Igangsætning med skivelås - "klonk"!!
Fra : Ráol

Dato : 12-09-06 20:18

Hej,

Emnet siger det hele - jeg igangsatte med Abus skivelås monteret + kæreste
bagpå - det var ikke så fedt. Den arm/bøjle som kaliberen boltes fast på
forgaflen med fik sådan et stød at den bøjede i den ene ende og dermed
skubber kaliberen omkring 10 mm. væk fra skiven så bakkerne nu kun får fat
på noget lignende 60% af skiven.

Se billederne jeg tog i dag:
<http://img238.imageshack.us/my.php?image=bremseskiveko1.jpg>
<http://img175.imageshack.us/my.php?image=bremsearm2zi9.jpg>
<http://img69.imageshack.us/my.php?image=bremsearmho3.jpg>

Hvad kalder man denne bøjle/arm i fagsprog? Jeg vil prøve at ringe til
Kawasaki i morgen og høre om det er muligt at købe denne reservedel, men
det bliver noget lettere over telefonen hvis jeg vidste hvad denne stump
kaldes.

Tillægsfrage: Disse to "bolte" som denne arm/bøjle er sat på (den ene bolt
er den der tog imod ved sammenstødet - se billedet) - er disse forbundet
til bremsevæsken på nogen måde? Cyklen er en Kawa ER-5 i øvrigt..

På forhånd tak!

Ráol

Fra : Anders Majland

Dato : 12-09-06 20:30

> Emnet siger det hele - jeg igangsatte med Abus skivelås monteret +
> kæreste
> bagpå - det var ikke så fedt.

Kender det ...

> [...]
> men
> det bliver noget lettere over telefonen hvis jeg vidste hvad denne

Det nemmeste er nok at tage billederne med derind - jeg ville kalde det
en ankerplade - men det vil Armand sikkert korrigere. Han plejer at have
styr på begreberne

> [...]
> forbundet
> til bremsevæsken på nogen måde? Cyklen er en Kawa ER-5 i øvrigt..

Nej dem kan du nemt skrue af - hvis altså ikke lige det var fordi den
ene var blevet bukket - men jeg vil tro at kaliberen også har taget
skade- Jeg ville skynde mig at kigge på ebay.de om der skulle være noget

F.eks høre ham her hvad han skal have for bagkaliber og pladen ...
http://cgi.ebay.de/Motor-Kawasaki-ER-5-original-15600-km-wie-neu_W0QQitemZ200025128685

Fra : Ráol

Dato : 12-09-06 20:53

"Anders Majland" wrote in news:45070ac4$0$84041
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Det nemmeste er nok at tage billederne med derind - jeg ville kalde
> det en ankerplade - men det vil Armand sikkert korrigere. Han plejer
> at have styr på begreberne

Herrn Majland,

Indtil han dukker op må jeg bruge din benævnelse - den er nok under alle
omstændigheder mere gangbar end mit "bøjle/arm" snubleri

> Nej dem kan du nemt skrue af - hvis altså ikke lige det var fordi den
> ene var blevet bukket - men jeg vil tro at kaliberen også har taget
> skade-

Det er ikke fordi jeg er nogen ørn til at skrue, men jeg og min fatter
(som gav en hånd med, med diagnosen) vil begge satse vores optimistiske
entusiasme på at det skulle være nok med en ny ankerplade + 2 nye
"bolte". Den lækker hverken væske eller bremser mærkbart dårligere. Det
sidste er lidt underligt, men det passer(!). Det er muligt at afmontere
pladen til trods for bukket. Det er i hvertfald mit bedste bud efter i
dag.

> [...]
> noget >
> F.eks høre ham her hvad han skal have for bagkaliber og pladen ...

Du ved tilfældigvis ikke hvad en kaliber hedder på tøsk? Eventuelt denne
specifikke "ankerplade"? Tak for tippet ellers!

Ráol

Fra : Anders Majland

Dato : 12-09-06 20:59

> [...]
> afmontere
> pladen til trods for bukket. Det er i hvertfald mit bedste bud efter i

Kaliberen skal glide frit på de bolte - hvis jeg altså har set rigtigt.
Det vil jeg ikke stole på de fortsat ville gøre. Og jeg kunne ikke
forestille mig at en ny brugt kaliber skulle koste helt vildt ville jeg
nok bare skifte den.

> neu_W0QQit
>
> Du ved tilfældigvis ikke hvad en kaliber hedder på tøsk? Eventuelt
> denne
> specifikke "ankerplade"? Tak for tippet ellers!

Send ham billederne og spørg om han har det - eller er
http://babel.altavista.com et godt sted at starte -
"Bremse Kaliber und Adapter Platte" kunne være et forslag ... Nej jeg
erinder ikke meget tysk fra folkeskolen....

Fra : Armand

Dato : 17-09-06 02:58

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:45070ac4$0$84041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> ..... jeg ville kalde det en ankerplade - men det vil Armand sikkert
> korrigere. Han plejer at have styr på begreberne

Jeg kan fint tilslutte mig ankerplade.
Grundplade eller det mere forklarende glidestyr er velsagtens også
tilstrækkelig :-/

--
Armand
(definitions-revser uden et specifikt bud denne gang)

Fra : NielSV650

Dato : 12-09-06 22:02

"Ráol" <noget@godt.dk> wrote in message
> Hvad kalder man denne bøjle/arm i fagsprog?

Fisk.. noget i stil med glidearme/-plade eller noget.
Det er samme kaliber som sidder på SV650, GS500 osv, så prøv også en dansk
ophugger (f.eks. L.C. Racing i Rønnede).
Måske skal du købe hele kaliberen, men jeg kan ikke forestille mig at den er
ret dyr (der er så mange af dem at de kan indhegne lodsepladser med dem).

Og til næste gang: Ved modstand i gasgivningen: Undersøg årsagen før mere
gas gives.

--
Niels
S FAU himmelblau

Fra : Ráol

Dato : 13-09-06 08:29

NielSV650 wrote:

> [...]
> ret dyr (der er så mange af dem at de kan indhegne lodsepladser med dem).

Ok, tak for den oplysning. Jeg frygtede det ville koste kassen hvis der
skal
en ny kaliber til. Kender du til et MC-ophug i østjylland nabolaget?

> Og til næste gang: Ved modstand i gasgivningen: Undersøg årsagen før mere
> gas gives.

It wasn't like that. Jeg skal snige mig rundt om et vejtræ så
igangsætningen var bestemt moderat. Kraften var koncentreret i denne lille
rambuk af en sat.. så der skal øjensynligt ikke meget til. Den første gang
uheldet var ude smadrede jeg speedokablet, og det foregik altså ved at jeg
trak cyklen stående(!)

Ráol

Fra : NielSV650

Dato : 13-09-06 08:41

> Ok, tak for den oplysning. Jeg frygtede det ville koste kassen hvis der
> skal
> en ny kaliber til. Kender du til et MC-ophug i østjylland nabolaget?

www.mc-huset.dk

MC-Huset
Hovedgaden 37, Kølkær
7400 Herning
Tlf.: 97147777

Åbningstider :
Man - Fre : 9.00 - 17.00
Lørdag : 10.00 - 12.00
Søndag : Lukket
Ellers efter aftale

Tag ud til butikken istedet for at ringe og bestille. Jeg har _ikke_ gode
erfaringer med dem "pr. postordre".

--
Niels
S FAU himmelblau

Fra : TGSC

Dato : 12-09-06 22:10

Jeg ved med mig selv at sandsynligheden for at huske skivelåsen HVER
ENESTE gang er lille, så sandsynligheden for at glemme den bare EEN
gang er ret stor - derfor bruger jeg en neonfarvet snor siddende mellem
skivelås og styr, fx. Så er det næsten umuligt at glemme den. Jeg
hængte den een gang på blinklyset, og vupti - klonk! Ingen skade, men
for mig skal den op på styret for at virke - hver gang.

Det hjælper dig ikke nu, men nu ved du bedre end jeg og mange andre
(indtil videre heldige) hvorfor det er vigtigt ;->

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-09-06 22:20

TGSC skrev:

> derfor bruger jeg en neonfarvet snor siddende
> mellem skivelås og styr, fx. Så er det næsten umuligt at glemme den.

Jeg har - som skrevet hér for en del år siden - lavet et lille beslag ved
sidedækslet, hvor skivebremselåsen monteres når den ikke sidder på skiven.

På beslaget har jeg monteret en gammel dørkontakt (fra en VW 1200), der
aktiverer en i forvejen monteret brummer (til blinklyset) sådan at hvis jeg
sætter tænding på uden at låsen er på plads i holderen brummer brummeren!

Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : Armand

Dato : 17-09-06 02:52

> [...]
> aktiverer en i forvejen monteret brummer, sådan at hvis jeg sætter tænding
> på uden at låsen er på plads i holderen brummer brummeren!
Og endnu bedre: forbind kontakten til dødemands-knappens kredsløb, således
at motorcyklen ikke kan startes inden låsen sidder på plads!
På en måde vil dét tillige være en art startspærre i tilfælde af at misædere
slagter skivelåsen og efterlader den på asfalten

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-09-06 08:08

Armand skrev:

> Og endnu bedre: forbind kontakten til dødemands-knappens kredsløb,
> således at motorcyklen ikke kan startes inden låsen sidder på plads!

Ja, dét er i princippet bedre

> På en måde vil dét tillige være en art startspærre i tilfælde af at
> misædere slagter skivelåsen og efterlader den på asfalten

LOL
Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 17-09-06 09:46

Armand skrev den 17 sep 2006 i

[klip]

> På en måde vil dét tillige være en art startspærre i tilfælde af at
> misædere slagter skivelåsen og efterlader den på asfalten

Fra "Maskerade" af Ludwig Holberg:

"- Far, du bruger lutter fremmedord. Tal, så jeg kan forstå det.

- Vel gør jeg ej. Jeg taler dansk, men det har unge næsten glemt så meget af,
at jeg bliver en Jeronimus af at tænke på det – men gammelt dansk er stærkt
dansk.

Alteration er ophidselse, nymodens moderne, ørkesløst formålsløst, og dos-
meragtig betyder dum. Det er skønt at kunne variere sproget, og når unge
bruger engelsk, er det ikke, fordi det er rigere, men fordi det virker lidt
blæret, fordi det lyder anderledes, og så er det jo sjovt at kunne
fremmedsprog.

- Jamen, så kunne vi næsten bruge gammelt dansk for at være moderne!
- Præcis, og der er da også meget mere gejst (= kløgt, opfindsomhed) i at
finde dækkende gamle gloser (ord) for det, man vil sige. Er det fx ikke
sjovere at tale om spindhuset i stedet for et bordel, en sufflet eller
kindhest i stedet for en lussing, en fæstemø i stedet for en forlovet eller
en misdæder (som har begået en misdåd) i stedetfor forbryder? Vi vil alle en
dag pønitere (=angre), hvis vi kaster vrag på de gode, gamle ord."

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Ráol

Dato : 13-09-06 08:22

TGSC wrote:

> [...]

> Det hjælper dig ikke nu, men nu ved du bedre end jeg og mange andre
> (indtil videre heldige) hvorfor det er vigtigt ;->

Ja, kender alt for godt til nylon-reminderen - jeg ejer nemlig en.
Men hvad hjælper det når jeg glemmer at bruge den.. Nej du, for os'
komplet distræte personligheder er en skivelås sq et no-go. Min har kostet
to speedokablers førlighed + dette, indtil videre.

Ráol

Fra : Anders Majland

Dato : 14-09-06 07:41

> [...]
> os' komplet distræte personligheder er en skivelås sq et no-go. Min
> har kostet to speedokablers førlighed + dette, indtil videre.

Overvej en xena eller oxford lås med indbygget alarm - så hyler den op
inden du laver skader

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-09-06 09:31

"NielSV650" <niels@SkridMakker.b5.dk> writes:

[MC-Huset i Kølkær]

> Tag ud til butikken istedet for at ringe og bestille. Jeg har _ikke_
> gode erfaringer med dem "pr. postordre".

....og når man tager derud er det en god idé at vide præcis hvordan
delen man skal bruge ser ud. F.eks. ved at tage en værkstedshåndbog
med, eller endnu bedre, den defekte del. Ellers ender man let med
noget til en forkert model.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Ráol

Dato : 13-09-06 12:11

Ráol wrote:

> Hej,

> Emnet siger det hele - jeg igangsatte med Abus skivelås monteret + kæreste
> bagpå - det var ikke så fedt.

Update: Jeg har netop fået oplyst at en kaliberen sælges samlet og en
sådan skal
koste 4465,- hos en Kawa forhandler. Det er jo en horribel mængde penge!
Planen
bliver derfor at fremskaffe en kaliber fra en kasseret cykel.

Tak til Jer alle.

Ráol

Fra : Anders Majland

Dato : 14-09-06 09:58

> Planen
> bliver derfor at fremskaffe en kaliber fra en kasseret cykel.

Med det jeg kender til prissætningen hos danske ophuggere så prøve at
"forfølge" den gut på ebay der var ved at hugge en op....

Fra : NielSV650

Dato : 15-09-06 10:38

> Planen
> bliver derfor at fremskaffe en kaliber fra en kasseret cykel.

Det er højre side, er det ikke?
Her er en fra en SV'er:
http://cgi.ebay.de/SUZUKI-SV-650-TYP-AV-BREMSSATTEL-VORNE-LINKS-IM-GUT-ZU_W0QQitemZ8076808987QQihZ019QQcategoryZ49800QQcmdZViewItem

Stodderen har også til venstre side - du skal bare ikke bruge PayPal til at
betale med. Det magter han desværre ikke

Ihr eBay'er,
Niels