Hvordan hænger man hylden lige?
Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 09-11-06 12:59

Hej gruppe...

Jeg har denneher forbandelse, der gør at ligemeget hvad jeg hænger op
så bliver det skævt. lol.
Om det er hylder, reoler eller noget helt andet.

Hvordan gør i andre?
Har prøvet med waterpas, men det virker sg' ikke.
Godt man har pollyfilla ;)

Fra : Max

Dato : 09-11-06 13:02

Hej

> Har prøvet med waterpas, men det virker sg' ikke.

Tror du ikke du skulle finde en der kunne lære dig at
bruge det vaterpas ?

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 09-11-06 13:10

Hjalte81@gmail.com wrote:

> Jeg har denneher forbandelse, der gør at ligemeget hvad jeg hænger op
> så bliver det skævt. lol.
> Om det er hylder, reoler eller noget helt andet.
>
> Hvordan gør i andre?

Du kunne ringe til en tømrer og få ham til at gøre det for dig!

Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 09-11-06 13:19

> Tror du ikke du skulle finde en der kunne lære dig at
> bruge det vaterpas ?

Arh... come on... Der må da være et trick.
Er der ikke noget med at man kan bruge noget snor eller noget. Hvad
gjorde man før de der djævelske vaterpas blev opfundet?

Fra : Mogens...

Dato : 09-11-06 13:25

<Hjalte81@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Arh... come on... Der må da være et trick.
> Er der ikke noget med at man kan bruge noget snor eller noget.

Du skal blot måle op, afmærke og kontrollere dette 30.000 gange.

Skal du bore i beton, mærker du hullet, uden at "hammeren" er ind-
stillet, ligesom du sikrer borehullets nøjagtighed med tape. Derved
bliver overfladen ru, og boret vandrer ikke, når du starter på at bore
uden hammer. Når hullet derved er forboret, kan du vælge at bore
videre med "hammer" :)

> Hvad gjorde man før de der djævelske vaterpas blev opfundet?

Det værktøj har man jo kendt i mange 100 år

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-11-06 14:35

On Thu, 09 Nov 2006 12:25:18 GMT, "Mogens..." <no@reply.dk> wrote:

><Hjalte81@gmail.com> skrev i en meddelelse
klip

>Det værktøj har man jo kendt i mange 100 år

Vand har altid været vandret

Fra : Holst

Dato : 09-11-06 13:29

Hjalte81@gmail.com wrote:

> Arh... come on... Der må da være et trick.
> Er der ikke noget med at man kan bruge noget snor eller noget. Hvad
> gjorde man før de der djævelske vaterpas blev opfundet?

Tyngdekraften har altid været god at bruge.

Men både med hensyn til vaterpas og tyngdekraft kræver det, at
håndværkeren kan finde ud af at bruge det.

Fra : Max

Dato : 09-11-06 14:13

Hej

> Arh... come on... Der må da være et trick.

Ja, tricket består i at man kan få den indvendige side af
hovedet til bare at fungere bare en lille smule :)

> Er der ikke noget med at man kan bruge noget snor eller noget. Hvad
> gjorde man før de der djævelske vaterpas blev opfundet?

Mål op efter loftet eller gulvet, hvis hylden skal sættes op med
to skruer, ja bor den ene op først og hæng så hylden på den
og anbring en rund timg på hylden, når denne ikke ruller, ja
så mærk hullet til skrue to op, eller brug vaterpasset.

Mvh Max

Fra : Martin Bak

Dato : 09-11-06 16:02

> Mål op efter loftet eller gulvet,

Det forudsætter jo så, at gulvet eller loftet er vandret ;) (hvilket
sjældent er tilfældet i ældre huse)

Jeg hælder også til den teori, at Hjaltes vatterpas er noget skrammel og at
han skulle investere i et der duer. Min. 80 cm. langt. De små kan man ikke
måle præcist nok med på længere emner.

Martin

Fra : Holst

Dato : 09-11-06 16:24

Martin Bak wrote:

> Det forudsætter jo så, at gulvet eller loftet er vandret ;) (hvilket
> sjældent er tilfældet i ældre huse)

Men til gengæld kommer det jo så til i det mindste at se lige ud.

Fra : Bagmanden

Dato : 09-11-06 18:06

Holst wrote:

> Men til gengæld kommer det jo så til i det mindste at se lige
> ud.

Jeg har boet i et 400 år gammelt hus og der var ingen rette
vinkler nogen steder.
Lige meget om jeg prøvede at bruge gulv, loft eller vægge som
reference så var der skæve linier et eller andet sted.

Det er virkelig en udfordring for os småautistiske der elsker
rette vinkler, ro og orden

Som skrevet tidligere:
Mål hullet fra loft og ned eller fra gulv og op.
Brug et langt vaterpas.
Dæk af med malertape, der hvor hullet skal være og bor for med et
lille bor uden hammereffekt.
Bor efter med det rette bor til sidst, nu med hammereffekt hvis
det er beton.
Lad være med at prøve på at tvinge boret hvis det glider på en
sten eller jern inde i muren.
Hvis det er en sten ell. lign. så slå den i stykker med en...
(ka´ dæleme ikke huske navnet lige nu) og hvis det er jerntråd så
bor med stålbor og sørg for at boret smøres så det køler og ikke
brænder af.

--
F.B.

Fra : Gainsbourg

Dato : 09-11-06 19:33

> [...]
> var der skæve linier et eller andet sted.
>
> Det er virkelig en udfordring for os småautistiske der elsker rette

Hehe vores var "kun" 250 år gammelt, men vi har også måttet sande at det
hverken duer at lade tingene flugte eller være i water - det ser helt søsygt
ud ligemeget hvad. Man vænner sig til en underlig mellemting - punktet hvor
det generer øjet mindst. Det er noget med at hænge tingene midlertidigt op
og så gå og kigge og justere til man har fundet en mellemting som hverken er
fugl eller fisk, men - underligt nok - ser forholdsvis lige ud.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Max

Dato : 09-11-06 17:21

Hej Martin

> Det forudsætter jo så, at gulvet eller loftet er vandret ;) (hvilket
> sjældent er tilfældet i ældre huse)

Hvis loftet ikke er vandret, ja så skal hylden jo heller
ikke hænge vandret.

--
Mvh Max

Fra : Leonard

Dato : 09-11-06 17:19

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hvis loftet ikke er vandret, ja så skal hylden jo heller
>ikke hænge vandret.

Hvis der skal ligge ting på hylden er det altså praktisk at den er
vandret, så tingene ikke glider af den.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 09-11-06 17:23

> Hej Martin

> Hvis loftet ikke er vandret, ja så skal hylden jo heller
> ikke hænge vandret.

Det er da noget sludder. I vores hus er gulvet nogenlunde vandret, mens
loftet "vrider" i forskellige hældninger mellem bjælkerne. Mine hylder og
skabe er sat vandret op, og selvom man kan se det i forhold til loftslinien,
så finder jeg det pænere, end hvis skabe mv, havde haft uens hældninger på
op mod 5-10%

Men jeg er enig i, at der kan være situationer, hvor man hellere skal bruge
øjnene end vatterpasset.

Martin

Fra : Max

Dato : 09-11-06 17:35

Hej Martin

> Men jeg er enig i, at der kan være situationer, hvor man hellere skal
> bruge øjnene end vatterpasset.

Jeg burde egentlig have sat en smily på, hvordan hylden skal hænge
har jo ikke noget med vatrpas, gulv eller loft at gøre, det er jo i sidste
instans konens øjemål der afgør alt, hvad gør man ikke for husfredens
skyld :)

--
Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-11-06 17:52

> instans konens øjemål der afgør alt,

Især når konen har bedre øjemål end vaterpasset

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 09-11-06 18:42

Hej Maria

> Især når konen har bedre øjemål end vaterpasset

Indiskutabelt :)

--
Mvh Max

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-11-06 17:58

Max wrote:
> [...]
> har jo ikke noget med vatrpas, gulv eller loft at gøre, det er jo i
> sidste instans konens øjemål der afgør alt, hvad gør man ikke for

Koner er ikke udstyret med øjemål ,)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Martin Bak

Dato : 09-11-06 16:35

> [...]

Er der ikke noget med at man kan bruge noget snor eller noget. Hvad
gjorde man før de der djævelske vaterpas blev opfundet?

Allright:

2 rødkålsglas forsynes med en streg rundt om glassene i præcis samme højde
ca. midtpå. Glassene fyldes herefter med vand op til stregerne.

Du stiller nu et glas i hver ende af hylden du vil hænge op. Glassene
fobindes med en stump slange, der ligeledes er fyldt med vand.

Nu holder du hylden med glas og slangearrangementet op på væggen hvor hylden
skal hænge. Kun når vandmængden i glassene er præcis ved stregerne er hylden
i vater.

Kunsten er så, at lave sine markeringer til hullerne altimens man blancerer
med opstillingen ;)

Martin

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-11-06 20:17

klip
> [...]
>i vater.
>
>Kunsten er så, at lave sine markeringer til hullerne altimens man blancerer

Storm P. har sandelig ikke levet forgæves
mvh Ebbe

Fra : Kåre

Dato : 09-11-06 16:47

> [...]

Er der ikke noget med at man kan bruge noget snor eller noget. Hvad
gjorde man før de der djævelske vaterpas blev opfundet?

Brug du bare dit vaterpas!
Men tjek lige at det virker...

Jeg har dybt frustreret rendt rundt med et vaterpas på et betongulv som jeg
skulle have lagt trægulv på. Det viste sig at det var vildt skævt, og jeg
var meget tæt på at købe et kæmpe læs selvnivellerende spartel, og gå igang
med at flytte radiatorer osv., da jeg lige prøvede at kontrollere
vaterpasset.
Det viste sig at jeg med en simpel manøvre selv kunne bestemme hvilken vej
gulvet skulle hælde...
Det var et vaterpas af den slags med plastikender, hvori der er huller så
det er genialt til at hænge hylde og billeder op med osv. Tilgengæld er det
ikke særlig robust. Jeg havde åbenbart trådt på det på et tidspunkt, så den
ene plastikende sad skævt.

Gulvet viste sig at være fuldstændig plant...

Men herudover: Brug gode murbor, og accepter at det kan gå galt hvis du
rammer lige i kanten af en fuge.

Kåre

Fra : Max

Dato : 09-11-06 17:23

Hej Kåre

> Brug du bare dit vaterpas!
> Men tjek lige at det virker...

Ja, kik på det og vend det 180 grader, så skal det
vise samme visning.

--
Mvh Max

Fra : Bob :-\)

Dato : 09-11-06 13:24

[...]

----------

Har du prøvet med laservaterpas , det er jo lige til !?
http://shortlink.co.uk/d1r

P.s Husk at SLETDETTEHER i min email
___________
____ Hilsen Robert _____
www.Bobs-Homepage.dk

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-11-06 15:56

[...]

Der nu ikke så svært men måske er dit waterpas ikke i orden? Den slags kan
forekomme hvis det er et billigt et. Ellers kunne du købe et laser waterpas
af den slags der tegner en streg på væggen, så skulle det da være muligt.

Steen.

Fra : CC

Dato : 10-11-06 11:24

> [...]

>Om det er hylder, reoler eller noget helt andet.

>Hvordan gør i andre?
>Har prøvet med waterpas, men det virker sg' ikke.

Hæng hylden op i den ene side, læg waterpass på og mærk op i den anden side
hvor der skal bores.

Alternativt "smutter" du ud i byen og køber en "Lasercross - LZR6" fra Black
& Decker.
Den laver lodrette og vadrette laserstreger på væggen. Dimensen er
selvnivellere - Såfremt den sider indenfor 5 grader af lodret. (den laver
punkteret streger på væggen hvis stregen ikke er vandret/lodret). Bilka har
den pt til 560 kr, set andre steder til ca. 780 kr.

Har lige anvendt den til at ned forskalle 53 kvm loft, det gik meget nemt.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-11-06 17:56

Hjalte81@gmail.com wrote:

> Hvordan gør i andre?
> Har prøvet med waterpas, men det virker sg' ikke.

Bruger det ældste værktøj i verden: Øjemålet...
Hæng den ene ende op. Når det ser lige ud, bores næste hul.
'Vandret' ser ikke nødvendigvis lige ud :)