Høreapparats bruger
Fra : J.K.Arning

Dato : 30-09-06 21:04

Hvis nogen ved det må det være jer...

Jeg har nedsat hørelse og bruger derfor høreapparater på begge ører.

Jeg kunne godt tænke mig at tage et motorcykel kørekort og jeg kunne
selvfølgeligt også godt tænke mig at køre på motorcykel for nu at slå det
fast.

Jeg har kørekort til bil.

Er der nogle regler der siger jeg ikke kan / må?
Har nogle af jer praktiske erfaringer? jeg kan nemlig umiddelbart se et
problem når det kommer til at bære styrthjælm.

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk :: & mig ubekendte personer bedes undlade
at afslutte deres skriverier til mig med "KH dit og dat", så gode venner er

Fra : fdsf

Dato : 30-09-06 21:16

Du har da den fordel at du ikke skal bruge hørepropper på grund af
kørelarmen :)
Men ellers er det bare at gå i gang, når man har styrthjelm på er man total
hørehæmmet alligevel.

/Coffein

Fra : J.K.Arning

Dato : 30-09-06 21:20

On Sat, 30 Sep 2006 22:15:35 +0200, fdsf wrote:

> Du har da den fordel at du ikke skal bruge hørepropper på grund af
> kørelarmen :)
> Men ellers er det bare at gå i gang, når man har styrthjelm på er man total
> hørehæmmet alligevel.

Ingen tvivl om det men ser du det jeg tror der kan være et problem er at
kunne have en styrthjælm på når man benytter høreapparater. Der findes
groft sagt 2 typer. i øret og bag øret, mine er bag øret. En hjælm vil
sidde meget tæt på ørerne og det vil efter min erfaring få høreapparaterne
til at hyle af H til.

Derfor tænkte jeg på om der måske var nogle der havde erfaring på området
og måske kendte til specielle hjælme der var egnet til formålet.

Fra : fdsf

Dato : 30-09-06 21:24

Spørgsmålet er om det i det hele taget er nødvendog at bruge høreapperatet
?? Når du tager kørekortet bruger man hørebøffer med kørelæreren og den
sagkyndige til prøve, vil du kunne høre det ? det svarer til at man lytter
walkman. Hvis du kan det er det ikke noget problem.

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-06 23:17

fdsf skrev i meddelelsen <451ed060$0$4152$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
>Du har da den fordel at du ikke skal bruge hørepropper på grund af
>kørelarmen :)

Øhh nå ! Mage til vås skal man lede længe efter :-/ Den sidste rest af
hørelse skal _netop_ beskyttes mod yderligere skader.

>Men ellers er det bare at gå i gang, når man har styrthjelm på er man total
>hørehæmmet alligevel.

Vel ikke mere end i de madkasser folk bevæger sig rundt i nu om dage. :-/

Næeh Arning, spring Du bare på kortet.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Ulvir

Dato : 30-09-06 21:25

J.K.Arning wrote:
> [...]

> Har nogle af jer praktiske erfaringer? jeg kan nemlig umiddelbart se
> et problem når det kommer til at bære styrthjælm.

Efter min kørelærer fik besked på at tale klart (drej til højre i
lyskrydset, osv.) var der ingen problemer. Motorsagkyndig var en flink fyr
der gentog instrukserne enda. Jeg bruger den slags høreapparat (digitale)
der er placeret inde i øret. Ingen problemer. Ved længere ture slukker jeg
for dem, så virker de som ørepropper. Klø på!

Mvh- Ulvir.
..

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-09-06 21:43

On Sat, 30 Sep 2006 22:25:07 +0200, "Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote:

Hej.

> [...]
>der er placeret inde i øret. Ingen problemer. Ved længere ture slukker jeg
>for dem, så virker de som ørepropper. Klø på!

Vi andre propper ørepropper i ørene for at undgå at skulle på den med
høreapparaterne
Mange styrthjelme er konstrueret således at fartvinden hyler som
fanden i hatten - Det er lige til tinitus.
Jeg kan ikke se forskellen på om man putter høreapparatet i lommen
eller kører med ørepropper.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Richard

Dato : 01-10-06 09:13

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:

> Jeg kan ikke se forskellen på om man putter høreapparatet i lommen
> eller kører med ørepropper.

Ikke helt enig: Det kommer an på høretabet - er det over hele
frekvensspektret eller blot i en del af det? Sidstnævnte er formentlig det
mest almindelige, ihjvertfald for de af os, der har fået nedsat hørelse af
overdreven støj, skudtraumer etc. I den situation gør propperne en forskel
som erstatning for høreapparat

Vedr. tinnitus er problemet ved mc-kørsel og ørepropper, at propperne også
lukker for den del af lyden fra omgivelserne, der masker tinnitussen.
Derfor opleves tinnitussen kraftigere bag propper, så man evt. må bruge
ørepropper med lydgennemgang for at maske den. Ulempen ved dem er, at de
ikke dæmper støjen så meget, og lydkilden skal være ret kraftig for at
klare hjelmstøjen ved højere hastigheder. En auto-justering af volumen
efter omgivende støj ville sikkert være en god ting.

Seen it, been there, done that - blot erfaringer fra den sæson for flere
år siden, hvor jeg vænnede mig til min (beskedne) tinnitus oven i et
mindre høretab i 3-5 kHz-området fra Centurion-tiden i min tidlige ungdom.
I dag er ingen af delene noget problem, men jeg vil nu nok skifte den BMW
Sys 4 Evo-hjelm ud med noget mere støjsvagt en dag...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-10-06 10:15

On Sun, 1 Oct 2006 08:13:02 +0000 (UTC), rpaderichard@netscape.net
(Richard) wrote:

Hej Richard.

> [...]
>I dag er ingen af delene noget problem, men jeg vil nu nok skifte den BMW
>Sys 4 Evo-hjelm ud med noget mere støjsvagt en dag...

Yderst fornuftige betragtninger der giver stof til eftertanke ikke
blot for høreapparatbrugere, men også for os der gerne vil passe på
den smule hørelse der er tilbage efter næsten 40 års ægteskab ,-)

Min søn har solgt sin MC, så jeg har bemægtiget mig hans Schuberth C2.
Bare for at prøve den.
Der er en væsentlig forskel på den og min System 4 hvad angår støj.
Med C2 kan jeg undvære ørepropperne.
Udsynet til siderne i C2 er sjovt nok bedre..
Den har ikke dugproblemer selv med enkeltvisir.
Den indbyggede solbrille er genial.
På minussiden er den lidt "billig" at se på inden i og låsen, der
sidder på venstre side af kæbestykket, kan være svær at betjene med
handsker på.

Jeg kan beholde C2'eren hvis jeg vil, men jeg overvejer at kigge lidt
nærmere på Schuberth S1før jeg beslutter mig endeligt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Rene Joergensen

Dato : 01-10-06 11:19

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> wrote:

> Min søn har solgt sin MC, så jeg har bemægtiget mig hans Schuberth C2.

Det er da et skridt i den forkerte retning. Har du ikke som hans far
taget en alvorlig snak med ham?

--
-René

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-10-06 14:07

On 01 Oct 2006 10:19:18 GMT, Rene Joergensen <nospam@fzr.dk> wrote:

Hej Rene.

>Det er da et skridt i den forkerte retning. Har du ikke som hans far
>taget en alvorlig snak med ham?

Joeh, det har også været oppe
Pyt, det var jo bare en BMW der røg ud.
Det unge menneske kigger langt efter min Paso, så der står nok Ducati
på den næste.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Rene Joergensen

Dato : 01-10-06 14:47

> [...]

> Joeh, det har også været oppe
> Pyt, det var jo bare en BMW der røg ud.
> Det unge menneske kigger langt efter min Paso, så der står nok Ducati

Nåh okay. Jeg forstod det som at han helt havde droppet at ville køre MC

--
-René

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 01-10-06 08:57

Jeg har en god ven, der har taget kørekort til MC ved at tage
høretingesterne ud under køretimerne (De hylede sammen med køreskolens
hjelm-anlæg.)
Han bruger godt nok i-ørerne apparater, men der er rigelig plads til
bag-ørerne apparater i mange styrthjelme, For et forsøgs skyld har jeg lige
haft et batteri (Penlight størrelse) bag ørene inde i min hjelm, der er
sagtens plads. Det er en Shubert J1, men der er plads i mange andre, fordi
der er forberedt plads til indbygning af samtale/underholdningsanlæg.

Hilsen

Michael
(BMW K75C)

Fra : Richard

Dato : 01-10-06 09:25

J.K.Arning wrote:

> Har nogle af jer praktiske erfaringer? jeg kan nemlig umiddelbart se et
> problem når det kommer til at bære styrthjælm.

Nej, du skal blot sætte tid af til at prøve en masse forskellige hjelme,
så du finder den, der bedst passer til dit hoved og apparater - hjelme har
vidt forskellig form. Nogle i din størrelse vil du måske ikke engang kunne
få ned over hovedet, andre er så brede i haldåbning og øreregionen, at du
sagtens kan få hjelmen på med bag-øret-apparaterne på.

Klaphjelme er generelt lettere at tage på over ørepropper, -hængere,
halsedisser og, hvad man ellers kunne finde på at køre med på hoved og
hals. Fordi de er åbne fortil, kan du trække hjelmens "øreflapper" udad
med remmene og på den måde skabe mere plads, når du skal have hjelmen på.
Men klaphjelme støjer generelt mere end full-face-ditto, så jeg ville lede
længe efter sådan en, der passer din situation.

Se evt. mere om mine erfaringer med hjelm, tinnitus og høreapparat i mit
svar til Steen Gruby i dag samt i flere indlæg om emnet for nogle år
tilbage

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK