|
| Motorcykel vil ikke starte Fra : peter |
Dato : 02-10-06 19:38 |
|
Hejsa
jeg kører på mc lidt endnu, og når jeg starter om morgenen har den jo stået
ude i kulden hele natten.. Jeg slukker lygterne og giver fuld choker, og
starter.. Nogle gange starter den, hvorimod den andre gange bare ikke
starter. Jeg kan trykke på startknappen 4-5 gange før der sker noget.. Når
motoren er varm starter den hurtigt, men har den stået 4-6 timer(som i dag),
er den kold, og starter ikke.. Altså ikke før 5-6 ganges tryk på
startknappen. Engang imellem lyder det som om, at starteren ikke kører
rundt, men så slipper jeg knappen og trykker igen, og den starter jo altid
på et eller andet tidspunkt. Men hvad kan der være galt siden den ikke
starter med det samme, når den er på fuld choker, og hvad kan jeg gøre ved
det? :)
mvh
peter
| |
peter (02-10-2006)
| Kommentar Fra : peter |
Dato : 02-10-06 19:43 |
|
ps: det er gs500'eren det handler om, hvis det skulle sige noget... :)
| |
Anders Majland (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 02-10-06 20:01 |
|
> Nogle gange starter den, hvorimod den andre gange bare ikke starter. Jeg
> kan trykke på startknappen 4-5 gange før der sker noget..
Er batteriet ved at være træt ?
Hvis det er mere end et par år gammelt kan det nemt være det begynder at
have problemer med at give strøm nok når det er koldt.
| |
peter (02-10-2006)
| Kommentar Fra : peter |
Dato : 02-10-06 21:16 |
|
Kan det betale sig at smække det på laderen her i nat?
-peter
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:452161e7$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Nogle gange starter den, hvorimod den andre gange bare ikke starter. Jeg
>> kan trykke på startknappen 4-5 gange før der sker noget..
>
> Er batteriet ved at være træt ?
> Hvis det er mere end et par år gammelt kan det nemt være det begynder at
> have problemer med at give strøm nok når det er koldt.
>
>
>
| |
Armand (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-10-06 22:27 |
|
peter skrev:
>>>
>>> Nogle gange starter den, hvorimod den andre gange bare ikke starter.
>>> Jeg kan trykke på startknappen 4-5 gange før der sker noget..
Den helt store forbruger af batteriet ved opstart er startermotoren, og
hvis du er opmærksom på det vil motoren sikkert ende med at slå igang
lige idet du slipper starterknappen.
Dét kan udnyttes ved at vænne sig til at bruge starter-knappen til at
bringe motoren i sving med - Men så slippe den for at få tænding. Ergo
korte tryk på starterknappen er det der skal til
> Kan det betale sig at smække det på laderen her i nat?
Tjaeh, for at gøre morgendagens start lettere, ja!
Men deri ligger også at dét skal være fast procedure indtil det bliver
varmere om morgenen eller at der kommer et friskt batteri på.
Hér lige inden at batteriet skal stå stille under vinteropbevaringen er
det på en måde ulogisk at montere et nyt batteri, så det er måske ikke
så dum en ide med sådant et vedligeholdelses-ladnings arrangement for
resten af sæson'en - Ihvertfald hvad angår morgen-opstarten, for det kan
hurtigt blive så meget koldere at der om eftermiddagen er temperaturer
tilsvarende den aktuelle morgentemperatur :-/
Omkring vedligeholdelsesladning er der bare lige den hurdle at selv den
mindste autolader du kan fremskaffe ikke er hensigtsmæssig at lade på et
lille mc-batteri med over længere tid (á natten over), så hvis du
overhovedet har faciliteterne til at lade dagligt (natligt!) på GS'eren
vil det være en god ide at styre ladningen v.h.a. et gængs døgnur til
stikkontakten - Jeg vil tro at alene kort tids ladning lige inden du
skal bruge motorcyklen vil være tilstrækkelig qua den opvarmning af
batteriet som ladningen medfører; men ellers kan sådant et ur justeres á
kvarters perioder til det punkt hvor der har været ladet tilstrækkeligt
længe til at opstart er mulig!
En meget mindre lader á en simpel 13-14V strømforsyning på under 1A
(1000mA), á dem der findes et utal af i gennemsnits-husstanden
(telefon-ladere, akku-værktøjs -ladere; strømforsyninger til
lavspændings el-apparater (omkring PC'en?) m.fl), er noget nær det
perfekte apparat til langtids/vedligeholdelses -ladning af et
mc-batteri: Når Motorcyklens akkumulator er ved at være fuldt opladet
stiger spændingen fra at være 12V til 13-14V og på et tidspunkt vil
denne egen-spænding derfor matche laderens udgangs-spænding hvorved
opladning ophører
Finder du en sådan sag i en skuffe et sted er dén det perfekte værktøj
at koble på akkumulatoren (v.h.a. et to-polet stik af en slags) ligeså
længe at motorcyklen befinder sig ved residensen!!
Noget helt andet er:
Hár du kontrolleret hvorvidt der er tilstrækkeligt med vædske på alle
akkumulatorens celler?
Hvis ikke dét er tilfældet, er der jo intet at sige til at akku'en kan
være lidt morgentræt :-|
--
Armand.
| |
Thomas Gulholm (03-10-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 03-10-06 18:41 |
|
peter wrote:
> Kan det betale sig at smække det på laderen her i nat?
> -peter
"I disse tider..." (hvor det er fugtigt, og ved at bliv koldt) skader det
ikke at sørge for at batteriet altid er ladt godt op. Som Armand skriver,
heder løsningen måske et nyt batteri, men kan det vente til foråret, så er
det jo nyt det længere :)
Hvis du ikke tidligere har prøvet at løbe dyret i gang, så prøv det et par
gange - så du får erfaring med den øvelse. Hvis dit batteri er lidt
slattent, kan du nok godt regne med at du kommer til at stå en dag (når det
bliver koldere) hvor du slet ikke kan starte med selvstarteren... Så er
det meget rart at have en "Plan B" - sagde manden der selv fik lidt uventet
morgengymnastik her i morges :)
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk
| |
Anders Majland (03-10-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 03-10-06 22:06 |
|
> Så er
> det meget rart at have en "Plan B" - sagde manden der selv fik lidt
> uventet
> morgengymnastik her i morges :)
Startkabler ... Det er ikke nemt at løbe en mc igang der har sidetasker ....
Jeg har flere gange haft glæde af dem. Det har som regel ikke taget længe at
finde en frivilligt bilist/bil i kbh
| |
Thomas Gulholm (03-10-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 03-10-06 22:41 |
|
Anders Majland wrote:
> Startkabler ... Det er ikke nemt at løbe en mc igang der har sidetasker
> ....
Det ved jeg ikke noget om - jeg havde kun topboks på. Men jo, det er da en
mulighed, men så skal man også til at "slæbe" rundt på dem... og skal der
være fest, så lad der være fest - har et par gange overvejet at købe
en "Power Booster"/"Starthjælper" når de har været på tilbud hos HN - men
det er blevet ved tanken.
> Jeg har flere gange haft glæde af dem. Det har som regel ikke taget længe
> at finde en frivilligt bilist/bil i kbh
Det burde ikke være det store problem - men hvis man har kabler og massevis
af hjælpsomme bilister om morgenen, så er det jo som bekendt (jvf. Murphys
lov) når man skal hjem fra et eller andet sted "in the middle of nowhere",
uden liv i miles omkreds, at den ikke vil starte :)
Det kan selvfølgelig godt være jeg ændre mening om nogle uger, når jeg evt
bliver træt af dét morgenritual :) Eller også skal jeg bare smide det
batteri på, som jeg købte en gang i foråret...
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk
| |
Anders Majland (03-10-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 03-10-06 22:50 |
|
> Det ved jeg ikke noget om - jeg havde kun topboks på. Men jo, det er da en
> mulighed, men så skal man også til at "slæbe" rundt på dem... og skal der
> være fest, så lad der være fest - har et par gange overvejet at købe
> en "Power Booster"/"Starthjælper" når de har været på tilbud hos HN - men
> det er blevet ved tanken.
Sådan en har vi på arbejde - Den er fin til alt fra aprilia over cesna til
yamaha
> Det burde ikke være det store problem - men hvis man har kabler og
> massevis
> af hjælpsomme bilister om morgenen, så er det jo som bekendt (jvf. Murphys
> lov) når man skal hjem fra et eller andet sted "in the middle of nowhere",
> uden liv i miles omkreds, at den ikke vil starte :)
Det er så ofte fra arbejde - og boosteren
Men imho kan man lige så godt skifte det batteri først som sidst - men der
kan også være andet galt ... Jeg købte ny batteri til xt'en sidste år uden
det hjalp en fis -men det gjorde et nyt tændrør ....
| |
Thomas Gulholm (04-10-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 04-10-06 07:15 |
|
Anders Majland wrote:
>> Det ved jeg ikke noget om - jeg havde kun topboks på. Men jo, det er da
>> en mulighed, men så skal man også til at "slæbe" rundt på dem... og skal
>> der være fest, så lad der være fest - har et par gange overvejet at købe
>> en "Power Booster"/"Starthjælper" når de har været på tilbud hos HN - men
>> det er blevet ved tanken.
>
> Sådan en har vi på arbejde - Den er fin til alt fra aprilia over cesna til
> yamaha
Også Yamaha... så må jeg ud og købe sådan en - det skal jeg ha':) På
mit "arbejde" (studie) er der kun en almindelig lader... nå ja, der er så
også et 60 Ah batteri med "fastmonterede startkabler", der normalt bruges
til at sparke liv i en lille traktor - der i øvrigt har kontinuerlig
variabel transmission... så ingen sammenligning med dens og min MC's
gearkasse :)
> Men imho kan man lige så godt skifte det batteri først som sidst - men der
> kan også være andet galt ... Jeg købte ny batteri til xt'en sidste år uden
> det hjalp en fis -men det gjorde et nyt tændrør ....
Ja, min argumentation holder vist ikke helt, når jeg skriver at jeg vil have
mig en booster, men ikke vil "tage hul" på et nyt batteri der kostede 14
Øvro, bare fordi det er ved at være sidst på sæsonnen.. :-/ Nå, jeg må se
om jeg skal ud at løbe igen om lidt...
Tændrørerne brude have nogle tusind km tilbage - men det er jo så godt nok
NGK...
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk
| |
Anders Majland (04-10-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 04-10-06 08:00 |
|
> Tændrørerne brude have nogle tusind km tilbage - men det er jo så godt nok
> NGK...
Jeg har ikke dårlige erfaringer med de billige ngk rør - Men det er nok kun
fordi jeg altid bruger de dyrere platinium rør ...
Jeg blev opmærksom på dem da aprilia officielt anbefalede at skifte til dem
hvis man havde startbesvær - og med sådan et i xt'en sidste vinter startede
den også uden problemer igen ... Så et ordenligt rør kan godt være
udslagsgivende... Jeg tvivler på at de japanske designere har haft fantasi
til at forestille sig at nogen kunne finde på at køre ud 10 graders frost
.....
| |
Stud (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Stud |
Dato : 02-10-06 22:08 |
|
"peter" <pingo_FJERN_@hule.net> skrev i en meddelelse
news:45215c92$0$3516$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> jeg kører på mc lidt endnu, og når jeg starter om morgenen har den jo
> stået ude i kulden hele natten.. Jeg slukker lygterne og giver fuld
> choker, og starter.. Nogle gange starter den, hvorimod den andre gange
> bare ikke starter. Jeg kan trykke på startknappen 4-5 gange før der sker
> noget.. KLIP
Hvad mener du med "sker ikke noget"? Klikker den fra relæet, eller sker der
absolut INTET, når du trykker på startknappen??
--
Mvh
Stud
http://motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1116
| |
peter (02-10-2006)
| Kommentar Fra : peter |
Dato : 02-10-06 22:25 |
|
> Hvad mener du med "sker ikke noget"? Klikker den fra relæet, eller sker
> der absolut INTET, når du trykker på startknappen??
Der sker masser.. starteren kører rundt(for det meste), men motoren går bare
ikke direkte igang.. Altså, jeg kan høre at startermotoren trækker rundt,
men det er ikke altid.. i kender lyden..
-peter
| |
Ukendt (02-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-10-06 22:18 |
|
peter skrev i meddelelsen <45215c92$0$3516$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>Hejsa
>
>jeg kører på mc lidt endnu, og når jeg starter om morgenen har den jo stået
>ude i kulden hele natten.. Jeg slukker lygterne og giver fuld choker, og
>starter.. Nogle gange starter den, hvorimod den andre gange bare ikke
>starter. Jeg kan trykke på startknappen 4-5 gange før der sker noget.. Når
>motoren er varm starter den hurtigt, men har den stået 4-6 timer(som i
dag),
>er den kold, og starter ikke.. Altså ikke før 5-6 ganges tryk på
>startknappen. Engang imellem lyder det som om, at starteren ikke kører
>rundt, men så slipper jeg knappen og trykker igen, og den starter jo altid
>på et eller andet tidspunkt. Men hvad kan der være galt siden den ikke
>starter med det samme, når den er på fuld choker, og hvad kan jeg gøre ved
>det? :)
Hvor lange er de startforsøg ? 1 sek. ? eller 10 sek. ?
Hvorom alt er, hold nallerne fra gashåndtaget indtil motoren viser tegn på
at slå igang. Det kan sagtens være nødvendigt at holde starteren igang et
par sekunder i det her vejr.
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
peter (03-10-2006)
| Kommentar Fra : peter |
Dato : 03-10-06 18:45 |
|
> Hvorom alt er, hold nallerne fra gashåndtaget indtil motoren viser tegn på
> at slå igang. Det kan sagtens være nødvendigt at holde starteren igang et
> par sekunder i det her vejr.
Hvad sker der da hvis jeg drejer gashåndtaget?
Og anyway, hvorfor har biler meget lettere ved at starte her om vinteren,
end motorcykler? altså, jeg ved at motorcykelmotorer er ubeskyttede, men det
er jo ikke fordi at bilmotorer er termisk indpakkede eller noget..?
-peter
| |
Thomas Gulholm (03-10-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 03-10-06 19:24 |
|
peter wrote:
> Og anyway, hvorfor har biler meget lettere ved at starte her om vinteren,
> end motorcykler? altså, jeg ved at motorcykelmotorer er ubeskyttede, men
> det er jo ikke fordi at bilmotorer er termisk indpakkede eller noget..?
Biler får jo også problemer når det bliver rigtigt koldt - grunden til at
biler (generelt..) kan tåle mere kulde en MCere vil jeg tro skyldes
batteriernes nominelle kapacitet. Et MC batteri er vel typisk på 10-14 Ah,
mens bilbatterier ligger på 50-60 Ah og derover... Bilmotorere er godt nok
generelt større end MCmotorere, men ikke så meget - og MC'en har vel til
gengæld højere kompression.
De fleste MCere er vel også primært lavet til 3-sæson-kørsel, men biler er
bygget til helårsbrug.
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk
| |
Ukendt (03-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-10-06 19:02 |
|
peter skrev i meddelelsen <4522a1b4$0$3519$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>> Hvorom alt er, hold nallerne fra gashåndtaget indtil motoren viser tegn
på
>> at slå igang. Det kan sagtens være nødvendigt at holde starteren igang et
>> par sekunder i det her vejr.
>
>Hvad sker der da hvis jeg drejer gashåndtaget?
Så mindskes funktionen af chokeren dramatisk.
>Og anyway, hvorfor har biler meget lettere ved at starte her om vinteren,
>end motorcykler? altså, jeg ved at motorcykelmotorer er ubeskyttede, men
det
>er jo ikke fordi at bilmotorer er termisk indpakkede eller noget..?
Biler er udstyret med en kæmpe akkumulator, (batteri), i forhold til en mc,
som lever med en absolut minimal akkumulator. Bemærk hvor hurtigt en
startmotor i en bil roterer i forhold til din GS.
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Jim Andersen (04-10-2006)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 04-10-06 08:41 |
|
peter wrote:
>> Hvorom alt er, hold nallerne fra gashåndtaget
Min kawa er-5 SKAL have lidt gas, liige når den skal starte.
Det skulle min Suzuki GN250 ikke. Ejheller min makkers gs500. Den havde
startproblemer indtil jeg sagde han skulle give choker, og nul gas. Så kom
han glad og takkede mig for nu sprang den i gang hver morgen. Dér havde han
kørt mc ét år.
> Og anyway, hvorfor har biler meget lettere ved at starte her om
> vinteren, end motorcykler?
Har de heller ikke. Spørg Falck. Efter folk fik monteret alarmer/startspærre
som standard har de fået mange flere starthjælps-opkald end før.
Men som der også skrives andetsteds. MC'er har et bittelille
letvægtsbatteri.
/jim
| |
peter (04-10-2006)
| Kommentar Fra : peter |
Dato : 04-10-06 11:48 |
|
Bare lige for at holde jer opdateret:
I morges ville den ikke starte, ej heller køre en enkelt omgang med
starteren. Jeg fik starthjælp fra min søde nabokone, og derefter kørte jeg
en tur på ~21km, for at få dyret ladet op. Da jeg så startede den for at
køre hjem i dag, var der ingen ting, den startede perfekt og alt ting.. Jeg
vil så tage batteriet ud og lade det op, og da ser jeg at den negative pol
er helt indhyldet i salt, eller noget der ligner.. Jeg tager batteriet ud,
og banker saltet af, og ser også at vandstanden er under "lower limit". Så
jeg skal vel fylde noget destilleret vand i? men så er spørgsmålet:
Er det grunden til at jeg har haft problemer med at starte, eller er det
fordi batteriet er gammelt, eller er det en kombination?
Og hvis jeg nu fylder det med destilleret vand, kan jeg så sætte den til
opladning over natten straks efter, eller hvordan?
Og det der står jo alt det bøvl med at der kan komme farlige gasser ud.. Men
Kan jeg lade det stå indendørs og trække ånde-slangen ud gennem vinduet,
eller skal det stå helt uden for? For det bliver jo koldt om natten, nu om
dage..
-peter
| |
Torben Scheel (04-10-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 04-10-06 12:22 |
|
peter wrote:
> Er det grunden til at jeg har haft problemer med at starte, eller er det
> fordi batteriet er gammelt, eller er det en kombination?
> Og hvis jeg nu fylder det med destilleret vand, kan jeg så sætte den til
> opladning over natten straks efter, eller hvordan?
> Og det der står jo alt det bøvl med at der kan komme farlige gasser ud.. Men
> Kan jeg lade det stå indendørs og trække ånde-slangen ud gennem vinduet,
> eller skal det stå helt uden for? For det bliver jo koldt om natten, nu om
> dage..
>
Det kan sagtens være derfor - men det er ikke sikkert at batteriet
bliver friskt af en rensning og opfyldning.
Rens polerne og smør dem med lidt vaseline - fyld det til max med
demineraliseret vand, sæt propperne _løst_ på og lad på det udendørs med
max 10% af kapaciteten natten over. Er det et 14Ah lader du med max. 1,4A.
Batteriet skal nok holde varmen når du lader på det, og knaldgasser er
ikke rare indendørs
--
vh
Torben
| |
|
|