On 12 Sep 2006 04:39:40 -0700, "S.G" <sebastian@nalnet.dk> wrote:
Hej.
>
>Men hvis nu vi skifter IN knaster til en knast der har løft på
>10.8mm, dvs 1mm mere løft, og stadig beholder EX knasten på 9.0mm!
>
>Hvordan vil den oprindelige kurve så ændre sig? altså rent
>hypotetisk? Hvor vil man hente? og vil man også tabe?
Det kan man ikke svare på direkte det afhænger af en mængde parametre.
Du giver ventilen 1 mm større åbning, hvilket allerførst vil kræve at
du checker clearence mellem ventilhoved og stempel
Hvis der ikke er plads nok må der slibes af stemplet hvorved
kompressionen falder.
Lad os nu antage at der er plads nok, så er der det næste problem.
Når du skal åbne 1 mm mere og nå det samme omdrejningstal kan du
risikere at der skal en strammere ventilfjeder til.
Eller at knasten får "blødere" kurver, hvorved tiden
indsugningsarealet er til rådighed reduceres..
Hvis vi nu ser helt bort fra de mekaniske problemer og kun hæfter os
ved hvad der sker med indsugningen vil det effektive areal motoren
respirerer igennem øges med godt 10 %.
Forudsætningen for at du kan udnytte dette er at der kan trækkes 10 %
mere gennem indsugnings manifolden og karbburatorens ventury.
Det er ikke givet at det vil kunne lade sig gøre.
De fleste forestiller sig at det er stemplet der suger
benzinblandingen ind i cylinderen, men det er kun en halv sandhed,
idet udblæsningssystemet faktisk også spiller en stor rolle her.
Når udstødningsventilen åbnes skydes den forbrændte gas ud gennem
udstødningsrøret, og der opstår et vacum på bagsiden af trykfronten.
Det vacum vil i ventilernes overlapningsperiode hive benzin /
luftblanding ind i cylinderen, og nu er det kunsten at få lukket
udstødningsventilen inden gasen fiser uforbrændt ud i afgangsrøret.
Fra det punkt overtager stemplet opgaven med at fylde cylinderen.
Overlapningsperioden er dermed involveret i motorens vejrtrækning.
Som det ses er der altså en nøje sammenhæng mellem en motors
ventildiagram, dens udstødningssystem og karburatoren.
Flytter man på en af parametrene kan det være nødvendigt at ænde på
andre for at få det til at virke igen.
Set i det lys tør jeg ikke give et konkret bud på hvad der vil ske ved
at hæve indsugningsventilens løft med 10%.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk