"Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:slrneglod3.m7j.fox@hal6000.bananas.dk...
> Studen <studen@gmail.com> wrote:
>
>> Nej, det har jeg ikke... Jeg er spejlblankt når det kommer til det
>> elektriske (uvenlige sjæle ville måske endda ikke lade det blive ved det
>> ;).
>> Kan du give mig et par tip til, hvordan jeg griber det an?
>
> Med motoren i gang, måler du med et voltmeter (f.eks et multimeter),
> hvad spændingen er over polerne på batteriet. Altså med den sorte
> ledning på minus, og den røde på plus
Voltmeteret skal være sat til
> at måle jævnstrøm, op til sådan ca. 20 volt, alt efter skalaen.
>
> Når den kører med 3-4000 rpm, skal du måle ca. 14,3-14,5 volt.
>
>> Regulatoren - er det også den der kaldes "ensretteren"? Det er jo ofte
>> dem,
>> man hører står af i tide og utide
>
> Det er som regel en sammenbygget enhed. Regulator og ensretter.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
På sådan en ældre Suzuki er det én enhed. Hvis du konstaterer, at det ér
regulatoren skal du få den skiftet _omgående_. Har selv tideligere haft
samme problem med en GS 1000 G der "åd" et par regulatorer. Får man ikke
skiftet med det samme, er der _store_ chancer for at statoren også står af.
Først da jeg kontaktede MC elektro i Hjørring blev problemet løst. Der købte
jeg en, Newtronic regulator. Det var i ´99, den har "gået" ca. 90.000 helårs
km. siden. Den kan vist kun ødelægges hvis man har en hammer
). Den kom
med en meget fin monterings vejl. så der kan alle være med. Jeg har ikke
kunnet finde en hjemmeside, men adr. er:
mc.elektro@has.dk eller 98921454 - 40281859.
mvh Jens
Sydals
>
> --
> -René
>