El fra rum A til rum B
Fra : René

Dato : 14-11-06 07:53

Hej NG

Er det rigtigt, når jeg antager, at når jeg skal hente el til rum B fra rum
A, gennem en mur, så skal det gøres gennem et stykke rør?
Er det ikke sådan loven foreskriver??

René

Fra : Klaus Linnert

Dato : 14-11-06 13:32

René explained :
> [...]
>
> Er det rigtigt, når jeg antager, at når jeg skal hente el til rum B fra rum
> A, gennem en mur, så skal det gøres gennem et stykke rør?

Det behøver nødvendigvis ikke ligge i et rør, kommer dog an på hvilken
type væg det skal igennem. Ligeledes er der også krav om hvilken type
kabel der skal anvendes.

Mhv Klaus

--
Lev livet i dag - du ved ikke om du har det i morgen!

Fra : Ivar Holm

Dato : 14-11-06 16:06

Loven foreskriver vel, at sådanne installationen skal udføres af autoriseret
installatør?

Ivar Holm

Fra : Klaus Linnert

Dato : 14-11-06 16:48

Ivar Holm used his keyboard to write :
> Loven foreskriver vel, at sådanne installationen skal udføres af autoriseret
> installatør?
>
> Ivar Holm

Jo naturligvis, men det var ikke det der blev spurgt om, selvom jeg vil
medgive dig, at han skriver "...at når jeg...." men det anså jeg som en
almidelig fortalelse.

Mvh Klaus

--
Lev livet i dag - du ved ikke om du har det i morgen!

Fra : René

Dato : 14-11-06 20:59

Selvfølgelig er det en aut. elektrikker der skal udføre opgaven - men skal
han ikke brug et rør anyway??

René

Fra : Martin Bak

Dato : 14-11-06 21:29

"René" <lear@sconcable.dk> skrev i en meddelelse
> Selvfølgelig er det en aut. elektrikker der skal udføre opgaven - men skal
> han ikke brug et rør anyway??

Sikkert ikke. Hvad er væggen lavet af? Hvor meget strøm skal der trækkes til
naborummet?

Jeg ville mene, at et hul i muren vil være tilstrækkeligt.

Men hvis strømforbruget i rum B bliver betydeligt, så skal strømmen måske
hentes et andet sted fra i stedet for.

Martin

Fra : Johnt

Dato : 14-11-06 22:15

> "René" <lear@sconcable.dk> skrev i en meddelelse

Nej, hvis der anvendes en korrekt type kabel, er det ikke længere et krav om
om et rør.

Men det skal være den korrekte, ellers er der tale om en ulovlig
installation.

Din el-installatør skal nok bruge det rigtige.

Hilsen
Johnt

Fra : Jørgen E.

Dato : 19-11-06 20:27

"Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:4559db5e$0$12596$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Loven foreskriver vel, at sådanne installationen skal udføres af autoriseret installatør?

Det er jo ikke meget bevendt som svar på hans spørgsmål.

Fra : René

Dato : 14-11-06 22:54

Almindel små el (lille bitte have stue), så der skal kun el derud til et par
lamper og evt. en radio - ikke noget at snakke om.
Iøvrigt er det en stenmur, der skal bores i.

René

Fra : Klaus Linnert

Dato : 14-11-06 23:08

René brought next idea :
> Almindel små el (lille bitte have stue), så der skal kun el derud til et par
> lamper og evt. en radio - ikke noget at snakke om.
> Iøvrigt er det en stenmur, der skal bores i.
>
> René

Hej Rene

Der behøves ikke rør til dit kabel

Mvh Klaus

--
Lev livet i dag - du ved ikke om du har det i morgen!

Fra : CC

Dato : 15-11-06 00:57

"René" skrev i en meddelelse ...
> [...]
> rum
> A, gennem en mur, så skal det gøres gennem et stykke rør?

Nix !!

Hvis du skal forsyne rum A fra Rum B bør det ske fra lampested til
lampested.
Bruger du rør og trækker ledninger i så er det rør. Bruger du kabel så er
det kabel.
Uanset hvilken metode du anvender er det lovligt, også hvis du lukker det
til, og aldrig mere kan komme til kablet / røret andet end i lampeudtagene.

Der hvor humlen ligger er i sætningen: "Ved væggennemføringer skal
gennemførinegn tætnes således, at brandforhold
og /eller lydforhold er i orden".
Krydser du fx en BD60 væg skal gennemføringen (hullet mellem væg og
kabelr/rør) tætnes med en dertil egnet certificeret brandlukning.

Krydser du en almindelig skillevæg i en lejlighed eller i et hus med max 2
etager skal du blot sørgen for at gennemføringen er lydtætnet fx. ved
anvendelse af isoleringsmateriale.

Reelt høre dit spørgsmål vel hjemme i dk.teknik.el - men her får du vel bare
at vide, at arbejdet skal udføres at en aut.installatør

Fra : Kenned

Dato : 15-11-06 17:53

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "René" skrev i en meddelelse ...
>
> Reelt høre dit spørgsmål vel hjemme i dk.teknik.el - men her får du vel
> bare at vide, at arbejdet skal udføres at en aut.installatør

Det gjorde han jo osse her....

Kenned

Fra : René

Dato : 15-11-06 22:49

Takker for alle jeres indlæg!
Godt det snart er week-end så kan vi komme igang igen