8 spørgsmål vedr. sænket loft i badeværels~
Fra : Peter Jensen

Dato : 10-11-06 21:38

Jeg har et lille badeværelse hvor der er ca. 2.8 m til loftet. Dette skal
sænkes. Jeg vil selv gøre det.

1. Hvor meget skal det sænkes? 40 cm?
2. Jeg forestiller mig at sætte nogle lægter op, så der er noget at bore op
i. Er dette korrekt?
3. Hvilke loft plader skal der op? Gips plader? Der skal, hvis muligt, filt
på til slut. Er det ok med filt i et bade værelse?
4. Inden der lukkes til med alle loft plader, skal der halogen lys op. Der
er ét lampe udtag. Må jeg sætte 4 halogon op, og samle det i ét lampested?
Alt skal, hvis muligt, være skjult.
5. Må jeg isolere. Her tænker jeg på isolering og halogen. Går det? (brænd
fare)
6. Når loftet er sat op, skal der vel fuges omkring hele loftet (i kanten),
samt mellem loft pladerne. Skal der fuges med noget specielt når det er
badeværelse?
7. Så skal der evt. filt op. Skal jeg her tage hensyn til at det er
badeværelse? (fugt spærre)
8 Og til sidst skal det males. Skal der her bruges noget specielt maling?
Vådrums maling?

Jeg har ikke prøvet dette før, derfor alle disse (tåbelige) spørgsmål.

Fra : Elmand

Dato : 11-11-06 00:23

"Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et lille badeværelse hvor der er ca. 2.8 m til loftet. Dette skal
> sænkes. Jeg vil selv gøre det.
>
> 1. Hvor meget skal det sænkes? 40 cm?

Det bestemmer du selv, laveste lofthøjde er dog 2,30 meter
> 2. Jeg forestiller mig at sætte nogle lægter op, så der er noget at bore
> op i. Er dette korrekt?
Ja

> [...]

> er ét lampe udtag. Må jeg sætte 4 halogon op, og samle det i ét lampested?

Nej.- Du må ikke selv sætte 4 halogenlamper op medmindre det er med faste
ledninger
(byggesæt) og det må ikke tilsluttes dette lampested, da du jo ikke senere
kan komme til det.
> 5. Må jeg isolere. Her tænker jeg på isolering og halogen. Går det?
> (brændfare)

Der må gerne isoleres

> 6. Når loftet er sat op, skal der vel fuges omkring hele loftet (i
> kanten), samt mellem loft pladerne. Skal der fuges med noget specielt når
> det er badeværelse?

Nej
> 7. Så skal der evt. filt op. Skal jeg her tage hensyn til at det er
> badeværelse? (fugt spærre)

Husk der skal være ventilationskanal, den existerende skal føres ned i det
nye loft

> 8 Og til sidst skal det males. Skal der her bruges noget specielt maling?
> Vådrums maling?

Spørg farvehandleren

> Jeg har ikke prøvet dette før, derfor alle disse (tåbelige) spørgsmål.
Der er ikke tåbelige spørgsmål
Venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : martin

Dato : 11-11-06 16:44

der SKAL 2 lag vådrumsgips op,husk.... VÅDrum gips

der skal fugtspærre op,enten bag gipspladerne ,ellers imellem de 2 lag gips

Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 11-11-06 17:01

> der SKAL 2 lag vådrumsgips op,husk.... VÅDrum gips

Kan du henvise til noget for det ?
Mig bekendt er der kun krav til vægge og gulv, men ikke til loftet (Se f.eks
by & byg anvisning 200 - vådrum. kan lånes på biblioteket)

Vi har sat træ på loftet i badeværelset . men vådrumsgips med filt og en
malebehandling er selvfølgelig også ok.

Mhs el har du fået svaret. Skåret ud i pap så er du nødt til at få en
installatør ud da du ikke må skjule det eksisterende lampested. Selvom du
skulle vælge ikke at sætte lamperne til der kan der være samlinger deri der
stadig skal være tilgengængelige. Installatøren kan så sikkert også foreslå
den bedste måde at lave det på. Det kunne være med safebokse med plads til
trafoen eller 230v spots - men det afhænger af hvor meget der skal laves om
ved det eksisterende lampeudtag.

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-11-06 12:45

Hvilken type fugtspærre skal jeg købe? Hvad præcist skal jeg bede om i
byggemarkedet? Har du en link?

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 12-11-06 14:33

"Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken type fugtspærre skal jeg købe? Hvad præcist skal jeg bede om i
> byggemarkedet? Har du en link?

du er vel ikke tilfældigvis fra horsens egnen, har en halv rulle til at
ligge og flyde, du skriver et lille badeværelse, så ville det da være surt
at købe en hel rulle (350 kr. så vidt jeg husker), ellers kan du nok få et
stykke for et par øller, hos den lokale tømrer.

jens

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-11-06 15:22

Nej, jeg bor i Søborg, Kbh.

Hvad er det du har liggende? Hvad er det som jeg skal købe der koster 350,-
?

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 12-11-06 21:55

> Nej, jeg bor i Søborg, Kbh.
>
> Hvad er det du har liggende? Hvad er det som jeg skal købe der koster
> 350,- ?

en rulle damspær, tror enda jeg købte den billigste, men det var til en hel
overetage, du må kunne finde en rest et eller andet sted.

Jens

Fra : TT

Dato : 13-11-06 14:41

"Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken type fugtspærre skal jeg købe? Hvad præcist skal jeg bede om i
> byggemarkedet? Har du en link?

Dit loft rådner hvis der er damspærre i det eksisterende loft, og du putter
dampærre i det "nye" også.

-TT

Fra : TT

Dato : 13-11-06 14:40

"martin" <alf@bengt.jensen> skrev i en meddelelse

> der SKAL 2 lag vådrumsgips op,husk.... VÅDrum gips

Nej det skal der ikke.

> der skal fugtspærre op,enten bag gipspladerne ,ellers imellem de 2 lag
> gips

Det er også forkert, der er tale om et loft der bliver sænket, så hvis der i
forvejen er en dampspærre i de eksisterende loft skal der ikke en mere op

Fra : David T. Metz

Dato : 12-11-06 00:42

Peter Jensen wrote:

> 5. Må jeg isolere. Her tænker jeg på isolering og halogen. Går det? (brænd
> fare)

Hvis der er en etage ovenover skal du isolere med brandhæmmende isolering.

David

Fra : Henning

Dato : 12-11-06 15:34

On Sun, 12 Nov 2006 00:42:16 +0100, "David T. Metz"
<dtm@tdcadsl.invalid> wrote:

>Hvis der er en etage ovenover skal du isolere med brandhæmmende isolering.

.... forudsat der er mere en 1m3 luft over forsænkningen. Ellers er der
blot tale om en "forskalning", hvor der ikke stilles disse krav.
Dvs. er rummet, ved 40 cm sænkning, mindre en 2,5m2 er der ingen
problemer

Fra : Henning

Dato : 12-11-06 15:36

On Sun, 12 Nov 2006 15:34:04 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

> [...]
>blot tale om en "forskalning", hvor der ikke stilles disse krav.
>Dvs. er rummet, ved 40 cm sænkning, mindre en 2,5m2 er der ingen

Nu kunne jeg så se ved et senere indlæg, at rummet er 2,548m2. Hvis du
så nøjes med at sænke loftet 39cm er du på den sikre side

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-11-06 15:22

Peter Jensen wrote:
> Jeg har et lille badeværelse hvor der er ca. 2.8 m til loftet. Dette skal
> sænkes. Jeg vil selv gøre det.
>
> 1. Hvor meget skal det sænkes? 40 cm?

Det lyder fornuftigt.

> 2. Jeg forestiller mig at sætte nogle lægter op, så der er noget at bore op
> i. Er dette korrekt?

Brug metallægter hvis det er til gips.
Gyproc har lavet et smart system med primære og sekundære. Se det på
deres hjemmeside.

> 3. Hvilke loft plader skal der op? Gips plader? Der skal, hvis muligt, filt
> på til slut. Er det ok med filt i et bade værelse?

Utvivlsomt.

> 4. Inden der lukkes til med alle loft plader, skal der halogen lys op. Der
> er ét lampe udtag. Må jeg sætte 4 halogon op, og samle det i ét lampested?

Ja det tror jeg godt du må. Men man skal passe morderligt på med
halogenspots. Jeg er selv i tvivl om hvordan jeg skal lave mit.

> Alt skal, hvis muligt, være skjult.

Der SKAL være adgang til samlinger og tranfo.

> 5. Må jeg isolere. Her tænker jeg på isolering og halogen. Går det? (brænd
> fare)

Måske ?!?!.
Det er svrt det med spots, selv mange elektrikkere ved ikke nok om det.

> 6. Når loftet er sat op, skal der vel fuges omkring hele loftet (i kanten),
> samt mellem loft pladerne. Skal der fuges med noget specielt når det er
> badeværelse?

Sanitetssilikone, men tror ikke det er nødvendigt ved loftet. Bemærk
at silikone kan ikke males.

> 7. Så skal der evt. filt op. Skal jeg her tage hensyn til at det er
> badeværelse? (fugt spærre)

Der skal altid være dampspærre på den varme side. Husk at du må
ikke bare gennebryde den når du sætter spots i.

> 8 Og til sidst skal det males. Skal der her bruges noget specielt maling?
> Vådrums maling?

Ja.

> Jeg har ikke prøvet dette før, derfor alle disse (tåbelige) spørgsmål.

Der er ingen tåbelige spørgsmål, kun tåbelige svar.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk