står med en helt ny kineser uden toldattes~
Fra : Jan A Jensen

Dato : 23-10-06 18:23

Hvad gør man når nu man står med en helt ny kineser mc som ikke har været
indreg. før..

jeg har original typegodkendelse papirer men inden toldattest..

Jeg fik at vide af en mc forhandler, at normalt så har importøren en
toldattest sammen med typegodkendelses papirene.

men er der ingen forhandler der har været indblandet og derfor ingen
toldattest..

det skal siges at mc'en er helt ny og i orden.. og det er ikke min ( endnu)

kan man kontakte skat.dk og få lavet ny toldattest.. ??
der skal ikke betales afgift af mc'en da det er en lille 110ccm til 7000 kr.
--
Jan A Jensen.
http://www.mccustomclubaalborg.dk

Fra : flopper

Dato : 23-10-06 18:41

"Jan A Jensen" <edbdoktor@it.dettefjernes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> kan man kontakte skat.dk og få lavet ny toldattest.. ??
> der skal ikke betales afgift af mc'en da det er en lille 110ccm til 7000

det vil ihvertfald være det logiske skridt, at kontakte told og skat, men
det er da muligt de vil have import told af maskinen, den kommer jo ikke fra
EU.

Fra : BJ

Dato : 23-10-06 18:44

"flopper" <odalhan@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> det vil ihvertfald være det logiske skridt, at kontakte told og skat, men
> det er da muligt de vil have import told af maskinen, den kommer jo ikke
> fra EU.

Det gør en japansk/koreansk/brasiliansk osv. bil da heller ikke, men kan
sagtens importeres fra et EU-land uden ekstra importtold.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kent Nielsen

Dato : 23-10-06 18:53

> Det gør en japansk/koreansk/brasiliansk osv. bil da heller ikke, men kan
> sagtens importeres fra et EU-land uden ekstra importtold.

Præcis !
Det er afgørende hvilket land fakturaen kommer fra mht. told.
Dansk moms skal du altid betale på et fabriksnyt køretøj jf. nogle særregler
i momsloven om landkøretøjer.
Landkøretøjer er defineret med en cylinder volumen på over 48 ccm(!) eller
en ydelse på svjh 7 kw.

Kent Nielsen

Fra : Armand

Dato : 23-10-06 19:21

BJ skrev:
> [...]
>
> Det gør en japansk/koreansk/brasiliansk osv. bil da heller ikke, men kan
> sagtens importeres fra et EU-land uden ekstra importtold.

Som ny? Nix! Ikke hvis den har en betragtelig værdi :-|
Det er kun brugte varer, endsamt nye varer indenfor en nærmere fastsat
beløbsgrænse (á hvidevareklassen) der kan passere grænsen uden
moms-klarering :-|

--
Armand.

Fra : BJ

Dato : 23-10-06 19:24

KLIP

> [...]
> Det er kun brugte varer, endsamt nye varer indenfor en nærmere fastsat
> beløbsgrænse (á hvidevareklassen) der kan passere grænsen uden

Hmmm ... hvad forstår du ved 'importtold' og 'moms' og er der overhovedet
nogen forskel, når vi taler EU-køb?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kent Nielsen

Dato : 23-10-06 19:27

> Hmmm ... hvad forstår du ved 'importtold' og 'moms' og er der overhovedet
> nogen forskel, når vi taler EU-køb?
Hej
Ved EU køb skal der ikke fortoldes men momsafregnes i modtagerlandet dvs, du
slipper for f.eks. de tyske 16% men skal betale de danske 25%.
Det er nogle EU fællesregler på momsområdet omkring køretøjer der ligger til
grund for dette.

Kent Nielsen

Fra : Armand

Dato : 23-10-06 19:41

BJ skrev:

> KLIP

> Hmmm ... hvad forstår du ved 'importtold' og 'moms' og er der overhovedet
> nogen forskel, når vi taler EU-køb?

Der er ingen told mellem EU-landene, men eftersom der er en vis
moms-forskel vil Skat stadig opkræve moms af betragtelige ny(!)køb, men
ikke ved brugtkøb. Forskellen er at med momskvittering i hånden kan man
kræve den tyske moms eftergivet ved Zollamt, hvilket vil være umuligt at
håndtere for brugte varer (á 10 år gamle motorcykler der har haft fire
ejere!?)!

Bedste eksempel er dem der køber speedbåde syd for grænsen for at spare
momsforskellen (som forøvrigt bliver forsvindende efter månedsskiftet):
For at kunne indføre en sådan uden at skulle betale dansk moms kræves
det at den er brugt, og da der ikke er km-tæller på sådan en sag er der
sat en grænse (á tid i andet ejerskab hhv. driftstimer) for hvor ny den
må være for at kunne undgå momsklareringen!
Endvidere: Handler man over nettet hos et firma der har et vist salg til
DK kræver SKAT at pågældende firma opkræver dansk moms - Dette skulle
bl.a. gøre sig gældende for Amazon.uk!

--
Armand.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 23-10-06 19:41

> Endvidere: Handler man over nettet hos et firma der har et vist salg til
> DK kræver SKAT at pågældende firma opkræver dansk moms - Dette skulle
> bl.a. gøre sig gældende for Amazon.uk!

Jepper, beløbesgrænsen er ~ kr 280.000. i årlig omsætning til DK.

Kent Nielsen

Fra : BJ

Dato : 23-10-06 19:57

> [...]

> Endvidere: Handler man over nettet hos et firma der har et vist salg til
> DK kræver SKAT at pågældende firma opkræver dansk moms - Dette skulle

Jeg hæftede mig udelukkende ved ordet 'importtold'.

Den findes ikke ved EU-handel.

Moms er en helt anden snak.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kent Nielsen

Dato : 23-10-06 19:22

> [...]
> Det er kun brugte varer, endsamt nye varer indenfor en nærmere fastsat
> beløbsgrænse (á hvidevareklassen) der kan passere grænsen uden

Der er altid moms på køretøjer også fra andet EU land, men du skal ikke
betale momsen i købslandet.
(Hvis det altså er noget den udenlandske forhandler gider at bøvle med)

Kent Nielsen

Fra : Armand

Dato : 23-10-06 19:58

Kent Nielsen skrev:

> Der er altid moms på køretøjer også fra andet EU land, men du skal ikke
> betale momsen i købslandet.
> (Hvis det altså er noget den udenlandske forhandler gider at bøvle med)

Ligesom en tysker ikke får lov at købe en bil momsfrit her i landet gør
det modsatte sig også gældende.
Det er det tyske told&skat der skal tilbagebetale "den danske
importerende" tysk moms ved fornøden kvittering på at den danske moms er
betalt!

--
Armand.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 23-10-06 19:58

> [...]
> Det er det tyske told&skat der skal tilbagebetale "den danske
> importerende" tysk moms ved fornøden kvittering på at den danske moms er

Det har muligvis været sådan men ikke længere, jeg skal lige prøve at finde
det i momsloven og smide et link

Kent Nielsen

Fra : Armand

Dato : 23-10-06 20:10

Kent Nielsen skrev:

> Det har muligvis været sådan men ikke længere, jeg skal lige prøve at finde
> det i momsloven og smide et link

Prøv lige først at lægge en plan på SKAT's vegne om hvorledes at man kan
være sikker på at pågældende momsfrie køb ikke forbliver på denne side
af grænsen!
Refusion mod kvittering er da en metode der er ligeså sikker som enkel -
Uanset på hvilken side af grænsen at sælger sidder :-|

--
Armand.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 23-10-06 20:14

> [...]
> Refusion mod kvittering er da en metode der er ligeså sikker som enkel -
> Uanset på hvilken side af grænsen at sælger sidder :-|

Tja, sådan er det at være med i EU klubben.
Lovteksten er således:

Momsfrit salg indenfor EU
Af momslovens § 34, stk. 1, nr. 2 fremgår, at følgende leverancer er
fritaget for afgift:
"Levering af nye transportmidler, der af sælgeren eller af erhververen eller
for disses regning forsendes eller transporteres til erhververen i et andet
EU-land."
Nye landtransportmidler er i momslovens § 11, stk. 4, nr. 1 defineret
således:
"Motordrevne landkøretøjer (motorkøretøjer, traktorer, motorredskaber og
knallerter) med et slagvolumen på over 48 ccm eller en effekt på over 7,2
kW, når leveringen finder sted senest 6 måneder efter første ibrugtagning,
eller når køretøjet har kørt højst 6.000 km."
Ifølge bekendtgørelse nr. 1152 af 12. december 2003 (momsbekendtgørelsen) §
44 gælder følgende ved levering af nye transportmidler til andre EU-lande:
"Registrerede virksomheder, der leverer nye transportmidler til ikke
registrerede virksomheder og private forbrugere i et andet EU-land, og ikke
registrerede virksomheder og private forbrugere, der leverer nye
transportmidler til et andet EU-land, skal udstede en faktura, der udover de
i § 40, stk. 1 nævnte oplysninger, indeholder:
1) Købers eventuelle registreringsnummer.
2) Værdi af transportmidlet.
3) Længde for både, vægt for fly samt slagvolumen eller effekt for
motordrevne landkøretøjer.
4) Oplysning om tidspunktet for eventuel ibrugtagning af transportmidlet.
Stk. 2. Registrerede virksomheder skal ved salg af nye transportmidler til
private forbrugere i et andet EU-land sikre sig oplysninger om køberens
identitet ved forevisning af pas eller tilsvarende legitimation. Den
registrerede virksomhed skal opbevare kopi af den foreviste dokumentation.
Stk. 3. Registrerede virksomheder skal indsende kopi af den i stk. 1 nævnte
faktura til de statslige told- og skattemyndigheder senest 1 måned og 10
dage efter det kvartal, hvori leverancen har fundet sted."
Ved en erhverver i et andet EU-land forstås en person, der har sin bopæl i
et andet EU-land. Dvs. at køberen på leveringstidspunktet skal have sin
bopæl i et andet EU-land. Det er derfor ikke tilstrækkeligt, at køberen på
et senere tidspunkt får sin bopæl i et andet EU-land.
Hvis sælgeren i forbindelse med salget får forevist et dansk pas eller
tilsvarende dansk legitimation, må sælgeren på anden vis sikre sig, at
køberen på leveringstidspunktet har sin bopæl i et andet EU-land.
Hvis ikke sælgeren kan fremlægge dokumentation for, at betingelserne er
opfyldt, skal der afregnes dansk moms af salget. Det er i den forbindelse
uden betydning, om en manglende overholdelse af betingelserne for
afgiftsfritagelse skyldes, at der er begået svig over for sælgeren, f.eks.
ved at denne har fået forkerte oplysninger om købers bopæl.

--------

Kent Nielsen

Fra : Armand

Dato : 23-10-06 20:42

Kent Nielsen skrev:

> Tja, sådan er det at være med i EU klubben.
> Lovteksten er således:
> Momsfrit salg indenfor EU
> Af momslovens § 34, stk. 1, nr. 2 fremgår, at .........

Taget ad notam!

--
Armand.

Fra : flopper

Dato : 23-10-06 20:30

> Det gør en japansk/koreansk/brasiliansk osv. bil da heller ikke, men kan
> sagtens importeres fra et EU-land uden ekstra importtold.

selvfølgelig, men der er tale om en spritny uindregistreret cykel uden
toldpapirer

Fra : BJ

Dato : 23-10-06 20:34

"flopper" <odalhan@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> selvfølgelig, men der er tale om en spritny uindregistreret cykel uden
> toldpapirer

Du betaler ikke told, når du indfører fra et EU-land.

Der må foreligge en købsfaktura.

Jeg har mere på fornemmelsen, der forsøges plat, både fra sælgers og købers
side.

Vi mangler en masse oplysninger for overhovedet at gennemskue realiteterne.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan A Jensen

Dato : 24-10-06 19:04

> [...]
> købers side.
>
> Vi mangler en masse oplysninger for overhovedet at gennemskue

Ja, og disse oplysninger har jeg ikke (endnu)
sagen er at ... en eller anden gut havde 5 stk. mc'er til salg.. ( min
kammerat er ved at kontakte ham igen )
nå men gutten handlede sådan en mc væk til min kammerat i bytte på nogle
ting... men min kammerat vil ikke have den mc og har derfor besluttet at
handle den videre... Og det er så her jeg kommer ind i billedet. Men jeg vil
jo kun ha mc'en hvis den er indregisteret..
Og så har jeg sagt at det skal jeg nok se om jeg kan klare. og hvad nu jeg
kan det bli'r mc'en min...

Jeg har idag snakket med told og skat... de siger at jeg skal komme til dem
med det typegodkendelses dokument jeg har.. og så laver de en toldattest til
mig.. og det koster ikke noget,,, så nu prøver jeg at kører over til dem i
morgen.. og viser dem det papir jeg har... Og så må jeg se hvad de siger, og
om der mangler noget.!!

Fra : Hekto

Dato : 23-10-06 19:00

> [...]
>
> kan man kontakte skat.dk og få lavet ny toldattest.. ??
> der skal ikke betales afgift af mc'en da det er en lille 110ccm til

Den skal overholde Euro2 normen. Derefter vil de gerne have told og
moms da den er importeret fra 3.land. Med lidt held skulle den kunne
afgiftes til indkøbsprisen + told og moms. Har vi det ikke dejligt?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Kent Nielsen

Dato : 23-10-06 19:01

"Jan A Jensen" <edbdoktor@it.dettefjernes.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad gør man når nu man står med en helt ny kineser mc som ikke har været
> indreg. før..
Hej Jan
Hvilket land er din faktura udskrevet i ?

> jeg har original typegodkendelse papirer men inden toldattest..

Er det et CoC dokument du har fået med ?

> Jeg fik at vide af en mc forhandler, at normalt så har importøren en
> toldattest sammen med typegodkendelses papirene.

Du kører hen på dit lokale SKAT kontor og får lavet papiret

> men er der ingen forhandler der har været indblandet og derfor ingen
> toldattest..

Igen: Hvor og hvem fakturerer den til dig ?

> [...]
>
> kan man kontakte skat.dk og få lavet ny toldattest.. ??
> der skal ikke betales afgift af mc'en da det er en lille 110ccm til 7000

Jo du kommer af med lidt, der skal tillægges lidt forhandleravance 9%,
transportomkostninger og moms.

Kent Nielsen

Fra : Armand

Dato : 23-10-06 19:17

Jan A Jensen skrev:
> [...]
> kan man kontakte skat.dk og få lavet ny toldattest.. ??
> der skal ikke betales afgift af mc'en da det er en lille 110ccm til 7000 kr.

Tjaeh, Hvis manden kan få den smurt af på dig så er det vel meget godt -
For ham!

Ingen toldattest = ikke (bevisligt) tidligere betalt told => merudgift!

--
Armand.

Fra : Jan A Jensen

Dato : 23-10-06 19:34

> [...]
> For ham!
>
> Ingen toldattest = ikke (bevisligt) tidligere betalt told => merudgift!

Det lyder som om at det ikke er besværet værd :-/

for jeg kan få den i en byttehandel... Men hvis jeg skal til at betale moms
af cyklen... så kan det vist være lige meget.

Fra : Armand

Dato : 23-10-06 20:01

Jan A Jensen skrev:

> Det lyder som om at det ikke er besværet værd :-/
>
> for jeg kan få den i en byttehandel... Men hvis jeg skal til at betale moms
> af cyklen... så kan det vist være lige meget.

Ikke kun moms, men også import told (á fra Kina)

--
Armand.

Fra : BJ

Dato : 23-10-06 20:04

KLIP

> Ikke kun moms, men også import told (á fra Kina)

Kun hvis maskinen ikke er udfaktureret fra et EU-land, skal du betale
importtold.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Armand

Dato : 23-10-06 20:11

BJ skrev:

> Kun hvis maskinen ikke er udfaktureret fra et EU-land, skal du betale
> importtold.

Og hvad ved man derom hvis der ikke er toldpapirer på modellen??

--
Armand.

Fra : BJ

Dato : 23-10-06 20:12

KLIP

> Og hvad ved man derom hvis der ikke er toldpapirer på modellen??

Den nuværende ejer må da have en faktura fra sin leverandør.

Noget helt andet, er det byttehandel mellem 2 momsregistrerede virksomheder
eller forsøges der at drives plat?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Armand

Dato : 23-10-06 20:36

BJ skrev:

> KLIP

> Den nuværende ejer må da have en faktura fra sin leverandør.

Jeg henholder mig til Jan A Jensens problem som er sammefattet i
emnelinien men også oplyses i sætninger som:
"har original typegodkendelse papirer men inden toldattest.."
"...ingen forhandler der har været indblandet og derfor ingen
toldattest"

Tjaeh :-/
Kinøjsermarkedet nærmer sig i mange henseender Klondyke-tilstande, så
man skal ikke lade sig overraske!

--
Armand.

Fra : BJ

Dato : 23-10-06 20:38

KLIP

> Tjaeh :-/
> Kinøjsermarkedet nærmer sig i mange henseender Klondyke-tilstande, så man
> skal ikke lade sig overraske!

Jeg er af den fulde overbevisning, det etablerede marked (og deres kunder)
ikke ligger tilbage mht. til det at drive plat..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hekto

Dato : 23-10-06 20:14

> Kun hvis maskinen ikke er udfaktureret fra et EU-land, skal du betale
> importtold.

De kan forlange at se kvittering for betalt moms, ved indførslen til EU
- dog ikke på brugte køretøjer.

Fra : BJ

Dato : 23-10-06 20:14

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse

KLIP

> De kan forlange at se kvittering for betalt moms, ved indførslen til EU -
> dog ikke på brugte køretøjer.

Det burde heller ikke være noget problem, da jeg klart tolker den nuværende
ejer som momsregistreret virksomhed.... eller?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~