> "S.G" <sebastian@nalnet.dk> skrev i en meddelelse
> news:1159065172.588453.101290@e3g2000cwe.googlegroups.com...
> Bare lidt stof til eftertanke:) og et par overvejelser fra min side.
> Det er bare læsestof, og evt oplæg til en dybere funktionel
> diskussion. Men ingen mudderkast og religionskrig :D bare lidt hygge
> diskussion :)
>
>
> Noget jeg synes der er skægt! Samtlige producenter (og os mcister)
> har det jo med at det gælder om at have flest heste :) :) i sin
> motorcykel. Så kan man håne andre med mindre hestekræfter og føle
> sig oven på :) Ligesom man helt sikkert kører hurtigere end alle
> andre med mindre HK :) :)
>
> Det sjove er, at der faktisk er gået en form for inflation i
> Hestekræfterne. Tag fx en SV1000 K1 kontra en SV1000K6 motoren er
> efter hvad jeg har kunne støve mig frem til nøjagtig ens! Men K1 er
> opgivet til 120HK og k6 til 125HK :) hvor kom de sidste 5HK fra?
>
> Det samme gælder med ramair opgivelser. Mange af nye maskiner har
> typisk over 170 HK på motor og så lige en 10-15HK mere med ram air.
> Når skidtet så kommer i testbænk, ja så smider cyklen under 150hk
> på hjulet. Hvor blev de sidste heste af? nå ja de ligger sikkert i
> ramairen. :) Og det endda på trods af at sportscykler idag med et
> 525´er kit overfører flere heste til baghulet end man gjorde for bare
> 5 år siden, da der typisk sad 530´er kit på, selvom selvsamme cykel
> med en opgivelse 20HK under, den nu nyere model, stadig smider næsten
> ligeså mange heste som den nye maskine gør :) hvor blev de
> hestekræfter af?
>
> Fx suzuki k6´er 750´er, ja den smider mindre end en K1´er på
> hjulet, selvom den på papiret har flere heste end k1´eren :) Hvor
> blev de heste af?
>
> Så cykler fra 90´erne og før bør jo egentlig have et tillæg på
> cirka 5-10% på deres opgivede motorheste, da man idag åbentbart
> måler disse anderledes end dengang
> skægt ikk? :) :) eller?
>
> En helt anden ting! Til os der har ramair.... Well prøv lige ved
> næste køretur at få cyklen godt op i fart! Tag så lige og tag
> hånden ned foran kåben i området af ramair kanalen og mærk hvor
> meget fartvind/tryk der egentlig er på luften! Det mærkes som om der
> ingen er! Forskellen på at tage hånden ud til siden og væk fra
> motorcyklen kontra det at sætte hånden foran kåben på ens cykel er
> enormm!. :) i ved aerodynamik :) :) Så hvor meget tryk er der mon i
> ens ramair :) og hvad har den at sige for hk antallet?
>
> Jeg er selv af den mening (den behøver i ikke at dele med mig) at
> ramairen stort set ikke har noget at sige for ens hestekræftantal, og
> dog, det kommer an på hvordan indsugningen til ramairen er integreret
> i kåben. Men jeg tror det er småting! Der hvor effekten hentes er det
> fact at motoren kan trække kold luft ind istedet for varm luft. Alene
> det giver en stor effektforøgelse, som er målbar, også i en bænk.
> Derudover har ramairen en anden smart sideeffekt. Det er at dæmpe
> støj fra luftfilterkassen. Men det er som sagt bare min mening
>
> :)
> hvad mener i? er jeg helt galt på den eller? Så lær mig noget nyt!
> (på en pæn måde) :) :)
>
>
> Jeg satte " Ramair" på min gamle Kadett før jeg vidste hvad det var.
> Fakta var i alt fald at den kunne 10-15 kmt mere på toppen når jeg
> førte en slange fra luftfilteret, som på en Opel er en rund dims
> oven på motoren med en skråtudstikkende tud. flexslangen satte jeg
> istedet for tuden og direkte ud foran, med hullet vendt fremad.Ingen
> tvivl om at den lettere kunne "få luft" på den måde.
>
> Og det er ganske vist..
>
>
Sikkert ... men, sikkert også 'bare' fordi den fik køligere
indsugningsluft defter indgrebet = større mængde ilt.
Hvis man regner lidt på det:
Det er en 4-takter, så der er 5.000 arbejdsslag, og hvis man
forudsætter at fyldningen er 100%, så er det altså 5 kubikmeter i
minuttet. Der vil være et pænt sug!
Af samme årsag er ram-air ikke specielt effektivt, for hastigheden skal
kunne frembringe et overtryk hvor der i forvejen er det omtalte sug, og
det vil kræve høje hastigheder og en effektiv udformning, før det er
noget der laver sorte striber på vejen!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!