Hvide fingre, hvad gør man.
Fra : Carsten

Dato : 26-09-06 14:42

Jeg har et problem med at jeg får "hvide fingre" når jeg har kørt i kort
tid på MC.
Hvad kan man gøre for at undgå dette(ja udover at lade være med at køre
MC)?

Fra : Anders Majland

Dato : 26-09-06 14:44

> Jeg har et problem med at jeg får "hvide fingre" når jeg har kørt i kort
> tid på MC.
> Hvad kan man gøre for at undgå dette(ja udover at lade være med at køre
> MC)?

Tykkere handsker eller tunge styrender og være opmærksom på ikke at holde
krampafgtigt fast

Fra : Anders Nyvang (RF 90~

Dato : 26-09-06 14:48

Carsten wrote:
> Jeg har et problem med at jeg får "hvide fingre" når jeg har kørt i kort
> tid på MC.
> Hvad kan man gøre for at undgå dette(ja udover at lade være med at køre
> MC)?

En MC med mindre vibrationer

Der er trodsalt forskel på en gammel Triumph 2 cylindret og en Gold
Wing med en 6'er bokser.

/Anders

Fra : Carsten

Dato : 26-09-06 14:59

Anders Nyvang (RF 900) wrote:

> En MC med mindre vibrationer

> Der er trodsalt forskel på en gammel Triumph 2 cylindret og en Gold
> Wing med en 6'er bokser.

> /Anders

Jeg kører Honda CX 500, Jeg har oplevet det på andre MC'er.
Er det bedre med en 4 cylindret rækkemotor.
Kan der gøres noget med CX'eren for at formindske vibrationer i styret?

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-09-06 15:04

> Jeg kører Honda CX 500, Jeg har oplevet det på andre MC'er.
> Er det bedre med en 4 cylindret rækkemotor.

Ikke nødvendigvis. Hvis motoren er gummiophængt kan det hjælpe. Nogle
har gummiophængt styr.

> Kan der gøres noget med CX'eren for at formindske vibrationer i styret?

Fyld det med bly - sæt tungere styrender i (der er en dansker der
støber/drejer nogle ekstra tunge - kan ikke huske hvor jeg har set det)

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-09-06 15:05

Voila : http://www.poet.dk/bmt/styrender/styr_ender.html

--
vh
Torben

Fra : Carsten

Dato : 26-09-06 15:14

Torben Scheel wrote:

> Voila : http://www.poet.dk/bmt/styrender/styr_ender.html

Det lyder lovende, det må prøves.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-09-06 16:07

Carsten skrev:

> Det lyder lovende, det må prøves.

Jeg havde osse hvide fingre da jeg kørte Yamaha XS 6½ parallel-twin - men i
dag med række-firer er der ikke noget
Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : Steen Johansen

Dato : 27-09-06 07:50

"Carsten" <carstennafjern@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder lovende, det må prøves.

Jeg har en Cx og der er ingen problemer så jeg er inde på at du holder for
fast
MvH Steen

Fra : Dr. Enduro

Dato : 27-09-06 08:16

Steen Johansen skrev:
> "Carsten" <carstennafjern@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en Cx og der er ingen problemer så jeg er inde på at du holder for
> fast
> MvH Steen

Der findes jo også mennesker med dårligt blodomløb, måske er det en del
af forklaringen?

Fra : Dr. Enduro

Dato : 26-09-06 16:20

Torben Scheel skrev:

> Voila : http://www.poet.dk/bmt/styrender/styr_ender.html

De fås også hols louis.de i flere varianter for små penge og i
forskellige størrelser.

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-09-06 16:27

Dr. Enduro wrote:

> De fås også hols louis.de i flere varianter for små penge og i
> forskellige størrelser.

Men er der angivet vægt? De aluklodser fra Louis jeg monterede på
CB'eren forleden vejer ikke mange gram.

--
vh
Torben

Fra : Dr. Enduro

Dato : 26-09-06 20:09

Torben Scheel skrev:

> Men er der angivet vægt? De aluklodser fra Louis jeg monterede på
> CB'eren forleden vejer ikke mange gram.

Der er f.eks. dem her, de vejer 275 g:
http://www.louis.de/_30640d0500d19fadbcb4abc6be4a8db8a1/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=460&wgr=341&total=35&anzeige=0&page=1&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D460%252526wgr%25253D341%252526page%25253D1&artnr_gr=10005359

Der er også nogle til 10 euro, men der står vist ikke nogen vægtangivelse.

Fra : Armand

Dato : 26-09-06 21:04

Dr. Enduro skrev:

> [...]
>
> Der er også nogle til 10 euro, men der står vist ikke nogen

Styrender er i vid omfang også forlængere, som skal tage fra ved styrt i
stil med musrooms/bobbins til kåbesiden, hvorfor det ikke altid behøver
at gå op i vægt!

Tungere styrender fjerner forøvrigt ikke vibrationer, de flytter dem
blot til et andet (lavere) frekvens-niveau.
I tidligere tråde om emnet har der været nævnt løs fyldning med blyhagl.
hvis "rysten med" stort set vil lægge styrets vibration død (lidt á la
plasthamre med løs fyldning i hovedet), som jég teknisk læner mig mest til.

I tilfælde af at det drejer sig om et traditionelt styr (der har fra
start ikke været meget ude omkring model/kørestilling/lign.!), har der
tidligere været nævnt et produkt kaldet Barsnake, hvilket er en led/kæde
-lås agtig sag der føres ind i styrets fulde længde!

--
Armand.

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 27-09-06 20:26

Jeg havde tidligere en Honda CB 400 N og havde også problemer med sovende
fingre efter selv korte ture, faktisk oftere på korte ture med lav hastighed
end på kortere ture med høj hastighed ,

Jeg købte nævnte styrender fra Bent og de eliminerede problemet
fuldstændigt...
Så det kan absolut anbefales !

/J, SV 1000 uden vibrationer...

Fra : Armand

Dato : 27-09-06 22:48

[6705] Jesper Sørensen skrev:
> [...]
> end på kortere ture med høj hastighed ,
>
> Jeg købte nævnte styrender fra Bent og de eliminerede problemet

I modsætning til N'eren er 450S, der bruger samme motor, fabriksleveret
med et massivt smedet stålstyr, som indikerer at man regner 450S for at
vibrere en del!

--
Armand.

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 26-09-06 15:55

> Jeg har et problem med at jeg får "hvide fingre" når jeg har kørt i kort
> tid på MC.
> Hvad kan man gøre for at undgå dette(ja udover at lade være med at køre
> MC)?

Kører stærkere.. Det hjælper på to måder:
1: Du kører mere hasarderet, og lægger ikke så meget mærke til småting som
at dine hænder er hvide, men mere om du overlever en given situation eller
ej..

2: Vinden hjælper med at løfte din overkrop, så vægten på hænderne ikke
bliver så stor.

Mvh Anders

(Og ja, de seriøse svar er jo allerede givet )

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-09-06 18:07

"Flerbrugerkonto" <ingenm@il.dk> skrev > Kører stærkere.. Det hjælper på to
måder:
> 1: Du kører mere hasarderet, og lægger ikke så meget mærke til småting som
> at dine hænder er hvide,

Nej, så er det hovedet der bliver hvidt...

> 2: Vinden hjælper med at løfte din overkrop, så vægten på hænderne ikke
> bliver så stor.

Tror snarere at han skal have et lavere, evt. også smallere styr, men mon
ikke det bare er hele maskineriet der ryster for meget? Kør med luffer, det
giver et meget bedre blodomløb, og man kan bedre holde varmen i nallerne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 26-09-06 16:34

Carsten skrev:
> Jeg har et problem med at jeg får "hvide fingre" når jeg har kørt i kort
> tid på MC.
> Hvad kan man gøre for at undgå dette(ja udover at lade være med at køre
> MC)?

Lidt indignerende spørgsmål: Er du novice?
Nybagte motorcyklister har det med at klemme anspændt om styrenderne,
hvilket både trætter og kan medvirke til følelsesløshed!
Ifald: Cool it baby!

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 26-09-06 17:10

Armand wrote:

> Lidt indignerende spørgsmål: Er du novice?
> Nybagte motorcyklister har det med at klemme anspændt om styrenderne,
> hvilket både trætter og kan medvirke til følelsesløshed!
> Ifald: Cool it baby!

Nej, jeg har kørt i en del år, men det kan da godt være at jeg klemmer lidt
hårdt, da jeg kun har en lille styrkåbe og et bredt halvhøjt styr, så skal
man jo holde godt fast ved motorvejshastigheder.

Fra : Mikael Klynder

Dato : 26-09-06 21:51

> [...]
> hårdt, da jeg kun har en lille styrkåbe og et bredt halvhøjt styr, så skal
> man jo holde godt fast ved motorvejshastigheder.

Du kan måske prøve at læne kroppen lidt op mod vinden, og hellere bruge
maven end fingrene iøvrigt.

Ellers, smid en kæmpestor tanktaske på, den klarer også problemet ved
motorvejsvind

Mvh Mikael

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 26-09-06 20:30

On Tue, 26 Sep 2006 13:41:31 +0000 (UTC), carstennafjern@yahoo.dk
(Carsten) wrote:

>Jeg har et problem med at jeg får "hvide fingre" når jeg har kørt i kort
>tid på MC.
>Hvad kan man gøre for at undgå dette(ja udover at lade være med at køre
>MC)?

Jeg skiftede min computermus ud med en trackball! Mit problem var dog
begrænset til tommel-, pege- og langefinger på højre hånd og jeg
arbejder med computer hele dagen.

Jeg kender ikke dit job og jeg ikke om det er alle fingre, der er dit
problem, men overvej om du kan have et generelt problem med dårligt
blodomløb i hænderne og motorcykelkørslen blot gør symptomerne værre.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Dr. Enduro

Dato : 27-09-06 08:21

Uffe R. B. Andersen skrev:

> Jeg skiftede min computermus ud med en trackball! Mit problem var dog
> begrænset til tommel-, pege- og langefinger på højre hånd og jeg
> arbejder med computer hele dagen.

Jeg lærte en sød pige at kende... ok, ok, den var for langt ude!

---

Hilsen Jan

Fra : Orla Pedersen

Dato : 27-09-06 09:08

Dr. Enduro wrote:

> Jeg lærte en sød pige at kende... ok, ok, den var for langt ude!

Jeg kan betro dig at der ér en sammenhæng mellem computerarbejde, og
"sovende" fingre/ømt højre håndled ved mc-kørsel :-/ Lidt træning, og
omlægning af arbejdet har gjort mc-kørsel tåleligt i år. Sidste år var jeg
i en periode nærved at opgive mc'en

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-06 09:16

> [...]
> "sovende" fingre/ømt højre håndled ved mc-kørsel :-/ Lidt træning, og
> omlægning af arbejdet har gjort mc-kørsel tåleligt i år. Sidste år var jeg

Det kan jeg slet ikke nikke genkende til.. og arbejder da med mus hele
tiden, de år jeg har haft mc..

Mvh
Morten

Fra : Orla Pedersen

Dato : 27-09-06 10:29

Juel wrote:

> Det kan jeg slet ikke nikke genkende til.. og arbejder da med mus hele
> tiden, de år jeg har haft mc..

Siden hvornår er Du begyndt at _køre_ mc ;-D

Det kommer såmænd snigende, akkurat som tinitus, og når først det er
der.....

Jeg mærkede såmænd heller ikke noget de første 25 år jeg kørte

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-06 12:32

> Siden hvornår er Du begyndt at _køre_ mc ;-D

hehe drillepind

> Det kommer såmænd snigende, akkurat som tinitus, og når først det er
> der.....

Jeg havde noget muse arms problemer på et tidspunkt, men det var fordi jeg
sad lidt skævt lagde jeg mærke til..

> Jeg mærkede såmænd heller ikke noget de første 25 år jeg kørte

Hehe ok..

Jeg har købt en cabriolet istedet, det er meget hygligere med kæresten i
sådan en..

Mvh
Morten

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 27-09-06 18:52

On Wed, 27 Sep 2006 10:16:26 +0200, "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk>
wrote:

>Det kan jeg slet ikke nikke genkende til.. og arbejder da med mus hele
>tiden, de år jeg har haft mc..

Nu er mine motorcykler - BSA, Moto Guzzi og fruens BMW - ikke helt fri
for vibrationer, ligesom Guzzi'en har vildt stramme returfjedre i
Dell'Orto-karbunaderne. Det har selvfølgelig været med en medvirkende
årsag til mine hvide fingre, men den primære årsag har været dårligt
blodomløb og problemet forsvandt sammen med musen. Så jeg har stadig
min rystende motorcykelsamling :)

Fra : Mikael Klynder

Dato : 27-09-06 20:45

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan jeg slet ikke nikke genkende til.. og arbejder da med mus hele
> tiden, de år jeg har haft mc..

Joh, men det findes, og det kommer i mange forskellige former, lige fra
fingrene og helt op til overarmen kan man få store problemer.

Min far har fået det så slemt at han i perioder praktisk talt ikke kan bruge
hånd/fingre. Og det værste er at lægerne står intetanende over for hvad de
skal stille op.

Plus at det går ud over MC-kørsel...

Mvh Mikael

Fra : Dr. Enduro

Dato : 27-09-06 09:34

Ok, det var slet ikke for så tvivl om det, det var mere for at give gode
råd om, hvordan man ellers undgår smerter i højre hånd...

---

Hilsen Jan

Fra : Per Frederiksen

Dato : 26-09-06 21:19

(Carsten) wrote:

>Jeg har et problem med at jeg får "hvide fingre" når jeg har kørt i kort
>tid på MC.
>Hvad kan man gøre for at undgå dette(ja udover at lade være med at køre

Hvis det 'bare' er at fingrene sover, så prøv eventuelt at lægge mærke
til om du bukker håndledet meget bagover.

Har selv problemet og efter en tur til Lemans (3200 km) forige år var
det helt galt da jeg kom hjem. Da fingrene på højre hånd stadig sov 5
dage efter, rigede jeg så'en for en sikkerheds skyld til doktoren.
Hun spurgte straks til om man da ikke bukkede håndledet en del når man
kørte MC. Gjorde man det var der en nerve der kunne blive klemt, med
sovede fingre til følge.

Har siden forsøget at være opmærksom på håndledets stilling, hvilket
helt klart hjælper. Meget endda, men _damn_ hvor er det da svært at
ændre kørestilling.

--
Per

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-09-06 21:46

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Tungere styrender fjerner forøvrigt ikke vibrationer, de flytter dem
> blot til et andet (lavere) frekvens-niveau.

Næsten rigtigt, tungere styrender sænker resonansfrekvensen, hvilket
_ikke_ betyder at styret bare vibrerer med en lavere
frekvens. Vibrationernes styrke vil i stedet svare til de vibrationer
cyklen fremkalder ved den lavere frekvens. Derfor er det afhængigt fra
cykel til cykel hvilken styrvægt der er nødvendig.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-09-06 10:04

"Dr. Enduro" <janeiffertFJERNDETTE@hotmail.com> writes:

> Det er helt sikkert rigtigt, hvad I skriver, men det lyder altså
> frygtelig teknisk.

Ja, undskyld Det jeg ville sige med det var egentlig også bare at
tungere styrvægte sandsynligvis vil dæmpe vibrationerne.

> Hvis det var mig, ville jeg satse de 75 kr (10 Euro) og prøve, om
> ikke det virkede. Hvis det så ikke gav pote, kunne man jo stadig
> prøve alt det andet såsom blyhagl osv.

Jep, eller støbe sine egne vægte som en her fra gruppen gjorde. De
vejede vist 3-400g og var meget effektive.

> Forresten er det jo heller ikke sikkert, at det er vibrationerne,
> der er problemet her. Måske ville bedre handsker og en anden
> kørestilling være løsningen?

Det kan det jo nemt være. Bare det at holde løsere om styret gør en
stor forskel.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Astrup

Dato : 27-09-06 11:12

Hvis dine fingere sover, er det fordi dine hansker er for korte.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 27-09-06 18:54

On 27 Sep 2006 03:11:40 -0700, "Astrup" <google@strup.dk> wrote:

>Hvis dine fingere sover, er det fordi dine hansker er for korte.

Ja, det var en god ting at få med - det kan sagtens være problemet.

Fra : fdsf

Dato : 28-09-06 21:20

> [...]
> tid på MC.
> Hvad kan man gøre for at undgå dette(ja udover at lade være med at køre

Hvide fingre det lyder sku a spookie ? Mon ikke du skulle begynde at løfte
lidt jern eller jogge ??

/Coffein