Utæt forgaffel
Fra : Michael Hansen

Dato : 22-10-06 20:06

Da cyklen nu skulle i vinterhi, kunne jeg endnu gang konstatere at min
forgaffel er utæt.
Jeg skiftede pakningssættet sidste år og her igen inden sæsonen. I år har
jeg kørt 4000 km.
Det kan da ikke passe de skal skiftes så tit. Men hvad skal jeg mere se
efter så?

Michael (Suzuki GSX 600 F)

Fra : Mikael Klynder

Dato : 22-10-06 20:21

"Michael Hansen" <mhansenFJERN@FJERNjyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg kørt 4000 km.
> Det kan da ikke passe de skal skiftes så tit. Men hvad skal jeg mere se

Husk jævligt at vaske fluer mm. af forgaflen, hvis du har sådan nogle
siddende. Den slags kan vist godt slide ret hårdt på pakningerne.

Mvh Mikael

Fra : Knud Dam

Dato : 22-10-06 21:15

"Mikael Klynder" <mikael@klynder.dk> skrev i en meddelelse

> Husk jævligt at vaske fluer mm. af forgaflen, hvis du har sådan nogle
> siddende. Den slags kan vist godt slide ret hårdt på pakningerne.

Jeps ! Det er vigtigt, for insekter bliver meget hårde, når de tørrer ind og
så ødelægger de pakningerne.

Efter råd fra en kammi, renser jeg forgaffelben meget ofte og så sprøjter
jeg lige en smule WD-40 på benene, så insekterne er lettere at fjerne.

; - )

KD Bandit 600 S (158 kkm med originale pakninger i forgaflen)

Fra : Morten

Dato : 04-11-06 23:39

Har også haft problemer med utætte pakninger både i bremsegreb og gaffelben
men fandt til sidst ud af at det var opløsningsmidlet i WD 40 der ødelagde
pakningerne.
Troede ellers det var et vidunder- middel

Morten

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> ; - )
>
> KD Bandit 600 S (158 kkm med originale pakninger i forgaflen)

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Knud Dam

Dato : 05-11-06 03:47

"Morten" <bladlus@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pakningerne.
> Troede ellers det var et vidunder- middel

Det er ikke min opfattelse, at WD-40 ødelægger gummipakninger !

KD Bandit 600 S - 160.000 km med originale pakninger i forgaffel, jævnligt
renset/smurt med WD-40.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-06 09:46

Morten skrev i meddelelsen
<454d1669$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
> [...]
>pakningerne.
>Troede ellers det var et vidunder- middel

Klart at bremsepakninger ikke tåler WD40 Bremsepakninger tåler slet ikke
petrolium/olie baserede vædsker. Bremsedele renses i sprit.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Studen

Dato : 22-10-06 20:42

"Michael Hansen" <mhansenFJERN@FJERNjyde.dk> wrote in message
> [...]
> jeg kørt 4000 km.
> Det kan da ikke passe de skal skiftes så tit. Men hvad skal jeg mere se

Hej Michael

Har din GSX 600F'er sådan nogle beskyttelses"fætre" til at sidde foran
gaffelbenene? Altså sådan et par små "klapper" der lige dækker området, hvor
inderben glider ind i yderben. Det ville jeg prøve, i dit tilfælde.
Kører du med den rigtige mængde olie i forgaflen?

---
Mvh
Stud
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699
http://www.katana1135.dk/stumper.html

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-06 20:30

Michael Hansen skrev i meddelelsen
<453bc10a$0$178$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Det kan da ikke passe de skal skiftes så tit. Men hvad skal jeg mere se
>efter så?

Du skal se efter små stenslag/kratere i cromen på inderrørene. Hvis det er
få små mærker slibes skarpe kanter væk med fint slibepapir, og så lever
gaffelrørene en tid endnu. Alternativ er nye rør.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 22-10-06 22:53

meddelelse news:453bcad4$0$14003$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> få små mærker slibes skarpe kanter væk med fint slibepapir, og så lever
> gaffelrørene en tid endnu. Alternativ er nye rør.

Hvis man bruger slibepapir, vil man uvægerligt også slibe på selve røret.
Brug i stedet en _meget_ fin karborundumsten(skiffer el. Kansas olie sten).
Brugt rigtigt vil den kun tage den del af "stenslaget" der "stikker ud"

mvh Jens
Sydals

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-06 06:28

Jens Meldgaard skrev i meddelelsen
<453be851$0$184$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Hvis man bruger slibepapir, vil man uvægerligt også slibe på selve røret.

Det gør ikke så meget, det ér en lappeløsning med ret kort levetid, så er
rusten der igen. Typisk sker der nu ikke noget på hårdcromfladerne andet end
at de bliver materede. Rusten derimod er ret let at slibe væk.

>Brug i stedet en _meget_ fin karborundumsten(skiffer el. Kansas olie sten).
>Brugt rigtigt vil den kun tage den del af "stenslaget" der "stikker ud"

I praksis er det nu udmærket at "sænke" krateret en anelse i forhold til
overfladen. Det "køber" lidt ekstra tid.

Og så er der jo også dremmel-løsningen, og kemisk metal.

Fra : Armand

Dato : 22-10-06 21:58

Michael Hansen skrev:
> [...]
> jeg kørt 4000 km.
> Det kan da ikke passe de skal skiftes så tit. Men hvad skal jeg mere se

Hvis ikke ligefrem at overfladen på de forkromede inderrør er ru som en
rasp, hvilket du burde være klar på - Eller er du?
Hvorledes får du de gamle pakdåser ud ved skifte? forhåbentlig ikke ved
at "grave" dem ud??

Ellers vil bøjede inderrør også belaste én side af pakdåserne hårdt og
således både slide meget dér, samt nærmest ikke røre pakdåsen overfor,
hvor der så kan lække!
Man kontrollerer lettest rørene for skævhed ved at lægge det afmonterede
rør på en plan flade og skubbe til det med et søgeblad på .10-.20 mm
langs underlaget så det ruller: Hvis man kan vedblive at skubbe det
rundt uden at søgebladet smutter under er røret tilstrækkeligt ret!

--
Armand.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 22-10-06 22:57

> [...]
> underlaget så det ruller: Hvis man kan vedblive at skubbe det rundt uden
> at søgebladet smutter under er røret tilstrækkeligt ret!

Den vil jeg huske. Har før rigget til med opspænding af inderrør og
mikrometerur. Gedemarkede og lang tid. Det her er jo meget lættere.

mvh Jens
Sydals

Fra : Armand

Dato : 23-10-06 15:48

Jens Meldgaard skrev:

> Den vil jeg huske. Har før rigget til med opspænding af inderrør og
> mikrometerur. Gedemarkede og lang tid. Det her er jo meget lættere.

Men kræver jo så også at man har adgang til en rimelig plan flade af en
vis størrelse (á inderrørets længde)!
For min part klarer jeg mig med glasset på flipper-maskinen ude i
klubben, nu jeg alligevel står dérude og skruer!

Forresten, hvad jeg ikke fik præciceret: Der skal skubbes/måles midt på
røret!

--
Armand.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 23-10-06 18:29

> [...]
> vis størrelse (á inderrørets længde)!
> For min part klarer jeg mig med glasset på flipper-maskinen ude i klubben,

Målebordet på arb. er en ca. 35mm. "høvlet" stålplade, den er så lige som
det kan forlanges.

> Forresten, hvad jeg ikke fik præciceret: Der skal skubbes/måles midt på
> røret!

Ja, klart nok.

mvh Jens
Sydals

Fra : Siavash T.

Dato : 23-10-06 08:18

Hej Michael

Jeg havde samme problem med min gl. MC. Det viste sig at være
bøsningen i gaflen var defekt. Hvis vel at mærke, din MC også har
sådan en fætter (som jeg regner med at være tilfældet).

mvh
Siavash T.

Fra : Michael Hansen

Dato : 23-10-06 11:11

Nu vel jeg ikke hvilken bøsning du hentyder til?
Når jeg får det skilt ad, må jeg tjekke om gaflerne er skæve eller har små
grater/stenslag
Mange tak for de mange forslag m.m!

Michael

Fra : Armand

Dato : 23-10-06 17:15

Michael Hansen skrev:
> Nu vel jeg ikke hvilken bøsning du hentyder til?
> Når jeg får det skilt ad, må jeg tjekke om gaflerne er skæve eller har små
> grater/stenslag

Den langsgående bevægelse af teleskopet har ikke kuglelejer, men derimod
et sæt fint passende og teflon-belagte glidebøsninger!
Den ene sidder fast omkring det forkromede inderrør, allernederst, mens
den anden sidder monteret øverst i aluminiums-yderrøret, lige under
pakdåsen (som står for udskiftning)!

Nu veg du behændigt udenom hvorledes du tidligere har skiftet pakdåsen,
hvorfor jeg lige vil præcisere hvorledes den eneste og korrekte metode er:
Man skal først og fremmest adskille hele motorcyklens forende således at
man ender med at stå med begge de to teleskoper løst i hænderne:
- Stil motorcyklen på centralstøttebenet og understøt med en donkraft
hhv. stabil(!) opklodsning under forenden af motoren, eller ophæng
forenden i loftet om muligt!
- Afmonter bremsecalibren/ene (kan godt drille hvis skiven/erne er slidt
således at de har en fortykning langs yderkanten!), og lad dem hænge
frit ned, evt. bundet bagud til udstødningsrørene!
- Afmonter forhjulet.
- Afmonter forskærmen.
- Løsn de bolte der gør at forgaffelbroerne klemmer om teleskopet!
- Træk de enkelte teleskoper under ud af forgaffelbroerne!

Adskil videre forgaffelbenene ved at:
- Hvis der sidder en bundskrue nederst i yderrøret, inde bag hvor akslen
har været, skal den skrues ud - Dette kan kræve et værktøj til modhold
indvendig i inderrøret men ofte er det tilstrækkelig at udføre dette
arbejde netop før videre adskillese af teleskopet!
- Fjerne top-proppen (kan være iskruet, eller holdt nede af en låsering)
- Fjerne fjederen ovenud og lægge til afdrypning!
- Tømme olieindholdet ud ved at vende bunden i vejret på det
sammentrykkede(!) teleskop!
- Evt. (nu) udskrue førnævnte bundskrue v.h.a. kontraholdende værktøj
indvendig (den runde ende af et træ-kosteskaft, banket hårdt i kan være
tilstrækkeligt!)!
- Fjern låsering over pakdåsen!
- Adskil inderrør fra yderrør ved gentagne gange at trække stødvist og
hårdt mod det anslag (=pakdåsen) som forhindrer umiddelbar adskillelse.

Rengør det adskildte teleskop grundigt - Især i bunden af yderrøret, og
inspicer såvel inderrørets overflade som glideringene. Sidstnævnte må
ikke bære præg af afslidning af teflonlaget endsige være slidt igennem
til messing-delen!

Samling á vice versa - Det kan kraftigt anbefales at skaffe og montere
en frisk kobberskive under bundskruens hovede - Der er langt dérind hvis
det senere viser sig at den gamle ikke kan holde tæt

--
Armand.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 23-10-06 18:56

> [...]

> - Hvis der sidder en bundskrue nederst i yderrøret, inde bag hvor akslen
> har været, skal den skrues ud - Dette kan kræve et værktøj til modhold

Har man adgang til en luftslagnøgle,(T Hansen 349kr) kan bundskruen løsnes
uden man behøver modhold indvendig.

mvh Jens

Fra : Steen E.

Dato : 23-10-06 21:07

> On Oct 22, 9:05 pm, "Michael Hansen" <mhansenFJ...@FJERNjyde.dk>
> wrote:

Skrammer og skidt på inderrørene må slide hårdt på pakningerne.

Så inderrørene skal holdes rene og glatte.

Finte: Jeg vokser dem årligt med en lakforsegler samtidigt med resten af
cyklens lakerede og blanke dele. Det gør dem silkeglatte - og også
skidtafvisende - på mine Kawa'er og Yamaha'en har de aldrig været
utætte.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623