Søm
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-11-06 23:22

Er ringede søm og kamsøm det samme?
Hvis ja, hvad er den mest almindelige betegnelse?
Hvis nej, hvad er forskellen?

hilsen
Uffe

Fra : Sten Larsen

Dato : 15-11-06 23:56

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse news:455b931c$0$20336$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Er ringede søm og kamsøm det samme?
> Hvis ja, hvad er den mest almindelige betegnelse?
> Hvis nej, hvad er forskellen?
>
> hilsen
> Uffe

Havde aldrig hørt om >ringede søm<. Ved at Google lidt rundt fandt jeg også betegnelsen >ringede kamsøm<. Og selv SBI skriver
>Kamsøm (ringede søm)<. Altså må det være det samme.
/StenL

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-11-06 07:51

"Sten Larsen" <sla@sat-op.dk> wrote in message

> Havde aldrig hørt om >ringede søm<. Ved at Google lidt rundt fandt jeg
også betegnelsen >ringede kamsøm<.

Hvis man kan have et "ringet kamsøm", må man også kunne have et "ikke-ringet
kamsøm".

> Og selv SBI skriver >Kamsøm (ringede søm)<.

SBI er et godt argument.

> Altså må det være det samme.

Måske. Du har i alle fald lige fundet 2 argumenter der peger i hver sin
retning.

hilsen
Uffe

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 16-11-06 05:16

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> Er ringede søm og kamsøm det samme?
> Hvis ja, hvad er den mest almindelige betegnelse?
> Hvis nej, hvad er forskellen?

Det vi i daglig tale kalder for ringsøm, er søm der er samlet i små ringe.
Dvs., sømmene er forbundet med hinanden med en tynd metaltråd. Og de
anvendes i en sømpistol. (tromlesømpistol)
Hilsen Matthias

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-11-06 07:52

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote in message

> Det vi i daglig tale kalder for ringsøm, er søm der er samlet i små ringe.
> Dvs., sømmene er forbundet med hinanden med en tynd metaltråd. Og de
> anvendes i en sømpistol. (tromlesømpistol)

Ringsøm er en ny stavemåde og google billedsøgning understøtter også din
påstand, men igen anvendes ordet i så mange forbindelser, at man reelt ikke
bliver klogere.

hilsen
Uffe

Fra : Jørgen E.

Dato : 19-11-06 20:38

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> Det vi i daglig tale kalder for ringsøm, er søm der er samlet i små ringe.

Jeg vil gætte på du er forholdsvis ung så Det er i hvert fald ikke det
der menes med ringsøm.
Ringsøm og kamsøm er i princippet det samme og har navnet af, at det
der giver sømmet høj udtræksværdi er alle de "riller" der er i den nederste
del af sømmet. De virker som modhager og ligner ringe hvis du ser sømmet
fra siden af. Man kan også (eller har i hvert fald kunnet) få snoede og
ringede søm - de er trælse at trække ud og bruges f.eks. til paller.

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-11-06 06:03

Uffe Kousgaard wrote:

> Er ringede søm og kamsøm det samme?

Ikke nødvendigvis. Der findes både kamsøm og ringede kamsøm.

> Hvis nej, hvad er forskellen?

Hvis du går ind på:
<http://www.avenue-as.dk/pdf/Som.pdf>
kan du se både kamsøm (ikke ringede), ringede beslagsøm, ringede kamsøm m.m.

Ad kamsøm: Se på hovedformen.
Ad ringede: Se på 'modhager' ringene.

Stig Johansen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-11-06 07:51

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> wrote in message

> Hvis du går ind på:
> <http://www.avenue-as.dk/pdf/Som.pdf>
> kan du se både kamsøm (ikke ringede), ringede beslagsøm, ringede kamsøm
m.m.

> Ad kamsøm: Se på hovedformen.

Der er to typer kamsøm i det katalog. Det ene benævnes "blåt", det andet
"syrefast". Bortset fra at hovederne er runde, har de ikke meget tilfælles.
Ikke til at blive klogere af.

> Ad ringede: Se på 'modhager' ringene.

Samme modhager kunne også ligne tænderne på en kam, deraf måske navnet
"kamsøm".

Hilsen
Uffe

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-11-06 07:53

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message
> Er ringede søm og kamsøm det samme?

Er der nogen som er sikre i sin sag og kan komme med endegyldige argumenter?
Der lader til at være en del usikkerhed i branchen, når man kigger i
produktkataloger m.m.

hilsen
Uffe

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-11-06 07:01

Uffe Kousgaard wrote:

> "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message
>
> Er der nogen som er sikre i sin sag og kan komme med endegyldige
> argumenter? Der lader til at være en del usikkerhed i branchen, når man
> kigger i produktkataloger m.m.

Argumenter? - Det er ikke b.p.d.non-tech det her! B-)

Af nysgerrighed: Hvorfor er det så vigtigt?
Har du gang i et væddemål?

Nå, men jeg skal være sammen med den gamle tømrer i dag, skal[1] jeg nok
spørge ham om de historiske facts om hvorfor de hedder kamsøm.

[1] Hvis jeg husker det. Hint: TYPE TStig = Class(TOldMan);

Stig Johansen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-11-06 07:33

> Argumenter? - Det er ikke b.p.d.non-tech det her! B-)

He, he

> Af nysgerrighed: Hvorfor er det så vigtigt?
> Har du gang i et væddemål?

Min svoger er ved at bygge hus og anvender søm med modhager. Vi anvendte
hver sit ord for de samme søm og der er ingen væddemål igang. Det ville blot
være rart at få afklaret.

hilsen
Uffe

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-11-06 07:29

Uffe Kousgaard wrote:

> Min svoger er ved at bygge hus og anvender søm med modhager. Vi anvendte
> hver sit ord for de samme søm og der er ingen væddemål igang. Det ville
> blot være rart at få afklaret.

Jeg huskede at spørge den gamle tømrer om hvorfor det hedder kamsøm.
Han ved ikke rigtig hvordan navnet er opstået, da de allerede hed sådan ca.
midt i 60'erne hvor han blev udlært.
Han nævnte dog noget om, at 'kam' har noget med 'krave' at gøre, men jeg ved
ikke om vi kan bruge det til noget. Det er nok mere for sprogforskere at
finde ud af.

Men som tidligere nævnt, er kamsøm et udtryk for en /type/ søm hvor hovedet
har en flad underside, og en rundet overside.

Ad jeres 'uenighed'.
Mit gæt på 'udvandingen' er, at med tiden bruger man stort set altid skruer
(bortset fra sømbeslag), og udvalget dermed er væsentlig indskrænket.
Hvis vi kigger i den førnævnte pdf-fil er det 'kamsøm' nederst på side 4.
Det er højst sandsynligt den type søm i bruger. Det er i virkeligheden et
'ringet kamsøm', men da der ikke er et tilsvarende 'ikke ringet kamsøm', er
det nok at kalde det et kamsøm i denne context.
Jeg vil derfor tro det er rimelig safe bet at folk taler om det samme hvad
enten man siger 'kamsøm' eller 'ringet kamsøm'.
Omvendt, hvis man kun siger 'ringet søm', kan der være tale om både 'ringede
kamsøm' og 'ringede beslagsøm'.

Stig Johansen

Fra : Per Thomsen

Dato : 21-11-06 08:43

> Ad jeres 'uenighed'.
> Mit gæt på 'udvandingen' er, at med tiden bruger man stort set altid
> skruer
> (bortset fra sømbeslag),

Med mindre, man bruger beslag-skruer :)

Per