Maling af udendørs trappe
Fra : isteen

Dato : 09-11-06 14:07

Endeligt....inden nattefrosten for alvor sætter ind, har jeg fået pudset
den gamle fortrappe op.
Nu er planan at den skal males - men et klogt hovede bemærkede, at sådan
en fyr skal stå et år, før man må male den.

Er det korrekt?

Nogle gode tips i den forbindelse?

Fra : Max

Dato : 09-11-06 14:17

Hej Steen

> Er det korrekt?

Jeg ved det ikke, men hvis du kan undgå at male
den er det at foretrække. Jeg har et par gange
blandet cement og noget Allfix til en tynd blanding
som jeg har smurt på, det skaller ikke af og holder.

> Nogle gode tips i den forbindelse?

Nu nævner du vinter, så sørg for at der aldrig
kommer salt på din trappe.

Mvh Max

Fra : isteen

Dato : 09-11-06 14:38

Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Nu nævner du vinter, så sørg for at der aldrig
> kommer salt på din trappe.

Ja, jeg tror det var derfor, jeg var nødt til at renovere trappen, at
jeg havde brugt masser af salt i årevis.

Sand må være løsningen

Fra : Max

Dato : 09-11-06 15:15

Hej isteen

> Sand må være løsningen

Ja, for du lagde vel ikke lige en varmeslange i
den da du var igang ? :)

Mvh Max

Fra : isteen

Dato : 09-11-06 15:46

Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Ja, for du lagde vel ikke lige en varmeslange i
> den da du var igang ? :)

Nixen bixen - så forudseende er jeg såmænd ikke........

Fra : isteen

Dato : 10-11-06 15:33

> [...]

> blandet cement og noget Allfix til en tynd blanding
> som jeg har smurt på, det skaller ikke af og holder.

Rigtig smart idé - den tror jeg at jeg vil bruge fremfor maling.
Hvorfor egentlig alfix - kan cement ikke holde alene?

Fra : Max

Dato : 10-11-06 15:54

Hej isteen

> Hvorfor egentlig alfix - kan cement ikke holde alene?

Sikkert, men jeg brugte Allfix for at få det lidt mørkere
i farven.

--
Mvh Max

Fra : Jan Raarup

Dato : 09-11-06 16:39

isteen@gmail.com (isteen) skrev:
> [...]
>Nu er planan at den skal males -
>men et klogt hovede bemærkede, at sådan
>en fyr skal stå et år, før man må male den.

Det er generelt en dårlig ide at male en pudset trappe.
Nyd heller den pudsede overflade hvis det da er lavet rigtigt.

Hilsen Jan

www.janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm

Fra : MGJ

Dato : 09-11-06 21:06

Hej

For at din trappe kan males skal den være tør! Den maling som du kan få i
"håndkøb", typisk ved Silvan holder ikke! For at trappen skal kunne holde
til vinter / sommer skal den males med epoxy. Først et primer lag hvor i der
drysses ovntørret kvartssand i størelse 03/06 mm. Der efter en let slibning
med sandpapir, typisk korn 60 og der efter en IKKE vandlig epoxy maling.

Mvh

MGJ