"Jakob A" <blablaonline(abelspandsnabel)varmpost(dot)dk> skrev i en
meddelelse news:453bb2ae$0$146$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg har netop prøvekært en MC, og det forekom mig at der var en smule
> modstand når jeg med fart på lod den rulle i første gear med koblingen
inde.
> Modstanden forsvandt når jeg efterfølgende satte den i frigear. Lyder det
> normalt eller kan der være et problem (fx med koblingen)?
>
>
Du skal huske, at det eneste koblingen gør, er at
afbryde forbindelsen mellem motor og gearkasse.
Udover allerede nævnte "træghed" mellem koblingsplader
der kan give det drejende baghjul selvom frigear er valgt,
så skal du faktisk bevæge stort set samtlige dele i gearkassen
når du skubber eller triller maskinen med koblingen trukket
( altså når der er valgt et gear ). Kun når frigear er valgt vil
du næsten ikke kunne mærke modstand hvis du triller eller
skubber maskinen.
Ovennævnte træghed havde nær kostet mig et styrt engang.
Jeg skulle en aftentur - det var sidst i oktober, og koldt -
maskinen var også kold. Jeg starter maskinen i frigear med
kobling trukket. Holder 30 sekunder, der er choker på,
så omdrejningerne er lidt højere en alm. tomgang, og så
vil jeg afsted: Med kobling trukket, og højre fod på gruset
( jeg holder på en grusbelagt parkeringsplads der har
en smule hældning ) jokker jeg på geararmen - og tak for
kaffe !! Det giver et klonk og maskinen sætter afsted
fremad i et ordentlig ryk - ja den kører faktisk med mig
halvvejs på og halvvejs af, højre fod prøver fanatisk at
finde balancen mens støvlen skurer gennem gruset og
maskinen slingrer derudaf.. 280 kg. jern der bare
kører uden jeg har bedt om det - og forbremse i grus ?? Nej !
heldigvis holder jeg balancen indtil jeg når ud på vejen
hvor der er asfalt, og jeg kan bremse maskinen med
forbremsen ! Pyha - en lektie i kold og træg olie
Mvh
Robert