Vinteropbevaring
Fra : Jan

Dato : 23-10-06 14:01

Jubii ! Jeg er ved at bygge hus med stor garage til såvel biler som mc'er,
men.......

en kammerat har fortalt en historie om en arbejdskollega der også var
indehaver af en sådan garage. Men da han pakkede sin mc'er ud til foråret,
havde der dannet sig rust på de forchromede dele !

Efter nogen tids efterforskning kom man frem til at grunden til rusten var
opbevaring af vejsalt i samme garage ! Kan det passe ?

Og hvad så med at parkere bilen i garagen efter en køretur om vinteren ? Den
slæber jo uundgåeligt også en del salt med ind......

Hvad mener I ?

mvh

Jan

Fra : Dr. Enduro

Dato : 23-10-06 14:18

Jeg ved ikke hvordan med saltet, men det er i hvert fald en dum ide at
pakke mc'en ind, for så holdes der på fugten, og så kan man risikere, at
den ruster heftigt.

--
Hilsen Jan

Fra : MortenP

Dato : 23-10-06 14:46

Dr. Enduro wrote:

> Jeg ved ikke hvordan med saltet, men det er i hvert fald en dum ide at
> pakke mc'en ind, for så holdes der på fugten, og så kan man risikere, at
> [...]

Heller ikke i "mc garage"?.. min skal stå i en stor garage, og havde
egentlig tænkt mig at lægge min mc garage (Held) over. .men det er måske
ikke smart?

Hvad med et tæppe?

-MortenP

Fra : kc

Dato : 23-10-06 17:31

> Heller ikke i "mc garage"?.. min skal stå i en stor garage, og havde
> egentlig tænkt mig at lægge min mc garage (Held) over. .men det er måske
> [...]

Jeg bruger en mc garage til indendørsbrug, når mc står i tørvejr. Louis
indoor-abdeckplane købt hos www.louis.de

KC

Fra : Dr. Enduro

Dato : 23-10-06 19:34

MortenP skrev:

> Heller ikke i "mc garage"?.. min skal stå i en stor garage, og havde
> egentlig tænkt mig at lægge min mc garage (Held) over. .men det er måske
> [...]

Så længe det ikke slutter for tæt, gør det vel ikke noget, et lille
tæppe burde altså være ok. Men hvilket formål skulle det tjene? En
mc-garage ville jeg sige var kritisk, jeg ville i hvert fald ikke gøre det.

Noget andet er, at man kan få specielle garager, der slutter helt tæt,
og som afgiver konserverende dampe, det kan være de duer, jeg kender
ikke nogen, der har prøvet dem. Men ellers ville jeg bare gøre svinet
klar til opstaldning og sætte det et tørt og rent sted, evt. med en
meget løs presenning udover til drys fra loftet og færdig.

--
Hilsen Jan

Fra : m0rt3n

Dato : 23-10-06 15:45

"Jan" <hvk2aktiv-massage@mail.dk(fjernhvk2)> skrev i en meddelelse
> Og hvad så med at parkere bilen i garagen efter en køretur om vinteren ?

opvarmet garage er ikke godt. Rustning (hedder det det?) er en kemisk
proces, som er afhængig af temperaturen. Så en garage skal være så kold som
mulig.
-m0rt3n xt125

Fra : Richard

Dato : 23-10-06 17:27

m0rt3n wrote:

> opvarmet garage er ikke godt. Rustning (hedder det det?) er en kemisk
> proces, som er afhængig af temperaturen. Så en garage skal være så kold som
> mulig.

Ja, affugtning er sikkert vigtigere end opvarmning - begge dele sammen er
formentlig en uopnåelig luksus i mange uisolerede garager

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-06 17:44

m0rt3n skrev i meddelelsen
<453cd558$0$12589$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>"Jan" <hvk2aktiv-massage@mail.dk(fjernhvk2)> skrev i en meddelelse
>
>opvarmet garage er ikke godt.

Opvarmet garage er godt, for det sænker den relative luftfugtighed. Et par
grader over udetemperaturen er nok til at hindre kondens. Men lad ikke øsen
slæbe unødigt fugt med ind i garagen.

mvh
Orla, med uopvarmet lade, hvor alt ruster aht. Hvorimod det isolerede rum er
fri for fugt og kondens.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : BoA

Dato : 23-10-06 17:59

m0rt3n skrev:
> [...]
>
> opvarmet garage er ikke godt. Rustning (hedder det det?) er en kemisk
> proces, som er afhængig af temperaturen. Så en garage skal være så kold som

Rust er ganske rigtigt en kemisk proces som
afhænger af temperaturen --- men ikke kun: Rust er
oxidering af jern i forbindelse med vand. Der er
altid vand til stede i vores atmosfære som
fugtighed/vanddamp i varierende mængde. Dette
betegnes som relativ fugtighed og udtrykkes i %
rel.100% relativ fugtighed vil sige at luften ved
en given temperatur er helt mættet med fugtighed
og ikke kan bære mere vand. Næste trin er at det
begynder at regne! Varm luft kan indeholde langt
mere fugtighed end kold luft. Hvis den varme luft
afkøles, når man det såkaldte dugpunkt hvor
fugtigheden begynder at udskilles som dug (eller
tåge). Det afgørende for at undgå tæring/rust på
cyklen er at luften i garagen skal være så tør som
muligt, samt at temperaturen skal være så stabil
som muligt for at undgå dug udfældning. Det er
ikke nok at garagen er kold. Hvis der er koldere i
garagen end uden for, kan den relativt varme,
fugtige luft give dug på MC-en hvis man åbner
døren eller et vindue står på klem. Jeg har selv
været ude for at det bogstaveligt dryppede fra min
MC, der stod i mit eget værksted med betongulv og
tykke mure, efter en periode med frost og så
pludseligt omslag til lunere vejr. Det bedste er
hvis man altid kan holde temperaturen i rummet en
smule over udetemperaturen - blot et par grader er
nok. Derved vil fugtig luft ude fra blive
opvarmet, når den trænger ind, og så blive i stand
til at rumme langt mere fugtighed uden at der sker
udfældning.
Det var en lang smøre om et emne, der i
virkeligheden er langt mere kompliceret !!

----

Med bedste hilsner
fra
BoA
(tidligere prof fugt-måleinstrument tekniker )

Fra : Richard

Dato : 23-10-06 17:44

Jan wrote:

> Hvad mener I ?

Uanset hvor du stiller mc'en til overvintring, er det en god idé at
sprøjte den ind i et lag vintervoks.

Til indendørs brug er Motorex Protect & Shine 645 er rigtig gode; hinden
er let at polere væk igen, men den er flygtig og skal suplleres med et nyt
lag efter 10-12 uger (målt udendørs, formentlig oftere i en opvarmet
garage o.lign.). Læg evt. et bomuldslagen over for at tage støvet, men
check indimellem at det ikke bliver fugtigt - så skal det væk, eller
affugteren skal skrues op.

Til udendørs overvintring er fx S100 Korrosionsschutz eller Louis' ditto
mere velegnet, fordi den ikke fordamper - derfor tilsvarende sværer at få
af igen til den tid. En mc-garage lagt over og holdt i så stor afstand fra
cyklens dele som muligt for at sikre ventilationen tager du blot af
indimellem på de tørre, frostfrie vinterdage for at sikre, at eventuel
kondens forsvinder. Sæde og evt. andre skumgummidele tager du med
indenfor.

Stillet fornuftiht ifht. vind og vejr tror jeg derfor, at udendørs
opbevaring af en mc, behdnlet som ovenfor, er bedre end i et fugtigt,
uventileret rum. Mange forår er jeg blevet lettere deprimeret af at se den
særlige fugt-tørre overflade, der er et forstadie til korrosion, på de
cykler, der har stået til overvintring i fx. Haasums / Italian Bike
Store's uopvarmede sidebygning. En halv dåse vintervoks kunne have holdt
dem friske i lak og blanke metaldele IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 23-10-06 19:08

Richard skrev:

> Til indendørs brug er Motorex Protect & Shine 645 er rigtig gode; .....
> Til udendørs overvintring er fx S100 Korrosionsschutz eller Louis' ditto
> mere velegnet,

Monkeyshine! :-|

Sådant en tur giver kun et beskyttende lag på de synlige overflader, og
alt efter ejerens grundighed lidt ind i krogene men på ingen måde helt
inde i de dybeste kroge. Fugt fra køreturen i regn; sidste vask, kondens
eller hvor det nu kommer fra, sidder/kommer derimod overalt hvor der er
en krog. Yderligere er det på moderne motorcykler begrænset hvor mange
rust-angribelige overflader der umiddelbart er at se på en fuldt
monteret motorcykel
Men hvis det kan spare ens nattero, så er det selvfølgelig et enkelt
arbejde at udføre

Given fugt i luften kondenseres først på motorcyklens kolde
metaloverflader ved temperatursvingninger hvorunder luftens evne til at
optage fugt ændrer sig, så det bedste man kan gøre er at holde en jævn
temperatur og derudover sørge for at holde de store fugtpåvirkninger væk
fra motorcyklens omgivelser!
Om dette kan være tilfældet for hele garagen/kælderen eller man bliver
nødt til at separere motorcyklen i det dertil bedst egnede rum hhv. lave
et specielt aflukke, må den enkelte selv overveje.
Der har jævnligt været henvisninger til salg af deciderede pose-garager
hvis kvalitet er beskyttelse mod omgivelsernes luftfugtighed og
indvendig optagelse af afgiven fugt fra motorcyklen. I bund og grund kan
man dog selv gøre det samme med en given giga-pose og et kemikalie (á
blot risengryn, som dem der holder saltbøssens indhold tør og klumpfri?)
ilagt til optagelse af fugten indvendigt.
Tidligere har jeg foreslået at omkranse den tørre(!) opstaldede
motorcykel med bølgepap á en meters højde og opfylde "karret" med
flamingo-chips, men dét er i den sidste ende nok noget mere besværligt
end en poseopbevaring og giver ikke den samme affugtnings-garanti, men
ideen er fri til afbenyttelse

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 23-10-06 20:09

Armand wrote:

> Monkeyshine! :-|

Som ved så mange indlæg tidligere: Skal man tage alle forbehold i et
givent svar i en nyhedsgruppe som denne, hvor læsernes forudsætninger og
situation er vidt forskellige, som dit og mit indlæg viser, bliver
indlægget alenlangt. Læseren opfordres til at tænke rationelt ifht. sin
egen situation; men tillad mig da alligevel her at uddybe mit
udgangspunkt, der tydeligvis er forskelligt for dit, Armand, men næppe
forskelligt fra så mange andres

> Sådant en tur giver kun et beskyttende lag på de synlige overflader, og
> alt efter ejerens grundighed lidt ind i krogene men på ingen måde helt
> inde i de dybeste kroge.

Netop, ejeren bør naturligvis sørge for at kunne komme ind og sprøjte
vinterviksen i alle kroge. På en nøgen cykel - som mine - er det ikke
noget større problem...

> Fugt fra køreturen i regn; sidste vask, kondens
> eller hvor det nu kommer fra, sidder/kommer derimod overalt hvor der er
> en krog.

Sikkert, men ærlig talt: Vask, regnvejr, kørsel på våde veje - nej tak,
undgår man de sidste to, kan man nøjes med at "tørvaske" cyklen med en
klud vædet i lampeolie, vintervoks el.lign. efter hver tur og relativ let
holde cyklen ren uden vand

> Yderligere er det på moderne motorcykler begrænset hvor mange
> rust-angribelige overflader der umiddelbart er at se på en fuldt
> monteret motorcykel

Fuldt monteret = kåbecykel, ikke sandt? Så må man jo tage kåben af. Det
gør man vel aligevel indimmelem for at gøre den rigtig ren, eller?

> Men hvis det kan spare ens nattero, så er det selvfølgelig et enkelt
> arbejde at udføre

Netop

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-10-06 07:06

Armand wrote:

> [...]
> flamingo-chips, men dét er i den sidste ende nok noget mere besværligt
> end en poseopbevaring og giver ikke den samme affugtnings-garanti, men

Jeg overvejer at lave en isoleret kasse af polystyren (den skal stå i
MC-skuret) der kan stå tæt omkring MC'en og putte en 100w pære derind.
Det koster langt under 100kr. i el for 3 måneder, og det kan med
sikkerhed holde dugpunktet lavt nok. Og "varmelegemet" kan udskiftes
efter årtiden.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 25-10-06 08:50

> [...]
> koster langt under 100kr. i el for 3 måneder, og det kan med sikkerhed
> holde dugpunktet lavt nok. Og "varmelegemet" kan udskiftes efter årtiden.

Du kan jo evt sætte en billige termostat på, eller en brugt/skrottet
elradiator med indbygget termostat.

Min plan er "bare" at sætte xtz'en ind i den tørre den af udhuset efter
vask, og evt tømme en dåse wd 40 over den.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 23-10-06 19:57

Hello Ng, jeg bor jo på landet og har en stor uopvarmet lade.
Jeg har haft min samt konens cykel stående der sidste vinter. Alm.
vinterklargøring, altså benzin i tanken samt olie og filterskift. Ellers kun
lidt strøm på engang imellem.

Og til foråret var der altså ikke ekstra rust på nogen af cyklerne.
I år gør jeg nok det sammen med lidt wd40 elller andet olie baseret til at
sprøje på.

Hvis jeg har haft noget lagt over cyklerne, har det været et gammelt lagen.
(strækfrotté).

Bare mine erfaringer - ses snart igen derude.
Har dog ikke klodset helt op endnu, gider bare ikke at køre når det vælter
ned...

su

Fra : Steen E.

Dato : 23-10-06 21:15

> en kammerat har fortalt en historie om en arbejdskollega der også var
> indehaver af en sådan garage. Men da han pakkede sin mc'er ud til
> foråret, havde der dannet sig rust på de forchromede dele !

Jeg opbevarede for nogle år siden en CB500 i en vinterhave - ren
katastrofe, temperatursvingninger og fugt fik rigtig gang i rusten. Så
den kom udenfor under et halvtag = godt med ventilation, derefter ingen
problem.

Din MC har nok bedre af at stå ude - afskærmet for sne/regn - end
indelukket uden ordentlig ventilation. Ellers skal den "rigtig" ind i et
opvarmet, tørt rum.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Jim Andersen

Dato : 24-10-06 07:46

Læste (og så billeder) om nogen der for investeringens skyld købte nogle nye
biler fx Ferrari, Lambo etc. Så pillede de vist dæk, batteri og et par andre
småting af, oversprøjtede den med noget olie-tåge og pakkede den ind i en
stor plastikpose.

Så om 20 år kunne de så sælge den som en klassiker i "mint condition".

Sådan nogle folk skulle have tæsk.

/jim

Fra : Mikael Klynder

Dato : 24-10-06 15:29

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> i en stor plastikpose.
>
> Så om 20 år kunne de så sælge den som en klassiker i "mint condition".

Hvorfor, det er da bare det samme som at spare lidt på slikposen Det er
vel ligegyldigt om bilen får sin første landevejstur nu eller om 20 år...

Mvh Mikael

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-10-06 07:02

Mikael Klynder wrote:

> Hvorfor, det er da bare det samme som at spare lidt på slikposen Det er
> vel ligegyldigt om bilen får sin første landevejstur nu eller om 20 år...

Om 20 år er dens køreegenskaber som en hverdagsKia og forbruget som en
Boeing 989. Den skal bruges og slides i sin egen tid, og restaureres til
Mint condition når den bliver gammel. Malerier er investeringsobjekter,
køretøjer er (bør) ikke (være).

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 25-10-06 10:22

Torben Scheel wrote:
> Om 20 år er dens køreegenskaber som en hverdagsKia

Så i TopGear at de købte 3 gamle superbiler fra 70'erne.

Så kørte de om kap med en moderne konebil. Sådan en 1 liters dieselfidus med
god lasteplads.

De kom håbløst bagefter. De var selvfølgelig brugte, og en masse af hestene
var rendt af stalden, men alligevel....

/jim