katalysator varmer
Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 15-10-06 19:35

Hej NG

Jeg har hørt at man kan få katalysator ovne, til telte. Jeg har søgt på
google og spejder-sport, men uden held.
Jeg fryser meget fortiden på træf, og vil sætte pris på en varmekilde.

Mange hilsner
Charlotte

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-10-06 19:59

On Sun, 15 Oct 2006 20:35:07 +0200, "Charlotte P. Korsør"
<Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> wrote:

hej Charlotte.

>Jeg har hørt at man kan få katalysator ovne, til telte. Jeg har søgt på
>google og spejder-sport, men uden held.
>Jeg fryser meget fortiden på træf, og vil sætte pris på en varmekilde.

Jeg har haft sådan et rædsel - Egentlig troede jeg at jeg havde den
endnu, men den er ikke til at finde såden lige på en studs..
Den er ikke ret stor - Noget med 10-12 cm i diameter og 15 cm høj.
Den varmer faktisk ret godt - Men:
Den måde den virker på bevirker at den udvikler en del fugt, så ved
overderven brug er alle dine pakkenilliker ikke helt tørre mere

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 15-10-06 20:12

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den måde den virker på bevirker at den udvikler en del fugt, så ved
> overderven brug er alle dine pakkenilliker ikke helt tørre mere

Ja det lyder ellers helt fint, da den ikke er ret stor, fugt frem for
kulde, ja så vælger jeg varmen

Men forhandles de mere? Ellers vil jeg da nok have en brugt.

mange hilsner
Charlotte

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-10-06 21:21

On Sun, 15 Oct 2006 21:11:44 +0200, "Charlotte P. Korsør"
<Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> wrote:

Hej.

>Men forhandles de mere? Ellers vil jeg da nok have en brugt.

Jeg har, lige som du, søgt den på internet uden megen held.
Dog fandt jeg en artikkel on et uheld hvor en bruger af en sådan ovn
udbrænder en båd og skader en anden.
Det får en klokke til at ringe hos mig.
Jeg tror der kom et forbud mod den form for varmeovne idet de blev
erkendt værende for farlige.
Men jeg er ikke helt sikker.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 17-10-06 20:34

ja okay, det ser ud til at jeg må finde andre varmekilder Det lød også
for godt til at være sandt.

Men den med at løbe rundt mellem telte om natten i en brandert, lyder
underholdende, men sikkert i det mest populære man kan gøre

Vi ses

Charlotte

Fra : Armand

Dato : 15-10-06 20:36

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Den måde den virker på bevirker at den udvikler en del fugt, så ved
> overderven brug er alle dine pakkenilliker ikke helt tørre mere

Sådden en katalysator-ovn, er det ikke er decideret ilt-æder og er selv
et telt ikke for tæt til brug af en sådan?
Jeg har et par førstehåndsberetninger om near-miss oplevelser ved brug
af rest-glødende grills i kassevogn hhv. telt, hvorfor jeg finder dét
for en væsentlig detalje =:-|

Forøvrigt, Steen:
Vær ekstra stolt af Max'en - Se standen af den udstillings(?)model jeg
fotograferede på INTERMOT:
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=14810

--
Armand.

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 15-10-06 20:45

> [...]
> rest-glødende grills i kassevogn hhv. telt, hvorfor jeg finder dét for en

hej Armand

Jeg har hørt at de ikke forbruger ilt under forbrændingen, og ikke afgiver
CO2, Ved ikke om det er bar røverhistorier.

Mange hilsner
Charlotte

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-06 21:10

Charlotte P. Korsør skrev i meddelelsen
<45328f49$0$13952$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

>Jeg har hørt at de ikke forbruger ilt under forbrændingen, og ikke afgiver
>CO2, Ved ikke om det er bar røverhistorier.

Det er røverhistorier, al forbrænding kræver ilt, og afgiver CO2, eller
værre endnu CO, som er ekstremt giftigt.

Gak ind i den nærmeste landbrugsmaskinhandel, og køb et sæt Grene
termoundertøj. Det er dyrt, men er alle pengene værd. Og så kan det bruges
under køredragten på denne tid af året

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Peter

Dato : 16-10-06 07:22

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:45329592$0$3552$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Charlotte P. Korsør skrev i meddelelsen
> <45328f49$0$13952$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

> Det er røverhistorier, al forbrænding kræver ilt, og afgiver CO2, eller
> værre endnu CO, som er ekstremt giftigt.

Nixen, al forbrænding kræver O, men afgiver ikke nødvendigvis CO2. Tænk blot
på afbrænding af H (brint) som blot afgiver H2O. Hvor skulle der ved denne
forbrænding komme C fra til CO2?. Det er iøvrigt derfor man udfra
miljømæssige hensyn forsker så meget i afbrænding af H.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Orla Pedersen

Dato : 16-10-06 07:59

Peter wrote:

> [...]
> forbrænding komme C fra til CO2?. Det er iøvrigt derfor man udfra
> miljømæssige hensyn forsker så meget i afbrænding af H.

Got me Jo-jo, og der forskes ligefrem i den slags her i området, meen
H er nu også lidt specielt. Der bindes jo heller ikke CO2 ved
fremstillingen af H

mvh
Orla

Fra : Perminator

Dato : 15-10-06 21:14

Traditionel katalysator-ovn, som jeg husker den fra frysende vintre som
studenter-chauffør for en hjemmesygeplejerske i en PV544 bruger
"katalysatorbenzin", og forbruger ilt, men udvikler til gengæld varme og
vanddamp og CO2.
Det er "out of the question" at lægge sig til at sove i et telt sammen med
sådan en satan.
Mit forslag: Gå i gang med Friluftslands, eller SpejderSports katalog, og
anskaf beklædning, sovepose og telt, der kan holde dig tør og varm. Folk,
der går på fjeldet eller bestiger Mount WhatEverRest kan holde varmen på
baggrund af disse 3 grundlæggende elementer.
Øvrig varme til fingre samt skoldhede drikke fås i vågen tilstand fra
Trangia eller Primus.
- Lige hjemkommet fra MC-tur til Holland-Belgien med telt og Trangia, og
uden at fryse pga. velegnet udstyr.
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 16-10-06 20:11

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> wrote:

>Mit forslag: Gå i gang med Friluftslands, eller SpejderSports katalog, og
>anskaf beklædning, sovepose og telt, der kan holde dig tør og varm.

Og glem ikke noget til hovedet! Derfra forsvinder temmelig meget
varmeenergi. Ellers er termoundertøj, tykke sokker og en god sovepose
opskriften. Sover man i telt, er det være en fordel med ét, der ikke
er for stort, så man hurtigt får varmet luften i det op.

Hvis man fryser når man skal i seng, er det en god idé at tage en
lille løbetur først.

--
mvh Kåre

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-10-06 21:29

On Sun, 15 Oct 2006 21:35:38 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>Jeg har et par førstehåndsberetninger om near-miss oplevelser ved brug
>af rest-glødende grills i kassevogn hhv. telt, hvorfor jeg finder dét

Som jeg har skrevet lidt længere oppe foresvæver det mig at der er en
årsag til at sådan en tingest ikke er til at skaffe mere

>Forøvrigt, Steen:
>Vær ekstra stolt af Max'en - Se standen af den udstillings(?)model jeg
>fotograferede på INTERMOT:
>http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=14810

Mange tak.
Den på billedet er sikkert flot, men den er langt fra original.
Jeg takker mange gange.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-10-06 20:19

Kåre Nejmann <nospam@kan.dk> writes:

> Hvis man fryser når man skal i seng, er det en god idé at tage en
> lille løbetur først.

Det skal nok gå godt i en god træf-brandert mellem en masse opslåede
telte med tilhørende baduner

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-10-06 21:53

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Forøvrigt, Steen: Vær ekstra stolt af Max'en - Se standen af den
> udstillings(?)model jeg fotograferede på INTERMOT:
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=14810

Dette link giver et meget større billede:
<http://dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=14810&m=full>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-10-06 22:05

On Tue, 17 Oct 2006 22:52:38 +0200, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:

Hej Jes.

>Dette link giver et meget større billede:
><http://dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=14810&m=full>

Mange tak.
Jeg har gemt begge billder.
Bemærk cylinderen - det er en homemade alu. cylinder.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 19-10-06 19:35

Steen Gruby skrev:

> Bemærk cylinderen - det er en homemade alu. cylinder.

Du mener ikke lavopløsnings-grafik-flimmeret, vel?

> Jeg har gemt begge billder.

No need to.
Du får da bare den originale vare lige ind ad hoveddøren (dog fra
Linnea's baby...... adresse).

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-10-06 19:40

On Thu, 19 Oct 2006 20:34:39 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Du mener ikke lavopløsnings-grafik-flimmeret, vel?

NIX - Den er homemade.

>No need to.
>Du får da bare den originale vare lige ind ad hoveddøren (dog fra
>Linnea's baby...... adresse).

Du skal ikke sende mail lige nu.
Der er kuk med min faste IP adresse så min mail er ude

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 19-10-06 19:56

Steen Gruby skrev:
> [...]
>>
> NIX - Den er homemade.

> Du skal ikke sende mail lige nu.
> Der er kuk med min faste IP adresse så min mail er ude

Du får da bare en "on demand" også
Så kan det være at jeg inden da også får rodet min mail i orden!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-10-06 21:54

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Gak ind i den nærmeste landbrugsmaskinhandel, og køb et sæt Grene
> termoundertøj. Det er dyrt, men er alle pengene værd. Og så kan det
> bruges under køredragten på denne tid af året

Hvad er "dyrt" sådan lidt nærmere?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R