/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvad er nu lige Ducatis Desmo.....
Fra : Thomas


Dato : 12-09-06 21:42

Hej NG

Selvom jeg ikke har mc for tiden tillader jeg mig alligevel at stille et
spørgsmål herinde

Jeg kom til at snakke mc med en idag og vi kom ind på Ducati og deres
desmodromiske et eller andet... Er det ikke tvangsstyring af
ventilerne eller husker jeg forkert ?


Mvh

Thomas



 
 
Hans Paulin \(6310\) (12-09-2006)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 12-09-06 21:57

Thomas skrev:

> Jeg kom til at snakke mc med en idag og vi kom ind på Ducati og deres
> desmodromiske et eller andet... Er det ikke tvangsstyring af
> ventilerne

Jo

> eller husker jeg forkert ?

Nopes!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



Steen Gruby (12-09-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 12-09-06 22:16

On Tue, 12 Sep 2006 22:41:53 +0200, "Thomas"
<bambanosFJERN@hotmail.com> wrote:

Hej Thomas.
>
>Jeg kom til at snakke mc med en idag og vi kom ind på Ducati og deres
>desmodromiske et eller andet... Er det ikke tvangsstyring af
>ventilerne eller husker jeg forkert ?
>
Du husker helt rigtigt.
Ducati er den eneste motorfabrik der har haft success med
tvangsstyrede ventiler i serieproducerede motorer.
Princippet er gammelt - Faktisk fra længe før Ducati begyndte at
anvende det.
Bentley, mercedes og andre har flirtet med det, men opgivet.
Virkemåden er simpel, men kræver mekanisk pressision.
Du har to knaster pr ventil - En til at åbne med og en til at lukke.
Den umiddelbare fordel er at du slipper for ventilfjederen og dermed
letter motorens arbejde.
Knastakslen kan drejes med fingrene og næsten uden modstand - Der er
dog en meget lille fjeder på lukkeknasten der udligner det mekaniske
slør der nødvendigvis må være for at kunne klare de termiske
ændringer.
Motoren kan snurre med meget høje omdrejninger uden at ventilerne
flyder og dermed får "nærkontakt" med stemplet.
Ulempen er at du har en vanskeligere ventiljustering - Den er nu ikke
så slem enda - Det er blot en vanesag.
Og så har man flere bevægelige dele i ventilsystemet.
Men alt i alt er det lykkedes Ducati at forfine systemet så det er
yderst funktionelt, og ulemperne opvejer langt fordelene.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Per (12-09-2006)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 12-09-06 23:07


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:a88eg2lq36qs4a655u3cs5hb71ipc8qfs9@4ax.com...
> On Tue, 12 Sep 2006 22:41:53 +0200, "Thomas"
> <bambanosFJERN@hotmail.com> wrote:
>
> Hej Thomas.
>>
>>Jeg kom til at snakke mc med en idag og vi kom ind på Ducati og deres
> Og så har man flere bevægelige dele i ventilsystemet.
> Men alt i alt er det lykkedes Ducati at forfine systemet så det er
> yderst funktionelt, og ulemperne opvejer langt fordelene.

Men alligevel er der ikke andre MC fabrikanter der bruger systemet - gad
vide hvorfor?

Måske det ikke er så godt set med japanske øjne? Og de er trods alt ret
langt fremme hele tiden.

Mvh. Per



Hekto (12-09-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 12-09-06 23:52

> Men alligevel er der ikke andre MC fabrikanter der bruger systemet -
> gad vide hvorfor?
>
> Måske det ikke er så godt set med japanske øjne? Og de er trods alt
> ret langt fremme hele tiden.

'Poppet valves' der alene har en kraftig fjeder er billigere at lave,
da det kun kræver en simpel fjeder og en ret simpel knast.
Desmodromiske ventiler kræver to knaster der er præsist
'spejlvendte/omvendte' da de skal holde spillerummet inden for 1-2
hundrededele på lukkeknasten.

Det har ikke noget at gøre med at være langt fremme, for det er nok een
af de ældste former for ventilmekanismer. Når filosofien er at det
billigste og letteste er godt nok, så er det vejen frem. Derfor var
boblen også luftkølet!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



Jim Andersen (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 13-09-06 12:09

Hekto wrote:
>> Men alligevel er der ikke andre MC fabrikanter der bruger systemet -
>> gad vide hvorfor?
> Når filosofien er at det
> billigste og letteste er godt nok, så er det vejen frem. Derfor var
> boblen også luftkølet!

Og hvis det kun giver 1% bedre ydelse, og du kan få 2% ved at
"gøre-noget-andet-der-koster-det-halve" så er de quadrofoniske ventiler mest
en salgs-gimmick.

/jim



MKS - 74 (13-09-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 13-09-06 16:36

On Wed, 13 Sep 2006 13:08:40 +0200, "Jim Andersen"
<jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:

>Og hvis det kun giver 1% bedre ydelse, og du kan få 2% ved at
>"gøre-noget-andet-der-koster-det-halve" så er de quadrofoniske ventiler mest
>en salgs-gimmick.

Øhh ja, men hvad troede du ellers Ducati var da?

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://www.hondacbr600.frac.dk/

Dan \"748\" Dethlefs~ (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 13-09-06 18:14

MKS - 74 skrev:
> On Wed, 13 Sep 2006 13:08:40 +0200, "Jim Andersen"
> <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:
>
>> Og hvis det kun giver 1% bedre ydelse, og du kan få 2% ved at
>> "gøre-noget-andet-der-koster-det-halve" så er de quadrofoniske ventiler mest
>> en salgs-gimmick.
>
> Øhh ja, men hvad troede du ellers Ducati var da?

Verdens fedeste motorcykel

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

MKS - 74 (13-09-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 13-09-06 19:08

On Wed, 13 Sep 2006 19:14:07 +0200, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

>>> Og hvis det kun giver 1% bedre ydelse, og du kan få 2% ved at
>>> "gøre-noget-andet-der-koster-det-halve" så er de quadrofoniske ventiler mest
>>> en salgs-gimmick.
>>
>> Øhh ja, men hvad troede du ellers Ducati var da?
>
>Verdens fedeste motorcykel

Men nu ved han så bedre ik'? .

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://www.hondacbr600.frac.dk/

Dan \"748\" Dethlefs~ (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 13-09-06 22:40

MKS - 74 skrev:
> On Wed, 13 Sep 2006 19:14:07 +0200, "Dan \"748\" Dethlefsen"
> <748@dethlefsensOST.dk> wrote:
>
>>>> Og hvis det kun giver 1% bedre ydelse, og du kan få 2% ved at
>>>> "gøre-noget-andet-der-koster-det-halve" så er de quadrofoniske ventiler mest
>>>> en salgs-gimmick.
>>> Øhh ja, men hvad troede du ellers Ducati var da?
>> Verdens fedeste motorcykel
>
> Men nu ved han så bedre ik'? .
>

Nope, jeg står stadigvæk på mit

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Steen Gruby (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-09-06 22:44

On Wed, 13 Sep 2006 23:39:57 +0200, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

Hej Dan.
>
>Nope, jeg står stadigvæk på mit

Glem det.
Forsøg ikke at omvende de enøjede til den eneste ene.
Så er der mere til os andre

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (p.t. i Cadiz) (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Hekto (p.t. i Cadiz)


Dato : 15-09-06 10:54

Steen Gruby wrote:

> On Wed, 13 Sep 2006 23:39:57 +0200, "Dan "748" Dethlefsen"
> <748@dethlefsensOST.dk> wrote:

> Hej Dan.
>>
>>Nope, jeg står stadigvæk på mit

> Glem det.
> Forsøg ikke at omvende de enøjede til den eneste ene.
> Så er der mere til os andre

Den eenøjede bliver hurtigt kejser i de blindes land!

Der er ikke andet at gøre end at lade dem vakle blinde og famlende
omkring. Er man blind kan man jo oftest ikke se lyset!


JHR (13-09-2006)
Kommentar
Fra : JHR


Dato : 13-09-06 19:02


"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:r79gg2hf5ikisvq07k4m09bv5s6jj82mh6@4ax.com...
> On Wed, 13 Sep 2006 13:08:40 +0200, "Jim Andersen"
> <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:
>
>>Og hvis det kun giver 1% bedre ydelse, og du kan få 2% ved at
>>"gøre-noget-andet-der-koster-det-halve" så er de quadrofoniske ventiler
>>mest
>>en salgs-gimmick.
>
> Øhh ja, men hvad troede du ellers Ducati var da?
>

Noget du tydeligvis ikke har råd til...



MKS - 74 (13-09-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 13-09-06 19:03

On Wed, 13 Sep 2006 20:01:47 +0200, "JHR"
<j_haveFJERNDETTE@post3.tele.dk> wrote:

>Noget du tydeligvis ikke har råd til...

Give that man a cigar...

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://www.hondacbr600.frac.dk/

Hekto (p.t. i Cadiz) (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Hekto (p.t. i Cadiz)


Dato : 15-09-06 13:46

Jim Andersen wrote:

> Hekto wrote:
>>> Men alligevel er der ikke andre MC fabrikanter der bruger systemet -
>>> gad vide hvorfor?
>> Når filosofien er at det
>> billigste og letteste er godt nok, så er det vejen frem. Derfor var
>> boblen også luftkølet!

> Og hvis det kun giver 1% bedre ydelse, og du kan få 2% ved at
> "gøre-noget-andet-der-koster-det-halve" så er de quadrofoniske ventiler mest
> en salgs-gimmick.

> /jim

Tjaaaaa ... hvis du gerne ville have haft desmodromiske ventiler og der
ikke må stå Ducati på dem - så må du jo klare dig uden. Det er nok ikke
derfor at Ducati-kørere valgte lige netop den cykel. Sorry!


Armand (17-09-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-09-06 02:40


"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4507e6b8$0$20291$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hekto wrote:
>>> Men alligevel er der ikke andre MC fabrikanter der bruger systemet -
>>> gad vide hvorfor?
>> Når filosofien er at det billigste og letteste er godt nok, så er det
>> vejen frem. Derfor var boblen også luftkølet!
>
> Og hvis det kun giver 1% bedre ydelse, og du kan få 2% ved at
> "gøre-noget-andet-der-koster-det-halve" så er de quadrofoniske ventiler
> mest en salgs-gimmick.
>
Jup!
Fremkomsten af SV650, der er en V2'er som klarer 70Hk blot v.h.a.
traditionel teknik, hvilket matcher samtidens 750'er Desmo-Ducati, var en
teknisk skuffelse for mig!
Jeg fatter altså ikke hvorfor Bologneserne dog ikke udnytter de
ventil-åbnings og omdrejnings -potentialer der er i desmodromikken? :-|

--
Armand.



Ukendt (17-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-09-06 09:16


Armand skrev i meddelelsen <450ca72e$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Jeg fatter altså ikke hvorfor Bologneserne dog ikke udnytter de
>ventil-åbnings og omdrejnings -potentialer der er i desmodromikken? :-|


Det er vist ret oplagt, at begrænsningen idag er stempelhastighed.
Ventilmekanik er idag generelt så overlegen, at desmodromikken kun er et
kryderi.

Det er sagt at desmo bruger færre kræfter på at styre ventilerne, men ka'
det nu også passe :-|


Desmo'en skal bruge kræfter, (overvinde ventilmekanikkens enerti), ved
åbning af ventilen, og nøjagtigt lige så mange kræfter på at lukke igen.


Traditionelle ventiler skal bruge _dobbelt_ så meget kraft på at åbne, mod
enerti + fjeder + ekstra "sikkerhed" i fjeder, men INGEN kræfter på at lukke
igen. Tilmed kommer energien fra den ekstra "sikkerhed", (strammere fjeder
end absolut nødvendig for at overvinde enertien ved lukning), tilbage til
knastakslen når ventilen lukker.


Såe, mon ikke desmodromikken har overlevet sig selv.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Hekto (17-09-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 17-09-06 12:02

Orla Pedersen formulated the question :
> Såe, mon ikke desmodromikken har overlevet sig selv.

Der er jo nok lidt gikick over det.
Hvis man ser på en desmo-knast benærker man de meget stejle åbne og
lukke-flanker, samt hvor længe de er åbne. Det kan vel være her den
forholdsvis flade momentkurve har sit udspring.

Dernæst er knasten meget smal (5-7 mm på 'huskeren'). Det kan den jo
være fordi den ikke skal overvinde en kraftig fjeder. Oven i er der
olieforsyning via den hule aksel og huller på selve banen. Knasten kan
drejes med et par fingre, og det tilgodeser jo det praktiske rem-drev
af knasten.

Man kan vel konstatere at det virker, og ikke giver problemer i
nævneværdig grad, så er det jo OK at bibeholde det.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



Hekto (12-09-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 12-09-06 23:24

> Bentley, mercedes og andre har flirtet med det, men opgivet.
> Virkemåden er simpel, men kræver mekanisk pressision.
> Du har to knaster pr ventil - En til at åbne med og en til at lukke.
> Den umiddelbare fordel er at du slipper for ventilfjederen og dermed
> letter motorens arbejde.
> Knastakslen kan drejes med fingrene og næsten uden modstand - Der er
> dog en meget lille fjeder på lukkeknasten der udligner det mekaniske
> slør der nødvendigvis må være for at kunne klare de termiske
> ændringer.

Fjederen kan faktisk undværes; men det bliver lidt vanskeligere at
starte, da ventilerne jo 'hænger' med den tolerance der nu er - og
altså vil stå en anelse åbne.

En anden fordel, der er åbenbar når man ser på knasten, er profilen.
Hurtige åbne og lukketider, samt længe åben. Sådan en forholdsvis
'4-kantet' knastprofil.

http://www.micapeak.com/winona/ducati/desmo-valves.gif

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



Ukendt (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-09-06 05:17


>
> http://www.micapeak.com/winona/ducati/desmo-valves.gif
>
> --
> /Hekto
> Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> LOUD VALVES SAVES LIVES!

Hej
Hvordan justerer man så de ventiler?
Det er da ikke lige til at se.

Hygge PD CBR1100t



Steen Gruby (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-09-06 19:43

On Wed, 13 Sep 2006 06:17:03 +0200, "Poul Dam"
<pouldamhyggeadslhome.dk> wrote:

Hej Poul.

>Hvordan justerer man så de ventiler?
>Det er da ikke lige til at se.
>
Det er egentligt meget simpelt.
For at forstå mekanikken følgende forklaring.
Åbneknastfølgeren træder på ventilstammen gennem en lille skål der
sidder på toppen af stammen.
Skålen fås med forskellig tykkelse bund i spring af 5/100 - Det er
Ducatis shimms til åbnespillerummet.
Lukkeknastfølgeren hiver opad i en ring der er låst til ventilstammen
med to halvmåneformede låseringsstykker der passer ned i en rille i
ventilen - De kaldes sjovt nok "halvmåner"
Selve ringen fås med forskellig højde mellem vippearmens og
halvmånernes trædeflade i spring af 2/100.
Det er lukkeknastens shimms.
Du starter som på alle andre motorer med at lave et stykke papir hvor
du noterer det aktuelle spillerum - Både for åvne og for lukkeknasten.
Åbneknasten er godt 1/10 og lukkeknasten mellem 0 og 2/100 mm.
Så piller man akslerne ud af åbnevippearmen og det hele kan nu
demonteres.
Så måles skålen og ringens tykkelse og der findes ved simpel regning
ud af hvad der skal puttes i for at spillerummet igen bliver korrekt.
Oftest er det tilstrækkeligt at skifte halvmånerne, så passer det hele
igen idet sliddet på knaster og knastfølgere er yderst minimalt idet
der jo ikke bruges kraft til at åbne og lukke ventilen.
Jeg har lavet et Excel regneark til at sætte værdierne ind i, så
udregner det størrelsen på de nye shimms for mig
På min Paso er det meget simpelt at hive topstykkerne af idet der ikke
er nogen toppakning (cylinder og topstykke er slebet sammen), og det
er snydelet at arbejde med når man har topstykkerne på bordet.
Keine hexerei nur behädichkeit

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (14-09-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-09-06 05:13


>
> Hej Poul.
>
>>Hvordan justerer man så de ventiler?
>>Det er da ikke lige til at se.
>>
> Det er egentligt meget simpelt.
> For at forstå mekanikken følgende forklaring.
> Åbneknastfølgeren træder på ventilstammen gennem en lille skål der
> sidder på toppen af stammen.
> Skålen fås med forskellig tykkelse bund i spring af 5/100 - Det er
> Ducatis shimms til åbnespillerummet.
> Lukkeknastfølgeren hiver opad i en ring der er låst til ventilstammen
> med to halvmåneformede låseringsstykker der passer ned i en rille i
> ventilen - De kaldes sjovt nok "halvmåner"
> Selve ringen fås med forskellig højde mellem vippearmens og
> halvmånernes trædeflade i spring af 2/100.
> Det er lukkeknastens shimms.
> Du starter som på alle andre motorer med at lave et stykke papir hvor
> du noterer det aktuelle spillerum - Både for åvne og for lukkeknasten.
> Åbneknasten er godt 1/10 og lukkeknasten mellem 0 og 2/100 mm.
> Så piller man akslerne ud af åbnevippearmen og det hele kan nu
> demonteres.
> Så måles skålen og ringens tykkelse og der findes ved simpel regning
> ud af hvad der skal puttes i for at spillerummet igen bliver korrekt.

Tak for den fine forklaring Steen.

Hygge PD CBR1100t



JSM (13-09-2006)
Kommentar
Fra : JSM


Dato : 13-09-06 11:32


> ....og ulemperne opvejer langt fordelene.

Så må det da være noget man skal styre klar af

Mvh
Jesper



MKS - 74 (13-09-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 13-09-06 16:34

On Wed, 13 Sep 2006 12:32:15 +0200, "JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk>
wrote:

>
>> ....og ulemperne opvejer langt fordelene.
>
>Så må det da være noget man skal styre klar af

*LOL* - Freudian slip, men da forfriskende at se en Ducatist indrømme
det vi andre godt ved

--
-Michael

Ivan Nielsen (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Ivan Nielsen


Dato : 13-09-06 09:34

> Jeg kom til at snakke mc med en idag og vi kom ind på Ducati og deres
> desmodromiske et eller andet... Er det ikke tvangsstyring af
> ventilerne eller husker jeg forkert ?
>

Hej

Jeg har lagt en animeret gif på dk.binaer.motor der viser funktionalíteten.


--
Med venlig hilsen
Ivan Bartholin Nielsen
Næstved
www.kloge.dk
Honda CB500 Four 1972 - når jeg kører med stil
Yamaha DT175 1992 - når jeg kører for sjov
Renault Modus 1.5 DCi - når jeg kører længst på literen




Thomas (14-09-2006)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 14-09-06 14:42


"Ivan Nielsen" <ivan.fjerndette@kloge.dk> wrote in message
news:4507c273$0$4166$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Jeg kom til at snakke mc med en idag og vi kom ind på Ducati og deres
>> desmodromiske et eller andet... Er det ikke tvangsstyring af
>> ventilerne eller husker jeg forkert ?
>>
>
> Hej
>
> Jeg har lagt en animeret gif på dk.binaer.motor der viser
> funktionalíteten.
>
>


Super mange tak...... tegninger og animationer erstatter tit 1000 ord

Mvh

Thomas

ps ... som der er blevet lidt "in love" på denne her
http://www.mogenspedersen.dk/mcer/3248.htm troede de var lidt dyrere men
det er måske mere 996'eren der koster kassen ? Men vis mig lige en
smukkere cykel!... og så med alle de år på bagen efterhånden.... Jeg har
kun haft glæden af at prøvekøre én Ducati og det var en 748..... og
glemmer det aldrig





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste