|
| Kina-knallert vs. Kommunist-cykel Fra : Ingrid&Hans |
Dato : 04-10-06 18:45 |
|
Da jeg tænker på at købe en (meget) billig mc med ikke så mange hk, er
følgende blevet aktuelt:
Hvordan er de billige kina maskiner i forhold til de østeuropæiske?
Her tænkes først og fremmest på holbarhed og bygge'kvalitet'. Men da jeg
også regner med at køre på cyklen, tænkes også lidt på køreegenskaber.
Jeg er godt klar over, at der nok ikke er ret meget køreglæde at komme
efter, men hovedformålet er også at få et par års erfaring (kun for at glæde
forsikringsmanden).
mvh
| |
kim\(bandit600\) (04-10-2006)
| Kommentar Fra : kim\(bandit600\) |
Dato : 04-10-06 20:32 |
|
"Ingrid&Hans" skrev
> Da jeg tænker på at købe en (meget) billig mc med ikke så mange hk, er
> følgende blevet aktuelt:
> Hvordan er de billige kina maskiner i forhold til de østeuropæiske?
> Her tænkes først og fremmest på holbarhed og bygge'kvalitet'. Men da jeg
> også regner med at køre på cyklen, tænkes også lidt på køreegenskaber.
> Jeg er godt klar over, at der nok ikke er ret meget køreglæde at komme
> efter, men hovedformålet er også at få et par års erfaring (kun for at
> glæde forsikringsmanden).
Hej!
Her er en godt nok lidt usagligt mening, for jeg kender ikke
meget til Kinøjsermc, men det er ikke de meste rosende
tilbagemeldinger,der har domineret der hvor jeg har kigget!
Jeg ville tilhver en tid, vælge en østeuropærer ala MZ, CZ, dem
ser man da stadigt på gaden idag selv 30 år efter de har været nye!
Reservedele er til at få fat på, og til billige penge! Tror ikke altid det
er lige let at få fat i reservedele til kina cykler, især ikke da det er
rejsende
krejlere i kuglepenne, engangslightere og ballondyr, der har slået sig
ned på handlen af disse maskiner!
| |
Martin (04-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 04-10-06 20:52 |
|
Ingrid&Hans skrev:
> Da jeg tænker på at købe en (meget) billig mc med ikke så mange hk, er
> følgende blevet aktuelt:
> Hvordan er de billige kina maskiner i forhold til de østeuropæiske?
> Her tænkes først og fremmest på holbarhed og bygge'kvalitet'. Men da jeg
> også regner med at køre på cyklen, tænkes også lidt på køreegenskaber.
> Jeg er godt klar over, at der nok ikke er ret meget køreglæde at komme
> efter, men hovedformålet er også at få et par års erfaring (kun for at glæde
> forsikringsmanden).
>
> mvh
Kvaliteten af Kina cykler ekstremt forskellig. Hele spektret er der.
Fra dem der rasler fra hinanden med det samme og dem som er bygget som
hverdagsslider.
Den kina maskine som der er rigtig mange som har gode erfaringer med er
Geely grand puma. Den er grim og usexet og har kun 12 hk. Men den er
skidestabil iflg dem som har sådan en. Det burde også være meget
nemt at få dele til den når der er så mange der har sådan en. Du
kan købe en brugt Geely for 4000kr på DBA. Jeg har set en Geely med
30000km på klokken og den kører stadig perfekt. Men det er altså
bare en forvokset knallert.
DBA har testet nogle kinesere og har hovedsagligt ros til dem. Bla
denne:
http://www.dba.dk//asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=40402&NyhedskategoriID=292&SekItem=292&Sogning=&Query=Indtast+et+s%F8geord
Hvis du køber fra ny får du jo 2 års garanti.
Spørg evt inde på kinøjserklubben om erfaringer med de forskellige
mærker.
Men MZ'eren er jo også kendt for at være bundstabil og dele og
huggere er der masser af.
| |
Martin (04-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 04-10-06 20:56 |
|
Ingrid&Hans skrev:
> Da jeg tænker på at købe en (meget) billig mc med ikke så mange hk, er
> følgende blevet aktuelt:
> Hvordan er de billige kina maskiner i forhold til de østeuropæiske?
> Her tænkes først og fremmest på holbarhed og bygge'kvalitet'. Men da jeg
> også regner med at køre på cyklen, tænkes også lidt på køreegenskaber.
> Jeg er godt klar over, at der nok ikke er ret meget køreglæde at komme
> efter, men hovedformålet er også at få et par års erfaring (kun for at glæde
> forsikringsmanden).
>
> mvh
Kvaliteten af Kina cykler ekstremt forskellig. Hele spektret er der.
Fra dem der rasler fra hinanden med det samme og dem som er bygget som
hverdagsslider.
Den kina maskine som der er rigtig mange som har gode erfaringer med er
Geely grand puma. Den er grim og usexet og har kun 12 hk. Men den er
skidestabil iflg dem som har sådan en. Det burde også være meget
nemt at få dele til den når der er så mange der har sådan en. Du
kan købe en brugt Geely for 4000kr på DBA. Jeg har set en Geely med
30000km på klokken og den kører stadig perfekt.
DBA har testet nogle kinesere og har hovedsagligt ros til dem. Bla
denne:
http://www.dba.dk//asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=40402&NyhedskategoriID=292&SekItem=292&Sogning=&Query=Indtast+et+s%F8geord
Hvis du køber fra ny får du jo 2 års garanti.
Spørg evt inde på kinøjserklubben om erfaringer med de forskellige
mærker.
Men MZ'eren er jo også kendt for at være bundstabil og dele og
huggere er der masser af.
| |
Jim Andersen (05-10-2006)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 05-10-06 08:01 |
|
Ingrid&Hans wrote:
> Da jeg tænker på at købe en (meget) billig mc med ikke så mange hk, er
> Hvordan er de billige kina maskiner i forhold til de østeuropæiske?
> Her tænkes først og fremmest på holbarhed og bygge'kvalitet'. Men da
> jeg også regner med at køre på cyklen, tænkes også lidt på
> køreegenskaber. Jeg er godt klar over, at der nok ikke er ret meget
> køreglæde at komme
> efter, men hovedformålet er også at få et par års erfaring (kun for
> at glæde forsikringsmanden).
Sund indstilling. Selv om du altså ikke kun glæder forsikringsmanden, men
også dine medtrafikanter, og i sidste ende dig selv.
Du kan altså lære rigtig meget køreteknik på en lille cykel.
Jeg vil anbefale den her istedet:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46610899
Det er en kvalitetsmaskine som du også kan sælge igen efter et par år.
Der er mange af dem, de har været på markedet længe så reservedele eller
mekanikerhjælp og forum-assistance er intet problem.
Det er en 250'er, ikke en 125'er. Der er en verden til forskel mellem de 2
ting når vi snakker køreglæde.
Jeg har haft min et år. Har kørt 12.000 km. Jeg har holdt den ved lige med
olie, luft-olie filtre, et tændrør, nyt kædekit og nye dæk. Jeg sælger den
nu for det samme jeg gav for den. Den går 30 km/l.
/jim
/jim
| |
"Spellwc (05-10-2006)
| Kommentar Fra : "Spellwc |
Dato : 05-10-06 08:15 |
|
Ingrid&Hans skrev:
> Da jeg tænker på at købe en (meget) billig mc med ikke så mange hk, er
> følgende blevet aktuelt:
> Hvordan er de billige kina maskiner i forhold til de østeuropæiske?
> Her tænkes først og fremmest på holbarhed og bygge'kvalitet'. Men da jeg
> også regner med at køre på cyklen, tænkes også lidt på køreegenskaber.
> Jeg er godt klar over, at der nok ikke er ret meget køreglæde at komme
> efter, men hovedformålet er også at få et par års erfaring (kun for at glæde
> forsikringsmanden).
>
> mvh
>
>
Samme firma, der laver den omtalte Geely Grand Puma, laver også Regal
Raptor, der er på 250cc og er vandkølet. Efter at have generhvervet lidt
øvelse på den lille 150cc Geely, købte jeg en Regal Raptor, og det er en
meget bedre oplevelse at køre på den. I øvrigt er kvaliteten med hensyn
til forkromning med videre meget bedre.
Hilsen
| |
jones_net (05-10-2006)
| Kommentar Fra : jones_net |
Dato : 05-10-06 09:03 |
|
"Ingrid&Hans" <softgen@post6.tele.dk> wrote in message
news:4523f33d$0$3541$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Da jeg tænker på at købe en (meget) billig mc med ikke så mange hk, er
> følgende blevet aktuelt:
> Hvordan er de billige kina maskiner i forhold til de østeuropæiske?
> Her tænkes først og fremmest på holbarhed og bygge'kvalitet'. Men da jeg
> også regner med at køre på cyklen, tænkes også lidt på køreegenskaber.
> Jeg er godt klar over, at der nok ikke er ret meget køreglæde at komme
> efter, men hovedformålet er også at få et par års erfaring (kun for at
> glæde forsikringsmanden).
Var der måske ikke mere økonomi i at købe en ny Yamaha YBR 125 (10 HK) til
19.000,-
http://www.yamaha-motor.dk/produkter/motorcykler/street/ybr125.jsp
eller en ny Kawasaki Eliminator 125 (12 HK) til 30.000,- (lidt mere
tilbagelænet)
http://www.kawasaki.dk/Motorcykler_2004/eliminator.htm
eller en brugt Suzuki GN125 eller GN250 til 15-20.000,-
Jeg kunne forestille mig, at de holde prisen bedre end kinacyklerne, og at
kvaliteten er bedre... I hvert fald mindes jeg at have læst flere
anmeldelser af Yamaha YBR125, som roser den i forhold til prisen...
Det skal siges at jeg ikke har prøvet nogle af cyklerne!
/J
| |
Peter B. Juul (05-10-2006)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 05-10-06 12:29 |
|
"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> writes:
> Jeg kunne forestille mig, at de holde prisen bedre end kinacyklerne, og at
> kvaliteten er bedre... I hvert fald mindes jeg at have læst flere
> anmeldelser af Yamaha YBR125, som roser den i forhold til prisen...
Jeg købte engang en LEGO Racer - sådan en ret holdbar fjernstyret
bil. Der knækkede en dims i den efter få dage. Det viste sig, at
kineserne havde lavet dimsen af en billigere plastic, end kontrakten
foreskrev. Det skabte LEGO sig over og det blev rettet (og jeg fik en
ny "dims".)
Hvis et vestligt firma (og jeg regner Yamaha med som vestligt her) får
produceret ting på de billige markeder, så står de med opgaven at
holde øje med kvaliteten af det producerede. Det er deres ry, der
afhænger af det.
Men et kinesisk firma? Jeg har svært ved at forestille mig, at de har
den samme form for kvalitetskontrol. Deres opgave er - som Netto og
Aldi - at konkurrere på prisen alene.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Larry, everybody steals shrimp
The RockBear. ((^)) and everybody lies about it.
I speak only 0}._.{0 This is Hollywood."
for myself. O/ \O -Curb Your Enthusiasm
| |
Bo Nielsen (08-10-2006)
| Kommentar Fra : Bo Nielsen |
Dato : 08-10-06 23:44 |
|
"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:86psd76lxu.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> writes:
>
>> Jeg kunne forestille mig, at de holde prisen bedre end kinacyklerne, og
>> at
>> kvaliteten er bedre... I hvert fald mindes jeg at have læst flere
>> anmeldelser af Yamaha YBR125, som roser den i forhold til prisen...
>
> Jeg købte engang en LEGO Racer - sådan en ret holdbar fjernstyret
> bil. Der knækkede en dims i den efter få dage. Det viste sig, at
> kineserne havde lavet dimsen af en billigere plastic, end kontrakten
> foreskrev. Det skabte LEGO sig over og det blev rettet (og jeg fik en
> ny "dims".)
>
> Hvis et vestligt firma (og jeg regner Yamaha med som vestligt her) får
> produceret ting på de billige markeder, så står de med opgaven at
> holde øje med kvaliteten af det producerede. Det er deres ry, der
> afhænger af det.
>
> Men et kinesisk firma? Jeg har svært ved at forestille mig, at de har
> den samme form for kvalitetskontrol. Deres opgave er - som Netto og
> Aldi - at konkurrere på prisen alene.
- og for at runde YBR'en af: har kørt 24.000 km på min, og den er af
væsentlig bedre kvalitet end de kinesere jeg har sparket dæk på. De bliver
ganske rigtigt produceret i Kina på Yamaha-fabrik, men bortset fra de
originalt monterede plastic-dæk (holdt under 4000 km) og rust på
udstødningen, er det et glimrende transportmiddel, der både kører og bremser
udemærket!
ScooterBo
| |
Martin (05-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 05-10-06 10:13 |
|
jones_net skrev:
> "Ingrid&Hans" <softgen@post6.tele.dk> wrote in message
> news:4523f33d$0$3541$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Da jeg tænker på at købe en (meget) billig mc med ikke så mange hk, er
> > følgende blevet aktuelt:
> > Hvordan er de billige kina maskiner i forhold til de østeuropæiske?
> > Her tænkes først og fremmest på holbarhed og bygge'kvalitet'. Men da jeg
> > også regner med at køre på cyklen, tænkes også lidt på køreegenskaber.
> > Jeg er godt klar over, at der nok ikke er ret meget køreglæde at komme
> > efter, men hovedformålet er også at få et par års erfaring (kun for at
> > glæde forsikringsmanden).
>
> Var der måske ikke mere økonomi i at købe en ny Yamaha YBR 125 (10 HK) til
> 19.000,-
> http://www.yamaha-motor.dk/produkter/motorcykler/street/ybr125.jsp
> eller en ny Kawasaki Eliminator 125 (12 HK) til 30.000,- (lidt mere
> tilbagelænet)
> http://www.kawasaki.dk/Motorcykler_2004/eliminator.htm
> eller en brugt Suzuki GN125 eller GN250 til 15-20.000,-
>
> Jeg kunne forestille mig, at de holde prisen bedre end kinacyklerne, og at
> kvaliteten er bedre... I hvert fald mindes jeg at have læst flere
> anmeldelser af Yamaha YBR125, som roser den i forhold til prisen...
>
> Det skal siges at jeg ikke har prøvet nogle af cyklerne!
>
> /J
Yamaha YBR125 fremstilles netop af Kineserne. Prøv at kigge på en
Qingqi 125 :
http://www.sav.nu/index.php?module=ContentExpress&func=display&ceid=26
Den ikke bare ligner. Yamaha får lavet YBR'en hos Qingqi.
Så hvis YBR'en holder værdien bedre end kineseren så er det jo
udelukkende pga klistermærket på tanken
| |
Anders Majland (05-10-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 05-10-06 10:24 |
|
> Så hvis YBR'en holder værdien bedre end kineseren så er det jo
> udelukkende pga klistermærket på tanken
Og at yamaha europe formodenligt også kan/vil sælge reservedele til den om
5år...
| |
Armand (05-10-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-10-06 17:30 |
|
Martin skrev:
> jones_net skrev:
>> "Ingrid&Hans" <softgen@post6.tele.dk> wrote in message
>> news:4523f33d$0$3541$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Da jeg tænker på at købe en (meget) billig mc med ikke så mange hk, er
>>> følgende blevet aktuelt:
>>> Hvordan er de billige kina maskiner i forhold til de østeuropæiske?
>>> Her tænkes først og fremmest på holbarhed og bygge'kvalitet'. Men da jeg
>>> også regner med at køre på cyklen, tænkes også lidt på køreegenskaber.
>>> Jeg er godt klar over, at der nok ikke er ret meget køreglæde at komme
>>> efter, men hovedformålet er også at få et par års erfaring (kun for at
>>> glæde forsikringsmanden).
>> Var der måske ikke mere økonomi i at købe en ny Yamaha YBR 125 (10 HK) til
>> 19.000,-
>> http://www.yamaha-motor.dk/produkter/motorcykler/street/ybr125.jsp
>> eller en ny Kawasaki Eliminator 125 (12 HK) til 30.000,- (lidt mere
>> tilbagelænet)
>> http://www.kawasaki.dk/Motorcykler_2004/eliminator.htm
>> eller en brugt Suzuki GN125 eller GN250 til 15-20.000,-
>>
>> Jeg kunne forestille mig, at de holde prisen bedre end kinacyklerne, og at
>> kvaliteten er bedre... I hvert fald mindes jeg at have læst flere
>> anmeldelser af Yamaha YBR125, som roser den i forhold til prisen...
>>
>> Det skal siges at jeg ikke har prøvet nogle af cyklerne!
>>
>> /J
>
> Yamaha YBR125 fremstilles netop af Kineserne. Prøv at kigge på en
> Qingqi 125 :
> Den ikke bare ligner. Yamaha får lavet YBR'en hos Qingqi.
>
> Så hvis YBR'en holder værdien bedre end kineseren så er det jo
> udelukkende pga klistermærket på tanken
>
Hvilket ikke er helt rigtigt!
Der er da vild forskel på de Skoda'er som tjekkerne byggede førhen og
dem som VW har sat sine fingeraftryk på :-|
Man kan måske ligefrem frygte at Qinggi'erne er sekunda-varer fra
Yamaha-produktionen :-/
--
Armand.
(som mange andre debattører uden personlig erfaring omkr. subj.)
| |
Ukendt (05-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-10-06 18:02 |
|
Armand skrev i meddelelsen
<452532f7$0$12690$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>Martin skrev:
>> Så hvis YBR'en holder værdien bedre end kineseren så er det jo
>> udelukkende pga klistermærket på tanken
>>
>Hvilket ikke er helt rigtigt!
>Der er da vild forskel på de Skoda'er som tjekkerne byggede førhen og
>dem som VW har sat sine fingeraftryk på :-|
Ja, det er da gået fælt tilbage med driftssikkerheden :-/
mvh
Orla, ca. 160.000 Km. i rigtig skodamobil indtil nu.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Anders Majland (06-10-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 06-10-06 09:03 |
|
> (som mange andre debattører uden personlig erfaring omkr. subj.)
Jeg har heller ikke eget en - men været oppe ved geely importøren og sparke
dæk og også kørt på et par kinesere... Min holdning er at man får ret
præcist hvad man betaler for - ikke mere. Altså et ret primitivt køretøj der
primært er attraktivt her pga afgiftsreglerne hvor de første ca 8000kr er
fri for afgift.
I 1998 gav jeg 40000kr for en italiensk 150ccm med 14hk - Siden kom der
flere små maskiner på markedet fra flere italienske og også peugeot's 100 og
125ccm kom til landet under 30kkr. De seneste år har udbudet været temmeligt
stort. Reinhardt sælger også mc scootere (PGO) for omkring 15kkr.
Hvor jeg vil hen - hvis jeg (som i 1998) skulle bruge et køretøj primært til
at pendle rundt i en storby vil jeg bestemt ikke afvise at jeg kunne finde
på at købe en "kinøjser" med automatisk transmission. Aprilia'en har ikke
været billig i service (og dyr i stumper efter jeg selv begyndte at lave
service)
--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
| |
Martin (05-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 05-10-06 10:29 |
|
Anders Majland skrev:
> > Så hvis YBR'en holder værdien bedre end kineseren så er det jo
> > udelukkende pga klistermærket på tanken
>
> Og at yamaha europe formodenligt også kan/vil sælge reservedele til den om
> 5år...
Som så også kan benyttes på Qingqi'en
Og nej, jeg sælger ikke KineserMC'ere. Jeg mener bare de har fået et
uretmæssigt dårligt ry.
| |
Claus Rittig (05-10-2006)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 05-10-06 12:16 |
|
>Og nej, jeg sælger ikke KineserMC'ere. Jeg mener bare de har fået et
>uretmæssigt dårligt ry.
Tjah, den kineser crosser jeg har købt til ungerne er så ringe at jeg blev
chokeret. DEN lever ihvertfald op til det kedelige ry.
Rittig
| |
Jesper Pedersen (06-10-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Pedersen |
Dato : 06-10-06 15:00 |
|
Martin wrote:
> Anders Majland skrev:
>> > Så hvis YBR'en holder værdien bedre end kineseren så er det jo
>> > udelukkende pga klistermærket på tanken
>>
>> Og at yamaha europe formodenligt også kan/vil sælge reservedele til den om
>> 5år...
> Som så også kan benyttes på Qingqi'en
Prøv at se nærmere på de 2 cykler. De har ikke samme forbremse, dæksler på
motor er forskellige, topstykke or cylindre er ikke ens i udførslen og
starteren er ikke placeret ens...
Kinøjseren er en Licensbygget YBR. Yamaha har sin egen fabrik i Kina hvor
YBR'en bliver produceret. Så det er ikke en Quinqi fabrik den kommer fra.
| |
Martin (06-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 06-10-06 12:00 |
|
Anders Majland skrev:
> Hvor jeg vil hen - hvis jeg (som i 1998) skulle bruge et køretøj primært til
> at pendle rundt i en storby vil jeg bestemt ikke afvise at jeg kunne finde
> på at købe en "kinøjser" med automatisk transmission.
> anders DOT majland AT jyde DOT dk
Og det er nok det som er vigtigst at huske på hvis man køber en
Kineser. Kinøjsere er først og fremmest lavet til billig transport.
Derfor er det små maskiner med små motorer og gyngende 2cv
affjedring. Derfor kan man dog sagtens få masser af køreglæde.
Jeg har selv en Kinøjser. Jeg er meget tilfreds med den. Den starter
og kører perfekt og har ikke haft nogen problemer efter 2000 km. Det
er en helt anden type MC end Japanere (som jeg har kørt en del af),
men mht driftstabilitet tror jeg de er meget ens. Jeg bruger den
primært til daglig transport til og fra arbejde. Det gør den godt og
ultra billigt.
Derfor er det også lidt synd at kinøjserne altid bliver samlignet med
Japanerne. De henvender sig til meget forskellige kundetyper. Det
ændrer sig nok med årene når kineserne finder ud af hvad det er
Europæerne ønsker sig af en MC, og øjner chancen for også at tage
en del af dette marked.
| |
|
|