Omvendt drosling?
Fra : Daniel

Dato : 25-10-06 03:40

Hej,
Nu har jeg læst en masse om at man kan købe en "stor" motorcykel og
neddrosle den så den kan blive registreret og brugt af en med "lille"
mc kort, og så tænkte jeg om man kunne gøre det omvendte.

Jeg har en 45 scooter som er en smule ulovlig. Ville det være muligt
at få den omregistreret til en motorcykel så jeg ikke behøver gå ud
og bruge penge på at købe en ny når jeg får mit lille mc kort?
Den svarer næsten til en motorcykel allerede, både i udseende og
køreegenskaber. Det ville nok være en lidt langsom MC.. Men den kan
nå de ~140 Km/t som jo alligevel ikke er lovligt.

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 25-10-06 06:58

"Daniel" <crank29dk@yahoo.dk> wrote in message
[...]

Hej Daniel,

Køb en rigtig mc. Din scooter er livsfarlig. Den er ikke konstrueret til
motoreffekten på alle måder. Det være sig fra stel til motor over bremser.
Det vil være farligt både for dig selv og sndre i trafikken. Vil du have mc,
så køb en. Har du ikke råd, så vent til du får råd.

--

Allan
Aprilia SL1000

Fra : Anders Majland

Dato : 25-10-06 08:35

> Køb en rigtig mc. Din scooter er livsfarlig. Den er ikke konstrueret til
> motoreffekten på alle måder.

Det afhænger nok meget af modellen. F.eks forskellen på en Aprilia SR50 og
SR125 - der er ikke nogen udover motoren. Nogen vil så mene at SR125'en også
er livsfarlig med de bremser den er monteret med ....

> Vil du have mc, så køb en. Har du ikke råd, så vent til du får råd.

Enig

Skal en knallert kunne godkendes som mc må det blive som enkeltgodkendelse
da der med sikkerhed ikke er en typegodkendese som mc for den ...

Og så er der lige det med afgiften på mc'er - det vil helt sikkert ødelægge
projektet og gøre det billigere at købe en brugt mc der er født som mc ...

Fra : Jacob Larsen

Dato : 25-10-06 15:59

> [...]
> være muligt at få den omregistreret til en motorcykel så
> jeg ikke behøver gå ud og bruge penge på at købe en ny

Selvom det måske kan lade sig gøre med megen besvær, kan det aldrig betale
sig. Afgiften er enormt høj og ligemeget hvad du gør er det langtfra en
rigtig mc selvom den ligner en lillebitte een af slagsen. Du vil nok blive
slemt skuffet når en gammel GN250 kører fra dig efter du har smidt så mange
penge i projektet.

> Den svarer næsten til en motorcykel allerede, både i
> udseende og køreegenskaber. Det ville nok være en lidt
> langsom MC.. Men den kan nå de ~140 Km/t som jo alligevel
> ikke er lovligt.

Prøv lige at måle efter med en GPS eller bare et stopur. Tror du vil blive
slemt skuffet. Ellers er det da godt nok en led 45'er du har fået dig der.
RS50, GPR50 eller ?

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Armand

Dato : 25-10-06 21:10

Jacob Larsen skrev:
> [...]
> penge i projektet.

> Prøv lige at måle efter med en GPS eller bare et stopur.

For rigtighedens skyld: med 140 skal man gennemføre 1000 meter på under
26 sekunder :-|

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-10-06 10:37

> For rigtighedens skyld: med 140 skal man gennemføre 1000 meter på under 26
> sekunder :-|

Nu er det jo en aprilia - så mit gæt på den reelle tophastighed er ikke over
110km/t ...

/A

Fra : martin

Dato : 26-10-06 11:36

> For rigtighedens skyld: med 140 skal man gennemføre 1000 meter på under 26
> sekunder :-|
>
> --
> Armand.

kommer det ikke an på hvad man vejer ?!

Martin

Fra : Skovtrolden

Dato : 26-10-06 11:52

> kommer det ikke an på hvad man vejer ?!
>
> Martin
Hej,

Nej tiden er den samme uanset vægt

Mvh
Skovtrolden

Fra : Armand

Dato : 26-10-06 16:10

martin skrev:

> kommer det ikke an på hvad man vejer ?!

Det er hastigheden vi taler om, nærmere sagt postulatet om 140km/t. Og
hvis man kører 1 km på 1 minut svarer det til 60 km på 60 minutter
(=60km/t).
En halvering af tiden over samme distance giver dobbelt hastighed: 1000M
på 30 sek. = 120km/t.
Helt præcist skal man gennemkøre 1000m på 25,7sek. for at have holdt en
gnsn.hastighed á 140km/t!

--
Armand.

Fra : Daniel

Dato : 25-10-06 18:01

> Prøv lige at måle efter med en GPS eller bare et stopur. Tror du vil blive
> slemt skuffet. Ellers er det da godt nok en led 45'er du har fået dig der.
> RS50, GPR50 eller ?

Ja det er nemlig en Aprilia RS50. Og den er jo stort set bygget som
RS250 som den skal ligne, med motoren til forskel. Så derfor tror jeg
ikke den ville være så farlig i forhold til så mange andre små
motorcykler.

Men grunden til jeg ikke vil købe en MC, er fordi jeg oprindeligt
havde tænkt mig at købe en Kawasaki ZX-6R ( 636ccm ). Indtil jeg så
fandt ud af reglerne for små og store MC'ere. Derfor synes jeg det
ville være spildte penge at købe en anden hvis jeg bare kunne
omregistrere den jeg har, og så de 2 år efter købe den ægte vare.
Der er vel også grænser for hvor hurtig en MC kan køre med højst
34hk. Så jeg ville vel ikke få alt for meget baghjul på min RS50.

Men hvis jeg nu skulle købe en ny, havde jeg overvejet netop RS250,
men den har vidst for mange hk til det lille kort. Så det ville kun
blive RS125..

Leder efter noget der ser pænt ud ( som RS50 gør ) og som i det
mindste kan accelerere fra bilerne på vejen. Hvor kort en 0-100 er
realistisk med max 34hk?

Fra : Armand

Dato : 25-10-06 21:06

Daniel skrev:

> [...]
> RS250 som den skal ligne, med motoren til forskel. Så derfor tror jeg
> ikke den ville være så farlig i forhold til så mange andre små

Daniel!
Du er stadig en scooter-knægt når det kommer dertil :-|
Man skal ike kravle mange sekunder rundt på er RS250 førend at man
opdager at déns stel hører hjemme i Fireblade-klassen frem for skal
sammenlignes med en knallert!
125'eren har heller ikke et 250'er-stel; men dét er ligeledes markant
kraftigere end 50'eren :-|

> Hvor kort en 0-100 er realistisk med max 34hk?

Regn med 10 sek's tid!

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 26-10-06 20:42

Daniel skrev:

> [...]
> RS250 som den skal ligne, med motoren til forskel. Så derfor tror jeg
> ikke den ville være så farlig i forhold til så mange andre små

   Der er absoulut intet på en RS50 som gør den på nogen måder
sammenlignelig med en RS250, ikke engang RS125 kan den påstås er bygget
ens ud over at når kåben er monteret, og de er på 3 forskellige billeder
ligner lidt hinanden.

   Jeg har en RS50'er stående i min garage, og har kørt RS125 nogen gange
nu, og de er verdener til forskel. Og så skal jeg vist ikke nævne hvad
jeg foretrækker at køre på af RS50'en og min MZ 251'er...

   Prismæssigt skal du betale afgift af din RS50'er + godkendelser, det
vil sige 180% af hvad din RS50 er værd (efter told/skats vudering) +
alle de andre småting, og så er der igen forsikring ??? samt
gensalsgværdien som er lig nu, da folk jo heller vil købe en RS125 så i
stedet, for man skal ik lave meget tommelfinger regning før man ser en
RS125 vil være billigere end at gå det andet sjov igennem.

   På den anden side, der er jo folk der har fået deres Honda Dax osv.
lavet om til MC registrering, men det er folk som ikke tænker i økonomi,
men ene og alene fordi de virkelig holder af maskinen og syntes det
ville være sjovt at ha plade på den... Så økonomisk set er det en
tåbelig ide, men er du RS50 fanatiker, og træt af konstant at få
konfiskeret dine tun dele hele tiden, er det jo en god ide. Men en
RS125/RS250 blir den aldrig, og 34Hk for du ik ud af en RS50, og smider
du en 125 motor i for du den aldrig godkendt, da stellet ikke er
godkendt til så stor motor.

   VH
   Moller
   MZ TS 250/1, MZ ETZ 251, Aprillia RS50, og en lille Suzuki GSF 1200 S.

Fra : Daniel

Dato : 25-10-06 21:24

> Daniel!
> Du er stadig en scooter-knægt når det kommer dertil :-|

Jeg vil ikke kalde mig selv en typisk scooter knægt, er ikke en af dem
der købte knallert som 16 årig, tunede den for vildt og kørte
ulovligt.
Jeg købte en RS 50 da jeg var 18, fordi jeg ville prøve en mild
version af en MC, inden jeg bestemte mig for at tage kortet og købe
en.

> Man skal ike kravle mange sekunder rundt på er RS250 førend at man
> opdager at déns stel hører hjemme i Fireblade-klassen frem for skal
> sammenlignes med en knallert!

Jeg må jo alligevel ikke køre på en RS250 da dens hk ligger omkring
de 70.
Men du har jo nok ret i at stellet er kraftigere, selvom jeg engang
hørte de var bygget ens.

> Regn med 10 sek's tid!

Det var alligevel en del, så kan de fleste raske biler godt give mig
baghjul. :(

Fra : Peter

Dato : 25-10-06 21:48

> Det var alligevel en del, så kan de fleste raske biler godt give mig
> baghjul. :(

Armand er også alt for pessimistisk. Du bør kunne opnå tider mellem 7 og 8
sek.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 26-10-06 06:13

> Jeg må jo alligevel ikke køre på en RS250 da dens hk ligger omkring
> de 70.
> Men du har jo nok ret i at stellet er kraftigere, selvom jeg engang
> hørte de var bygget ens.

Der er lige så stor forstel på RS 50 og RS 250 som på Britney og Jytte
Hilden. De er jo begge piger.

Bare det at en RS 50 har stål stel siger det hele. Prøv at se om det ikke er
magnetisk. Det er det... Jeg har kørt en RS 50 med 80cc tun og det hele. Den
er da sjov nok i forhold til en alm knallert, men sælg skidtet og køb en
Suzuki GS 450 fra en gang i 80'erne. De koster omkring 10.000Kr. Den er der
MEGET mere skud i.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Moller

Dato : 26-10-06 20:45

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> Bare det at en RS 50 har stål stel siger det hele. Prøv at se om det ikke er
> magnetisk. Det er det... Jeg har kørt en RS 50 med 80cc tun og det hele.

   Hey, den fik dig da ok op i hastighed ;) og den blev da målt til ca.
120km/t af Fer og mig med hver vores MC for og bag den... men føren var
også en lille spirevip i ren tøse vægtklasse i den kriminelle lavalder
;) men det gør også at de 140 næppe er sandheden ;)

   VH
   Moller

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 27-10-06 06:35

> [...]
> også en lille spirevip i ren tøse vægtklasse i den kriminelle lavalder ;)
> men det gør også at de 140 næppe er sandheden ;)

Jeps. Jeg fik den op på 90, men jeg er heller ikke nogen "spirrevip" Jeg
ville også hellere køre din MZ.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Armand

Dato : 26-10-06 16:02

Daniel skrev:

> Jeg vil ikke kalde mig selv en typisk scooter knægt, er ikke en af dem
> der købte knallert som 16 årig, tunede den for vildt og kørte
> ulovligt......

"når det kommer dertil"!
á kigge "opad" i modelrækken og fra eget standpunkt helt og holdent
overplacere 50'eren i forhold til de rigtige motorcykler!

> Jeg må jo alligevel ikke køre på en RS250 da dens hk ligger omkring
> de 70.

Og ret beset må man ikke engang køre på RS125 derved at dén er for let á
vægt/effekt -forholdet; men den plejer alligevel liiige at glide igennem!

> Men du har jo nok ret i at stellet er kraftigere, selvom jeg engang
> hørte de var bygget ens.

Det har nok være en blanding af porno-snak og salgsgas :-/

Min indfaldsvinkel er mange år på ryggen af gade-MC, og dertil kommer
seks sæsoners roadrace på RGV250 (hvorfra RS250'erens motor kommer),
hvorfra jeg har haft tæt kontakt med hardware'n og derfor ved hvorledes
så'en en RS250 ser ud under skørterne.
I henved 10 års tid har jeg været med til at arrangere at de lokale unge
kan køre roadrace ugentligt gennem fritidsklubberne og derfra kender jeg
bl.a RS50's anatomi helt ind til hjertet. Flere af projektets unger
ender med at købe deres egen 50/80'er for at køre i DMU-cup'en og nogle
af dem har gennem tiden også opgraderet til en RS125 (á DMU's std.125
klasse), hvorfor dén heller ikke er ukendt for mig.

Det er ganske tydeligt at sagerne bliver anderledes og kraftigere
konstrueret for hvert kubik-upgrade, og årsagen er ganske simpel: Alle
modellerne er race-minded'ede (og dog: 50'eren er nok mest en
look-alike!) og til race er der sparet grundigt på vægten; men uden at
give afkald på køreegenskaberne: RS250 (for at bruge top-end som
tydeligste eksempel) er derfor nødvendigvis kraftigere bygget alene for
at kunne magte den mer-vægt som motoren indebærer. Bredere dæk medfører
endvidere et ganske kraftigere "bræk" i stellet under nedlægning hvorfor
at alene mer-bredde kræver forstærkning, hvortil så kommer fælgenes
mer-vægt der bidrager til hele køretøjets mer-vægt og derfor influerer
på behovet for forstærkning!
Eller modsat: RS125 er tilsvarende blevet lettet i.f.t 250'eren p.g.a.
de smallere fælge og lettere motor!

> Det var alligevel en del, så kan de fleste raske biler godt give mig
> baghjul. :(

Jup!
Men det er jo også "kun" en 125'er, selv 15 år gamle 600'ere kan klare
en ¼-mile på samme tid!
Dertil kommer at selv almindelige familiebiler efterhånden er blevet
halvhurtige også

--
Armand.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-10-06 17:10

> Og ret beset må man ikke engang køre på RS125 derved at
> dén er for let á vægt/effekt -forholdet; men den plejer
> alligevel liiige at glide igennem!

Har du et link til den regel? Jeg har hørt den tit, men har aldrig fundet
bevis for, at det rent faktisk forholder sig sådan.

Fra : Armand

Dato : 26-10-06 17:39

Jacob Larsen skrev:

> Har du et link til den regel? Jeg har hørt den tit, men har aldrig fundet
> bevis for, at det rent faktisk forholder sig sådan.

Google er din ven!
Første hit på: "lille mc kort":
http://www.dktrafikskole.dk/mc.htm
Hvor at læse står:
En "lille mc" må ikke være stærkere end 34 hk (25 kW) eller skal have et
vægt/kraftforhold under 0,17 kW pr. kg.

Med 34Hk/26Kw skal den veje mindst 153kg. for at måtte køres under lille
kort - Hvad vejer sådan én?

--
Armand.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 29-10-06 21:57

> [...]
>
> Med 34Hk/26Kw skal den veje mindst 153kg. for at måtte
> køres under lille kort - Hvad vejer sådan én?

Den vejer vist en 140-150kg. Kan ikke lige huske det, så vil ikke hænges op
på det, men mener dog helt sikkert det er under 153kg, men der er så tale om
fabriksopgivet tørvægt. Jeg går ud fra, at det er denne vægt de mener,
selvom de fleste nok ikke kører rundt med en tom tank.

Fra : Armand

Dato : 29-10-06 22:12

Jacob Larsen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Den vejer vist en 140-150kg. Kan ikke lige huske det, så vil ikke hænges op
> på det, men mener dog helt sikkert det er under 153kg,

Og eftersom beregningen går på "mindst 153" vil ethvert kg derunder
krimninere en "lille-korts bruger"!

> ........... men der er så tale om
> fabriksopgivet tørvægt. Jeg går ud fra, at det er denne vægt de mener,
> selvom de fleste nok ikke kører rundt med en tom tank.

Jup!
Det er jo den eneste opgivelse man kan få oplyst officielt og derved
forholde sig til!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-06 15:20

> [...]

> krimninere en "lille-korts bruger"!

> Jup!
> Det er jo den eneste opgivelse man kan få oplyst officielt og derved

Vægten er fuldt når mc´en køreklar altså med væsker !"!

Fra : Armand

Dato : 30-10-06 19:15

Rasmus TDR "lightburner" skrev:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in

> Vægten er fuldt når mc´en køreklar altså med væsker !"!

Og hvor får "man" oplyst sådant et tal?
Vil man kunne omgå en for lav vægt v.h.a. montering af en 52-liters
touringtank? Njarh - I dont think so!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-06 21:55

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in news:45464108$0$12607
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Og hvor får "man" oplyst sådant et tal?
> Vil man kunne omgå en for lav vægt v.h.a. montering af en 52-liters
> touringtank? Njarh - I dont think so!

hmm så må jeg jo ty til link.... http://www.dmcn.dk/FAQ/VisEmne.asp?ID=
12

Fra : Armand

Dato : 01-11-06 21:01

Rasmus TDR "lightburner" skrev:
> [...]

Jeg strækker våben!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-10-06 23:04

"Peter" <fiktiv@invalid> writes:

> Armand er også alt for pessimistisk. Du bør kunne opnå tider mellem
> 7 og 8 sek.

....og 0-60 før bilerne når 30.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-10-06 23:05

"Daniel" <crank29dk@yahoo.dk> writes:

> Jeg må jo alligevel ikke køre på en RS250 da dens hk ligger omkring
> de 70. Men du har jo nok ret i at stellet er kraftigere, selvom jeg
> engang hørte de var bygget ens.

Du har hørt det fra en der ikke aner hvad han snakker om

Hvor mange penge har du at købe mc for?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Daniel

Dato : 26-10-06 03:03

> Du har hørt det fra en der ikke aner hvad han snakker om

Ok, ja det skal jeg ikke gøre mig klog på hehe. =)

> Hvor mange penge har du at købe mc for?

Det kommer sådan mere en på hvad jeg kan få for pengene.. Har 30K i
hånden for tiden. Kan altid spare lidt længere eller låne hvis det
er nødvendigt. Så kom endelig med erfaringer og forslag til en god
eller ihvertfald rimelig MC der skal være i brug 2-3 år. Da det som
sagt kun er en midlertidig løsning til jeg må købe den store.
Lægger som sagt mest vægt på accelerationen og udseende på 2.
pladsen.

På forhånd tak.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-10-06 17:14

> [...]
> midlertidig løsning til jeg må købe den store. Lægger som
> sagt mest vægt på accelerationen og udseende på 2.

Det bedste bud til den pris er efter min mening en Suzuki GS500 med
eftermonteret fuldkåbe. Den er selvf ikke når så racer-agtig som andre
cykler, men til den pris skal du tænke holdbarhed og måske gensalgsværdi.
Det er ellers en ok mc til prisen. Har selv haft en i to år og jeg var ret
godt tilfreds.

Hvis du vil smide lidt mere kan en Honda CB500 evt komme på tale. Den er
vandkølet og generelt lidt mere rafineret.

Du får generelt mest acc i det daglige ved at vælge en cykel med flere kubik
end f.eks. en RS125. Det ekstra bundtræk giver en del, når man ellers ikke
holder mc'en i det røde felt.

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-06 09:33

"Daniel" <crank29dk@yahoo.dk> wrote in news:1161743977.500973.164770
> [...]

> køreegenskaber. Det ville nok være en lidt langsom MC.. Men den kan
> nå de ~140 Km/t som jo alligevel ikke er lovligt.

Jeg har en RS50 (til salg) som jeg pendlede på i et års tid.Men det er
squ ikke optimalt at køre i sne på en rs50 og desuden var jeg træt
af hele tiden at kigge i spejlet, for at se om det var politiet som lå
bagved.
Så tog jeg mc-kort, og købte en yamaha tdr125 (31 hk), og der er en
verden til forskel !
Jeg gav 8000,- for tdr´en, så kan det vist ikke gøres billigere.

tag mc-pap, sælg din rs, og køb en mindre mc. En zx6r er ikke noget jeg
vil anbefale at starte på, man skal kravle før man kan gå, endsige løbe.
Og en 636´er høre ikke til at begynderkaterogien. Det ville være synd
hvis den tog magten fra dig , og du blev bange for den. Fordi du
startede på en for stor cykel.

Fra : Daniel

Dato : 28-10-06 14:00

> desuden var jeg træt
> af hele tiden at kigge i spejlet, for at se om det var politiet som lå
> bagved.

Har nøjagtigt samme problem hehe.

> [...]
> Og en 636´er høre ikke til at begynderkaterogien. Det ville være synd
> hvis den tog magten fra dig , og du blev bange for den. Fordi du

Nej tror heller ikke jeg ville turde sætte mig på så mange penge
uden at være ordentlig erfaren først.

Tak for alle forslag og ideer, det har hjulpet mig meget ! =)

- Daniel.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-10-06 20:46

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Og hvor får "man" oplyst sådant et tal?

I den originale værkstedshåndbog til min Fazer står der da at dens
vægt fuldtanket er på 210 kg, så det er ikke fordi det per definition
ikke er tilgængeligt. Pudsigt nok er tørvægten slet ikke nævnt i samme
bog.

> Vil man kunne omgå en for lav vægt v.h.a. montering af en 52-liters
> touringtank? Njarh - I dont think so!

Det vil da give mening at regne de nødvendige væsker med, men
selvfølgelig med tom benzintank. Det skulle nu alligevel ikke undre
mig om bureaukratiet i sin visdom har besluttet at medregne en fuld
benzintank.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R