Hveps i hjelm
Fra : André S Hansen

Dato : 30-09-06 01:08

Har 3 gange i år haft en Hveps inde i hjelmen, lukker visir op under 50 km i
timen, og 3 gange på et år, er de fløjet ind. 1 gang sad den på kindpude, 2
gang stak den mig på hagen, 3 gang, i dag sad den på hagen, en km inden jeg
stoppede, og tog hjelm af, kiggede i sidespejl, en hveps mere, måske lidt
heldig, at den ikke gik amok

Sidste år blev jeg også stukket 2 gange, en gang i lår, og en gang i arm,
har snakket med andre, der har kørt over 10 år, uden at blive stukket.

Kun mig det sker for, eller hvad ?

Lidt uheldigt, da jeg svulmer op i 3 dage, men er ved at vende mig til at
køre, med de bæster i hjelmen, uden at gå i panik.

André S Hansen¨
GS500E

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 30-09-06 05:06

> [...]
>
> Lidt uheldigt, da jeg svulmer op i 3 dage, men er ved at vende mig til at
> køre, med de bæster i hjelmen, uden at gå i panik.

Hvis du bliver stukket i lår og arm, så er det nok fordi du kører uden det
rigtige udstyr. Cowboybukser og en tynd bluse bliver sikkert brugt?
Men ellers har du nok været lidt uheldig.
Hilsen Matthias

Fra : tom

Dato : 30-09-06 08:00

> Sidste år blev jeg også stukket 2 gange, en gang i lår, og en gang i arm,
> har snakket med andre, der har kørt over 10 år, uden at blive stukket.
>
> Kun mig det sker for, eller hvad ?

Det sker kun for dig. har aldrig oplevet i mine 13 år, men der HAR været
rigtigt mange i år, så chancen er var nok større her

Er dog blevet stukket på cykel engang. kørte i t-shirt og den fløj ind ved
halsen og ned til maven. det fik den klaustofobi og valgte at nappe mig i
maven inden jeg nåede at stoppe.

på mc har jeg kun fået noget i hjelmen en gang. så aldrig hvad det var, men
det sagde slask lige i øjet og jeg fik travlt med at bremse.

Fra : Armand

Dato : 30-09-06 10:29

André S Hansen skrev:
> Har 3 gange i år haft en Hveps inde i hjelmen, lukker visir op under 50 km i
> timen, og 3 gange på et år, er de fløjet ind. .........
> Kun mig det sker for, eller hvad ?

Jeg har én gag haft en hveps inde og spankulere rundt på visir"karmen".
Det var forøvrigt dengang hvor visirerne var nogle tynde plastplader der
blev holdt lukket af en handske-uhensigtsmæssig trykknap i hver side.

Jeg tror at du skal stille spørgsmål til din hovedpåklædning: Hvorfor
kører du så tit med åbnet visir? Og er der strømningfsforhold omkring
motorcykel/torso/hjelm, som uvilkårligt leder hvepsene op mod
visiråbningen?!
Der kán være stor forskel fra motorcykel til motorcykel og forskellig
påklædning. I modsætning til hvepse har jeg på Barbie'n oplevet et utal
af myg og markfluer indenfor i hjelmen og det til trods for at der ikke
er decideret træk op under hjelmen (for dét er et af mine absolutte krav
til min hjelm p.g.a. meget letpåvirkelige tårekanaler), men jeg regner
det eftermonterede flip-up kåbeglas for at turbolere småfluer ned bag
kanten; ind mod bystet og op under visiret :-/

Hvordan ser din GS'er ud? Hvis den er med kåbe, hvor befinder
skillelinien mellem læ og luftstrøm sig? Hvis det er netop lige ved
visirets underkant ville et andet kåbeglas eller evt. en monteret
spoiler(*) kunne være en afgørende forskel :-/

En hjelm med effektive ventilationskanaler, kunne ligeledes være
praktisk derved at dét ville spare dig for at køre med åbent visir!

> Sidste år blev jeg også stukket 2 gange, en gang i lår, og en gang i arm,
> har snakket med andre, der har kørt over 10 år, uden at blive stukket.

Som der ér sagt, så tyder det på mangelfuld påklædning (hvordan føles
kurende asfalt hvis en hveps kan stikke/slå igennem tøjlaget?); men når
det er sagt så har jeg til gengæld også oplevet en del hårdtslående
insekter, hvoraf jeg specielt husker en nattesværmer i klunkerne og en
(MÅ det være) oldenborre på siden af halsen!

> .... men er ved at vende mig til at køre, med de bæster i hjelmen,
> uden at gå i panik.

Og godt for dét, for skeløjet fokus på bæstet på visirets inderside og
panik handlinger for at komme af med det hhv. stoppe motorcyklen kan
sagtens tænkes at kunne medføre langt mere skade end et hvepsestik =

(*):
fritliggende á luft både under og over spoileren, der for forsøget kan
tilpasses intermistisk v.h.a. blødt plast fra en
oliedunk/opvaskebakke/lign og et par træ/gummi klodser/kiler, altsammen
monteret v.h.a. masser af gaffertape (husk især et lag tape allernederst
til beskyttelse mod ridser).

--
Armand.

Fra : Western

Dato : 30-09-06 15:02

"André S Hansen" <bobbleboyfjerndette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse>
> Kun mig det sker for, eller hvad ?

Blev stukket af en fransk hveps i sommers, med lukket visir. Stik-dyret må
være kommet ind i bunden af hjelmen, kommet i klemme i hageremmen og så
taget hævn. Bagefter fløj den op i synsfeltet inden for visiret som for at
sige: "Det var mig der gjorde det"!

Har tidligere haft besøg inde bag lukket visir af en humlebi - uden at hilse
nærmere på.

mvh.

Leif Westen

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-06 16:35

"Western" <leif.westenFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Har tidligere haft besøg inde bag lukket visir af en humlebi - uden at
> hilse nærmere på.

Det kan ellers også mærkes, ska jeg hilse og sige , fik en lige på kanten
af hjelmen (kørte ca 20-25km/t) den røg så ned i hals åbningen og ned på
patkassen hvor den bed mig _en_ gang, og derfra ned på dunken hvor den bed
mig igen ! møgdyr ................Så nu kører jeg med helt lukket jakke,
selv om det er varmt

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : J.C.Kløve

Dato : 02-10-06 10:20

André S Hansen skrev:

> Kun mig det sker for, eller hvad ?

mjaaa
Det er da sket for mig en enkelt gang, hvor jeg kørte med åbent
visir, bæstet (jeg antog for en flue eller lignende) kom i klemme ved
kindpuden helt oppe ved venstre øje
Bæstet afslørede sin sande identitet da det pløkkede bråden i lige
vedsiden af øjet - det kunne da mærkes......

--
Dun@nt

Fra : Jim Andersen

Dato : 02-10-06 12:42

> Kun mig det sker for, eller hvad ?

For mange år siden kørte jeg på knallert. Kom hjem, og steg af knallerten og
rettede mig op. Så fløj der et par bier rundt omkring mig. Tog handskerne
af. Lidt flere bier. Jeg tog hjelmen af, og så viklede jeg halstørklædet en
4-5 gange rundt om halsen for at få dét af, og så fløj der pludselig 40-50
bier rundt. SÅ fik jeg travlt med at flå jakke og trøje og støvler osv af
mens jeg spænede af sted, for jeg var kørt igennem en bisværm. Fartvinden
havde åbenbart holdt dem på plads det sidste stykke.

/jim

Fra : GG

Dato : 02-10-06 14:37

"André S Hansen"
> Kun mig det sker for, eller hvad ?

Nej du er ikke alene, jeg er blevet stukket et par gange når de er røget ind
i hjelmen.

Men det værste er nok alle de insekter jeg har spist, når de rammer i min
åbne mund med 80 km/t kommer der en naturlig synke refleks, så jeg får spist
dyret istedet for at spytte det ud.

Jeg spiser nok et kg blandede insekter hver sommer.

Hilsen
Gitte

Fra : Armand

Dato : 02-10-06 20:03

GG skrev:

> Men det værste er nok alle de insekter jeg har spist, når de rammer i min
> åbne mund med 80 km/t kommer der en naturlig synke refleks, så jeg får spist
> dyret istedet for at spytte det ud.

Hæ!
Hvordan genkender man en glad Harley-ejer???

Han/hun har fluer på tænderne

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-10-06 08:09

GG wrote:

> Jeg spiser nok et kg blandede insekter hver sommer.

*LOL* må jeg henlede din opmærksomhed på fullface hjelme?

--
vh
Torben

Fra : Bo Nielsen

Dato : 03-10-06 23:26

"GG" <Ghansen@hansenudenspam1001.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spist dyret istedet for at spytte det ud.
>
> Jeg spiser nok et kg blandede insekter hver sommer.

Årh pyt - betragt det som et naturligt proteintilskud

ScooterBo

Fra : 2

Dato : 08-10-06 08:28

On Sat, 30 Sep 2006 02:07:38 +0200, "André S Hansen"
<bobbleboyfjerndette@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>
>Sidste år blev jeg også stukket 2 gange, en gang i lår, og en gang i arm,
>har snakket med andre, der har kørt over 10 år, uden at blive stukket.

Bor du et sted med mange hvepse, eller krydser du bare hvepsenes
transportrute af blomsterstøv lige hvor du kører MC, er det ca i
samme område?

Du må nok hellere checke din hjelm indvendig for evt hvepsebo

Eller er din hjelm speciel, med en kant eller turbulens som lige
kommer til at "skovle" insekter ind i hjelmen?

Torben