Træ-loft giver sig
Fra : Per JM Olsen

Dato : 28-11-06 12:56

Hej

Vi har lavet en gildesal her i sommers - der er ingen isolering lagt oben på
vores træloft som vi lagte i sommers, ligeledes står rummet på ca 70 kwm
uden varme - her den anden dag havde loftet givet sig så meget tre steder at
det havde trykket tre loftbreder ned af..

Hvad kan der gøres ved dette?
Vi har i dag bestilt 100mm rockwool som vi vil ligge ovenpå - ligeledes så
har vi tændt en gasvarmer derude i håb om at vi kan få loftet til at trække
sig sammen igen..

Nogen der har erfaringer med det og gode råd så høre jeg gerne.

Mvh Per

Fra : Martin Bak

Dato : 28-11-06 13:02

"Per JM Olsen" <perjmolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> trække sig sammen igen..
>
> Nogen der har erfaringer med det og gode råd så høre jeg gerne.

Det kunne lyde som om, at loftet er sat op med for lille tolerance til
væggen. Der skal være ca. 10 mm. afstand fra væggen til det første brædt.

Martin

Fra : Jørgen E.

Dato : 29-11-06 19:53

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse news:ekh8f4$1i9k$1@newsbin.cybercity.dk...

> Det kunne lyde som om, at loftet er sat op med for lille tolerance til væggen. Der skal være ca. 10 mm. afstand fra
> væggen til det første brædt.

Jeg tror ikke der er noget usædvanligt ved det. Træ giver sig meget ved fugtpåvirkning
og har rustikken været fint tørt så giver det en stor udvidelse ved den høje luftfugtighed
vi har i øjeblikket. Jeg kender ikke til de 10 mm du omtaler og har aldrig hørt om det.
Det du siger er jo dermed, at det sidste brædt skal kunne give sig 10 mm. ? loftet er
jo ikke monteret flydende som man gør med visse typer gulve så det giver ingen mening
og det vil også umuliggøre montering af skyggelister.
For en del år siden var et åbent loft der var belagt med spånpladegulv for senere
udnyttelse hos bekendte ved at trykke gavlen ud på deres nye hus. Det var i sidste
øjeblik de fik savet riller i gulve med jævne mellemrum inden gavlen var røget, men
værelset nedenunder har stadig revner i væggen.

Fra : 3esser

Dato : 28-11-06 13:58

3esser@3esser.dk