slange i slange.
Fra : Elmer Fjort

Dato : 28-11-06 12:42

Hej!

Jeg har lige et spørgsmål som jeg ikke selv kan finde et svar på.
Sagen er at jeg skal trække en slange henover loftet. Faktisk hele 2
slanger.
Fordi jeg havde tænkt at trække den ene inden i den anden, lige som med
pexrør.
nu er prisen på 2 meter pexrør med slange, temmeligt pebret, og den kan
modstå et stort tryk.
Her drejer det sig om vand fra et omvendt osmoseanlæg til et akvarie.
Jeg havde regnet med at bruge en 9/6 mm slange inderst og så en almindelig
armeret vandslange yderst.
Nogen som har et bud på hvordan jeg får trykket den tynde slange igennem 20
meter armeret vandslange???

På forhånd tak

Elmer

Fra : Martin Bak

Dato : 28-11-06 12:59

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> armeret vandslange yderst.
> Nogen som har et bud på hvordan jeg får trykket den tynde slange igennem

Jeg er i tvivl om du mener 2 eller 20 meter?
Men uanset er du nok nødt til at _trække_, ikke trykke den tynde slange
igennem.
Start med at få en murersnor igennem vandslangen. Bind murersnoren til en
møtrik der nemt kan gå igennem slangen og lad møtrikken trække snoren
igennem.

Gør snoren fast til den tynde slange. Eventuelt ved at du laver en tyk knude
på snoren og lader denne gå ind i den tynde slange hvorefter du forsegler
med en klat fra en limpistol.

Brug et egnet glidemiddel. Sulfo virker fint, men kan måske give problemer i
forhold til akvarievandet hvis der sker en brist på den tynde slange på et
tidspunkt?

Træk forsigtigt den tynde slange igennem vandslangen.

Martin

Fra : Elmer Fjort

Dato : 28-11-06 20:15

> [...]
> et tidspunkt?
>
> Træk forsigtigt den tynde slange igennem vandslangen.

Jeg siger tak for begge råd!
Jo, det er 20 meter!! 2 meter havde nok ikke været et problem.

Elmer

Fra : Ib

Dato : 28-11-06 13:59

> [...]
> armeret vandslange yderst.
> Nogen som har et bud på hvordan jeg får trykket den tynde slange igennem

Jeg har set at elektrikere bruger en støvsuger til at suge en tynd snor
gennem rillerør med, måske du kunne bruge samme metode. Snoren kunne så
bindes i den slange du skal have igennem. Hvis du ikke kan suge en mursnor
igennem kan det lade sig gøre med et stykke garn, vil jeg tro, garnet kan du
så trække mursnoren igennem med.
God fornøjelse.

--
Ib