PRI, RES eller ON
Fra : GS500

Dato : 30-09-06 08:46

Hej

Her sidst på sæsonen har jeg fået store problemer med min Suzuki
GS500.

Når benzinhanen står på ON (som jeg mener er den stilling, den
normalt bør stå i) "dør" kværnen efter et par km.

Efter en tur på værksted, hvor tændrør blev checket - tanken blev
tømt og renset - havde den på "løbebånd" - og en af knægtene fra
værkstedet kørte en længere tur på den, mente de den var helt
iorden.

Den starter da også med det samme - har godt træk, men kun så længe
hanen står på RES !?!

Inden jeg kontakter værkstedet, ville jeg lige høre, om andre har
haft samme problem.

Den har tidligere brokket sig på samme måde, men det fik jeg selv
løst ved at tømme kaburatorerne og så fylde lidt kaburatorvæske
på.

VH

Vejrhanen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-09-06 09:04

"GS500" <galgodk@gmail.com> writes:

> Den starter da også med det samme - har godt træk, men kun så længe
> hanen står på RES !?!

Det kunne godt lyde som om der er noget galt med membranen, der åbner
benzinhanen (i on-position) vha. indsugnngsvacuum.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 30-09-06 09:34

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kunne godt lyde som om der er noget galt med membranen, der åbner
> benzinhanen (i on-position) vha. indsugnngsvacuum.
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Nemlig.. Prøv om du kan finde den slange der går til membransiden af din
benzin han og sug eller pust i den, og se om det hjælper. Det hænder at
sådan en membran fætter " gror " fast..

--
Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen.
Forældre til englebarnet Tika, født 18/3-06, R.I.P

Fra : Armand

Dato : 30-09-06 10:52

Jon&Ann-Rikka skrev:
> [...]
>
> Nemlig.. Prøv om du kan finde den slange der går til membransiden af din
> benzin han og sug eller pust i den, og se om det hjælper. Det hænder at

Der er bare lige det uforståelige at res også er vacuum-styret og i så
fald ikke skulle kunne virke heller!
Hvis ikke at Vejrhanen forveksler PRI og res, er den eneste forskel på
on og res at on får sin bensin genne et højt tyndt rør der stikker op
fra bunden, hvor res trækker direkte fra bunden af tanken.
Konstruktionsbestemt er det derfor almindeligst at res stopper til
p.g.a. slam i bunden af tanken, men det er ikke utænkeligt at det
opstikkende rør har fået et knæk eller andet der forhindrer frit løb :-/

Det skulle daforøvrigt lige være fordi at der på en eller anden måde er
blevet byttet om på res og on -positionen så det ér res der er slammet
til (på XS500 er der to bensinhaner hvis bevægelse er spejlvendt af
hinanden (á begges håndtag fremad = on og vice versa) og på min
daværende var der af en eller anden grund blevet byttet rundt på
dækpladen hvorpå positionerne er trykt, hvorved at jeg i lang tid
egentlig kørte på res uden at vide det, men kun indtil jeg for første
gang skulle på reservetank!), men dét er jo praktisk umuligt for
Vejrhanen at kontrollere under brug, derfor er der tilsyneladende kun én
vej frem: Af med skidtet og kig på sagerne hhv. leg med funktionerne og
se hvorledes det virker!

Endelig er der modeller der har umådelig svært ved at trække vejret
gennem on, men Vejrhanen skriver jo ikke hvilken model at det drejer sig om.
Det skulle som sådan ikke undre mig om det er en VF500!

--
Armand.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 30-09-06 13:53

> [...]

> on, men Vejrhanen skriver jo ikke hvilken model at det drejer sig om.
> Det skulle som sådan ikke undre mig om det er en VF500!

For mig ser det ud til at være en Suzuki GS 500. Se lige over "klip".
Der er to benzinhaner på en GS 500. Den hane der sidder på tanken har to
slanger der går ud til en hane der sidder på stellet. Den på stellet har
fire slanger: to ind ,en ud (til karburatorer) samt en vakuum. Mit tip er at
der er blevet byttet om på et par af slangerne???
Kan event. maile dig rep. bogens "diagram" over slanger og haner. Husk, før
du piller slanger af, skal der lukkes for hanen inde under tanken med en
lang ligekærvs skruetrækker.

mvh Jens
Sydals

Fra : Armand

Dato : 30-09-06 14:51

Jens Meldgaard skrev:

> For mig ser det ud til at være en Suzuki GS 500. Se lige over "klip".

Nårh ja - Godmorgen

--
Armand.

Fra : GS500

Dato : 30-09-06 13:52

Pheew - det var godt nok hurtigt, der kom respons på mit "indlæg".

Takker alle :) !

Mystikken breder sig...

Trods det dårlige vejr idag bestemte jeg mig for at "teste" kværnen
igen... med benzinhanen på ON.

Fin tur (ca. 40 km) - ingen problemer overhovedet ! (?)

> Hvis ikke at Vejrhanen forveksler PRI og res, er den eneste forskel på
> on og res at on får sin bensin genne et højt tyndt rør der stikker op
> fra bunden, hvor res trækker direkte fra bunden af tanken.

Vejrhanen har dårlige erfaringer med kørsel i PRI positionen - MC'en
lettede ben i garagen efter en tur hjem fra arbejde, hvor den af en
eller anden uforklarlig grund stod på PRI. Har kun brugt PRI efter
tømning af kaburatorerne.

Hermed noteret. Hvis problemet opstår igen, prøver jeg det. Weekenden
er jo kun lige startet, så mon ikke der kunne blive tid til en tur
mere :)

God weekend til alle fra vejrhanen.

Fra : Armand

Dato : 30-09-06 14:58

GS500 skrev:

> Mystikken breder sig...
> ..... med benzinhanen på ON .... "teste" kværnen
> Fin tur (ca. 40 km) - ingen problemer overhovedet ! (?)

Der er også mulighed for at tanken ikke får suppleret med luft
efterhånden som den tømmes for bensin :-/
Især ved fuld tank, hvor der ikke er meget luftlomme at udnytte til
vacuum-punktet, vil man meget hurtigt opleve bensinmangel hvis
udluftningen til tanken svigter - Og modsat vil der være større
luftlomme i tanken når man af nød er på reservetanken!
Det er et sikkert tegn derpå at der kommer en *svup* lyd når man efter
at være gået i stå åbner tankdækslet. Prøv derfor (fortsat) at provokere
GS'eren til at sætte ud og kontrollér derefter for svup'et!

--
Armand.

Fra : Dr. Enduro

Dato : 01-10-06 10:59

Armand skrev:

> [...]
> at være gået i stå åbner tankdækslet. Prøv derfor (fortsat) at provokere
> GS'eren til at sætte ud og kontrollér derefter for svup'et!

Jeg kommer i tanke om, at jeg faktisk havde det samme på min XT 600, men
altid kun om vinteren. Når jeg kørte på arbejde om morgenen, var det
altid på præcis det samme sted, at motoren begyndte at mangle benzin, så
jeg blev nødt til at give den gas for at holde den kørende i tomgang.
Hvis jeg ikke passede på, gik den ud, og jeg blev nødt til at vente et
minut, indtil benzinen var løbet efter. Så gik den også helt uden
problemer, uanset hvor meget jeg kørte bagefter. JEg fandt aldrig ud af,
hvad problemet var, men som sagt var det der kun om vinteren, så jeg gik
ud fra enten en tilsaltet tankudluftning eller en tiliset karburator.

---

Hilsen Jan