Kineseri spørgsmål til topstykkefolket
Fra : Henning Lund

Dato : 16-10-06 08:52

Vi er ved at bygge en børnecrosser, og har anskaffet en billig
kineser motor på 50 cc som drivkraft, den går egentlig ret godt,
men mangler trækkraft, cdién er ubegrænset, men ventilerne i
topstykket er kun 12-13 mm, hvis vi tager den gamle motor der sad
på Honda Dax/CD 50 der var ventilerne knapt 20 mm og den motor
var der mere skub i.

Nu er jeg lidt i tvivl om hvad der er bedst at gøre for at opnå
mere power, skal vi skifte topstykket til en gammel model med
større ventiler, eller evt. gå op på 72 eller 85 cc cylinderkit,
eller er det bare at lave mere kage i det at sætte større
cylinder på med de små ventiler?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Asger

Dato : 17-10-06 01:21

Henning Lund wrote:
> [...]
> større ventiler, eller evt. gå op på 72 eller 85 cc cylinderkit,
> eller er det bare at lave mere kage i det at sætte større

Foerst tror jeg du skal overveje hvilken slags power du vil ha'. Mere
moment ved lavere rpm, eller flere heste ved hoejere rpm.

Der er mange parametre i spil her, men jeg vil umiddelbart mene at du
ved at gaa op i cylindervolumen med de mindre ventiler vil opnaa et
staerkere moment, mens du ved at foroege ventilarealet typisk vil faa
flere hk ved hoejere omdrejninger. Dermed ikke sagt at du ikke ogsaa
faar lidt mere moment, men nok ikke saa langt nede i registret.

Nu vil jeg vente og se hvad mere motorkloge medlemmer vil mene om din
ide.

Asger

Fra : Michael

Dato : 17-10-06 21:00

Asger har ret, det bedste ville være at gå op i cc samt et tun topstykke, du
skulle have købt en 110ccm motor ,der er det hele afstemt
mvh Michael Ankerlund

Fra : Henning Lund

Dato : 19-10-06 08:52

Michael skrev:
> Asger har ret, det bedste ville være at gå op i cc samt et tun
> topstykke, du skulle have købt en 110ccm motor ,der er det
> hele afstemt

Tak for svarene, ham der købte motoren gav kun en kasse øl for
den, så derfor blev valget den motor Den skal ikke køre
stærkt, men da den skal køre på en hjemmelavet bane i en gammel
grusgrav hvor der er ret stejle skrænter, så er det sejtrækket
der mangles.
Som den er nu, da opgiver den faktisk ævret alt for tidligt, ved
den mindste stigning falder motorens omdrejninger, og selv om
gearingen er beregnet til de rimelige store stigninger, så dør
motoren ud selv i det laveste gear, den kan godt komme over
forhindringerne, men det går meget sløvt.
Jeg har en bekendt der har en gammel Honda CD 50 hvor plumben i
topstykket er taget, det er sådan set nøjagtig samme motor ud
over kineserens små ventiler, den gamle Honda ryger over bakkerne
med en landevejsgearing og det er selv om de kører med samme fart
side om side, så sløv er kineseren godt nok.
Kompressionen på de to motorer er ens, så det er ikke fordi
kineseren er slidt op, den har kørt ca 1600 km og stammer fra en
Kinroad knallert der fik vokseværk, 125 cc.

Fra : Armand

Dato : 19-10-06 16:16

Michael skrev:

> ....du skulle have købt en 110ccm motor ,der er det hele afstemt

Tjaeh :-/
Hvis 50'eren er så dårligt kopieret fra CD'eren, så ved jeg snart ikke
hvor afstemt at man kan forvente 125'eren at være:-|
Sachs måtte forøvrigt forhale markedsintroduktionen af 125'er-MADASS'en,
fordi man havde store problemer med motoren !

--
Armand.

Fra : Henning Lund

Dato : 19-10-06 18:21

Armand skrev:

> [...]
> Sachs måtte forøvrigt forhale markedsintroduktionen af
> 125'er-MADASS'en, fordi man havde store problemer med motoren !

Det små ventiler er monteret pga de miljøkrav der stilles blev
overholdt, iflg producenten.