Klistrede blade & små "vand" dråber
Fra : AC

Dato : 19-11-06 17:16

Hej alle,

Vi har et træ i vores stue (købt i IKEA kan ikke huske sorten) som er
begyndt at tabe bladerne. De begynder lige så stille at blive gule
indtil de falder af. Bladene er klistrede og man kan se at der hænger
det der ligner små dråber vand på dem. Jeg har læst på en hjemmeside at
det kunne være bladlus angreb men for mig er det slet ikke muligt at se
de små dyr med det blotte øje så detfor vil jeg høre om der kan være en
anden årsag til problemet? Vi vil nødig ende med at smide hele træet ud
da vi er ret glade for den.

Mvh,
Adrian

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-11-06 17:30

> [...]
> med det blotte øje så detfor vil jeg høre om der kan være en anden årsag
> til problemet? Vi vil nødig ende med at smide hele træet ud da vi er ret

Uden at kende træet vil jeg alligevel gætte på for meget vand.

Mvh Maria

Fra : Esben I.

Dato : 19-11-06 22:01

Maria Frederiksen wrote:

> gætte på for meget vand.
og for lidt lys....årstiden

mvh
Esben I.

Fra : KKJ

Dato : 19-11-06 22:00

"AC" <actemp@gmail.com> wrote in message
> [...]
> de små dyr med det blotte øje så detfor vil jeg høre om der kan være en
> anden årsag til problemet? Vi vil nødig ende med at smide hele træet ud

Muligvis skjoldbladlus. Små (1mm) brune pletter, der ikke flytter sig. De
ser slet ikke ud som dyr. Men jeg skal love for at de laver klisterstads! Og
så er de besværlige at komme af med.

KKJ

Fra : AC

Dato : 19-11-06 22:10

AC skrev:
> [...]
> de små dyr med det blotte øje så detfor vil jeg høre om der kan være en
> anden årsag til problemet? Vi vil nødig ende med at smide hele træet ud

Tre udmærkede gode grunde:

1. Overvanding
2. For lidt lys
3. Muligvis lus

Håber mest på de to øverste, jeg vil lade planten tørre ud og så se hvad
der sker. Håber ikke den dør indenfor de nærmeste uger men det er sgu
synd at se den uden dens blade.

Fra : BA

Dato : 19-11-06 23:02

Vi har taget en sturbirk ind fra haven for ca.14 dage siden. Den har snart
tabt alle bladene, nok p.g.a.temperatur/lys skift. Jeg er dog tålmodig, ved
af erfaring, at der kommer små nye blade igen på et tidspunkt.
Ved lus -køb de der luse/gødningspimde i matas. Giv evt planten et brusebad
for klister, men sørg for godt dræn.
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : AC

Dato : 19-11-06 23:16

BA skrev:
> [...]
> af erfaring, at der kommer små nye blade igen på et tidspunkt.
> Ved lus -køb de der luse/gødningspimde i matas. Giv evt planten et brusebad

Denne træ har altid været indenfor. Vi har haft den i 1½ år snart og det
er første gang det sker. Sidste vinter havde den fint. Hvor kan de lus
komme fra hvis den aldrig har været udenfor eller i kontakt med planter
der har været udenfor? (måske dumt spg. men har ikke meget erfaring på
området).