synes eller ej
Fra : Kim Olsen

Dato : 17-09-06 13:31

Hej gruppe

Jeg er ved at sælge min Mc-scooter fra 2003.

I annoncen har jeg skrevet, at den skal synes, men skal den nu også det ?

Den er sidst synet i forbindelse med registrering i marts 2003 (og jo - den
var til syn modellen er IKKE typegodkendt)

hilsen
Kim Olsen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-09-06 14:35

> [...]
> den
> var til syn modellen er IKKE typegodkendt)

Hej Kim

Reglerne for syn er som følger:
Motorcyklen er førstegangs-indregistreret for under 5 år siden skal den ikke
synes ved ejerskifte.

Motorcyklen er førstegangs-indregistreret for mellem 5 og 10 år siden skal
den ikke synes i forbindelse med ejerskifte hvis motorcyklen er synet inden
for to år.

Motorcyklen er førstegangs-indregistreret for over 10 år siden skal den ikke
synes i forbindelse med ejerskifte hvis motorcyklen er synet inden for det
sidste år.

Altså skal din scooter IKKE synes ved ejerskifte.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : bigbike

Dato : 17-09-06 17:15

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:450d4f00$0$75032$14726298@news.sunsite.dk...

Hvordan kan man få plader på når køretøjet ikke er type-godkendt??

Fra : Ole Axelsen

Dato : 17-09-06 17:32

bigbike wrote:
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev
> i en meddelelse news:450d4f00$0$75032$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvordan kan man få plader på når køretøjet ikke er type-godkendt??

Det kræver blot en dataerklæring fra producent/importør, og så synsmandens
skarpe øje.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : bigbike

Dato : 17-09-06 20:07

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev i en meddelelse

> Det kræver blot en dataerklæring fra producent/importør, og så synsmandens
> skarpe øje.

Så skal man jo have nogle papir! - hvem godkender så dataerklæringen??

Fra : Kim Olsen

Dato : 17-09-06 18:00

> Hvordan kan man få plader på når køretøjet ikke er type-godkendt??

Det tror jeg at Geelyimportør Ove Ovesen kunne fortælle mange gode historier
om.
Han er vel gennem årene kørt til syn med sine Geelymaskiner i mængder der må
have fået synsmanden til at græde.

Kort fortalt skal en typegodkendt maskine ikke fremstilles til syn ved
import, mens maskiner uden typegodkendelse, alle skal synes.
Da en typegodkendelse er dyr, er det slet ikke ualmindeligt, at f.eks.
billige kinesiske maskiner ikke er typegodkendt i danmark.

Når de til gengæld een gang har været synet i DK, må den fremover have samme
betingelser som alle de typegodkendte

Kim Olsen

PS: den 250 ccm LIFAN maskine jeg har købt er forøvrigt heller ikke
typegodkendt - og skal også synes selvom det er helt ny...

Fra : bigbike

Dato : 17-09-06 20:05

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Da en typegodkendelse er dyr, er det slet ikke ualmindeligt, at f.eks.
> billige kinesiske maskiner ikke er typegodkendt i danmark.

hvad med forurenings krav m.m.

Fra : Kim Olsen

Dato : 17-09-06 20:37

> hvad med forurenings krav m.m.

De skal selvfølgelig være overholdt, og der medfølger en masse papirer som
synmanden (i teorien) skal gennemgå for at bekræfte, at den opfylder
kravene. (det er derfor den skal til syn).
Der stilles ikke færre eller mindre krav til køretøjer uden typegodkendelse

Kim Olsen