/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
GPZ500 mister sin strøm
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 27-09-06 07:04


Jeg har et lille problem med kones GPZ500S (A5) fra 1991.
Hvis motorcykelen står et par dage (nok mere end 5-6 stk) mister den
strømmen så hun ikke kan starte den igen. Efter en opladning af
batteriet er der igen problemer.

Jeg har målet følgende ladespændinger:
Lys SLUKKET:
2000 omdr = 14,1 V,
3000 omdr = 14,0 V,
4000 omdr = 14,0 V,
5000 omdr = 14,0 V,

Lys TÆNDT:
2000 omdr = 14,1 V,
3000 omdr = 13,9 V,
4000 omdr = 13,8 V,
5000 omdr = 13,8 V,

Ovenstående målinger burde vise at ladningen er OK ikke ?

Efter mine målinger tækkes der IKKE noget strøm fra batteriet når
motorcyklen er stoppet (tændingsnøgle i Off position)

Batteriet er ca. 1 år gammelt og af et Noname mærke, jeg har i sidste
uge fået testet batteriet hos min loakale forhandler og i fuld oplaget
tilstand er der ingen problemer mad at trække den nødvendige startstrøm,
flere gange i træk (>5)

Jeg er af den mening at der må være en "fejl" i batteriet, så løsningen
må være at udskifte dette, hvad mener I ?


--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

 
 
Orla Pedersen (27-09-2006)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 27-09-06 07:16

Dan "748" Dethlefsen wrote:

> Jeg er af den mening at der må være en "fejl" i batteriet, så løsningen
> må være at udskifte dette, hvad mener I ?

Overvejende sansynlig, selvafladning

mvh
Orla



Hekto (27-09-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 27-09-06 13:02

Dan "748" Dethlefsen used his keyboard to write :
> Ovenstående målinger burde vise at ladningen er OK ikke ?
>
> Efter mine målinger tækkes der IKKE noget strøm fra batteriet når motorcyklen
> er stoppet (tændingsnøgle i Off position)
>
> Batteriet er ca. 1 år gammelt og af et Noname mærke, jeg har i sidste uge
> fået testet batteriet hos min loakale forhandler og i fuld oplaget tilstand
> er der ingen problemer mad at trække den nødvendige startstrøm, flere gange i
> træk (>5)
>
> Jeg er af den mening at der må være en "fejl" i batteriet, så løsningen må
> være at udskifte dette, hvad mener I ?

Det er jo ikke fordi den lader - sådan heeeelt
vildt. Dog skulle det være OK.

Orla har sikkert ret i at det er selv afledning;
men alligevel:

Hvis lederegulatoren sidder forbundet direkte til
batteriet, og er forbundet direkte uden om nogen
form for relæ eller tændingslås, kan der godt
forsvinde strøm ad den vej, specielt hvis der er
en '½-fesen' ensretterkomponent. Så prøv lige at
måle den vej også.

Selvafladning kan konstateres ved simpelthen at
tage akku'en ud og løbende måle på den.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Dan \"748\" Dethlefs~ (27-09-2006)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 27-09-06 19:25

Hekto skrev:
> Dan "748" Dethlefsen used his keyboard to write :
>> Ovenstående målinger burde vise at ladningen er OK ikke ?
>>
>> Efter mine målinger tækkes der IKKE noget strøm fra batteriet når motorcyklen
>> er stoppet (tændingsnøgle i Off position)
>>
>> Batteriet er ca. 1 år gammelt og af et Noname mærke, jeg har i sidste uge
>> fået testet batteriet hos min loakale forhandler og i fuld oplaget tilstand
>> er der ingen problemer mad at trække den nødvendige startstrøm, flere gange i
>> træk (>5)
>>
>> Jeg er af den mening at der må være en "fejl" i batteriet, så løsningen må
>> være at udskifte dette, hvad mener I ?
>
> Det er jo ikke fordi den lader - sådan heeeelt
> vildt. Dog skulle det være OK.
>
> Orla har sikkert ret i at det er selv afledning;
> men alligevel:
>
> Hvis lederegulatoren sidder forbundet direkte til
> batteriet, og er forbundet direkte uden om nogen
> form for relæ eller tændingslås, kan der godt
> forsvinde strøm ad den vej, specielt hvis der er
> en '½-fesen' ensretterkomponent. Så prøv lige at
> måle den vej også.

Er ikke klar over hvad du mener så her er et Diagram
http://www.dethlefsens.dk/download/kawasaki/kawasaki_gpz500s_eldiagram_1.jpg
Regulatoren er komponent nr.40

Diagram beskrivelse
http://www.dethlefsens.dk/download/kawasaki/kawasaki_gpz500s_eldiagram_2.jpg

>
> Selvafladning kan konstateres ved simpelthen at
> tage akku'en ud og løbende måle på den.
>
Will do


--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Armand (27-09-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-09-06 22:45

Dan "748" Dethlefsen skrev:
> Hekto skrev:
>>
>>
>> Selvafladning kan konstateres ved simpelthen at
>> tage akku'en ud og løbende måle på den.
>>
> Will do
>
- - - Eller blot at afmontere stelforbindelsen på batteriet, og så
konstantere, efter den periode hvor den normalt plejer at have tabt
strømmen, om det er muligt at genmontere stelledningen og efterfølgende
starte!
- Kan den starte, er problemet i ledningsnettet!
- Kan den ikke, er det akkumulatoren der selvaflader!

--
Armand.

Dan \"748\" Dethlefs~ (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 29-09-06 06:51

Armand skrev:
> Dan "748" Dethlefsen skrev:
>> Hekto skrev:
>>>
>>>
>>> Selvafladning kan konstateres ved simpelthen at
>>> tage akku'en ud og løbende måle på den.
>>>
>> Will do
>>
> - - - Eller blot at afmontere stelforbindelsen på batteriet, og så
> konstantere, efter den periode hvor den normalt plejer at have tabt
> strømmen, om det er muligt at genmontere stelledningen og efterfølgende
> starte!
> - Kan den starte, er problemet i ledningsnettet!
> - Kan den ikke, er det akkumulatoren der selvaflader!
>

God enkel metode, den vil jeg huske

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Hekto (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-09-06 10:43

Dan "748" Dethlefsen was thinking very hard :
> Er ikke klar over hvad du mener så her er et Diagram
> http://www.dethlefsens.dk/download/kawasaki/kawasaki_gpz500s_eldiagram_1.jpg
> Regulatoren er komponent nr.40
>
> Diagram beskrivelse
> http://www.dethlefsens.dk/download/kawasaki/kawasaki_gpz500s_eldiagram_2.jpg

Jeg kan ikke lige se din hjemmeside?

Det jeg mener er at hvis der går en ledning
direkte imellem ensretteren/regulatoren og
batteriet, så hjælper det ikke nødvendigvis at
måle om der er et tab i selve ledningsnettet. En
defekt ensretter kan jo være ledende den
'forkerte vej'
Du kan også måle enretterne igennem hvis du har
et multimeter med diode-check på -|>|-

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Steen Gruby (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-09-06 17:13

On Thu, 28 Sep 2006 11:42:44 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

Hej.
>
>Det jeg mener er at hvis der går en ledning
>direkte imellem ensretteren/regulatoren og
>batteriet, så hjælper det ikke nødvendigvis at
>måle om der er et tab i selve ledningsnettet. En
>defekt ensretter kan jo være ledende den
>'forkerte vej'

Armand's trick er OK.
Det vil omgående vise om det er selvafledning der er tale om.
Mht. at måle selvafladning:
Enten piller du stelledningen af akkuen og sætter et amperemeter i
serie mellem akku og stelledning.
På den måde kan der måles selv meget små værdier.
Eller hvis man er doven sætter man et tangamperemeter på - Det vil
afsløre det også, men i regelen kun med 100 mA som højeste opløsning.

Husk at det elektriske ur reækker strøm hvis der er sådan et.
Det der sidder på Paso'en kan, efter længere tids stilstand, have
brugt så meget at der ikke kan startes

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Dan \"748\" Dethlefs~ (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 29-09-06 06:50

Steen Gruby skrev:
> On Thu, 28 Sep 2006 11:42:44 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
> wrote:
>
> Hej.
>> Det jeg mener er at hvis der går en ledning
>> direkte imellem ensretteren/regulatoren og
>> batteriet, så hjælper det ikke nødvendigvis at
>> måle om der er et tab i selve ledningsnettet. En
>> defekt ensretter kan jo være ledende den
>> 'forkerte vej'
>
> Armand's trick er OK.
> Det vil omgående vise om det er selvafledning der er tale om.
> Mht. at måle selvafladning:
> Enten piller du stelledningen af akkuen og sætter et amperemeter i
> serie mellem akku og stelledning.
> På den måde kan der måles selv meget små værdier.
> Eller hvis man er doven sætter man et tangamperemeter på - Det vil
> afsløre det også, men i regelen kun med 100 mA som højeste opløsning.

Er prøvet, jeg kan end ikke måle noget strømforbrug selv i microA
området på multimeteret.

> Husk at det elektriske ur reækker strøm hvis der er sådan et.
> Det der sidder på Paso'en kan, efter længere tids stilstand, have
> brugt så meget at der ikke kan startes

Der er ikke noget ur eller andre ting der altid er tilsluttet på GPZ`en


Det lader til at når Kawa`en kører hver dag er der ingen problemer, så
den må jo lade godt nok. Så i næste uge må jeg chekke batteriet for
selvafladning.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Steen Gruby (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 29-09-06 15:56

On Fri, 29 Sep 2006 07:49:51 +0200, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

Hej Dan.
>
>Det lader til at når Kawa`en kører hver dag er der ingen problemer, så
>den må jo lade godt nok. Så i næste uge må jeg chekke batteriet for
>selvafladning.

!00% selvafladning
Hold liv i skidtet seasonnen ud og køb et andet hos T. Hansen
"Blålys".
Det holder sikkert de næste to år selv om du mishandler det.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Dan \"748\" Dethlefs~ (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 29-09-06 06:51

Hekto skrev:
> Dan "748" Dethlefsen was thinking very hard :
>> Er ikke klar over hvad du mener så her er et Diagram
>> http://www.dethlefsens.dk/download/kawasaki/kawasaki_gpz500s_eldiagram_1.jpg
>> Regulatoren er komponent nr.40
>>
>> Diagram beskrivelse
>> http://www.dethlefsens.dk/download/kawasaki/kawasaki_gpz500s_eldiagram_2.jpg
>
> Jeg kan ikke lige se din hjemmeside?
>
> Det jeg mener er at hvis der går en ledning
> direkte imellem ensretteren/regulatoren og
> batteriet, så hjælper det ikke nødvendigvis at
> måle om der er et tab i selve ledningsnettet. En
> defekt ensretter kan jo være ledende den
> 'forkerte vej'
> Du kan også måle enretterne igennem hvis du har
> et multimeter med diode-check på -|>|-
>

Ensretter og Regulator er sammenbygget i en enhed, men jeg skal nok
chekke om alle dioder er ok engang i løbet af weekenden

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Ukendt (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-06 18:25


"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> skrev i en meddelelse
news:451a1422$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Jeg har et lille problem med kones GPZ500S (A5) fra 1991.
> Hvis motorcykelen står et par dage (nok mere end 5-6 stk) mister den
> strømmen så hun ikke kan starte den igen. Efter en opladning af batteriet
> er der igen problemer.
>
> Jeg har målet følgende ladespændinger:
> Lys SLUKKET:
> 2000 omdr = 14,1 V,
> 3000 omdr = 14,0 V,
> 4000 omdr = 14,0 V,
> 5000 omdr = 14,0 V,
>
> Lys TÆNDT:
> 2000 omdr = 14,1 V,
> 3000 omdr = 13,9 V,
> 4000 omdr = 13,8 V,
> 5000 omdr = 13,8 V,
>
> Ovenstående målinger burde vise at ladningen er OK ikke ?
>

Jeg vil sige nej!
Når spændingen falder, når omdr stiger er der en fejl på regulator eller
ledningsnet, kan faktisk også være stator.
Det kan være regulater, evt. en diode eller to der er stået af, men andre
fejl i regulator kan give samme fejlvisning.
Det kan også være dårlig forbindelse til regulator.
Til regulator er der de tre faser fra genrator + 3 ledninger mere vil jeg
tro.
Den ene er stel (minus) og de to andre plus, den en konstant og den anden
tændingsplus.

Prøv at få mont. alle tre ledninger direkte til batteri, altså en til stel
og to til plus, hvis det hjælper er det fejl i ledningsnettet, så er det
bare igang og finde ud af hvor den dårlige forbindelse er.

Hjælper det ikke noget er det enten stator eller regulator eller begge

Mål først stator....ligger sikkert mellem 0,5 og 1,0 ohm., det vigtigste at
der er lige meget mellem hver fase og så må der ikke være forbindelse til
stel.

Hvis den er ok, så kan du godt bestille en ny regulator og jeg vil forslå en
Schnabel til ca en tus.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk




Ukendt (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-06 19:18


"Flemming Disc" <disctekniksnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:451d5709$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Lys TÆNDT:
>> 2000 omdr = 14,1 V,
>> 3000 omdr = 13,9 V,
>> 4000 omdr = 13,8 V,
>> 5000 omdr = 13,8 V,
>>
>> Ovenstående målinger burde vise at ladningen er OK ikke ?
>>
>
> Jeg vil sige nej!
> Når spændingen falder, når omdr stiger er der en fejl på regulator eller
> ledningsnet, kan faktisk også være stator.
> Det kan være regulater, evt. en diode eller to der er stået af, men andre
> fejl i regulator kan give samme fejlvisning.
> Det kan også være dårlig forbindelse til regulator.
> Til regulator er der de tre faser fra genrator + 3 ledninger mere vil jeg
> tro.
> Den ene er stel (minus) og de to andre plus, den en konstant og den anden
> tændingsplus.
>
> Prøv at få mont. alle tre ledninger direkte til batteri, altså en til stel
> og to til plus, hvis det hjælper er det fejl i ledningsnettet, så er det
> bare igang og finde ud af hvor den dårlige forbindelse er.
>

Vil lige bemærke at det skal være et "fejlfrit" batteri der er fuld opladt,
der skal side på cyklen.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



Ukendt (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-06 19:08


Flemming Disc skrev i meddelelsen
<451d5709$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>
>"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> skrev i en meddelelse
>news:451a1422$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg har målet følgende ladespændinger:
>> Lys SLUKKET:
>> 2000 omdr = 14,1 V,
>> 3000 omdr = 14,0 V,
>> 4000 omdr = 14,0 V,
>> 5000 omdr = 14,0 V,
>>
>> Lys TÆNDT:
>> 2000 omdr = 14,1 V,
>> 3000 omdr = 13,9 V,
>> 4000 omdr = 13,8 V,
>> 5000 omdr = 13,8 V,
>>
>> Ovenstående målinger burde vise at ladningen er OK ikke ?
>>
>
>Jeg vil sige nej!
>Når spændingen falder, når omdr stiger er der en fejl på regulator eller
>ledningsnet, kan faktisk også være stator.


Jeg ville kalde det en målefejl, (typisk DMM fejl), et godt analogt
instrument ville aldrig gå i den "fælde".

mvh
Orla, digitale multi-metre er noget fanden har skabt :-/
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Ukendt (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-06 20:24


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:451d6b47$0$12642$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>> Lys TÆNDT:
>>> 2000 omdr = 14,1 V,
>>> 3000 omdr = 13,9 V,
>>> 4000 omdr = 13,8 V,
>>> 5000 omdr = 13,8 V,
>>>
>>> Ovenstående målinger burde vise at ladningen er OK ikke ?
>>>
>>
>>Jeg vil sige nej!
>>Når spændingen falder, når omdr stiger er der en fejl på regulator eller
>>ledningsnet, kan faktisk også være stator.
>
>
> Jeg ville kalde det en målefejl, (typisk DMM fejl), et godt analogt
> instrument ville aldrig gå i den "fælde".
>

Kald det hvad du vil, men jeg har tit regulator med den fejl, at de ikke vil
lade nok, når der kommer flere omdr. og mere forbrug.
Har sidst haft en GPZ 1100, der satte ud ved små 5000 omdr og kun der.
Dens spænding faldt også meget lidt, det viste sig at dens stator var
kortslutet til stel og at regulatoren ikke virkede (dioder blev målt som
ok )
Skal lige bemærke, at det jo er en sprøjt model og sikkert derfor så
"nervøs" over for spændingsfejl.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
Der heldigvis er så ung en knægt, der slet ikke kender et analogt instrument



Armand (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-09-06 22:20

Flemming Disc skrev:
>
>
> Når spændingen falder, når omdr stiger er der en fejl på regulator eller
> ledningsnet, kan faktisk også være stator.

Ret beset så kan det vel også være en omdrejnings-bestemt løs
forbindelse :-/

--
Armand.

Steen Gruby (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 29-09-06 22:30

On Fri, 29 Sep 2006 23:19:48 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.
>
>Ret beset så kan det vel også være en omdrejnings-bestemt løs
>forbindelse :-/

Du kan have ret.
(Dan: Det Armand prøver at sige er at du er et sjuskehoved' mht.
vedligeholdelse )
Jeg tror nu mest på Orla's teori.
Når man måler over et batteri der ikke er for godt er der en vis rest
af ikke udglattet vekselstrøm (ripple) fra generatoren, og det tager
R.... på de fleste digitalinstrumenter.
Desuden er det et faktum at der tilsyneladende ikke er tale om
afladning fra cyklens EL-net - Det indikerer Dan's målinger.
Så er der kun selvafladning tilbage, og hvis det er tilfældet er
batteriet surt og har dermed ikke den samme lave indre modstand som et
nyt, hvilket medfører at udglatningen er dårlig.
Og så er vi tilbage til en fejlmåling hjulpet godt på vej af et defekt
batteri.

Dan:
Følg Armand's råd.
Skru stelklemmen af og lad den stå en uge og skru så stelklemmen på
igen - Hvis den ikke kan starte så fyr batteriet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (30-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-09-06 07:10


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:ig3rh215tkkjb0lff339sdgirmtc9jhd2m@4ax.com...
> On Fri, 29 Sep 2006 23:19:48 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> Når man måler over et batteri der ikke er for godt er der en vis rest
> af ikke udglattet vekselstrøm (ripple) fra generatoren, og det tager
> R.... på de fleste digitalinstrumenter.
..
> Og så er vi tilbage til en fejlmåling hjulpet godt på vej af et defekt
> batteri.
>
> Dan:
> Følg Armand's råd.
> Skru stelklemmen af og lad den stå en uge og skru så stelklemmen på
> igen - Hvis den ikke kan starte så fyr batteriet.
>

Ja, lad os håbe at Dan følger op når Kawa'en er blevet rask.
Fejlmåling kan jo også skyldes et mindre godt instrument, men hvis batteri
er ok ved måling, mener jeg stadig der er en fejl i ladningen.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk


Steen Gruby (30-09-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 30-09-06 10:25

On Sat, 30 Sep 2006 08:10:11 +0200, "Flemming Disc"
<disctekniksnabeladiscteknik.dk> wrote:

Hej Disc.
>
>Ja, lad os håbe at Dan følger op når Kawa'en er blevet rask.
>Fejlmåling kan jo også skyldes et mindre godt instrument, men hvis batteri
>er ok ved måling, mener jeg stadig der er en fejl i ladningen.

Det med ladningen kan stadig ikke udelukkes.
Dog er batteriet det mest sandsynlige.
Den kan starte lige efter en køretur med lys, ergo lader den så meget
at den kan drive lyset og lade, så meget at der er suppe nok til at
starte - Den kan starte få dage efter.
Hvis batteriet kan starte få dage efter er der ladet tilstrækkeligt på
det.
Hvis det så mister pusten efter 1 uge - Tjaeh, jeg ville starte med
batteriet -------
Det er for resten også det billigste

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (30-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-09-06 10:51


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:1ldsh210b2n3t6baggdpehdu2f75u8d9sj@4ax.com...
> On Sat, 30 Sep 2006 08:10:11 +0200, "Flemming Disc"

> Det med ladningen kan stadig ikke udelukkes.
> Dog er batteriet det mest sandsynlige.
> Den kan starte lige efter en køretur med lys, ergo lader den så meget
> at den kan drive lyset og lade, så meget at der er suppe nok til at
> starte - Den kan starte få dage efter.
> Hvis batteriet kan starte få dage efter er der ladet tilstrækkeligt på
> det.
> Hvis det så mister pusten efter 1 uge - Tjaeh, jeg ville starte med
> batteriet -------

Ja, men nu er i denne weekend igen dumt at Dan og jeg ikke bor tæt på
henanden (sidste weekend havde jeg et dæk, han lige skulle bruge )
For så kunne vil i løbet af en 1/2 times tid, få det afgjort ved at prøve
mont. en Schnabel.

Men for lige at vende tilbage til den GPz 1100, så havde kunden det samme
problem, som han først fortalte mig da han hentede den.
Hvis han kørte hver dag igen problemer, men efter en uge skulle der
lades........
( Det var den der satte ud ved små 5000 omdr, hvor stator var kortsluttet og
regulator defekt)


--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



Dan \"748\" Dethlefs~ (30-09-2006)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 30-09-06 19:55

Flemming Disc skrev:
>
> "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> news:1ldsh210b2n3t6baggdpehdu2f75u8d9sj@4ax.com...
>> On Sat, 30 Sep 2006 08:10:11 +0200, "Flemming Disc"
>
>> Det med ladningen kan stadig ikke udelukkes.
>> Dog er batteriet det mest sandsynlige.
>> Den kan starte lige efter en køretur med lys, ergo lader den så meget
>> at den kan drive lyset og lade, så meget at der er suppe nok til at
>> starte - Den kan starte få dage efter.
>> Hvis batteriet kan starte få dage efter er der ladet tilstrækkeligt på
>> det.
>> Hvis det så mister pusten efter 1 uge - Tjaeh, jeg ville starte med
>> batteriet -------
>
> Ja, men nu er i denne weekend igen dumt at Dan og jeg ikke bor tæt på
> henanden (sidste weekend havde jeg et dæk, han lige skulle bruge )

Du er da velkommen til at flytte til Als

> For så kunne vil i løbet af en 1/2 times tid, få det afgjort ved at
> prøve mont. en Schnabel.

Som det også bliver hvis den orginale har valgt at søge tilfulgt på de
evige elektronik marker.
Jeg har en Schnabel på min 748 og den virker bare !!!!

> Men for lige at vende tilbage til den GPz 1100, så havde kunden det
> samme problem, som han først fortalte mig da han hentede den.
> Hvis han kørte hver dag igen problemer, men efter en uge skulle der
> lades........

Jeg skal nok måle GPZ`en komplet igennem for at se om ensretter og
stator er OK. Det bliver bvare ikke før mandag eller tirsdag, jeg er
børnepasser i denne weekend da konen er ude at løbe hornerne af sig

> ( Det var den der satte ud ved små 5000 omdr, hvor stator var
> kortsluttet og regulator defekt)
>
Kone`s GPZ sætter ikke ud, den trækker fint fra 2.000-11.000 omdr.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Ukendt (01-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-10-06 10:24


Steen Gruby skrev i meddelelsen
<1ldsh210b2n3t6baggdpehdu2f75u8d9sj@4ax.com>...

>Hvis det så mister pusten efter 1 uge - Tjaeh, jeg ville starte med
>batteriet -------


Nemlig, for en defekt akku kan nemlig give de "symptoner" målt på et dårligt
DMM. Det er den indre modstand, der er væsentlig højere/ringere på en
halvdefekt akku. Det havde jeg skrevet en lang historie om igår, om, og
hvordan med oscilloskop, frekvenser mm. men så besluttede vejrguderne at
"overlade" lidt vel rigeligt på Mosbæk tranformatorstation, og så røg det
indlæg over i en times strømafbrydelse i dele af Himmerland så det må
blive en anden gang.....

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Dan \"748\" Dethlefs~ (30-09-2006)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 30-09-06 19:56

Flemming Disc skrev:
>
> "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> news:ig3rh215tkkjb0lff339sdgirmtc9jhd2m@4ax.com...
>> On Fri, 29 Sep 2006 23:19:48 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
>> Når man måler over et batteri der ikke er for godt er der en vis rest
>> af ikke udglattet vekselstrøm (ripple) fra generatoren, og det tager
>> R.... på de fleste digitalinstrumenter.
> .
>> Og så er vi tilbage til en fejlmåling hjulpet godt på vej af et defekt
>> batteri.
>>
>> Dan:
>> Følg Armand's råd.
>> Skru stelklemmen af og lad den stå en uge og skru så stelklemmen på
>> igen - Hvis den ikke kan starte så fyr batteriet.
>>
>
> Ja, lad os håbe at Dan følger op når Kawa'en er blevet rask.
> Fejlmåling kan jo også skyldes et mindre godt instrument, men hvis
> batteri er ok ved måling, mener jeg stadig der er en fejl i ladningen.
>
Jeg følger helt sikkert op, men i må lige ha` et par dages tålmodighed

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste