Koblingen hænger
Fra : Martin Larsen

Dato : 14-09-06 20:11

Hej gruppe

Jeg har af forskellige årsager ikke kørt på min Honda CB 750F i omkring
3 måneder.

Og nu giver koblingen problemer.... Det er nemt nok at trække koblingen,
men den slipper ikke gerne igen. Faktisk er det stort set umuligt at
køre på maskinen.

Er det muligt på en let måde at teste om det blot er kablet som skal
smøres/udskiftes, eller om det er selve koblingen som er i stykker?

Hilsen
Martin

Fra : Finn og Angela

Dato : 14-09-06 23:22

> Er det muligt på en let måde at teste om det blot er kablet som skal
> smøres/udskiftes, eller om det er selve koblingen som er i stykker?

Andre må nok svare på, om der er en let måde at teste på, men jeg ville nok
starte med at pille koblingskablet af ved grebet. Så kan du checke om
yderkablet kan bevæges uden friktion ift. inderkablet.

Jeg tænkte ikke nærmere over at mit ikke kunne, da jeg afmonterede det -
først, da jeg havde fået det helt af, gik det op for mig, at det var så
fyldt af snask, at det krævede en tang og Rigtigt mange kræfter at trække
inderkablet frem og tilbage.

2 timer med motorrens sprayet ned i, trække ud, vende, spraye motorrens i
anden ende, trække ud, vende etc., før jeg kunne trække det frem og tilbage
uden tang - yderligere en times frem-og-tilbage massage med motorrensspray
hver gang, før noget brunt, sammenklistret, pulveragtigt snask så småt
begyndte at komme ud af den ene ende..Hvordan fjederen nede ved koblingen
har kunet trække kablet tilbage, går over min forstand..

hilsen
--
Finn Christensen
Yamaha XJ700N Maxim

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-09-06 06:21

> [...]
>
> Er det muligt på en let måde at teste om det blot er kablet som skal
> smøres/udskiftes, eller om det er selve koblingen som er i stykker?

Hej Martin

Det er med MEGET stor sandsynlighed dit kabel der skal smøres/skiftes. Du
finder ud af det ved at hægte det af nede ved motoren , og prøve at bevæge
inderkablet. Det kan du sikkert ikke. Hvis ikke du kan det, så køber du et
nyt. De koster mellem 60 og 100Kr gennem MC nøglen til en CB 750,så jeg
ville bare købe et nyt!

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85