Varmekasse til mc / bil
Fra : MFN

Dato : 27-11-06 15:05

Ja det lyder nok fuldstændig vanvittigt, men vent nu lidt ikk' )

Har en garage på 45 kvm. med loft til kip. Har ikke fået lagt varme i den
endnu. Derinde har jeg en fin fin veteran motorcykel som jeg passer og
plejer som var det en baby. Jeg vil ikke have den skal stå og fryse og blive
for vinterkold så jeg tænkte om man kunne gøre følgende :

Bygge en træramme uden om den, og beklæde denne med isolering. Så står den i
en isoleret kasse på ca. indv. mål 1x1x2,5 meter. Jeg ville så sætte en
varmeblæser eller olieradiator op derinde. Evt. med nogle huller til
udluftning. Men hvad med den såkaldte dampspærre ? Vil det være nødvendigt ?
Eller er hele ideen bare fuldstændig tåbelig.

mvh
Michael

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-11-06 15:37

?

> Eller er hele ideen bare fuldstændig tåbelig.

Nemlig. Tror du ikke den er ligeglad med om det er koldt? Bare det er tørt.
Det minder mig om en kollega der skulle flytte i lejlighed. Han var bange
for om hans gamle bil kunne klare at stå udenfor fordi den var vant til at
stå i garage

Steen.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-11-06 19:20

Steen Jakobsen skrev:

> Nemlig. Tror du ikke den er ligeglad med om det er koldt? Bare det er
> tørt.

I mit uopvarmede værksted er der 9,2 grader C og en relativ luftfugtighed på
85% i øjeblikket - min motorcykel, der befinder sig der inde nu, er begyndt
at ruste på kromdelene og mit værktøj ruster.

Sådan var det ikke da begge dele var inde i huset ved 20-21 grader og 50-60%
luftfugtighed.

En affugter bruger strøm med mindre man har den type med krystaller der
hænger og drypper ned i en beholder i stedet for (ved ikke hvor effektiv den
er), så en radiator i en kasse med en anelse udluftning ville være fint for
cyklen efter min mening.
Hans

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-11-06 19:43

> [...]

den
> er), så en radiator i en kasse med en anelse udluftning ville være fint

Ja derfor skrev jeg også " bare der er tørt "
I min garage er der ikke noget der ruster selvom der ikke er varme på, det
kunne måske have noget med at gøre med isoleringen af gulvet.

Steen.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-11-06 19:50

Steen Jakobsen skrev:

> det kunne måske have noget med at gøre med isoleringen af gulvet.

Skal jeg ikke kunne sige
Hans

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-11-06 22:50

Hans Paulin (6310) wrote:

> I mit uopvarmede værksted er der 9,2 grader C og en relativ
> luftfugtighed på 85% i øjeblikket - min motorcykel, der befinder sig
> der inde nu, er begyndt at ruste på kromdelene og mit værktøj ruster.

Du skal da gnide din MC ind i vaseline, når du stiller den til overvintring.
Det koster minimalt sammenlignet med at skulle til at bygge en kasse, som
skal isoleres og derefter opvarmes.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-11-06 01:10

Erik Ginnerskov skrev:

> Du skal da gnide din MC ind i vaseline, når du stiller den til
> overvintring.

Jeg har givet den kædespray på de ømme steder efter at have poleret.

> Det koster minimalt sammenlignet med at skulle til at
> bygge en kasse, som skal isoleres og derefter opvarmes.

Det er heller ikke mig der vil bygge en kasse
Hans

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-11-06 01:38

Hans Paulin (6310) wrote:

> Det er heller ikke mig der vil bygge en kasse

Det ved jeg, men du forsvarede vist indirekte projektet ved at henvis til
dine rustproblemer.

Jeg oplyste bare om misforholdet i udgifterne i forhold til at fedte de
sarte dele ind inden vinteren.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-11-06 09:58

Erik Ginnerskov skrev:

> Det ved jeg, men du forsvarede vist indirekte projektet ved at henvis
> til dine rustproblemer.

Det er ikke helt ved siden af

> Jeg oplyste bare om misforholdet i udgifterne i forhold til at fedte
> de sarte dele ind inden vinteren.

Som osse er årsagen til at *jeg* fedter ind
Hans

Fra : Christian

Dato : 27-11-06 20:02

MFN wrote:
> [...]
> nogle huller til udluftning. Men hvad med den såkaldte dampspærre ?
> Vil det være nødvendigt ? Eller er hele ideen bare fuldstændig

prøv i dk.fritid.motorcykel - emnet og netop din idé har været oppe et par
gange før - ellers søg tilbage i tid via google groups relaterende sig til
vinteropbevaring vinterhi eller lignende...

Christian.

Fra : Anders Majland

Dato : 27-11-06 22:17

> prøv i dk.fritid.motorcykel - emnet og netop din idé har været oppe et par
> gange før - ellers søg tilbage i tid via google groups relaterende sig til
> vinteropbevaring vinterhi eller lignende...

Du kan købe en oppustelig pose til formålet - den har været omtalt på dfm
fornyligt http://www.carcoon.co.uk/bike%20bubble.htm

Noget nemmere end selvbyg

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : J.K.Arning

Dato : 27-11-06 23:08

On Mon, 27 Nov 2006 22:17:09 +0100, Anders Majland wrote:

> Du kan købe en oppustelig pose til formålet - den har været omtalt på dfm
> fornyligt http://www.carcoon.co.uk/bike%20bubble.htm
>
> Noget nemmere end selvbyg

Den bobbel til bilen er da lækker, jeg kunne finde på at købe den selvom
jeg ingen bil har.

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk :: & mig ubekendte personer bedes undlade
at afslutte deres skriverier til mig med "KH dit og dat", så gode venner er

Fra : MFN

Dato : 29-11-06 11:46

Tak til alle for svarerne.

En varmekasse det bliver. Det tager mig lige nøjagtigt 30 min. så er den
bygget, og lægterne ligger alligevel på lager i garagen. Hvis jeg skulle
fedte cyklen ind i diverse olie produkter vil det tage 3 timer at polere den
op igen. Ja der er MÈGET krom og mange kringelkroge på min mc

Fra : Anders Majland

Dato : 29-11-06 16:09

> En varmekasse det bliver. Det tager mig lige nøjagtigt 30 min. så er den
> bygget,

Hvordan sikrer du at luftfugtigheden holdes under dugpunktet
http://da.wikipedia.org/wiki/Dugpunkt
Lav relativ fugtighed er vigtigere end temperaturen for at forhindre rust.