GK wrote on 12-11-2006 :
> hej --
> det er ikke nogen skade til at køre på noget ordenligt olie og især hvis den
> er tunet .. så skal den have en god olie der macher de omdrejninger og
> temperatur motoren kommer op på .. det kan godt være lidt af en videnskab at
> forklare .. så det springer jeg lige over ..--Men resten må skyldes
> kvaliteten på knallerten .. og de holder alså ikke til så meget når de er
> tunet som når de køre som orginal og her mener jeg som fabrikken hade tænkt
> sig .. før dansk lov kvalte dem med propper og skiver alle vegne
> mvh gk
Og hvad er ordentlig olie???
Det fleste 2T-olier fra 30 Kr/l og opefter
opfylder kravene - API/ISO. Så deres smøreevne er
god nok. Oliers kvalitet har intet med prisen at
gøre, kun med forhandlerens grådighed.
Det stof der tilsættes for at gøre dem røgfri,
hæmmer desværre smørevirkningen, så man skal ikke
lægge vægt på at de er røgfri.
Det virgtigste,der ud over, er
forbrændingstemperaturen. Den skal passe til
udstødningstemperaturen. Er den for lav går det
galt, er den for høj sviner olien. Passer den,
efterlader den et forholdsvis tørt brunligt
'pulver'.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!