Snell eller ECE - hjelmstd.
Fra : MKS - 74

Dato : 14-09-06 22:23

Well det er til stadighed genstand for stor disput hvad der egentlig
er bedst korreleret til RL, og om en billig godkendt hjelm altid er
god nok eller ej, hvor såvel lægpersoner som eksperter har
divergerende opfattelser. MCN har udført en test af de billigste
ECE-godkendte hjelme med tilhørende konklusion:

<http://www.motorcyclenews.com/nav?page=motorcyclenews.articles.articleCategory.article&resourceId=5581188&articleCategory=NEWS_PRODUCT-NEWS>

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

Fra : Anders Majland

Dato : 15-09-06 12:32

> [...]
> divergerende opfattelser. MCN har udført en test af de billigste
> ECE-godkendte hjelme med tilhørende konklusion:

Uheldigvi skal man logge ind - men i appetizeren står jo tydeligt nok at
ece hjelme ikke kan bestå en snell test - og det er der vel heller ikke
nogen der forventer at de kan. Den test de fejlede på er vel den hvor de
2 gange skal ramme den samme lille kugle samme sted ?

Fra : MKS - 74

Dato : 15-09-06 13:21

On Fri, 15 Sep 2006 13:32:14 +0200, "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> [...]
>nogen der forventer at de kan. Den test de fejlede på er vel den hvor de
>2 gange skal ramme den samme lille kugle samme sted ?

Jeg har ikke haft lejlighed til at se testartiklen in extenso endnu,
og kan derfor ikke sige hvad de mere udførligt baserer deres
konklusion på. Det var en mere at betragte som en oplysning for de
interesserede, som basis for selv at søge yderligere oplysninger i MCN
hvis de ønsker og har muligheden.

--
-Michael

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 16-09-06 12:48

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> wrote in message
> [...]
> divergerende opfattelser. MCN har udført en test af de billigste
> ECE-godkendte hjelme med tilhørende konklusion:

Det er gamle nyheder, at ECE hjelme ikke klare testene efter Snell
standarden, men hvad der ikke enighed om er om Snell teste giver mening
efter forholdene i virkeligheden. Faktisk er der rigtig mange experter som
mener at producenterne laver alt for hårde hjelme for at opfylde Snell
standarden, problemet er at selvom ens kraniet sagtens kan tage 300-400G så
hjernen indeni færdig. Derfor mener mange det gælder om at lave en hjelm
således at den kan tage et enkelt slag/stød med minimal G påvirkning af
hovedet indeni, og det er her Snell testen har problemer, da de laver test
med gentagne slag på præcis det samme sted på hjelmen.

Hvilket selvfølgelig er meget relevant hvis man er løbet ind nogle
nynazister der står og slår løs gentagne gange med et baseballbat mens man
har en Snell godkendt hjelm på hovedet!!!

Men knap så relevant hvis får et enkelt hårdt slag på hovedet, da her gælder
om at hjelmen optager så meget energi som muligt så G påvirkningen bliver
reduceret nok til at hjernen ikke bliver til vælling. Og i de ulykker hvor
hjelmen reelt har en chance for at gøre en forskel er det altså det mest
almindelige scenarie. Man skal huske at ved mange højfart ulykker/ frontale
sammenstød bliver bæreren dræbt uanset hjelmens beskaffenhed da bæreren
alligevel er død af sine kvæstelser på resten at kroppen.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : MKS - 74

Dato : 16-09-06 13:28

On Sat, 16 Sep 2006 13:48:09 +0200, "Martin Guld Thomsen"
<sneware@FJERNtiscali.dk> wrote:

>Det er gamle nyheder, at ECE hjelme ikke klare testene efter Snell
>standarden.

Så simpelt er det nu ikke helt, nogle hjelme kan godkendes efter begge
std.

>, men hvad der ikke enighed om er om Snell teste giver mening
>efter forholdene i virkeligheden.

Som jeg skrev er der uenighed om hvilken en af testene (om nogen) der
bedst er korreleret til RL, idet der faktisk ikke er udført større
undersøgelser af dette, begge bygger derfor i foruroligende grad på
formodninger (G-påvirkninger af caput/cerebrum er dog utvivlsomt en
meget væsentlig faktor). Jeg postede for noget tid siden et link til
en større artikel (det virker somom du har læst den ). Denne er så
et eksempel på (det omtrent modsatte og dermed) den distinkte uenighed
der er. Intentionen er ikke at forvirre (selvom det kunne synes
sådan), men mere at man (sålænge konsensus forbliver et fjernmål)
læser begge typer og danner sig sit eget indtryk- på forhåbentligt så
oplyst grundlag, som det nu engang lader sig gøre for den enkelte .

--
-Michael