Åbent ildsted
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-11-06 17:09

Jeg vil gerne have et åbent, indendørs ildsted - altså ikke en brændeovn!
Er der nogen, der har erfaringer med sådanne?

Jeg er også meget interesseret i link til websider, hvor der er billeder af
indendørs, åbne ildsteder.

Mvh. Lisbeth

Fra : JJ

Dato : 26-11-06 17:16

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Er der nogen, der har erfaringer med sådanne?
>
> Jeg er også meget interesseret i link til websider, hvor der er billeder

Google er din ven, såøg på "Åben pejs", som sådan en kaldes, så kommer det
mange link.

JJ

Fra : Ivar Holm

Dato : 26-11-06 21:22

Pejs / åbent ildsted er noget skidt. Det kan jeg ikke anbefale. Jeg har haft
en i 25 år, og havde revet den ned for længst, hvis den ikke udgjorde en del
af vægkonstruktionen i stuen. Den er muret helt fra krybekælderen og op
gennem taget.

Du skal have et spjæld i skorstenen for at kunne regulere forbrændingen.
Alligevel lykkes det dårligt. For at kompensere for dette, har jeg fået
monteret en pejseindsats. Med denne kan der reguleres lidt bedre, men det er
stadig ikke så brændselsøkonomisk som en brændeovn. En pejs kræver kun det
bedste brænde, og du skal skovle / støvsuge al asken ud. Aviser giver f.eks.
meget aske.

Det eneste gode jeg kan sige om en pejs er, at det er vældig hyggeligt. Men
det kan en brændeovn jo også være med glasdøre og askeskuffe.

Ivar Holm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-11-06 23:36

"Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Pejs / åbent ildsted er noget skidt.

Hvad er det, der er skidt? Hvad er ulemperne?

> men det er stadig ikke så brændselsøkonomisk som en brændeovn.

Jeg er helt ligeglad med brændselsøkonomien. Skal ikke have den for at varme
noget op.

> Det eneste gode jeg kan sige om en pejs er, at det er vældig hyggeligt.

Og det er lige præcis derfor jeg gerne vil have en *S*

> Men det kan en brændeovn jo også være med glasdøre og askeskuffe.

Det synes jeg så ikke den er.

Mvh. Lisbeth

Fra : Max

Dato : 26-11-06 23:55

Hej Lisbeth

> Jeg er helt ligeglad med brændselsøkonomien. Skal ikke have den for
> at varme noget op.

Jeg har også altid drømt om at have et bål i stuen, men desværre er
stuen jeg har lige nu ikke rigtig egnet til det. En ting jeg tror man skal
have styr på er at man kan lukke fulstændig for skorstenen når man
ikke bruger den.

--
Mvh Max

Fra : Ivar Holm

Dato : 27-11-06 11:08

Hvorfor efterlyser du andres erfaringer med emnet?
Du er ikke modtagelig for argumenter, og ved det bedre selv.

Ivar Holm

Fra : Leonard

Dato : 27-11-06 11:31

"Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk> wrote:

>Hvorfor efterlyser du andres erfaringer med emnet?
>Du er ikke modtagelig for argumenter, og ved det bedre selv.

Bare fordi hun ikke vil følge dine råd direkte er jo ikke det samme
som at hun ikke er blevet klogere af at have læst dem.

Du har dårlig erfaring med pejs, da dine ønsker til et ildsted er
opvarmning, god økonomi og nem vedligeholdelse.
Kirsten ønsker et hyggeligt ildsted og er ligeglad med det du sætter
højest.

Tag en tudekiks eller lad være med at svare indlæg.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-11-06 20:43

> Hvorfor efterlyser du andres erfaringer med emnet?
> Du er ikke modtagelig for argumenter, og ved det bedre selv.

Jeg er bestemt modtagelig for andres argumenter.

Men jeg er ikke modtagelig for et argument om dårlig brændselsøkonomi -
fordi det er uvæsentligt for mig. Jeg vil ikke have ildsted/brændeovn for at
varme op.

Argumentet om at jeg skal skovle/støvsuge asken ud rokker heller ikke ved
min opfattelse. Jeg skal ikke bruge ildstedet dagligt, så det vil ikke
skræmme mig, hvis det er lidt bøvlet at gøre rent bagefter.

Jeg er meget interesseret i erfaringer med forskellige åbne ildsteder.
Erfaringer med brændeovne kan jeg derimod ikke bruge. Det er ikke en
brændeovn jeg skal have.

Din erfaring med, at jeg skal have et spjæld i skorstenen for at kunne
regulere forbrændingen er derimod særdeles brugbar for mig. Så tusinde tak
for den!

Mvh. Lisbeth

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-12-06 10:04

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Din erfaring med, at jeg skal have et spjæld i skorstenen for at kunne
> regulere forbrændingen er derimod særdeles brugbar for mig. Så
> tusinde tak for den!

Også for at lukke, så alt varmen fra stuen ikke suser op igennem skorstenen.

Jeg ville overveje mere grundigt end du har gjort indtil nu :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-06 10:48

> Jeg ville overveje mere grundigt end du har gjort indtil nu :)

Ja.. hvad skal jeg tage med i overvejelserne?
Jeg synes jo stadig, at den løsningen uden skorsten er lidt smart - men helt
rigtigt er det måske ikke, så jeg er da kommet ganske alvorligt i tvivl.

Har heldigvis mindst et halvt års tid til at overveje det i. Huset skal lige
bygges først *S*.

Mvh. Lisbeth

Fra : Gainsbourg

Dato : 27-11-06 04:54

Ud fra din beskrivelse lyder det som om du vil kunne have glæde af en
skorstensfri kamin. Den er for dyr i brændsel til at bruge som primær
opvarmningskilde - de er kun beregnet til netop det du efterspørger, levende
ild og hygge foran pejsen uden alle ulemperne. Der er tonsvis af forhandlere
og producenter og de kan fåes både i gammeldags design og i nye
minimalistiske looks.

http://www.artdecokamin.dk/ er de eneste forhandlere jeg lige kan komme på,
men hvis du googler lidt på det finder du en masse både i DK, Tyskland og i
Sverige.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Skovtrolden

Dato : 27-11-06 17:26

> [...]
> på, men hvis du googler lidt på det finder du en masse både i DK, Tyskland
Her er en af de Tyske

http://www.kamin-galaxy.de/

Mvh
Skovtrolden

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-11-06 20:42

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opvarmningskilde - de er kun beregnet til netop det du efterspørger,
> levende ild og hygge foran pejsen uden alle ulemperne.

Gainsbourg... wauwwwww! tusinde tak for linket. Jeg er totalt solgt! Det jo
slet og ret guld, du har præsenteret mig for.

Det er jo kun et ekstra (og sort!) plus, at skorsten (og skorstensfejer) kan
undværes.

Jeg kan næsten ikke få øjnene væk fra den side! Og bare tanken om, at jeg
kan lave ildsted både i stue, køkken og soveværelse, hvis jeg vil (og har
råd *G*) kan gøre mig totalt kulret *GGGG*

TAK!

Lisbeth

Fra : Max

Dato : 28-11-06 08:14

Hej Lisbeth

> Det jo slet og ret guld, du har præsenteret mig for.

Det minder om en fladskærm og en video, man kan jo
ikke stege bøffer i den :)

Mvh Max

Fra : Skovtrolden

Dato : 28-11-06 22:45

> Det minder om en fladskærm og en video, man kan jo
> ikke stege bøffer i den :)
>
> Mvh Max

Ork jov, http://www.artoffire-24.com/heinz_BBQ.htm
Det er godt nok ikke bøffer å billedet, men mon ikke det ville virke.
Mvh
Skovtrolden

Fra : Roberto Saldo

Dato : 27-11-06 11:29

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> Er der nogen, der har erfaringer med sådanne?
>
> Jeg er også meget interesseret i link til websider, hvor der er billeder af

I betragtning hvor meget en gankse alm støbejernsbrændeovn sviner så er
det nok en gaspejs du vil ha'