Hjælp til totakter søges
Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-10-06 17:30

Hejsa,

jeg købte for lidt tid siden en DT125lc fra 88.
Nu har jeg fået den fikset op og fået den synet, så nu skal der kigges lidt
på motor.
Jeg oplever den ikke trækker skidegodt før 5000 omdr, men derfra accelerer
den pludseligt voldsomt (jaja som en 125ér kan), og tomgang skal være på
4000 omdr for at den funker bedst.
Er det normalt for dem ?

Det hjalp at give den nyt luftfilter men ikke nok synes jeg.
Den kan stort set ikke trække i 6 gear, den dør nærmest.
Jeg har læst et par gamle indlæg, hvor der står det kan være pga. der er sat
tuningsudstødning på, kunne måske passe, der sidder noget gianelli på den.
Kan man gøre noget for at udbedre dette ? udover at skifte udstødning. Kan
forstå en nedgearing ville kunne hjælpe....

Jeg synes også den er lang tid om at falde til ro når jeg slipper gassen, og
har en enkelt gang oplevet den nærmest gik i selvsving med fulde
omdrejninger.
Jeg har renset karburator, men det hjalp ikke på det.
Nogen der har en ide om hvordan det kan være ?

Jeg har tjekket YPVSén og den ser ud til at funke som den skal, jvf. haynes
manualen.

Er der nogle tips til hvordan man justerer sådan en fætter ,eller er det
bare på gehør som dengang man havde knallert ?
Nogle andre ting man bør tjekke på sådan en fætter ?
Har tjekket oliepumpen virker
Evt. links til sider omkring dt125 ville være fedt, har fundet dt125.de

Hvor meget plejer motoren at larme på dem, synes den rumler meget, er det
normalt eller er lejer ved krumtap ved at være trætte ?

Det var en længere smørre, men håber nogle totaktsguruer kan give et par
tips.

På forhånd tak

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : KubikH

Dato : 20-10-06 19:08

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> Jeg synes også den er lang tid om at falde til ro når jeg slipper gassen,
> og har en enkelt gang oplevet den nærmest gik i selvsving med fulde
> omdrejninger.

Hejsa
Ovenstående er et sikkert tegn på for meget luft.
Den får falsk luft et eller andet sted.
Lav en læktest.

>den rumler meget, er det normalt eller er lejer ved krumtap ved at være
>trætte ?

Det er meget ofte hovedlejerne der er færdige.
Så er pakdåserne ved krumtappen heller ikke tætte mere, og det passer med
det første.
Mvh
Niels

Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-10-06 20:03

> Hejsa
> Ovenstående er et sikkert tegn på for meget luft.
> Den får falsk luft et eller andet sted.
> Lav en læktest.

takker, det prøver jeg imorgen

Fra : Hekto

Dato : 20-10-06 19:55

> [...]
> accelerer den pludseligt voldsomt (jaja som en 125ér kan), og tomgang
> skal være på 4000 omdr for at den funker bedst.

2T'ere har det med kun at trække ved ét bestemt omdrejningstal. Ellers
lyder det som falsk luft. Det kan overhede motoren!

> [...]
> Kan man gøre noget for at udbedre dette ? udover at skifte
> udstødning. Kan forstå en nedgearing ville kunne hjælpe....

Hvis udstødningen ikke passer, så er der ikke så meget at gøre ... med
mindre du vil bruge hele vinteren på det!

> [...]
> fulde omdrejninger.
> Jeg har renset karburator, men det hjalp ikke på det.
> Nogen der har en ide om hvordan det kan være ?

Falsk luft?

> [...]
>
> Er der nogle tips til hvordan man justerer sådan en fætter ,eller er
> det bare på gehør som dengang man havde knallert ?

Ja, go'daw! Prøv at sætte dig ind i hvad dn egenntlig gør! ,o)
Der plejer at være et hak og et tilsvarende hul, som man justerer
kablerne efter. Brug et bor eller lignende til at stoppe i hullet.

> Nogle andre ting man bør tjekke på sådan en fætter ?
> Har tjekket oliepumpen virker

Go'daw igen! Et er at den virker, er doseringen også justeret
korrekt?

> [...]
>
> Hvor meget plejer motoren at larme på dem, synes den rumler meget, er
> det normalt eller er lejer ved krumtap ved at være trætte ?

Hvis den rumler eller siger klonk-lyde under acc. og belastning, skal
der nok skiftes lejer og plejlstang.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-10-06 20:02

> Ja, go'daw! Prøv at sætte dig ind i hvad dn egenntlig gør! ,o)

det er jo derfor jeg spørger
Men tjekker for falsk luft imorgen, med justering mente jeg ikke kabler men
selve karburatoren.

mvh

Fra : Hekto

Dato : 20-10-06 20:15

> det er jo derfor jeg spørger
> Men tjekker for falsk luft imorgen, med justering mente jeg ikke
> kabler men
> selve karburatoren.
>
> mvh
>
> Thomas Jensen
> Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
> http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Jamen det tager også uforholdsmæssigt lang tid på Google at finde noget
om YPVS.

http://www.rd350lc.net/pageYPVS.htm

Kaburatoren: Juster luftskruen til max. omdrejninger, og så en 1/4
omdr. ud igen.. Kontroller alligevel kablerne.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-10-06 20:32

> Jamen det tager også uforholdsmæssigt lang tid på Google at finde noget
> om YPVS.
>
> http://www.rd350lc.net/pageYPVS.htm

jo tak ,men har tjekket YPVS og den er ok ifølge haynes.
Jeg vil gerne vide hvordan man justerer karburatoren, og det var i den
forbindelse jeg mente om man skulle gøre det på gehør eller om der var bedre
tips
hvis du er irreteret behøver du altså ikke svare .-)

Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-10-06 20:43

> hvis du er irreteret behøver du altså ikke svare .-)

lige for at udrede evt. misforståelser, var det altså skrevet med et smil på
læben, ikke for at provokere, er skam glad for hjælpen

Fra : Armand

Dato : 20-10-06 22:03

Thomas Jensen skrev:

> [...]
> tips
> hvis du er irreteret behøver du altså ikke svare .-)

Jeg vil godt lige tage Thomas i forsvar her:
Hans oprindelige indlæg tyder på at han enten har lyttet grundigt ved
(D.F.M.-)plankeværket eller har gjort et grundigt forarbejde ved at søge
på gruppens tidligere indlæg om emnet - Og dét er langt over
gennemsnittet for spørgere :-|

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 20-10-06 22:51

> [...]
> der var bedre tips
> hvis du er irreteret behøver du altså ikke svare .-)

Joooh .. men jeg har sådan set svaret!

Den har vel kørt normalt på et eller andet tidspunkt. Det enkleste er
nok at skille kaburatoren ad, kontrollere at dyserne er standard, rense
den og samle den. Derefter skulle det kun være nødvendigt at justere
luftskruen som beskrevet og evt. tomgangen; men det sidste er jo
'banalt'

Dit problem er ikke kaburatorjustering, men falsk luft eller snavs i
kaburatoren.

Fra : dan

Dato : 20-10-06 22:56

" Jeg vil gerne vide hvordan man justerer karburatoren, og det var i den
> forbindelse jeg mente om man skulle gøre det på gehør eller om der var
> bedre tips

Du justerer næsten altid en totakter på gehør og erfaring.
grundindstillinger er kun til referance og et startsted. Du kan ikke sige at
netop din maskine kører ok ved ex antal omgange på skruen.

mvh
dan

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-06 08:23

Thomas Jensen skrev:

> hvis du er irreteret behøver du altså ikke svare .-)

Han har en dårlig dag.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Hekto

Dato : 21-10-06 20:10

> Han har en dårlig dag.

Jeg har ikke nogen dårlig dag, at du bare ved det! Der er ikke noget
galt med min dag, nej§ Ingen skal påstå at jeg har dårlige dage! Mine
dage fejler ikke noget! Mine dage har aldrig fejlet noget - nej!

..... har du set vejret uden for?????????

Fra : Armand

Dato : 21-10-06 20:27

Hekto skrev:

> [...]
> dage fejler ikke noget! Mine dage har aldrig fejlet noget - nej!
>
> .... har du set vejret uden for?????????

Du bor da ikke inde midt i New York - Der er da ikke særligt langt ud
til det efterårs- mudder og pløre, som 'Fanten er skabt til.
Så spis en kiks!

Aprospos 'Fanten: Har du set Hyper-Motard'en??

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 21-10-06 23:13

> Du bor da ikke inde midt i New York - Der er da ikke særligt langt ud
> til det efterårs- mudder og pløre, som 'Fanten er skabt til.
> Så spis en kiks!
>
> Aprospos 'Fanten: Har du set Hyper-Motard'en??

Naaaah .. at slæbe pøllefaten ud i pløre vil være en fejltagelse. Den
er alt for tung! 200 Kg er ikke de idelle kampvægt for den sport!
Formanden har dog fået sat 17" på sin, og fjernet en del overflødeg
vægt - herunder elstarten. Den har jo kick!

Supermotarden bliver en sællert ... med herhjemme tror jeg den bliver
lidt vel dyr, men lad os se. Sidste år var Formanden i Bollogna på sin
motadombyggede pøllefant. Den vagte underligt nok - på det tidspunkt -
en hel del interesse blandt de fremmødte representanter for fabriken.
Ingen kunne jo vide hvad de gik og puslede med!

http://www.ducati.dk/images/billeder/formandelefant.jpg

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-10-06 23:32

On Sun, 22 Oct 2006 00:13:04 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

Hej Hekto.

> [...]
>Formanden har dog fået sat 17" på sin, og fjernet en del overflødeg
>vægt - herunder elstarten. Den har jo kick!

Den med at fjerne overflødig vægt fra Øllefantenklarer jeg gerne for
dig.
Hvis du ikke selv vil, skal jeg gerne overdrage den til Maj-Britt ;-/

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-10-06 20:50

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> writes:

> takker, det prøver jeg imorgen

Fangede du at den også kan suge falsk luft ved hovedlejepakdåserne?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Moller

Dato : 20-10-06 20:52

Thomas Jensen skrev:

> Det var en længere smørre, men håber nogle totaktsguruer kan give et par
> tips.
>
> På forhånd tak

   kig på "www.molnit.com" under MZ værksteds manual delen, der er nemlig
også 2 takts biblen, hvor du under kaburator kan læse omkring justering
osv... af 2 taktere ;) som ikke bare er knallerter.

   VH
   Moller

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-10-06 20:59

On Fri, 20 Oct 2006 21:52:14 +0200, Moller <news@molnit.com> wrote:

Jaehm Moller

>   kig på "www.molnit.com" under MZ værksteds manual delen, der er nemlig
>også 2 takts biblen, hvor du under kaburator kan læse omkring justering
>osv... af 2 taktere ;) som ikke bare er knallerter.

Er en "togagger" da ikke en knallert?
(Av AV AAAVVVVV - Ikke slå)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Moller

Dato : 20-10-06 21:04

Steen Gruby skrev:
> On Fri, 20 Oct 2006 21:52:14 +0200, Moller <news@molnit.com> wrote:
>
> Jaehm Moller
>>
> Er en "togagger" da ikke en knallert?
> (Av AV AAAVVVVV - Ikke slå)

   Er en Paso ikke læskur ??? sorry, ku ik la være ;)

   VH
   Moller

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-10-06 21:15

On Fri, 20 Oct 2006 22:03:59 +0200, Moller <news@molnit.com> wrote:

Hej Moller.

>   Er en Paso ikke læskur ??? sorry, ku ik la være ;)

MIX -
Paso'en er verdens hurtigste SPA bad

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-10-06 21:18

> Paso'en er verdens hurtigste SPA bad

hov, nu du siger Paso, så står der en inde ved Bruun-Larsen i Odense, med
kæden sprunget op omkring bagsvinger (spørg mig ikke .
den står med en mærkat fra politiet, den hvor der står "dette køretøj
henstår uden nummerplader..." osv.
Nu ved jeg ikke hvor mange pasoér der er i landet, men den er jo lidt
speciel, så måske kender du en der mangler den ?

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-10-06 21:26

On Fri, 20 Oct 2006 22:18:03 +0200, "Thomas Jensen"
<thomas@thomas-jensen.dk> wrote:

Hej Thomas.

> [...]
>Nu ved jeg ikke hvor mange pasoér der er i landet, men den er jo lidt
>speciel, så måske kender du en der mangler den ?

Det er sørme pænt af dig at spørge.
Jeg kender en del Paso ejere, og der er ingen i "min" kreds der har
meldt en savnet.
Jeg har også kigget på Ducati klubbens hjemmeside, og den figurerer
ikke under efterlysninger.
Mon ikke ejeren har kørt med den på en prøveplade og haft et "lille"
uheld med kæden og så ikke haft tid til at fjerne den?
Jeg sender den lige ud på DKD's hjemmeside, så ser vi om der er
gevinst.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-10-06 21:30

On Fri, 20 Oct 2006 22:18:03 +0200, "Thomas Jensen"
<thomas@thomas-jensen.dk> wrote:

Hej Thomas.

Den er nu fremlyst på DKD's chat sted (Baren).
Så får vi se om der er nogen der savner den.
Endnu en gang tak.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kent Nielsen

Dato : 21-10-06 09:08

> [...]
> Nu ved jeg ikke hvor mange pasoér der er i landet, men den er jo lidt
> speciel, så måske kender du en der mangler den ?

Helt ærligt!
Det kan du ikke være bekendt, nu er det lige lykkedes for ejeren at slippe
af med den og så begynder du at rode op i sagen ?

Kent Nielsen
Yamaha FZR 1000 Exup
SkyTeam "DAX" ST 125-6

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-10-06 09:13

> Helt ærligt!
> Det kan du ikke være bekendt, nu er det lige lykkedes for ejeren at slippe
> af med den og så begynder du at rode op i sagen ?

jeg må indrømme jeg ikke har set på det, på den måde

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-10-06 17:06

On Sat, 21 Oct 2006 10:07:41 +0200, "Kent Nielsen"
<virker.ikke@findes.ikke.invalid> wrote:

Hej Kent.

>Helt ærligt!
>Det kan du ikke være bekendt, nu er det lige lykkedes for ejeren at slippe
>af med den og så begynder du at rode op i sagen ?

Det havde da været nemmere at spørge mig om jeg ville købe den -)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo