Halvmur i køkken
Fra : Clevin

Dato : 30-11-06 10:13

Hej,

Vi har en stor åbning i vores køkken, som er nogenlunde således ud:

---------------------------------

|--------------------|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
----- ------

Som jeg gerne vil have lavet sådan her:

---------------------------------

|--------------------|
| |
| |
| |-------------|
| |
| |
| |
----- --------------------

Hvordan bygger jeg lettest den halvmur? Jeg har set på multiplader, men
er ikke sikker på, at det er den rigtige vej. Jeg har ingen erfaring med
murerhvervet, så at skulle til at smække sten op ser lidt uoverskueligt ud.

Muren skal ikke bære det helt store, der skal være en træplade ovenpå og
et par barstole ind mod stuen.

Har I nogle gode forslag?

/Clevin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-11-06 10:19

Clevin wrote:
> Hvordan bygger jeg lettest den halvmur? Jeg har set på multiplader, men
> er ikke sikker på, at det er den rigtige vej.

Jeg havde selv valgt multiplader hvis jeg skulle lave sådan noget.

Hvilket slags gulv er der ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : TG

Dato : 30-11-06 10:25

Clevin skrev:
> [...]
>
> Muren skal ikke bære det helt store, der skal være en træplade ovenpå og

Uden at være håndværker, ville jeg nok vælge multiplader, eller
evt. blot et træskelet beklædt med gipsplade, på samme måde som du
ellers ville lave en skillevæg..

Jeg lavede for mange år siden en halvvæg til opdeling af to stuer,
højde ca. 1,1 m længde omkring 3 meter. Den blev lavet som et
træskelet, og beklædt med spånplade. Efterfølgende tapetseret, og
så en træplade ovenpå. Det fungerede fint...

/TG

Fra : Marianne

Dato : 30-11-06 15:31

> [...]
> ud.
>
> Muren skal ikke bære det helt store, der skal være en træplade ovenpå og

Jeg har en sådan halvmur i mit køkken. Den er lavet af gasbetonplader, og
var sådan set let nok at sætte op. Pladerne blev afstivet med vinkeljern. Og
de blev pusdet bagefter.

Løsningen med grovpuds kan jeg bestemt ikke anbefale. Selve muren er OK, men
overfladen er krop-umulig at holde ren. Jeg ville til enhver tid anbefale
noget glat overflade, som kan vaskes. Om du kan sætte noget sådant på
multiplader, ved jeg ikke, men mon ikke?

mvh

marianne
- der snat skal have fjernet sine halvmure fra køkkenet!

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-11-06 15:47

> [...]
> ikke sikker på, at det er den rigtige vej. Jeg har ingen erfaring med
> murerhvervet, så at skulle til at smække sten op ser lidt uoverskueligt

De er hamrende svære at få rigtigt pæne, når man ikke har håndelaget, så dem
ville jeg bestemt ikke vælge.
Det nemmeste er faktisk en gang stålreglar og så gipspladder, 2 på hver
side. Så får du en fin, stiv mur. Vælg de brede ståreglar til en mur på ca
10-12 cm tykkelse, eller de smalle og så i to rækker, hvis det skal være
bredere.

Mvh Maria