Værktøj og metode til staffering efterlyse~
Fra : Preuthun

Dato : 27-11-06 23:13

(dette indlæg er postet i dk.fritid.motorcykel og dk.fritid.knallert)

Hejsa.
Da jeg skal til at staffere et nymalet hjul til en veteranknallert, gik jeg
til farvehandleren og købte en "slæbepensel" til formålet. Da jeg aldrig har
prøvet det før, begyndte jeg at øve mig på nogle egnede test emner. Jeg må
dog sande at den gode gammeldags håndstafferingsteknik, ligger fjern fra
mine evner.
Jeg har imidlertid hørt, at det skulle være muligt at købe værktøj til at
fremstille tynde stafferinger med, så det skulle blive noget nemmere, også
for den uøvede. Det skulle være noget med en rulle, der har forbindelse til
malingen via et tandhjul, som doserer mængden på rullen osv.
Er det sådan man gør, eller findes der andre smarte metoder?
Hvor kan man købe udstyret?

Jeg har set folk bruge tynde strimler/tape til formålet, men det synes jeg
ser grimt ud på gamle maskiner.

Mvh. Jan Preuthun
www.veteranknallert.dk

(Hvis du mailer direkte til mig fjernes SNABELA i email adressen)

Fra : Hekto

Dato : 28-11-06 11:43

on 27-11-2006, Preuthun supposed :
> Er det sådan man gør, eller findes der andre smarte metoder?
> Hvor kan man købe udstyret?
>
> Jeg har set folk bruge tynde strimler/tape til formålet, men det synes jeg
> ser grimt ud på gamle maskiner.

Der findes noget - helt sikkert.

Men - er det ikke noget med at spænde hjulet op i
en gaffel, understøtte hånden/penslen, og så
dreje hjulet rundt. Dem der kan, gør det bare i
hånden, så øvelse er sikkert en vigtig parameter.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Richard

Dato : 28-11-06 17:14

Preuthun wrote:

> [...]
> malingen via et tandhjul, som doserer mængden på rullen osv.
> Er det sådan man gør, eller findes der andre smarte metoder?

En stafferingstape kunne man tidligere få til forskellige liniebredder og
-afstande. Forestil dig en bred tape bestående af flere parallelle
tapebaner - det hele rulles på, hvorefter man fjerner de baner, der skal
sprøjtes eller males over. Hokus, pokus, næsten lige så smart som
skakbrætmalingen i julemandens værksted

Mon ikke det er 3M eller andre inden for malertape, der kunne tænkes at
føre stafferingstape?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-11-06 21:16

Richard wrote:

> [...]
> skakbrætmalingen i julemandens værksted
>
> Mon ikke det er 3M eller andre inden for malertape, der kunne tænkes at

Baden-Jensen i Ballerup fører i hvert fald det blå gummitape - mon ikke
de har/skaffer de andre typer?

--
vh
Torben

Fra : Preuthun

Dato : 29-11-06 22:50

Hejsa.
Jeg takker NG'erne: "dk.fritid.motorcykel og dk.fritid.knallert" for alle
rådene vedr. staffering.

mvh. Jan Preuthun
www.veteranknallert.dk

VeloSolex - La bicyclette qui roule toute seule.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 28-11-06 19:20

Richard skrev den 28 nov 2006 i news:ekhn7q$aoh$1@abbeden.bunk.cc:

klip

> Mon ikke det er 3M eller andre inden for malertape, der kunne tænkes at
> føre stafferingstape?

Ret, og dog: en staffering udført med pensel vil altid være flottere end
noget lavet efter skabelon med knivskarpe kanter?

Jeg ofrede i sin tid efter et restaureringsprojekt på min 53´Nimbus
sidevognsekvipage pengene på en øvet hånd, kunne ikke få mig selv til at gå
på kompromis der.

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Bo Nielsen

Dato : 02-12-06 03:05

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> tapebaner - det hele rulles på, hvorefter man fjerner de baner, der skal
> sprøjtes eller males over. Hokus, pokus, næsten lige så smart som

- og den skotskternede sytråd

ScooterBo

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-06 17:46