/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
K&N filter - Omdysning nødvendig?
Fra : MortenP


Dato : 14-09-06 21:26

Hej alle

jeg har købt et KN filter til min Suzuki GSF-600 S Bandit..

er det nødvendigt med en omdysning når jeg smider det på?. .jeg kører med
original potte endnu (har dog en Scorpion til at ligge som skal på til
vinter) så det er med den originale spørgsmålet er om der skal dyses om?

på forhånd tak

mvh.
MortenP


 
 
Ukendt (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-09-06 08:11


"MortenP" <mpannen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:eecds0$daf$1@abbeden.bunk.cc...
> Hej alle
>
> jeg har købt et KN filter til min Suzuki GSF-600 S Bandit..
> er det nødvendigt med en omdysning når jeg smider det på?. .jeg kører med
> original potte endnu (har dog en Scorpion til at ligge som skal på til
> vinter) så det er med den originale spørgsmålet er om der skal dyses om?
>

Du kan godt køre med et KN filter mont i orginal luftfilterkasse, uden at
dyse om.
Når du mont. Scorpion, kan du som også køre med det uden at dyse om, men
hvis du vil have glæde af KN filter og udstødnig, så få mont. et Jetkit, så
får du nåle og dyser, der passer og den bliver meget mere kørebar og det er
lig med køreglæde

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk


Ukendt (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-09-06 10:02


"Flemming Disc" <disctekniksnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:450a5214$0$20229$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "MortenP" <mpannen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:eecds0$daf$1@abbeden.bunk.cc...
>> Hej alle
>>
>> jeg har købt et KN filter til min Suzuki GSF-600 S Bandit..
>> er det nødvendigt med en omdysning når jeg smider det på?. .jeg kører med
>> original potte endnu (har dog en Scorpion til at ligge som skal på til
>> vinter) så det er med den originale spørgsmålet er om der skal dyses om?
>>
>
> Du kan godt køre med et KN filter mont i orginal luftfilterkasse, uden at
> dyse om.
> Når du mont. Scorpion, kan du som også køre med det uden at dyse om, men
> hvis du vil have glæde af KN filter og udstødnig, så få mont. et Jetkit,
> så får du nåle og dyser, der passer og den bliver meget mere kørebar og
> det er lig med køreglæde
>
>

Hej.

Jeg fik det gjort på min forrige cykel, en 1200 Bandit, havde udstødning i
forvejen, men fik så Jet kit + KN filter + tændings adwancer ,der med mont.
og indkøring kostede ca. 5000 kr. !

den kørte altså ikke for 5000.- kr bedre, jeg var lidt skuffet, bevares det
kunne mærkes, bedre respons på gassen, men den ville meget gerne ind på hver
anden eller tredje tankstation !, og samtidig syntes jeg at den var blevet
mere urolig i bunden, altså meget sværere at køre rigtigt morfar på, nærmest
lidt huggende ved neutral til meget let gasgivning ......... jeg anbefaler
ikke Jetkit + KN filtre mere ?, jeg ville godt have sparet de penge, den
kørte jo ikke dårligt før omdysningen


--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
BMW K1200 RS '99
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66





MortenP (15-09-2006)
Kommentar
Fra : MortenP


Dato : 15-09-06 10:35


> Hej.

> Jeg fik det gjort på min forrige cykel, en 1200 Bandit, havde udstødning i
> forvejen, men fik så Jet kit + KN filter + tændings adwancer ,der med mont.
> og indkøring kostede ca. 5000 kr. !

> den kørte altså ikke for 5000.- kr bedre, jeg var lidt skuffet, bevares det
> kunne mærkes, bedre respons på gassen, men den ville meget gerne ind på hver
> anden eller tredje tankstation !, og samtidig syntes jeg at den var blevet
> mere urolig i bunden, altså meget sværere at køre rigtigt morfar på, nærmest
> lidt huggende ved neutral til meget let gasgivning ......... jeg anbefaler
> ikke Jetkit + KN filtre mere ?, jeg ville godt have sparet de penge, den
> kørte jo ikke dårligt før omdysningen


Jeg kører helt klart mest "morfar" kørsel.. Grunden til at jeg smider KN
på er at det skla jo stortset aldrig skiftes..

Men jeg kan godt smide det i med original potte uden at gøre andet så?

Mvh.
MOrtenP


Jim Andersen (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 15-09-06 12:02

MortenP wrote:
> Jeg kører helt klart mest "morfar" kørsel.. Grunden til at jeg smider
> KN på er at det skla jo stortset aldrig skiftes..

Et almideligt luftfilter skal renses/efterses hver 12.000 km ? Og udskiftes
hvis der er revner. Så 24.000 km er vel overhovedet ikke urealistisk.
Men det koster jo næsten ingenting, og du kan købe 8,6 almindelige filtre
for prisen på ét KN-filter, og det tager 5 minutter at skifte, og der skal
kun bruges en skruetrækker.

/jim



Ukendt (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-09-06 12:22


"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:450a8842$0$20276$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> MortenP wrote:
>> Jeg kører helt klart mest "morfar" kørsel.. Grunden til at jeg smider
>> KN på er at det skla jo stortset aldrig skiftes..
>
> Et almideligt luftfilter skal renses/efterses hver 12.000 km ? Og
> udskiftes hvis der er revner. Så 24.000 km er vel overhovedet ikke
> urealistisk.
> Men det koster jo næsten ingenting, og du kan købe 8,6 almindelige filtre
> for prisen på ét KN-filter, og det tager 5 minutter at skifte, og der skal
> kun bruges en skruetrækker.

Det kan da være rigtigt, bortset fra at KN filter normalt koster 2-4 gange
så meget som et pap filter, men ud over det har altså et noget bedre flow
igennem et KN filter.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



Dr. Enduro (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Dr. Enduro


Dato : 15-09-06 12:30

Flemming Disc skrev:
>
> "Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:450a8842$0$20276$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> MortenP wrote:
>>> Jeg kører helt klart mest "morfar" kørsel.. Grunden til at jeg smider
>>> KN på er at det skla jo stortset aldrig skiftes..
>>
>> Et almideligt luftfilter skal renses/efterses hver 12.000 km ? Og
>> udskiftes hvis der er revner. Så 24.000 km er vel overhovedet ikke
>> urealistisk.
>> Men det koster jo næsten ingenting, og du kan købe 8,6 almindelige
>> filtre for prisen på ét KN-filter, og det tager 5 minutter at skifte,
>> og der skal kun bruges en skruetrækker.
>
> Det kan da være rigtigt, bortset fra at KN filter normalt koster 2-4
> gange så meget som et pap filter, men ud over det har altså et noget
> bedre flow igennem et KN filter.
>

Mere flow = luftgennemstrømning = mere mager blanding = muligvis
problemer med overophedning, hvis ikke du får den dysset om (koster 1000
kr inkl. rullefelt for en Bandit). Vent måske et par måneder med
filteret, indtil den nye potte skal på, og få så en prof til af justere
det hele, så det passer 100%, det ville være mit råd.

--
Hilsen Jan

Anders Majland (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 15-09-06 12:36

> Vent måske et par måneder med filteret, indtil den nye potte skal på,
> og få så en prof til af justere det hele, så det passer 100%, det
> ville være mit råd.

Det vil også være min anbefaling - min xtz750 kunne næsten ikke køre med
kn filtrene, før jeg fik sat et passende dynojet kit i.



Ukendt (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-09-06 12:42


"Dr. Enduro" <janSLETeiffert@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:eee2rp$i6p$1@news01.versatel.de...
< Vent måske et par måneder med
> filteret, indtil den nye potte skal på, og få så en prof til af justere
> det hele, så det passer 100%, det ville være mit råd.

Der sker nu ikke noget sådan ved alm kørsel, men ellers vil jeg fuldstændig
ret, det er det mest rigtige.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk


Jim Andersen (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 15-09-06 12:53

Flemming Disc wrote:
>> Men det koster jo næsten ingenting, og du kan købe 8,6 almindelige
>> filtre for prisen på ét KN-filter

> Det kan da være rigtigt, bortset fra at KN filter normalt koster 2-4
> gange så meget som et pap filter,

OK. Jeg googlede bare lidt rundt og fandt et kn-filter til normal
luftfilterkasse. Det kostede 867 kr.
Og jeg gav 97,5 for mit almindelige luftfilter.

> men ud over det har altså et noget bedre flow igennem et KN filter.

Som OP ikke har brug for.

/jim



Ukendt (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-09-06 15:17


Jim Andersen skrev i meddelelsen
<450a8842$0$20276$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>MortenP wrote:
>> Jeg kører helt klart mest "morfar" kørsel.. Grunden til at jeg smider
>> KN på er at det skla jo stortset aldrig skiftes..
>
>Et almideligt luftfilter skal renses/efterses hver 12.000 km ? Og udskiftes
>hvis der er revner. Så 24.000 km er vel overhovedet ikke urealistisk.

Næeh, det er faktisk helt normalt udskiftningsinterval under danske forhold.

>Men det koster jo næsten ingenting, og du kan købe 8,6 almindelige filtre
>for prisen på ét KN-filter, og det tager 5 minutter at skifte, og der skal
>kun bruges en skruetrækker.

For "fie" er det så en faktor 4, og da der jo sidder et filter på originalt,
så er det først efter 125.000 Km. at der kan spares penge. Og så er der ikke
regnet i filterolie eller rensesæt. Derudover mangler K&N filteret til VTR
en luftledeplade, som skaber ro i luften omkring indsugningstragtene. Den
manglende plade gør det svært til umulig at få en ordentlig karburering i
det lave område, så ikke noget K&N til mig


mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Ukendt (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-09-06 11:34


"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:77f98$450a6c20$55183f7d$23859@news.arrownet.dk...
>
> Jeg fik det gjort på min forrige cykel, en 1200 Bandit, havde udstødning i
> forvejen, men fik så Jet kit + KN filter + tændings adwancer ,der med
> mont.
> og indkøring kostede ca. 5000 kr. !
>
> den kørte altså ikke for 5000.- kr bedre, jeg var lidt skuffet, bevares
> det
> kunne mærkes, bedre respons på gassen, men den ville meget gerne ind på
> hver
> anden eller tredje tankstation !, og samtidig syntes jeg at den var blevet
> mere urolig i bunden, altså meget sværere at køre rigtigt morfar på,
> nærmest
> lidt huggende ved neutral til meget let gasgivning ......... jeg anbefaler
> ikke Jetkit + KN filtre mere ?, jeg ville godt have sparet de penge, den
> kørte jo ikke dårligt før omdysningen


Jeg vil faktisk påstå, at det ikke har været just. rigtigt, den skal bestemt
ikke blive mere urolig i bunden, tværdig mod !!
Mere benzin skulle den heller ikke bruge, men når man får noget mere at gøre
godt med (gas respons), så koster det ekstra benzin
Hvis man køre morfar, plejer de at bruge mindre, men hvem gør det altid.
Forespurgte du ikke montøren om dit problem?

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



Ukendt (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-09-06 12:42


"Flemming Disc" <disctekniksnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:450a81c9$0$20236$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
> meddelelse news:77f98$450a6c20$55183f7d$23859@news.arrownet.dk...
>>
>> Jeg fik det gjort på min forrige cykel, en 1200 Bandit, havde udstødning
>> i
>> forvejen, men fik så Jet kit + KN filter + tændings adwancer ,der med
>> mont.
>> og indkøring kostede ca. 5000 kr. !
>>
>> den kørte altså ikke for 5000.- kr bedre, jeg var lidt skuffet, bevares
>> det
>> kunne mærkes, bedre respons på gassen, men den ville meget gerne ind på
>> hver
>> anden eller tredje tankstation !, og samtidig syntes jeg at den var
>> blevet
>> mere urolig i bunden, altså meget sværere at køre rigtigt morfar på,
>> nærmest
>> lidt huggende ved neutral til meget let gasgivning ......... jeg
>> anbefaler
>> ikke Jetkit + KN filtre mere ?, jeg ville godt have sparet de penge, den
>> kørte jo ikke dårligt før omdysningen
>
>
> Jeg vil faktisk påstå, at det ikke har været just. rigtigt, den skal
> bestemt ikke blive mere urolig i bunden, tværdig mod !!
> Mere benzin skulle den heller ikke bruge, men når man får noget mere at
> gøre godt med (gas respons), så koster det ekstra benzin
> Hvis man køre morfar, plejer de at bruge mindre, men hvem gør det altid.
> Forespurgte du ikke montøren om dit problem?
>

Nej, det fik jeg aldrig gjort !, der gik ikke ret lang tid fra jeg fik det
lavet, til jeg fik tilbudt at overtage en K1200RS for restgælden, så jeg
nåede ikke at få kørt så meget.


--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
BMW K1200 RS '99
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66




MortenP (15-09-2006)
Kommentar
Fra : MortenP


Dato : 15-09-06 13:14

>

> Nej, det fik jeg aldrig gjort !, der gik ikke ret lang tid fra jeg fik det
> lavet, til jeg fik tilbudt at overtage en K1200RS for restgælden, så jeg
> nåede ikke at få kørt så meget.

Ok så..
Hmm. måske skulle jeg bare droppe kn filteret så?..

Nogle der kan foreslå et alm luftfilter så?.. bare et tilfældigt fra Mc
nøglen eller hvad skal man gå efter?

Mvh.
MOrtenP




Gomse (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Gomse


Dato : 15-09-06 14:40

Har lige kigget på www.Louis.de, der koster et KN filter 30 euro...altså
ikke så vildt mange penge og et alm Champion koster, til din bandit, ca. 24
euro.
Kort sagt der er ikke den store forskel, dertil skal selvfølgelig tillægges
7 euro i forsendelse..
Men alligevel er det et KN filter du vil have så er det alt for dyrt i DK.

Mvh
Gormsen
GSX600F 95´

"MortenP" <mpannen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:eee5eh$d0d$1@abbeden.bunk.cc...
> >
>
> > Nej, det fik jeg aldrig gjort !, der gik ikke ret lang tid fra jeg fik
det
> > lavet, til jeg fik tilbudt at overtage en K1200RS for restgælden, så jeg
> > nåede ikke at få kørt så meget.
>
> Ok så..
> Hmm. måske skulle jeg bare droppe kn filteret så?..
>
> Nogle der kan foreslå et alm luftfilter så?.. bare et tilfældigt fra Mc
> nøglen eller hvad skal man gå efter?
>
> Mvh.
> MOrtenP
>
>
>



Ukendt (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-09-06 15:10


MortenP skrev i meddelelsen ...
>Ok så..
>Hmm. måske skulle jeg bare droppe kn filteret så?..


Det vil jeg mene...

>Nogle der kan foreslå et alm luftfilter så?.. bare et tilfældigt fra Mc
>nøglen eller hvad skal man gå efter?


Jeg ville vælge et originalt papirfilter, der er jo en grund til at der ikke
sidder KN på som originalmontering :-/

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Dr. Enduro (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Dr. Enduro


Dato : 15-09-06 17:46

Orla Pedersen skrev:
> MortenP skrev i meddelelsen ...
>> Ok så..
>> Hmm. måske skulle jeg bare droppe kn filteret så?..
>
>
> Det vil jeg mene...
>
>> Nogle der kan foreslå et alm luftfilter så?.. bare et tilfældigt fra Mc
>> nøglen eller hvad skal man gå efter?
>
>
> Jeg ville vælge et originalt papirfilter, der er jo en grund til at der ikke
> sidder KN på som originalmontering :-/
>
> mvh
> Orla
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
>
>

Yes, lur mig om ikke K&N lukker alt muligt lort med ind.

--
Hilsen Jan

MortenP (16-09-2006)
Kommentar
Fra : MortenP


Dato : 16-09-06 00:36


>>
>> Jeg ville vælge et originalt papirfilter, der er jo en grund til at der ikke
>> sidder KN på som originalmontering :-/
>>
>> mvh
>> Orla
>> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
>>
>>

> Yes, lur mig om ikke K&N lukker alt muligt lort med ind.

Snupper da bare et originalt papirfilter så ..

Kan i anbefale en god olie.. (evt. Louis procycle).. Kører som standard
med SAE10w40, men synes den klasker lidt rigeligt i gearene. kan en anden
(evt. federe) olie hjælpe der?

mvh
MortenP




Ukendt (16-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-09-06 00:54


"MortenP" <mpannen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:eefdcv$8ic$1@abbeden.bunk.cc...



Man ligger som man har redt

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



Ukendt (16-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-09-06 09:09


MortenP skrev i meddelelsen ...

>med SAE10w40, men synes den klasker lidt rigeligt i gearene. kan en anden
>(evt. federe) olie hjælpe der?


Bestemt ikke tykkere olie, men tjek lige din kædes stramhed, og en evt
shockkobling i baghjulet. Lær at skifte gear på mc maner. Så vidt jeg
husker er begge dele beskrevet på www.dmcn.dk faq, eller også er det
www.dmc-org.dk


mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



MortenP (16-09-2006)
Kommentar
Fra : MortenP


Dato : 16-09-06 21:39

Orla Pedersen wrote:


> MortenP skrev i meddelelsen ...

>>med SAE10w40, men synes den klasker lidt rigeligt i gearene. kan en anden
>>(evt. federe) olie hjælpe der?


> Bestemt ikke tykkere olie, men tjek lige din kædes stramhed, og en evt
> shockkobling i baghjulet. Lær at skifte gear på mc maner. Så vidt jeg
> husker er begge dele beskrevet på www.dmcn.dk faq, eller også er det
> www.dmc-org.dk


> mvh
> Orla
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Jeg kan godt skifte gear uden kobling osv. der kan jeg også godt få den
til at gøre det lydløst.
MEN hvis man gør det på "bil" måden. .altså.. gas ned, trække kobling,
skifte gear, koble ind og gas igen så klonker den temmelig meget engang
imellem.

er det normalt på en Suzuki bandit 600 der kun har gået 7000 km?

Shockkobling??.. (er ret noob til skrueri)

Mvh.
MortenP


Bo Nielsen (16-09-2006)
Kommentar
Fra : Bo Nielsen


Dato : 16-09-06 23:10



> Jeg kan godt skifte gear uden kobling osv. der kan jeg også godt få den
> til at gøre det lydløst. MEN hvis man gør det på "bil" måden. .altså.. gas
> ned, trække kobling, skifte gear, koble ind og gas igen så klonker den
> temmelig meget engang imellem.
> er det normalt på en Suzuki bandit 600 der kun har gået 7000 km?

Jeg oplever nøjagtigt det samme. Især når den er kold, giver det nogle
gevaldige klonk i de lave gear. Lige når jeg starter er det faktisk så
voldsomt, jeg er begyndt at skifte til 2. før jeg skifter ned til 1. og
sætter i gang. Min har gået 22k.

> Shockkobling??.. (er ret noob til skrueri)

Pas!

ScooterBo



Jens Jacob Bager Jen~ (17-09-2006)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 17-09-06 09:05

> Jeg oplever nøjagtigt det samme. Især når den er kold, giver det nogle
> gevaldige klonk i de lave gear. Lige når jeg starter er det faktisk så
> voldsomt, jeg er begyndt at skifte til 2. før jeg skifter ned til 1. og
> sætter i gang. Min har gået 22k.


Hvis jeg starter min kolde CBR, og holder med 3000 rpm (p.g.a. choker) og
smider den i 1. gear laver den et stort klonk.
Jeg gør således for at modvirke lyden: Hvis jeg ruller tomgangen ned under
2500rpm, tager kolingen, gasser den let op (til 4500 - 5000rpm) for at løsne
koblingspladernes greb i hinanden, holder koblingen inde til omdrejningerne
er helt nede igen (3-5 sek), og smider den i 1. gear. Bruger jeg den metode
siger det ikke en lyd. Øhh, jo et klik. Jeg bruger Delo 10W50 fuldsyntetisk
olie. Den korte version er at man skal prøve sig frem.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Armand (17-09-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-09-06 14:32

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>> Jeg oplever nøjagtigt det samme. Især når den er kold, giver det nogle
>> gevaldige klonk i de lave gear.
>
> Hvis jeg starter min kolde CBR, og holder med 3000 rpm (p.g.a. choker) og
> smider den i 1. gear laver den et stort klonk.
> Jeg gør således for at modvirke lyden: Hvis jeg ruller tomgangen ned under
> 2500rpm, tager kolingen, gasser den let op (til 4500 - 5000rpm) for at løsne
> koblingspladernes greb i hinanden, holder koblingen inde til omdrejningerne
> er helt nede igen (3-5 sek), og smider den i 1. gear. Bruger jeg den metode
> siger det ikke en lyd. Øhh, jo et klik. Jeg bruger Delo 10W50 fuldsyntetisk
> olie. Den korte version er at man skal prøve sig frem.
>
Er problemet ekstremt, er det ligeledes enkelt at sætte i gear inden
opstart, og med trukket kobling nøkke motorcyklen fremad til koblingen
slipper, og først derefter starte op - Evt. mens 1.gear stadig er lagt ind!

--
Armand.

Ukendt (17-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-09-06 08:50


MortenP skrev i meddelelsen ...

>MEN hvis man gør det på "bil" måden. .altså.. gas ned, trække kobling,
>skifte gear, koble ind og gas igen så klonker den temmelig meget engang
>imellem.


Det gør alle mc'er.

>er det normalt på en Suzuki bandit 600 der kun har gået 7000 km?


Ja.

>Shockkobling??.. (er ret noob til skrueri)


Sidder som regel i baghjulet inden for kædehjulet. Det er nogle gummiblokke,
som skal dæmpe vibrationer fra motorens træk. Gummiblokkene deformeres over
tid, og skal skiftes, men nok ikke efter kun 7.000 Km.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Armand (17-09-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-09-06 14:28

Orla Pedersen skrev:
> MortenP skrev i meddelelsen ...
>
>>
>
>> Shockkobling??.. (er ret noob til skrueri)
>
>
> Sidder som regel i baghjulet inden for kædehjulet. Det er nogle gummiblokke,
> som skal dæmpe vibrationer fra motorens træk...

Faktisk er det ligesåvel den kendsgerning at bagtandhjul ikke er runde,
men derimod 35-50 -kantede, der er årsag til gummimonteringen af
bagtandhjulet.
forholdes kaldes polygon-effekt, og de der har oplevet militærets
PMV-bæltekøretøjer vil kunne genkende den tydelige *klak-klak* -lyd der
kommer fra bælteleddenenes kontakt med det "nikantede" drivhjul. Hvad
der larmer kan også spores som vibrationer, som er gavnligt at isolere
fra baghjulet, ligesom at den belastning som larm+vibrationer også er
skyld i holdes isoleret

> Gummiblokkene deformeres over tid, og skal skiftes, men nok ikke
> efter kun 7.000 Km.
>
Kæde hhv. dækskifte er gunstige lejligheder til at vurdere sluppet i
chock-koblingen, og en simpel "shimsning" af et opstået mellemrum mellem
gummiklods og nav v.h.a. plastplade klippet ud af oliebøtter/lign. er
fuldt tilstrækkeligt til at få effektiviseret en skrumpet chock-kobling :-|

--
Armand.

MortenP (17-09-2006)
Kommentar
Fra : MortenP


Dato : 17-09-06 22:55

> Faktisk er det ligesåvel den kendsgerning at bagtandhjul ikke er runde,
> men derimod 35-50 -kantede, der er årsag til gummimonteringen af
> bagtandhjulet.
> forholdes kaldes polygon-effekt, og de der har oplevet militærets
> PMV-bæltekøretøjer vil kunne genkende den tydelige *klak-klak* -lyd der
> kommer fra bælteleddenenes kontakt med det "nikantede" drivhjul. Hvad
> der larmer kan også spores som vibrationer, som er gavnligt at isolere
> fra baghjulet, ligesom at den belastning som larm+vibrationer også er
> skyld i holdes isoleret

>> Gummiblokkene deformeres over tid, og skal skiftes, men nok ikke
> > efter kun 7.000 Km.
>>
> Kæde hhv. dækskifte er gunstige lejligheder til at vurdere sluppet i
> chock-koblingen, og en simpel "shimsning" af et opstået mellemrum mellem
> gummiklods og nav v.h.a. plastplade klippet ud af oliebøtter/lign. er
> fuldt tilstrækkeligt til at få effektiviseret en skrumpet chock-kobling :-|

Tak for jeres som altid fantastiske viden... Man lærer jo hele livet, og
jeg suger alt til mig jeg kan bruge

Mvh.
MortenP


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste