemt grundig sammen = fast forbindelse ned
> igennem "stakken" og en mekanisme tvinger ved betjening
> fjederbelastningen fra koblingspladerne således at de enkelte plader vil
> kunne rotere mod hinanden (trukket af hhv. motor og
gearkasse(=baghjulet)).
> Men olien smører og giver ikke nær så kontant en kobling som man til
> race kunne ønske og derfor er der også en afart "lagkage"-kobling der
> kører ganske tørt udenfor selve motorblokken - Men dens store problem er
> at man eks.vis ikke kan lave en højgears-start (á v.h.a. en hulens masse
> "filen" på koblingsgrebet) uden at blive nedslidt nærmest øjeblikkeligt.
> Dét er ikke tilfældet for oliebads-koblingen hvor den paradoksale
> (hvorfor smøre noget man ønsker skal binde?) olie forekommer af hensyn
> til bortledning af varme helt inde fra "lagkagens" indre - Med andre
> ord: Den køler!
>
> Forøvrigt er dét gældende for olien i almindelighed: Udover at smøre
> bortleder den også varme fra lejer og andre varme-skabende motordele
>
> --
> Armand.

"Aha!" udbrød skurken på serbokroatisk. Tak for forklaringen, Armand - den
fes ind.
Det vi altså sige at olien faktisk forhindrer nedslidning og sammenbrænding
af føromtalte koblingsplader, samtidig med at den køler hele mekanikken?

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================



Armand (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-10-06 21:02

Aragorn Elessar skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:454140ba$0$12642$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
> "Aha!" udbrød skurken på serbokroatisk.
- - - - "med en stemme som i foregående afsnit"!

> Det vi altså sige at olien faktisk forhindrer nedslidning og sammenbrænding
> af føromtalte koblingsplader, samtidig med at den køler hele mekanikken?
>
"Samtidig med"??
Nej fordi(!) at den køler!

--
Armand.

Aragorn Elessar (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 29-10-06 22:49

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:4545089e$0$12677$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Aragorn Elessar skrev:
> > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> > news:454140ba$0$12642$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >>
> > "Aha!" udbrød skurken på serbokroatisk.
> - - - - "med en stemme som i foregående afsnit"!
>
> > Det vi altså sige at olien faktisk forhindrer nedslidning og
sammenbrænding
> > af føromtalte koblingsplader, samtidig med at den køler hele mekanikken?
> >
> "Samtidig med"??
> Nej fordi(!) at den køler!
>
> --
> Armand.

Øhm...javel...*klør sig*
Nå, hovedsagen må være at det virker!
Tak skal du have.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================



Armand (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-10-06 23:15

Aragorn Elessar skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:4545089e$0$12677$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Aragorn Elessar skrev:
>>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>>> news:454140ba$0$12642$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>> "Aha!" udbrød skurken på serbokroatisk.
>> - - - - "med en stemme som i foregående afsnit"!
>>
>>> Det vi altså sige at olien faktisk forhindrer nedslidning og
>>> sammenbrænding af føromtalte koblingsplader, samtidig med at den
>>> køler hele mekanikken?
>>>
>> "Samtidig med"??
>> Nej fordi(!) at den køler!
>>
> Øhm...javel...*klør sig*
> Nå, hovedsagen må være at det virker!

Altså:
"At olien faktisk forhindrer nedslidning og sammenbrænding af føromtalte
koblingsplader, [Xsamtidig med atX] *fordi* den køler hele mekanikken"!
Short'ned: Olien køler, så den ikke brænder sammen!
Er det så svært forståeligt??

--
Armand.

Aragorn Elessar (30-10-2006)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 30-10-06 01:42

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:454527a9$0$12705$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Aragorn Elessar skrev:
> > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> > news:4545089e$0$12677$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >> Aragorn Elessar skrev:
> >>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> >>> news:454140ba$0$12642$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >>> "Aha!" udbrød skurken på serbokroatisk.
> >> - - - - "med en stemme som i foregående afsnit"!
> >>
> >>> Det vi altså sige at olien faktisk forhindrer nedslidning og
> >>> sammenbrænding af føromtalte koblingsplader, samtidig med at den
> >>> køler hele mekanikken?
> >>>
> >> "Samtidig med"??
> >> Nej fordi(!) at den køler!
> >>
> > Øhm...javel...*klør sig*
> > Nå, hovedsagen må være at det virker!
>
> Altså:
> "At olien faktisk forhindrer nedslidning og sammenbrænding af føromtalte
> koblingsplader, [Xsamtidig med atX] *fordi* den køler hele mekanikken"!
> Short'ned: Olien køler, så den ikke brænder sammen!
> Er det så svært forståeligt??
>
> --
> Armand.

Næeh - det er det såmænd ikke, men skidtet må jo også smøre - det er jo
olie?

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================



Arne Lorenzen (30-10-2006)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 30-10-06 17:47

Aragorn Elessar skrev den 30 okt 2006 i
news:gXb1h.109$3w2.103@news.get2net.dk:

My 2 cents:

Altså.....
Olien både smører og køler.
Derfor brænder skidtet ikke så nemt sammen.

Fordi:
Olien smører - friktionsvarme begrænses.
Olien afleder varmen - derfor holdes temperaturen nede.

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Aragorn Elessar (30-10-2006)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 30-10-06 22:42


"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:Xns986CB4EC0CCEEalonospamdkfritidmot@62.243.74.162...
> Aragorn Elessar skrev den 30 okt 2006 i
> news:gXb1h.109$3w2.103@news.get2net.dk:
>
> My 2 cents:
>
> Altså.....
> Olien både smører og køler.
> Derfor brænder skidtet ikke så nemt sammen.
>
> Fordi:
> Olien smører - friktionsvarme begrænses.
> Olien afleder varmen - derfor holdes temperaturen nede.
>
> --
> Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Deeeh...æ' mo'tawwet! Takker.

Hej fra

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================



Armand (30-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-10-06 18:57

Aragorn Elessar skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>
>> Short'ned: Olien køler, så den ikke brænder sammen!
>> Er det så svært forståeligt??
>>
> Næeh - det er det såmænd ikke, men skidtet må jo også smøre - det er jo
> olie?
>
Jup!
Og derfor et det anderledes friktionsmateriale der bruges i oliebadede
koblinger - Således at koblingen ikke glider uhæmmet!

--
Armand.

Aragorn Elessar (30-10-2006)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 30-10-06 22:41


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:45463cfc$0$12627$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Aragorn Elessar skrev:
> > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> >
> >> Short'ned: Olien køler, så den ikke brænder sammen!
> >> Er det så svært forståeligt??
> >>
> > Næeh - det er det såmænd ikke, men skidtet må jo også smøre - det er jo
> > olie?
> >
> Jup!
> Og derfor et det anderledes friktionsmateriale der bruges i oliebadede
> koblinger - Således at koblingen ikke glider uhæmmet!
>
> --
> Armand.

"Aha!" og serbokroatisk og såd'n...tak igen.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================



Michael Dahlberg (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 27-10-06 06:19

Tillykke Nuller, og held og lykke med det nye lege- og køretøj!

Michael
BMW K75C



Aragorn Elessar (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 29-10-06 16:12

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
news:45419692$0$12662$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Tillykke Nuller, og held og lykke med det nye lege- og køretøj!
>
> Michael
> BMW K75C

Jeg skal hilse og sige tak.
(Manden har godt nok internetforbindelse, men ingen computer endnu! )

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste