maling af MDF plade
Fra : Torben \"Minibus\" C~

Dato : 14-11-06 21:36

Hejsa

Jeg skal male en MDF plade som skal være et bar spisebord i køkkenet, men
der er nogen der siger jeg skal grunde den først passer det.

mvh

Tkc

Fra : Max

Dato : 14-11-06 21:45

Hej Torben

> Jeg skal male en MDF plade som skal være et bar spisebord i køkkenet,
> men der er nogen der siger jeg skal grunde den først passer det.

Det er ikke nødvendig, men brug oliemaling. Men det bliver ikke særlig
stærk til bordplade, kan du ikke købe en plade med laminat på og
bruge den, det er meget anvendeligt til bordplader.

--
Mvh Max

Fra : Torben \"Minibus\" C~

Dato : 14-11-06 21:46

Det skal heller ikke holde til meget, og tak

Fra : Max

Dato : 14-11-06 21:57

Hej Torben

> Det skal heller ikke holde til meget, og tak

Problemet med holdbarheden følger forøvrigt farven, jo mørkere,
jo tydeligere ses små ridser. Forøvrigt bliver MDF plade egentlig
ganske pæn hvis man bare lakere det.

Ps: problemet med de fleste typer plastmaling er at de klæber hele livet.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 14-11-06 21:54

On Tue, 14 Nov 2006 21:35:43 +0100, "Torben \"Minibus\"
Christoffersen" <torbenkvist@webspeed.dk> skrev:

>Hejsa
>
>Jeg skal male en MDF plade som skal være et bar spisebord i køkkenet, men
>der er nogen der siger jeg skal grunde den først passer det.

altid grunde. men mailig til bord er ik særlig stærkt

Vh Per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-11-06 22:01

> Jeg skal male en MDF plade som skal være et bar spisebord i køkkenet, men
> der er nogen der siger jeg skal grunde den først passer det.

Jeg gør det - microdispers. Det er meget nemmere at få malingen til at dække
ordentlig og holde i længden. Brug terpentinbaseret og en fin rulle, så
bliver det pænt.

Mvh Maria

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-11-06 13:16

Maria Frederiksen wrote:

> Jeg gør det - microdispers. Det er meget nemmere at få malingen til at dække
> ordentlig og holde i længden. Brug terpentinbaseret og en fin rulle, så
> bliver det pænt.

Til sommer skal jeg have lavet nye skabslåger til køkkenet og det var
planen at de skal laves af MDF plade.

Vil du mene at hvis jeg grunder dem med microdispers og maler dem med
en fin rulle og noget oliemaling så vil jeg få et godt resultat ?
Slibe i mellem lag 1 og lag 2 vel ?
Bør man lakere til slut ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Max

Dato : 15-11-06 13:55

Hej Christian

> Til sommer skal jeg have lavet nye skabslåger til køkkenet og det var
> planen at de skal laves af MDF plade.

Prøv at spørge hos industrilakeren hvad han skal have for
opgaven, men kan jo blive positivt overrasket.

Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-11-06 16:29

> [...]

>Vil du mene at hvis jeg grunder dem med microdispers og maler dem med
>en fin rulle og noget oliemaling så vil jeg få et godt resultat ?

Ja, vores vindusplader er blevet vældig fine på den måde.

>Slibe i mellem lag 1 og lag 2 vel ?

Ja

>Bør man lakere til slut ?

Jeg har ikke gjort det, men det kan være at det gør dem mere slidstærke.

Mvh Maria

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-11-06 13:58

Max wrote:
> Hej Christian

> Prøv at spørge hos industrilakeren hvad han skal have for
> opgaven, men kan jo blive positivt overrasket.

Det har jeg prøvet og det var absolut ikke positivt.
Det kostede mere end at købe nye låger hos GDS HTH

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Max

Dato : 15-11-06 14:21

Hej Christian

> Det har jeg prøvet og det var absolut ikke positivt.

Hvad var prisen, jeg giver 180 kr./m2 hos maleren.

Mvh Max

Fra : Old Meower

Dato : 16-11-06 12:50

Christian B. Andresen skrev:

> Det har jeg prøvet og det var absolut ikke positivt.
> Det kostede mere end at købe nye låger hos GDS HTH

For et par år siden fik jeg malet en stak døre hos Struer
Industrilakering (ingen hjemmeside - find dem evt på DGS).

De skulle have ca. 400/stk. for at male låger.

Dertil kommer to ture frem og tilbage for at bringe og hente lågerne.

Til sammenligning ville den lokale lakerer have over 1000/stk., så det
kan betale sig at spørge forskellige steder.

Dagens Tip: Hvis du afmonterer alle døre/låger for ommaling, så slå et
nummer ind i kanten på et usynligt sted. Det gør det meget nemmere at
samle bagefter.

/Joakim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-11-06 14:28

Max wrote:
> Hej Christian

> Hvad var prisen, jeg giver 180 kr./m2 hos maleren.

Hvor mange lag etc. ?

Jeg finder lige mailen frem, det bliver nok ikke før i aften eller i
morgen.
Har ikke den mail her på arb.

Men vi snakker tusinder, over 5.000 kr for 5 høje låger og 8 mindre.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-11-06 08:58

Maria Frederiksen wrote:

> Ja, vores vindusplader er blevet vældig fine på den måde.

> Ja

> Jeg har ikke gjort det, men det kan være at det gør dem mere slidstærke.

Jeg havde tænkt mig at bruge en dør/panel fra Jotun med det tåbelige
navn Lady
Mon ikke sådan en er fin til køkkenlåger ?
Jeg kan ikke linke direkte til den så her er hvad de skriver:
Lady Interiør 40
Lady Interiør 40 er en halvblank maling, der passer rigtig godt til
overflader, som får en lidt hård behandling. Lady Interiør 40 er
baseret på de bedste råvarer, nogle giver produktet ekstra gode
vedhæftningsegenskaber og et perfekt slutresultat. Lady Interiør 40
er en fyldig maling, løber ikke og er særdeles behagelig at arbejde
med.
citat slut

--
Christian