Så skal vi til det igen - lyskæder
Fra : René

Dato : 10-11-06 18:58

Hej NG
Tiden nærmer sig da lyskæderne skal sættes op i træer og buske.
Hvad er billigst i strøm - det er jo immervæk nogle timer de skal være
tændt!
Dioder eller LED burde være billigste men jeg tager måske fejl...

René

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-11-06 19:43

René wrote:
> [...]
> tændt!
> Dioder eller LED burde være billigste men jeg tager måske fejl...

LED er en diode (Light-Emitting Diode), og ja, det er den billigste metode,
strømmæssigt i hvert fald.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 10-11-06 22:23

René skrev:
> [...]
> tændt!
> Dioder eller LED burde være billigste men jeg tager måske fejl...

Jo ... LED er billigst. Jeg synes ofte jeg har lagt mærke til, at de
"flimrer" og derfor har jeg ikke haft lyst til at købe dem. Måske der er
nogen typer der ikke gør sådan?

Jesper

Fra : Max

Dato : 13-11-06 08:19

Hej Jesper

> "flimrer" og derfor har jeg ikke haft lyst til at købe dem. Måske der
> er nogen typer der ikke gør sådan?

Dem med gøldepære flimre også, det skyldes at de køre på
vekselstrøm, flimret er mere udbredt ved LED fordi den er slukket
i længere tid end glødelampen, nemlig halvdelen af tiden.
Den eneste måde at undgå det på er at finde en LED lyskæde
der køre på jævnspænding.

Mvh Max