Pillefyr - sær lyd
Fra : Ukendt

Dato : 28-11-06 17:26

Hej gruppe,

Jeg er forholdsvis nybagt pillefyrsejer (2. sæson)
Mit pillefyr er et multiheat 1,5 fra 1998
(se evt http://www.hedestoker.dk/produkt/baxi-multi-heat/680 ).

Nu er sneglen/kontaktorerne til samme nogle gange begyndt at udstøde en
uskøn "gnnnn"-lyd ved indfyringen. Ca. hver 3-5. gang fyret forsøger at
føre piller ind i brændkammeret sker der ikke noget = sneglen står
stille og der lyder en anstrengt knurrelyd fra kassen...

Mit spørgsmål er nu:
Er dette noget man kan forsøge at fuske selv?
Er det et velkendt fænomen som I har en løsning på, eller er det tid at
tilkalde (dyr) sagkundskab?

--
Venlig Hilsen

Thomas

Fra : Anders Majland

Dato : 28-11-06 18:55

> [...]
> føre piller ind i brændkammeret sker der ikke noget = sneglen står stille
> og der lyder en anstrengt knurrelyd fra kassen...

Ja det lyder som en defekt kontaktor - Eller at dens overbelastningsikring
slår til ....

Prøv at tage strømmen fra og så om den ser brændt ud - for så er den nok
bare slidt op. På mit twinheat fra 1998 har jeg også skiftet den.

Men det kan jo ogs være mekanisk at der er noget galt så sneglen ikke kan
køre rundt..

Btw kender du dk.teknik.energi ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Vores (mis)brug : http://mariendalvej.dk/forbrug.html

Fra : Lars

Dato : 28-11-06 21:36

Det "lyder" som om kontaktoren (relæet / motorværnet) til motoren er ved at
"stå af" og bør skiftes.
Hvis fyret har kørt hver vinter siden 1998 har det også koblet så mange
gange, at det er forståeligt at det er ved at gå i stykker
Relæet på vores Multiheat kobler vel i snit en gang i minuttet i øjeblikket.

Det er et job for en elektriker, med mindre du har "elektrisk erfaring"
Du kan jo evt. lige skrive typenummeret ned og fortælle det til ham når du
ringer, så slipper ham for at køre to gange

Hilsen Lars

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-06 00:19

Lars skrev:
> [...]
> Du kan jo evt. lige skrive typenummeret ned og fortælle det til ham når du
> ringer, så slipper ham for at køre to gange

Tak for svar, jeg vil forsøge at kigge i dyret og se, om jeg kan
identificere kontaktoren.

Venlig hilsen
Thomas